روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

اختلاف 122 میلیارد دلاری در آمار واردات

در حال حاضر دو نهاد رسمی آمار مربوط به واردات را اعلام‌ می‌کنند و جالب آنکه این دو نهاد با اختلافی که گاه به 14میلیارد‌دلار در هر سال می‌رسد آمار واردات را منتشر می‌کنند. این اختلافات که هر سال هم تکرار می‌شوند از سال 84 تا 9ماهه نخست سال‌90 به 122میلیارد‌دلار بالغ می‌شود. نکته جالب توجه در این زمینه این است که بانک مرکزی همواره آمار واردات را بیشتر از متولی اصلی آن یعنی گمرک اعلام کرده است.
بانک مرکزی و گمرک دو نهادی هستند که هر سال آمار واردات را اعلام می‌کنند. سال 84 که «احمدی‌نژاد» زمام امور دولت نهم را به دست گرفت، کل واردات کشور براساس اعلام رسمی گمرک 39.2 میلیارد‌دلار بود در حالی‌که بانک مرکزی این رقم را در همان سال 43 میلیارد‌دلار اعلام کرد. بدین‌ترتیب اختلاف آماری این دو نهاد در سال 84 به 3.8 میلیارد‌دلار رسید.
با افزایش واردات در سال‌های بعد اختلاف آمار واردات انجام شده هم بیشتر شد. این اختلاف آماری در سال‌های بعد یعنی در سال 85 به 8.2 میلیارد‌دلار و در سال بعدی به 9.8 میلیارد‌دلار رسید. اختلاف آماری بانک مرکزی و گمرک در این هفت سال در سال 87 به اوج خود رسید. در این سال گمرک 14.1 میلیارد‌دلار آمار واردات را کمتر از بانک مرکزی اعلام کرد.
«این اختلاف آماری را باید در شیوه محاسبه آماری بانک مرکزی و گمرک جست. بانک مرکزی آمار واردات را براساس اعتبارات اسنادی گشایش یافته در سیستم بانکی محاسبه می‌کند در حالی‌که گمرک میزان واردات را براساس کالاهای واردشده به کشور می‌سنجد.»
« تولید و واردات دچار اختلال هستند به طوری که هر زمان که فرصتی دست می‌دهد افراد برای واردات اقدام می‌کنند حتی اگر نیازی به مواد اولیه نداشته باشند زیرا نااطمینانی و ناامنی که بر فضای اقتصادی ایران حاکم است فعالان اقتصادی را به‌سمت ذخیره‌سازی مواد اولیه سوق می‌دهد. برای نمونه آنانی که در نیمه اول سال‌جاری اقدام به واردات مواد مورد نیاز خود کردند دیگر گرفتار هزینه‌های افزایش نرخ ارز در مرکز مبادلات ارزی نشدند و در واقع خرید نامتوازن کالا و مواد اولیه آنها را نه تنها نجات داد بلکه برای آنها سودآور هم بود.»
منبع:http://fararu.com/fa/news/142044
انفجار مرگبار منزل مسکونی در تهرانپارس

در پی انفجار در یک ساختمان پنج طبقه مسکونی در خیابان «131 تهرانپارس» که در ساعت 12:57 ظهر امروز به آتش‌نشانی اطلاع داده شد، آتش‌نشانان چند ایستگاه به همراه تجهیزات مربوطه به محل حادثه اعزام شدند.

در جریان این حادثه چهار تن کشته و یک تن نیز مصدوم شدند.در میان کشته‌شدگان سه زن و یک مرد وجود دارد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/304439

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 5 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب