تکامل انسان>2
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

جنين انسان، لاكپشت و گاوتشريح مقايسه‌اي جنين

     جريان تقسيم سلول در مراحل اوليه رشد جنين، به جريان موجودات پر سلولي كه در دوره پيش از دوران اول از موجودات تك سلولي به وجود آمده‌اند، شباهت دارد.

     جنين چند هفته‌اي انسان و ساير پستانداران در بعضي موارد به ماهي شباهت دارد. شكاف‌هاي گوش ماهي در اطراف سر و تقسيمات گردن جنين انسان ظاهر مي‌گردد. سازمان عروقي آن به دستگاه عروقي ماهي شباهت دارد. شكل عمومي جنين، دم، شكاف‌هاي گوشك‌ها و تار پشتي به ماهي شباهت دارد.

     همه موارد فوق نشان مي‌دهد كه ماهي نيز در ميان اجداد اوليه انسان و پستانداران عالي‌تر قرار دارد.

     مغز انسان در مرحله جنيني (چند هفته‌اي) داراي ساختمان بسيار ابتدايي است، اما مانند تمام پستانداران سه حباب اوليه دارد. پيشين و مياني و پسين.

          انسان از اجداد خزنده‌اش نيز بعضي از خصوصيات را به ميراث برده است. كه آن‌ها را مي‌توان در جنين چند ماهه در رشد مغز و ساختمان و كيفيات اتصال دست و پا با بدن به سهولت تشخيص داد.

     طرز روييدن موهاي بدن جنين به دسته‌هاي سه تايي و پنج تايي تا حدي با ترتيب فلس‌هاي جلد خزندگان بسيار قديمي مطابقت دارد كه اجداد پستانداران بوده‌اند.

     خصوصيات ناقص و اوليه ديگري در آنتوژني (تاريخ كامل تكامل فردي انسان) انسان ديده مي‌شود كه نشان مي‌دهد انسان با پستانداران پست‌تر قرابت دارد. جنين شش هفته‌اي انسان داراي چند جفت غده پستاني اوليه است كه موقتا" در امتداد برآمدگي پستان مشاهده مي‌گردد. كرك‌هاي مويين كوتاه و نسبتا" ضخيمي همه بدن را به جز كف دست‌ها و كف پاها، مي‌پوشاند.

     در جنين بين شش تا دوازده هفته ناحيه دنبالچه كاملا" مشخص مي‌گردد و در آن انتهاي يك ستون فقرات جنيني با هشت تا نه مهره ديده مي‌شود در اواخر اين دوره بخش خارجي دم تقليل مي‌يابد و كوچك مي‌شود.

     در بين خصوصيات رجوع به اصل (اتاويسم) كه متعلق به مرحله پستانداران است بايد نكات زير را افزود: رشد زياد عضلات گوش كه انسان را قادر مي سازد گوش‌هايش را تكان دهد. رشد بطن‌هاي حنجره در قفسه سينه كه بيش از يك سانتي‌متر عمق دارد. غدد پستاني، آثاري از دندان‌هاي اضافي، پرمويي فوق‌العاده بدن و چهره، و دم جنين.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب