آموزش کودکان در دانمارک
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

نحوه آموزش کودکان اسکانديناوی (دانمارک) 1

هنگام تولد تا يک سالگی

در کشورهاي اسکانديناوي به دليل شاغل بودن والدين ، پس از تولد فرزند ، يک مرخصي با حقوق يکساله به آنها تعلق مي گيرد تا مادر بتواند يک سال پيش فرزند خود باشد . در دانمارک پس از فارغ شدن مادر ، شهرداري دکتر اطفال پيش او مي فرستد تا در گام نخست طفل معاينه و براي او پرونده سلامت تشکيل شود. در همين زمان پزشکان به مادران اطلاعات جامعي درباره نحوه پرستاري از اطفال را مي دهند.

از يک سالگی تا دو سالگی

بعد از آن بچه تحويل vuggestue يا  degplegej ( دو نوع دولتي و خصوصي شيرخوارگاه) مي شود . "ووگستو" متعلق به شهرداري ها بوده و دولتي هستند و معمولا در هر محلي يک يا چند ووگستو وجود دارد که هر کدام از آنان تا حداکثر از 60 نوزاد مراقبت مي کنند، اما "داوپلايه ها" شخصي هستند.

از دو سالگی به بعد

پس از طي تقريبا دو سال از تولد نوزاد ، کودکان به مهد کودک هاي محلي منتقل مي شوند و شهرداري ها موظفند تا براي يکايک اطفال در محل شان در مهد کودک ها جا  رزرو کنند و دليل اين مساله در اين است که والدين شاغل بوده و فرصت حمل و نقل کودکان خود را تا مهدکودک هاي دوردست ندارند.

وقتي اطفال وارد مهد کودک مي شوند مربيان شروع به بررسي شاخص هاي سلامت و رشد کودکان مي کنند و نهايت تلاش را مي کنند تا کودکان همپاي يکديگر رشد کنند.

يکي از اهداف و اصول تربيتي و آموزشي مهدکودک ها و مراکز آموزشي کودکان و نوجوانان در دانمارک ايجاد فضاي مناسب براي تمرينات بدني و فيزيکي به منظور خسته کردن مثبت کودکان و نوجوانان و گرفتن انرژي آنهاست و فلسفه آن اين است که هم کودکان در فرايند يادگيري قرار بگيرند و هم اينکه پس از بازگشت به خانه به آرامي استراحت کنند. اين مساله در خيلي از موارد مايه راحتي خيال والدين نيز است چرا که مي دانند کودکانشان در محيطي مناسب و زير نظر افراد متخصص انرژي خود را تخليه کرده اند.

به طور کلي شهرداري ها مسئول تعليم و تربيت کودکان ، نوجوانان و جوانان مي باشند . از اين رو شهرداري ها اهميت خاصي به استفاده از افراد تحصيلکرده مي دهند وبا توجه به  نياز متفاوت کودکان در سنين مختلف برنامه هاي آموزشي خاصي براي آنها ترتيب مي دهند.

 در مواردي که خانواده توان رسيدگي به کودک خود و تضمين رشد کودک را نداشته باشد شهرداري مسئول اين امر است . همچنين براي شهروندان مهاجر خارجي حضور اطفال در مهد کودک ها اجباري است و اصلي ترين دليل آن همسان سازي فرهنگي و آشنا ساختن کودک با زبان کشور ميزبان است .

مربيان از همان بدو کار تلاش دارند تا به کودکان کارهاي گروهي و احترام به يکديگر را بياموزند . مربيان به کودکان مي آموزند که خشونت هيچ جايي در مهد کودک ندارد . اين همان آموزه اي است که مربيان در مواردي حتي به والدين نيز گوشزد مي کنند چرا که به جرات مي توان گفت و به تجربه ثابت شده است اطفالي دست به خشونت در مهد کودک ها مي زنند که اين مساله را در خانواده خود تجربه کرده باشند.

در مهد کودک ها از همان ابتدا تلاش مي شود تا به کودکان وظايفي متناسب با سن و سالشان سپرده شود تا حس مسئوليت پذيري در آنها رشد کند که اين خود در دراز مدت سبب اعتماد به نفس کودکان مي شود.

همچنين در مهد کودک ها احترام به حيوانات و عدم حيوان آزاري و مسايلي از اين دست نيز آموزش داده مي شود.

 در کشوري چون دانمارک همه کتابخانه ها مجاني بوده و خانواده ها مي توانند با گرفتن کمک از مشاوران کتابخانه کتاب هاي مخصوص تربيتي را دريافت کرده و مطالعه کنند و سطح دانش خود را ارتقا دهند.

وقتي هم مشاهده شود که والديني فاقد اطلاعات کافي تربيتی هستند، مطلب بلافاصله با شهرداري محل و مشاورين والدين در ميان گذاشته مي شود و امکانات يادگيري در اختيار والدين قرار داده مي شود. اگر والدين نتوانند از عهده اين کار برآيند در آخر کودکان شان را از آنان مي گيرند و در محل هاي ديگري نگهداري مي کنند. ادامه دارد

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/217201/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 11 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب