دو خبر علمی//
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

پژوهشگران از سلول‌های لثه دندان رویاندند

 گروهی از پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند ممکن است روزی دندانپزشکان قادر باشند دندان‌های از دست رفته افراد را با دندان‌هایی که از سلول‌های لثه ساخته‌اند جایگزین کنند.

این گروه که در کینگز کالج لندن پژوهش می‌کنند گفته‌اند با آمیختن سلول‌های لثه انسان بالغ با سلول‌هایی از موش موفق به رویاندن دندان شده‌اند.

به گفته آنان استفاده از منبع آماده این سلول‌ها می‌تواند استفاده از این روش را برای برخی بیماران مهیا کند، با این حال احتمالا سال‌های زیادی تا به‌کارگیری گسترده آن باقی مانده است.

پیش از این روش‌های دیگری برای رویاندن دندان از سلول‌های بنیادی پی گرفته شده بود که نتیجه هم می‌داد اما گران تمام می‌شد.در روش جدید برای رویاندن دندان، سلول‌های مخاطی از لثه انسان با سلول‌هایی از موش آمیخته شده‌اند.

نقش سلو‌ل‌های موش تحریک سلول‌های مخاطی لثه برای رویاندن دندان بوده است.آن طوری که در مجله "پژوهش‌های دندانی" گفته شده این روش به رویاندن دندان‌های موشی-انسانی با ریشه‌های قوی انجامیده است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

گوشت فراوری شده "مرگ زودرس" می‌آورد

پژوهشگران حدود نیم میلیون نفر( ۳۵ تا ۷۰ ساله) را در ده کشور اروپایی در مدت ۱۳ سال زیر نظر داشتند.این تحقیق برای اولین بار شواهد محکم علمی درباره رابطه بیماریهای قلبی با خوردن گوشت فراوری شده فراهم کرده است.

گوشت فراوری شده

سوسیس، کالباس، هات داگ، بیکن و دیگر فراورده های گوشتی صنعتی، فراوری شده به شمار می روند."باید کاری روی گوشت انجام شده باشد تا مثلا عمر نگهداری آن افزایش پیدا کند یا مزه آن تغییر پیدا کند یا آن را اشتها انگیزتر کند".

"شیوه های سنتی مثل نمک سود کردن یا دودی کردن" در محصولاتی که بصورت آماده از بیرون خریداری شود، فراوری قلمداد می‌شوند. سوسیس و کالباس مرغوب هم در تعریف گوشت فراوری شده قرار می‌گیرد.

همبرگر آماده که از سوپرمارکت خریده می‌شود و فقط باید سرخ شود گوشت فراوری شده است اما گوشت تازه که از قصابی خریداری و چرخ می‌شود و در خانه از آن همبرگر درست می‌شود در تعریف گوشت فراوری شده نمی گنجد.

آنچه باید مد نظر گرفته شود مواد نگهدارنده و رنگهای مصنوعی است که در تولیدات کارخانه ای استفاده می‌شوند و برای سلامت مضر هستند.

گوشت بخوریم یا نخوریم

پژوهشگران یادآور شده اند مصرف گوشت قرمز نباید بکلی کنار گذاشته شود چون سبزیجات و دیگر مواد غذایی تمام نیازهای تغذیه ای را برآورده نمی‌کنند."بیشتر مردم نیازی ندارند مصرف گوشت تازه را کم کنند. به آنهایی که هر روز مقدار زیادی گوشت تازه می خورند توصیه می‌شود اعتدال را رعایت کنند."

گوشت قرمز غنی از پروتئین، آهن، روی، ویتامین آ و ویتامین ب است. فولات(اسید فولیک) و آهنی که از گوشت قرمز به بدن می رسد بیشتر از حبوبات و سبزیجات جذب می‌شود. هرچند آهن برای جلوگیری از کم خونی ضروری است اما آهن زیاد باعث تولید موادی می شود که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند.

گوشت قرمز، چربی اشباع شده و کلسترول زیاد دارد که خطر بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد. این مواد در گوشت فراوری شده بیشتر وجود دارند.با این حال پژوهشها نشان می‌دهند مصرف معتدل گوشت قرمز اگر با سبک زندگی سالم همراه باشد باعث افزایش خطر بیماریهایی مثل بیماریهای قلبی و سرطان نمی شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 24 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب