تکامل انسان>17
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

انسان كرومانيوندلايل ديرين‌شناسي در باره به وجود آمدن انسان

مرحله سوم انسان‌هاي كنوني

  انسان‌هاي نئانتروپوس يا كرومانيون

     انسان‌هايي كه فرهنگ و تمدن اواخر عصر حجر قديم را به وجود آوردند با انسان‌هاي نئاندرتال از لحاظ ساختمان جسماني تفاوت داشتند. با ابزارهاي خشن سنگي اواخر عصر حجر قديم استخوان‌هاي فسيل شده‌ي انسان نئاندرتال يافت نشده است، جمجمه‌هاي انسان كرومانيون و انسان‌هاي فسيل شده‌ي ديگر گروه جديد، داراي پيشاني راست، داراي قوس‌هاي فوق كاسه چشمي (به جاي برجستگي) و چانه بودند كه همه از خصوصيات جمجمه انسان‌هايي است كه از لحاظ تكامل جسماني در سطح عالي قرار دارند. عامل ممتازي انسان‌هاي كرومانيون بر انسان‌هاي نئاندرتال، سطح فرهنگ و تمدن‌شان بود. ابزارهاي آن‌ها به كمك فنون جديد با مهارت بيشتري ساخته مي‌شد و بعضي از آن‌ها از شاخ يا استخوان بود. براي بعضي از ابزارهاي‌شان دسته نيز مي‌ساختند كه گام بزرگي به سوي جلو بود.

     اواخر عصر حجر قديم كه هوا گرم‌تر شد مردم در هواي آزاد زندگي مي‌كردند. در همين دوره گرم بود كه مردم به شكار اسب‌هاي وحشي پرداختند. از روي بقاياي استخوان‌هاي تقريبا" يكصد هزار اسب كه در محل زندگي كرومانيون‌ها در "سولوتره" فرانسه يافت شده است مي‌توان به وسعت شكار آن پي‌برد. مردم كرومانيون گاوهاي وحشي كوهان‌دار را نيز شكار مي‌كردند.

     مهم‌ترين كشف استخوان‌هاي فسيل شده‌ي انسان‌هاي كرومانيون در غار كرومانيون در ساحل رودخانه‌ي "وزر" نزديك "له‌زيزي" در ايالت "دوردوين" فرانسه در سال 1868 ميلادي به عمل آمد. غار مزبور داراي پنج اسكلت بود كه از روي آن‌ها مي‌توان قضاوت كرد كه آن‌ها مردمي از نژاد بلند قد تا 180 سانتي‌متر بوده‌اند. حجم جمجمه‌ي آن‌ها بسيار بزرگ است به طوري كه يكي از آن‌ها 1590 سانتي‌مترمكعب بود. چهره پهن است، قوس‌هاي فوق كاسه چشمي تقريبا" برجسته هستند، اما بين آن‌ها مانند جمجمه‌ي انسان‌هاي كنوني فرورفتگي وجود دارد. به عبارت ديگر برجستگي فوق كاسه چشمي ضخيمي كه در انسان‌هاي نئاندرتال كاملا" واضح است، در آن‌ها نيست. از تمدن و فرهنگ انسان‌هاي كرومانيون نيز آثاري در اين غار به دست آمده كه علاوه بر ابزارهاي سنگي خشن اواخر عصر حجر قديم، زوبين استخواني خاردار نيز جزو آن‌ها است.

     در كريمه روسيه اسكلت‌هاي يك زن و مرد كشف شد كه با هم دفن شده بودند. اسكلت مرد 180 سانتي‌متر و اسكلت زن 160 سانتي‌متر طول داشت. اسكلت‌ها متعلق به عصر حجر مياني و انسان‌هاي كرومانيون است.

     اسكلت كامل مرد جوان تقريبا" 25 ساله‌اي در روسيه يافت شد كه به پهلو خوابيده بود. با مطالعه جمجمه آن توجه دانشمندان به سوراخ بيني بسيار پهن و فك‌هاي پيش آمده جلب كرد. از آن‌جا كه اين خصوصيات، ويژه‌ي جمجمه‌ي نژاد سياه است، پس دليلي بر نفوذ مردم جنوبي مخصوصا" مردم نواحي آسياي صغير به شمال و ارتباط نژادي بين نژاد‌هاي سياه و سفيد است.

     جمجمه‌هاي فراواني با خصوصيات انتقالي بين مجموعه‌اي از جمجمه‌هاي انسان معاصر كشف شده است. اين دليل بر آن است كه انسان‌هاي كرومانيون و انسان معاصر هر دو از انسان‌هاي نئاندرتال مشتق شده‌اند. گروه كرومانيون كاملا" از بين نرفته است. در بعضي از جاها مثلا" در بعضي از نقاط فرانسه خصوصيات جسماني مردم كرومانيون به طور واضح امروزه نيز مشاهده مي‌گردد.

     سازش با تغييرات مختلف آب و هوا طي اواخر دوران سوم يكي از علل تكامل سريع انسان، تكامل توليد و تكامل سازمان جسماني خود انسان بود. در ابتداي قسمت اخير عصر حجر قديم، صنعت و وضع جسماني انسان‌هاي نئاندرتال به صنعت و وضع جسماني انسان هاي كرومانيون تبديل شده بود.

     عصر حجر جديد يا عصر نوسنگي با ظهور ابزارهاي سنگي سوراخ شده و صيقلي، كوزه‌گري، ساختن خانه‌ها در كنار هم، و رام و اهلي كردن حيوانات مختلف مشخص مي‌شود. انسان ابتدا پستانداران را اهلي كرد كه در ميان آن‌ها، قديم‌تر از همه سگ بود، سپس خوك، اسب، گاو و گوسفند اهلي شدند.

     رسيدن به تمام اين تمدن‌هاي متنوع و مفيد فقط از طريق رشد و تكامل اجتماعات انساني يعني اجتماعات اوليه امكان پذير بود. شكار حيوانات وحشي ادامه يافت و آن‌ها را بر روي صخره‌ها و ديوارهاي غار به شكل بسيار ساده ترسيم كرده‌اند.

     غار در عصر حجر جديد محل دائمي اقامت انسان‌ها نبود. علاوه بر مشاغل چوپاني، زراعت زمين نيز شروع شد و سهم مهم زراعت در اجتماعات اوليه به زنان تعلق داشت. آغاز نقطه‌ي تحولي در اقتصاد انسان كشف خواص مفيد فلزات بود. ذوب و استخراج فلز در طي تكامل اجتماعي بعدي با موفقيت عظيم مورد استفاده واقع شد. (عصر مفرغ و عصر آهن) 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب