تکامل انسان >19
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

     نژادها چگونه به وجود آمدند؟

     عامل جدايي نقش بسيار مهمي در تكامل نژادهاي انسان اوليه ايفا كرد. هنگامي كه گروه‌هاي كوچكي كه از لحاظ جسماني به هم شبيه بودند در زمين پراكنده شدند و خود را در مناطقي يافتند كه شرايط طبيعي كاملا" متفاوتي داشت. وقتي كه در يك مدت طولاني در منطقه‌اي مستقر شدند، ديگر قادر نبودند كه با ساير گروه‌ها تماس پيدا كنند، و در نتيجه كاملا" طبيعي بود كه در هزاران و ده‌ها هزار سال زندگي جداگانه تحت تاثير شرايط طبيعي، اجتماعي، خصوصيات فيزيولوژيكي و كالبدي آن‌ها در جهت‌هاي مختلف رشد كند. تحت اين شرايط حتي تغييرات كوچك و مختصري كه همه در يك جهت در ساختمان جسماني آن‌ها پيش مي‌آمد، از نسلي به نسل ديگر افزايش يافت و يك‌پارچه و ثابت شد. گروه‌هاي مختلف رفته رفته تفاوت‌شان مخصوصا" در تعدادي از مشخصات قيافه زياد شد كه براي تشخيص قرابت قبيله‌اي چيز كم اهميتي نبود.

     حتي در انسان كنوني جريان تشكيل نژاد تحت تاثير جدايي طبيعي هنوز در بعضي از قسمت‌هاي جهان مشاهده مي‌گردد.

     عامل ديگر؛ در زمان‌هاي بسيار قديم تكامل پيشرونده‌اي در اجتماع انسان وجود داشت ولو اين كه بسيار كند بود، نيروهاي توليدي رشد كرد، گروه‌هاي انسان‌ها از لحاظ تعداد بيشتر شدند، و بعضي از نژاد‌ها رفته رفته با نژادهاي ديگر تماس‌هاي بيشتري برقرار كردند. گروه‌هاي انسان اكنون ديگر به جاي جدايي و انزوا رفته رفته با يكديگر آزادانه‌تر آميزش و ازدواج مي‌كردند كه عامل قطعي در به وجود آمدن نژاده‌هاي جديد بود. اما اثر اين عامل بيشتر به تشكيل گروه‌هاي مختلط نژادي منجر شد و هنوز هم ادامه دارد.

     درجه عالي سازش بدن با كار موجب تسهيل ظهور انسان كنوني با وضع جسماني مشخص و منحصر بفردش شد و نژادها را هماهنگ و يكنواخت كرد.

     در طي زمان نژادهاي مختلف تحت تاثير آميزش و اختلاط با يكديگر واقع شدند. اين اختلاط نژادي مخصوصا" طي ده تا پانزده هزار سال گذشته بسيار شديد بوده است. از زمان كريستف‌كلمب كه در 1492 ميلادي به كشف آمريكا نائل شد، اختلاط نژادي به حدي زياد شده است كه ديگر نمي‌توان يك نژاد "خالص" در جايي پيدا كرد. بشر به طور كلي كم‌وبيش نژاد مخلوطي را تشكيل مي‌دهد: امروزه ده‌ها ميليون نفر در جهان يافت مي‌شود كه نمي‌توان آن‌ها را به يك نژاد بزرگ منسوب كرد.

     قرابت خوني زيادتر بين مردم به علت اختلاط، اختلافات جسماني آن‌ها را تا حد زيادي كاسته است. اختلاط نژادها بدون شك در تكامل انسان نقش مهمي ايفا كرده است، و به وحدت انسان براي اين كه به صورت يك واحد بيولوژيكي در آيد، كمك كرده است. چنان كه از لحاظ كيفي با نوع ميمون‌هاي آدم‌نماي عالي كه جد انسان اوليه محسوب مي‌شود فرق دارد.

     ادامه موارد فوق در آينده تاييد مي‌كند كه: "اختلافات نژادي بايد در جريان تكامل تاريخي محو شود و محو خواهد شد."

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب