دو خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

مريخ گم مي‌شود

آزمايشات انجام شده توسط کاوشگر کنجکاوي ناسا نشان داده که سياره مريخ زماني از جو برخوردار بوده است. يک لايه نازک از دي‌اکسيد کربن که امروزه اطراف مريخ را پوشانده، باقي مانده چيزي است که زماني شبيه به جو متراکم زمين بوده است.

بر اساس گزارشي که روز گذشته در نشست مجمع عمومي اتحاديه علوم زمين اروپا 2013 در وين اعلام شد، تا 90 درصد جو مريخ در چهار ميليارد سال گذشته در فرآيندي که سطح اين سياره را از يک مکان گرم و معتدل به يک بيابان سرد تبديل کرده، در فضا پراکنده شده است.

به گفته دانشمندان، مريخ چهار ميليارد سال گذشته با امروز بسيار تفاوت داشته و يک جهان قابل سکونت‌تر از امروز با قابليت برخورداري از آب پايدار و دماي مشابه زمين بوده است. بخار آب با دي‌اکسيد کربن بخش اعظمي از جو مريخ را تشکيل داده بود.

در طول زمان با پراکنده شدن تدريجي بيشتر جو اوليه در فضا، قابليت آن براي حفظ انرژي حرارتي خورشيد از بين رفته است. تيم کاوشگر کنجکاوي سطوح پائين گاز سبک آرگون را که ابزار اين کاوشگر در مريخ شناسايي کرده، به عنوان شاهدي براي اين کاهش جوي آورده‌اند.

همانطور که بررسي‌هاي سياره مشتري و خورشيد قبلا نشان داده، آرگون در چندين شکل ايزوتوپ اعم از سنگين و سبک در منظومه شمسي نسبتا فراوان است. هواي مريخ از نسبت يک به چهار ايزوتوپ سبک آرگون-36 تا ايزوتوپ سنگينتر آرگون-38 برخوردار است. نسبت اين دو ايزوتوپ در مناطق ديگر منظومه شمسي بسيار بالاتر بوده از اين رو دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند که هواي مريخ بايد از ذخيره ابتدايي بزرگتري از آرگون-36 برخوردار بوده باشد که اکنون در فضا پراکنده شده است.

جو کنوني سياره سرخ حدود يک هزارم تراکم جو زمين است. اين ميزان براي پشتيباني از حيات بسيار کم بوده اما براي ايجاد برخي فعاليتهاي جوي مانند توفانهاي غبار و گردباد کافي است.

به گفته محققان، کاوشگر کنجکاوي با ثبت برخي از اين اختلالات جوي براي اولين بار توانسته سنجشهاي سيستماتيک از رطوبت هواي مريخ را در زمان حرکت در سطح اين سياره ارائه کند.

اين کشف در آستانه اعلام برنامه ناسا براي قطع ارتباط اين سازمان با کاوشگرها و مدارگردهاي مريخ در پي آغاز مقارنه خورشيدي مريخ براي يک ماه آينده بدست آمده است. کنجکاوي که در هفته‌هاي گذشته با چند مشکل فني روبرو بوده، ماموريت خود را براي چهار هفته معلق خواهد کرد.

طي اين مقارنه، مريخ در پشت خورشيد قرار گرفته و از منظر زمين پنهان مي‌شود که اين امر هر گونه برقراري ارتباط با فناوريهاي موجود در اين سياره را براي سازمان ناسا ناممکن مي‌کند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/312681

نشت ۱۲۰ تن آب آلوده به راديواکتيو از نيروگاه اتمي فوکوشيما

سخنگوي شرکت برق توکيو الکتريک، اپراتور نيروگاه هسته‌اي فوکوشيما (TEPCO) روز شنبه (۷ آوريل/ ۱۷ فروردين) گفت، علت نشت از يکي از هفت مخزن ذخيره آب خنک اين نيروگاه روشن نيست. ۱۲۰ تن آب آلوده به راديواکتيو از درون اين مخزن به بيرون راه پيدا کرده است. قرار است تا دو هفته ديگر ۱۳ هزار مترمکعب آب باقيمانده در اين مخزن به مخزن ديگري منتقل شود.

هنوز اعلام نشده که نشت آب تا چه زماني در نيروگاه فوکوشيما ادامه خواهد داشت. مخزن تخريب‌شده تا ساحل دريا ۸۰۰ متر فاصله دارد.

در مارس سال ۲۰۱۱ ميلادي زمين‌لرزه‌ و سونامي شديد به نيروگاه فوکوشيما دائيچي، واقع در شمال شرقي ژاپن آسيب جدي وارد آورد. آسيب تا حدي است که جبران آن ده‌ها سال طول مي‌کشد. در پي اين سانحه بخشي از سوخت سه راکتور اين نيروگاه ذوب شد.

نيروگاه فوکوشيما در طول هفته‌هاي گذشته به دفعات دچار مشکلات فني شده است. روز جمعه (۵ آوريل) سامانه خنک‌کننده ميله‌هاي سوخت يکي از راکتورها حدود سه ساعت از کار افتاد.

در مارس سال جاري (۲۰۱۳) سيستم خنک‌کننده در تأسيساتي که بر اثر زلزله و سونامي سال ۲۰۱۱ آسيب ديده بود، به مدت دو روز از کار باز ايستاد. اما سامانه سرمايشي راکتور ۳ که اينک از کار افتاده است مشکلي نداشت.

بر اثر قطع برق دستگاه‌هاي سرمايشي دماي حوضچه‌هاي ويژه نگهداري سوخت نسبت به پيش از قطع برق تا ۶ درجه بالا رفت.

قطع برق دستگاه‌هاي برودتي ويژه ميله‌هاي سوختي باعث مي‌شود که آب حوضچه‌هاي نگهدارنده سوخت بخار شده و ميله‌ها از آب بيرون بزنند. در اين صورت احتمال واکنش زنجيره‌اي اتمي و انتشار درجه بالايي از پرتوها در فضا وجود دارد.

از مارس سال ۲۰۱۱ تا کنون بيش از ۲ سال مي‌گذرد. حدود ۱۹ هزار نفر در پي زمين‌لرزه و خيزش امواجي با ارتفاعي تا ۲۰ متر (سونامي) جان خود را از دست دادند. از سرنوشت حدود ۲۷۰۰ نفر ديگر تا امروز خبري در دست نيست و مردم منطقه هنوز در اردوگاه‌هاي امدادي اسکان دارند.

منبع: فارسيDW.DE



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 24 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب