چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

خودروسازان در لبه تیز سقوط

بحران در دو غول بزرگ خودروسازی کشور به مراتب شکننده تر است و دومینووار به تمام شرکتهای قطعه سازی این دو خودروساز نیز منتقل شده است به طوری که هم اکنون حفظ یک میلیون اشتغال فعال در این دو خودروسازی وشرکتهای قطعه سازی آنها با تردیدهای جدی مواجه شده است.
این در شرایطی بود که شیفت سوم تولید دو خودروسازی کشور بدلیل بحران قیمت ارز و مشکل نقدینگی، نیمی از سال گذشته متوقف بود و این دو خودروسازی علیرغم فشار شدید مالی، برای حفظ اشتغال این گروه از کارگران ، نسبت به پرداخت حقوق انها اقدام کردند.
 طی ماههای اخیر نیز دولت با فشارهای غیرکارشناسی خود برای پایین نگه داشتن قیمت خودرو در استانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت اشتغال یک میلیون کارگر شاغل در دو غول خودروسازی و قطعه سازی های وابسته به انها را در معرض خطر قرار داده است.
 بر اساس گزارش های رسمی بورس، دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته  را با زیان پشت سر گذاشتند و مشخص نیست چرا باید تاوان افزایش افسارگسیخته قیمت دلار و ناتوانی مدیران دولتی در مدیریت بحران ارزی را که دامن تمام تولید کنندگان کشور را گرفته است، یک میلیون کارگر شاغل در صنعت خودروسازی کشور پرداخت کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/267935

از وعده ارائه خدمات دندان‌پزشکی تا تعدیل ۱۸۰ كارگر

اردیبهشت ماه سال ۹۱ بود که به کارگران کارخانه فروآلیاژ ازنا وعده داده شد که به زودی در محل کار آن‌ها یک مطب دندانپزشکی راه اندازی خواهد شد.
بر این اساس قرار بود تا از طریق انعقاد یک تفاهم‌نامه‌ همکاری میان کارفرمای شرکت فروآلیاژ با شرکتی به نام «بهبود آذین گستر» خدمات دندان پزشکی به کارگران و خانواده‌های آن‌ها ارائه شود.
بنا بر ادعای کارگران فروآلیاژ، در ‌‌نهایت این تفاهم نامه همکاری امضا شد و به موجب آن هر ماهه مبلغی از حقوق آن‌ها کاسته شود بی‌آنکه خدماتی به کارگران و اعضای خانواده‌های آن‌ها ارائه شود.
به گفته کارگران این وضعیت همچنان ادامه داشت تا اینکه در پاییز سال گذشته سه نفر پزشک برای اجرای این طرح در محلی خارج از شهر مستقر شدند که به دلیل دوری مسافت، محدود بودن زمان مراجعه به روزهای پنجشنبه و جمعه، کثرت مراجعه کنندگان و نبود امکانات اولیه مانند روشنایی معابر، کارگران نتوانستند از این خدمات استفاده کنند.
کارگران فروآلیاژ می‌گویند این وضعیت سرگردانی برای مدت نزدیک به یک سال ادامه داشت تا اینکه به تازگی به آن‌ها گفته شده است به دلیل غیر معتبر بودن شرکت ارائه دهنده خدمات دندان پزشکی تفاهم نامه امضا شده غیر قابل اجراست.

مدیرعامل سابق این شرکت بدون اجازه، از جانب خود و بطور شخصی قرادادی را با کارخانه فروآلیاژ امضا کرده است اما از نظر قانونی و حقوقی هیچ مسئولیتی متوجه شرکت بهود آذین گستر نیست.
این کارگران که سال گذشته شاهد تعدیل حدود ۱۸۰ نفر از همکاران خود بودند مدعی‌اند که همزمان با گرانی‌های سال گذشته هر ماه مبلغی از حقوق آن‌ها بابت ارائه خدمات دندان پزشکی کسر شده است بدون آنکه خدماتی ارائه شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63974

تعطیلی بیش از ۵۰۰ کارگاه کفاشی در اصفهان

ابتدای سال ۹۱ با افزایش نرخ ارز، نرخ مواد اولیه وارداتی که اغلب از کشورهای اروپایی و چین وارد کشور می‌شدند به طرز چشم گیری افزایش یافت و افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ زیره کفش و مواد اولیه منجر به رشد ۶۰ درصدی قیمت نهایی کفش شد و با كاهش قدرت خرید مردم، در ایام پایانی سال استقبال خوبی از خرید کفش ایرانی نشد.

در سال گذشته بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید کفش در اصفهان تعطیل شد اگر در هر کارگاه هم ۵ نفر مشغول بوده باشند می‌بینیم تعداد زیادی از این افراد یا بیکار شده‌اند و یا در کارهای خدماتی نظیر رانندگی مشغول شده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=63950

كارگر مقتول عامل حادثه فولاد یزد معرفی شد

این حادثه به علت بی‌احتیاطی فرد فوت شده بوده و خسارت و مستمری وی نیز پرداخت می‌شود.

مصطفی سلمانی‌پور: چون این حادثه ناشی از کار (در حین انجام کار) بوده است، طبق قانون تامین اجتماعی، هم بیمه و هم مستمری به خانوده کارگر فوت شده پرداخت می‌شود.

وی گفت: کارگر فوت شده راننده بیل مکانیکی بوده و مواد زائد مذاب را جابه جا می‌کرده است که بر اثر بی‌احتیاطی در محلی که آب وجود داشته، مواد مذاب تخلیه می‌شود که در نتیجه موجب سرد و گرم شدن مواد و وقوع حادثه شده است.

مواد پس از سرد و گرم شدن به شکل گلوله در آمده و پرتاب می‌شود که یک گلوله شیشه بیل مکانیکی را شکسته، به سر راننده برخورد می‌کند و به فوت وی منجر می‌شود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=64017

ارسال ساندویچ‌های مسموم برای ۲۵ کارگر آلمانی

۲۵ کارگر یک کارخانه در کشور آلمان بدنبال خوردن ساندویچ‌های هدیه‌ای مسموم روانه بیمارستان شدند.

این ساندویچ‌‌های مسموم در پشت در کارخانه «مولر تکنولوژی» آلمان قرار داده شده بودند که برچسبی با عنوان تشکر به همراه داشتند.
ظاهر این ساندویچ‌ها سالم به نظر می‌رسید در نتیجه کارگران بدون اینکه تردیدی به خود راه دهند آن‌ها را میل کردند اما اندکی بعد متوجه وجود مرگ موش در میان سوسیس‌ها و پنیرهای داخل ساندویچ‌ها شدند.

با وجود اینکه در هیچ یک از کارگران نشانه‌ای از مسمومیت مشاهده نشد، اما تمامی ۲۵ کارگری که از این ساندویچ‌‌های سمی خورده بودند روانه بیمارستان شدند ولی تاکنون در هیچ کدام از آن‌ها عوارض ناشی از مسمومیت با مرگ موش مشاهده نشده است.
ممکن است ۷۲ ساعت طول بکشد تا عوارض مسمومیت مرگ موش بروز پیدا کند.

پزشک بیمارستان: میزان مرگ موشی که کارگران خورده‌اند مرگ آور نیست ولی با این حال پیشگیری بهتر از درمان است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=64038



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 1 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب