یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

محدوده قابل زيست در منظومه شمسی و سامانه کپلر-62

کشف سياراتي شبيه به زمين توسط ناسا

اخترشناسان روز پنج‌شنبه ۱۸ آوريل 2013 از کشف سه سياره خبر دادند که شبيه‌ترين سيارات به کره زمين هستند که تاکنون در کيهان کشف شده‌اند.
به گفته اخترشناسان اين سيارات مکان‌هايي قابل زيست هستند که در فاصله ۱۲۰۰ سال نوري از زمين واقع شده و در صورت فلکي شَلياق (چنگ رومي) قرار دارند.
مأموريت اکتشافي «کپلر» ناسا اين هفته خبر داد که دو سامانه جديد خورشيدي يافته است که شامل سه سياره در «محدودهٔ قابل زيست» هستند.
محدودهٔ قابل زيست يا زيست‌پذير، حد فاصله‌اي از يک ستاره است که دماي سطح سياره‌ها در آن فاصله ممکن است براي وجود آب مايع مناسب باشد.
مأموريت کپلر ناسا، سه سياره مشابه زمين، گرچه بزرگتر کشف نموده که در محدودهٔ زيست‌پذير خورشيدشان در گردشند. بزرگي هر يک از اين سه سيارهٔ نويافته نزديک به دو برابر اندازه زمين است.
دو سياره از سياره‌هاي تازه کشف شده به فاصلهٔ حدود ۱۲۰۰ سال نوري از زمين، در سامانه‌اي پنج‌سياره‌اي که «کپلر ۶۲» ناميده شده جاي دارند.
ستاره ميزبان اين سيارات، کوچکتر و خنکتر از خورشيد ماست و سه سياره دارد که بسيار نزديک به ستاره در گردشند که اين امر باعث داغ و غير قابل سکونت بودن آنها شده‌است.
دورتر اما دو سياره در محدوده زيست‌پذير قرار گرفته‌اند. يکي در حاشيهٔ دروني محدودهٔ زيستي که «کپلر ۶۲ اي» ناميده شده. اين سياره حدود ۶۰ درصد بزرگتر از زمين است و گردش انتقالي‌اش برابر ۱۲۲ روز زميني است.
سياره کوچکتر اين محدوده، «کپلر ۶۲ اف» ناميده شده. اين سياره، چهل درصد از زمين بزرگترست و امکان مي‌رود کره‌اي سنگلاخي باشد. گردش انتقالي‌اش برابر ۲۶۷ روز زميني است.
اين دو کره، کوچکترين سياره‌هايي هستند که تاکنون در محدوده‌هاي قابل زيست ستارگان ديگر کشف شده‌اند.
بسي دورتر، حدود ۲۷۰۰ سال نوري از زمين، سامانه‌اي با دو سياره پيرامون ستاره‌اي به نام «کپلر ۶۹» وجود دارد. اين ستاره، همگون و بسيار شبيه خورشيد خودمان است گرچه اندکي کوچکتر و خنکتر از آن است. بزرگي سيارهٔ دروني که «کپلر ۶۹ ب» نام گرفته، کمي بيش از دو برابر زمين است و گردش انتقالي‌اش برابر ۱۳ روز زميني است. اين سياره در مقايسه با فاصله‌اي که عطارد به خورشيد ما دارد بسيار داغتر و نزديکتر به ستاره خود قرار دارد.
سياره بيروني که «کپلر ۶۹ سي» نام گرفته، حدود هفتاد درصد بزرگتر از زمين است و گردش انتقالي‌اش برابر ۲۴۲ روز زميني است. اين کوچکترين سياره‌اي است که در محدودهٔ قابل زيست ستاره‌اي مانند خورشيد يافت شده است.
مأموريت کپلر با مديريت «مرکز پژوهش اِيمز ناسا» تلسکوپي مستقر در فضا را بکار مي‌گيرد تا در بخشي از کهکشان به جستجوي کرات بالقوهٔ قابل سکونت بپردازد.
با اينکه دانشمندان از وجود حيات در اين کرات تازه کشف شده اطمينان ندارند، کشف آنها گام ديگري بسوي يافتن يک همتاي حقيقي خورشيد و زمين به‌شمار مي‌آيد.

تلسکوپ فضايي کپلر از سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شده و بخش ثابتي از آسمان را براي يافتن سيارات رصد مي کند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب