روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

شمار سيارات هم اندازه زمين در راه شيري ۱۷ ميليارد تخمين زده شد

منجمان مي گويند که سيارات هرچند مستقيما قابل رؤيت نيستند اما در اطراف ساير ستارگان به وفور يافت مي شوند

منجمان با بررسي اطلاعات جمع آوري شده توسط تلسکوپ فضايي کپلر مي‌گويند که از هر شش ستاره در کهکشان راه شيري، يکي ميزبان سياره اي به اندازه زمين است.

به اين ترتيب تخمين زده مي شود که در راه شيري، حدود ۱۷ ميليارد عدد از اين نوع سيارات وجود داشته باشد.

مشاهده مستقيم سيارات در اطراف ساير ستارگان به علت فاصله بسيار زياد ممکن نيست.

کاري که تلسکوپي مثل کپلر مي کند اين است که کاهش متناوب و بسيار خفيف نور ستاره را رديابي مي کند. اين مي تواند به معني وجود سياره اي باشد که دور آن مي گردد. تلسکوپ کپلر، متعلق به آژانس فضايي آمريکا، در سال ۲۰۰۹ به آسمان پرتاب شد تا فارغ از تاثير اتمسفر زمين، ديد بلامانعي از ستارگان داشته باشد. اين تلسکوپ يک ناحيه ثابت از آسمان را زير نظر گرفت که بيش از ۱۵۰ هزار ستاره در آن قرار دارد.

فرانسوا فرسين از مرکز اخترفيزيک هاروارد اسميتسونين که مسئول مطالعه اخير بوده مي گويد: "رقم ۱۷ ميليارد يک استنباط است. ما فقط کسر کوچکي از کهکشان راه شيري را مطالعه کرده ايم اما مي توانيم براساس آن بگوييم که شمار کل اين نوع سيارات در راه شيري چيست. و ما توانسته ايم اولين تخمين از شمار سيارات هم اندازه زمين در راه شيري را به دست دهيم."

کپلر قادر است افت بسيار خفيف نور ستاره را رديابي کند. اين افت فقط کسري از يک درصد نور ستاره است. اما هر کاهشي در نور ستاره ناشي از عبور سياره نيست. به اين ترتيب منجمان در اين مطالعه سعي کردند آن دسته از اجرامي را که باعث افت نور ستاره مرکزي مي شوند اما واقعا سياره نيستند حذف کنند. به علاوه آنها در پي شناسايي آن دسته از سياراتي برآمدند که از چشم کپلر پنهان مانده اند.

آقاي فرسين مي گويد که فهرست نامزدهاي کپلر کامل نيست، چون فقط سياراتي را رديابي مي کند که از برابر ستاره مي گذرند. به گفته او به ازاي هرکدام از اينها ده ها ستاره هست که وجود سياره در اطرافشان قابل رديابي نيست.

نتايج حاکيست که ۱۷ درصد ستاره ها در راه شيري، ميزبان سياره اي تقريبا به اندازه زمين در مدارهايي هستند که طي کردن آنها ۸۵ روز يا کمتر طول مي کشد. اين بدان معني است که در کهکشان راه شيري ۱۷ ميليارد سياره با ابعادي شبيه به زمين وجود دارد. اما اينکه اين سيارات هم اندازه زمين هستند به آن معني نيست که داراي حيات خواهند بود. در واقع بعيد است چنين باشد.

فرانسوا فرسين مي گويد: "اين ۱۷ ميليارد مشخصا براي آنهايي است که در مدارهاي نزديک به ستاره مرکزي مي گردند و بنابراين بعيد است شامل آثار حيات باشند زيرا امکان وجود آب مايع در آنها که به نظر مي رسد براي حيات به آن شکلي که ما مي شناسيم لازم باشد وجود ندارد." همزمان دانشمندان مسئول کپلر همچنين از کشف ۴۶۱ جرم جديد که تصور مي شود سياره باشند خبر داده اند. به اين ترتيب شمار سياراتي که اين تلسکوپ تاکنون رديابي کرده به ۲۷۴۰ مي رسد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب