مروري بر کتاب سرمايه(54)
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

مروري بر کتاب سرمايه(54)

بخش سوم

توليد ارزش اضافي مطلق

1.پروسه کار و پروسه توليد ارزش اضافي

      "خريدار نيروي کار، به وسيله به کار گماردن فروشنده‌اش، آن را به مصرف مي‌رساند. اين کار، براي توليد کالا، در وهله نخست ارزش‌هاي مصرفي را ظاهر مي‌گرداند (به صورت محصولات)، و در اين وجه مستقل از رابطه خاص بين سرمايه‌دار  و کارگر مي‌باشد ... وصف پروسه کار هم بر همين منوال است.([177-85]صص141-49)

      پروسه کار بر مبناي سرمايه‌داري، داراي دو ويژگي است. 1. کارگر تحت نظارت سرمايه‌دار کار مي‌کند. 2. از آن‌جايي که پروسه کار حالا تنها پروسه‌اي ميان دو چيز است که به وسيله سرمايه‌دار خريداري شده: يعني نيروي کار و وسايل توليد، محصول کار به سرمايه‌دار تعلق مي‌گيرد.([184-85]ص150)

      اما سرمايه‌دار ارزش مصرفي توليد شده را براي خودش نمي‌خواهد، بلکه فقط آن را به عنوان منبعي براي ارزش مبادله و بخصوص ارزش اضافي در نظر مي‌گيرد. تحت اين شرايط- جايي که کالا وحدتي از ارزش مصرفي و ارزش مبادله بود- کار به وحدتي از پروسه توليد و پروسه ايجاد ارزش تبديل مي‌گردد.([186]ص151)

      بنابراين مقدار کار نهفته شده در محصول مي‌بايستي بررسي شود.

      به عنوان مثال نخ تابيده. فرض کنيد که 10 پوند1 پنبه براي تابيدن نخ لازم باشد، و فرض کنيد به قيمت 10 شيلينگ، و ابزار کار، که استهلاک آن در اثر چرخش اجتناب‌ناپذير است- در اين‌جا به طور خلاصه به صورت سهم دوک (نخ‌ريسي) مشخص شده- فرض کنيد 2 شيلينگ- بنابراين، ارزش وسايل توليد در محصول 12 شيلينگ است، البته تا آنجا که 1. محصول، يک ارزش مصرفي واقعي گشته است، در اين مورد نخ تابيده؛ و 2. سهم ابزار کار فقط به صورت زمان کار اجتماعا" لازم نشان داده شده است. چه مقدار ارزش به وسيله کار چرخانيدن (دوک) به محصول افزوده مي‌گردد؟

      در اين‌جا پروسه کار از زاويه به طور کلي متفاوتي مجسم گرديده است. در ارزش محصول، کار پنبه‌کار، دوک‌ساز و غيره، و کار ريسنده، قسمت قابل مقايسه و از لحاظ کيفي مساوي کار لازم و ارزش ساز عمومي بشر مي‌باشند، و بنابراين تنها از لحاظ کمّي قابل تميزند، و به خاطر همين دليل بخصوص به وسيله مدتي از زمان، به طور کمّي قابل مقايسه مي‌گردند، با اين فرض که اين مدت شامل زمان کار اجتماعا" لازم خواهد بود، زيرا فقط اين آخري است که ارزش‌ساز مي‌باشد."

ادامه دارد

انگلس فردريک؛ درباره كاپيتال مارکس ترجمه ج. آزاده، صص74-75 چاپ يكم سال 1358 انتشارات مازيار

 

1 – پوند، واحد وزن انگليسي معادل 6/453گرم است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب