یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

رابطه سلامت مغز و ورزش

اين خبر مي تواند انگيزه مهم ديگري براي ورزش کردن در اختيار عموم بگذارد.محققان در دانشگاه ايالتي ايلينوي مي گويند که اولين و مهمترين راه حفظ توان مغزي ورزش کردن است.

آرت کريمر دانشمند علوم اعصاب و مدير موسسه علوم و فناوري پيشرفته بکمن در اين دانشگاه در مطالعه اي مغز ۱۲۰ فرد با سن نسبتا بالا را اسکن کرد. نيمي از اين افراد يک برنامه ورزشي را شروع کرده بودند.

اين برنامه شامل ۴۵ دقيقه پياده روي براي سه روز در هفته بود. بعد از گذشت يک سال، اسکن ام آر آي نشان داد که حجم مغز گروهي که ورزش مي کرد عملا بيشتر شده است.

همزمان حجم مغز افراد گروه ديگر ۱.۵ درصد کوچک شد که به اين ترتيب اختلاف حجم مغز دو گروه در اين مدت به ۳.۵ درصد رسيد.آزمايش هاي بيشتر نشان داد که افزايش حجم مغز به معني داشتن حافظه قوي تر است.

آقاي کريمر مي گويد مطالعات قبلي به روي حيوانات نشان داده بود که در آن گروه از جوندگاني که تحرک زياد داشتند تغييرات مطلوب فيزيولوژيکي مشاهده شد. مثلا تعداد سلول هاي عصبي آنها بيشتر بود، ارتباط ميان اين سلول ها قوي تر بود و جريان خون به بخش هايي از مغز آنها بيشتر.

البته کارشناسان مي گويند که مساله فقط ورزش کردن نيست، بلکه بايد فشار خون، ميزان کلسترول و وزن در يک حد مطلوب نگه داشته شود.به عبارت ديگر آنچه براي قلب خوب است براي مغز هم خوب است.

مغز تشنه بدعت است و بنابراين او کارهايي مثل ياد گرفتن يک زبان تازه يا يک آلت موسيقي را پيشنهاد مي کند. توصيه ديگر کارشناسان اين است که با دوستانتان وقت بگذرانيد.

مساله تغذيه هم هست.کارشناسان توصيه مي کنند که مواد آکنده از اسيدهاي چربي اومگا ۳ و اومگا ۶ که مثلا در ماهي يا هسته هاي روغني مثل گردو به وفور وجود دارد و همچنين ويتامين هايي که در ميوه و سبزيجات پيدا مي شود مي تواند به سلامت مغز کمک کند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب