چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 «دیوار احمقها»

از شبکه تلویزیونی فرانس24 تصاویری از یکی از اتاق های دفتر اتحادیه قضات فرانسه  منتشر شده است که در آن عکس های سیاستمداران جناح راست و نیز خبرنگاران و روسای مطبوعات راستگرا قرار گرفته است.

بالای این عکسها نوشته شده است«دیوار احمق ها». در این عکس ها می توان تصاویر شخصیت هایی چون نیکلا سارکوزی رئیس جمهور سابق، اریک ورت وزیر پیشین وی، اریک زمور خبرنگار راستگرا و ایو ترئار از لوفیگارو را مشاهده  کرد. در کنار هر عکس نیز تفسیری منفی قرار گرفته است.
پخش این تصاویر خشم جناح راست فرانسه را برانگیخته است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/315647

اولین روزنامه‌ی جهان 408 ساله شد

408 سال پیش، زمانی که فرانسه هنوز حکومت مطلق «هانری چهارم» را تجربه می کرد، در استراسبورگ، یکی از شهرهای فرانسه و یک جمهوری آزاد در قرن شانزدهم میلادی، جایی که آن را به عنوان مرکز قانونگذاری اروپا نامیده‌اند، مردی به نام «یوهان کارولوس» نشریه‌ای با عنوان «مجموعه‌ای از اخبار قابل‌توجه و به‌یادماندنی» را منتشر کرد.بعدها این نشریه با نام کوتاه شده «Relation» شناخته شد.

«ریلیشن» نخستین نشریه‌ای بود که به صورت هفتگی منتشر شد و به مدت 70 سال در عرصه اطلاع‌رسانی فعالیت داشت.در آن دوران پستچی‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در گردآوری اخبار داشتند، چون آن‌ها بودند که خبرها را از دلیجان‌ها یا پیک‌های سواره می‌گرفتند و به عبارت دیگر آنها را می‌توان خبرنگار و یا خبربیار نامید.

زمانه‌ای که مردم اخبار شهرهای اطراف خود را طی چند هفته یا حتی چند ماه دریافت می‌کردند، استفاده از واژه روزنامه برای نشریه‌ای که اخبار را به صورت هفتگی منتشر می‌کرده چندان هم دور از ذهن به شمار نمی‌رود.

اما شروع انتشار روزنامه به مفهوم امروزی را به رایمکوند زایتونگن (einkommende zeitungen) که در سال 1650 در لایپزیک آلمان 6 روز در هفته منتشر می‌شد نسبت می‌دهند. 

شاید زمانیکه «یوهان کارولوس» به فکر انتشار اولین روزنامه افتاد، نمی‌دانست که تولد 408 سالگی روزنامه‌اش را در زمانی جشن می‌گیرند که روزنامه‌های کشورهای توسعه یافته در حال برچیدن انتشار کاغذی خود هستند و فضای آنلاین آنقدر دسترسی را راحت کرده است که نه دیگر نیاز به چاپار هست و نه دستگاه چاپ.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/315740

چینی‌ها از کویر ایران می‌روند

مجوز اکتشاف نفت و گاز در کویر از سوی رییس جمهوری دوباره صادر شد اما به دلیل ممانعت سازمان محیط زیست پیمانکار چینی این طرح اکتشافی بدون اجرای کامل قرارداد قصد خروج از کویر را دارد و دستمزدش را طلب می‌کند.در حالی زمان قرار‌داد با شرکت چینی تمام شده است که سازمان محیط زیست اجازه هیچ گونه فعالیتی به آنها نداد و اکنون چینی‌ها پولشان را می‌خواهند.

شرکت چینی اعلام کرده است که "پول‌مان را بدهید تا برویم"  آنها دیگر حاضر به ادامه‌ کار در کویر نیستند؛ چراکه شرکت چینی بیش از دو سال کار اکتشاف را تعطیل کرده است.پروژه مطالعات اکتشاف نفت در بلوک نفتی گرمسار منطقه‌ای وسی از پارک ملی کویر تا نزدیکی آران و بیدگل را در برمی‌گیرد.

این پروژه با مبلغ 100 میلیون دلار در سال 1385 به شرکت چینی " ساینو پک" واگذارشد تا کلیه‌ی مسائل مربوط به اکتشاف اولیه، مطالعات ژئوفیزیکی و لرزه‌نگاری ظرف مدت 2 سال در این بلوک انجام شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/315741

کوره آتش در بیایان‌های ترکمنستان

در 260 کیلومتری شمال عشق‌آباد، جایی در صحرای کرکوم ترکمنستان ، دهانه‌‌ای وجود دارد که از 40 سال پیش در آتش می‌سوزد و مردم محلی آن‌را دروازه جهنم نامیده‌اند. در سال 1971/1350، زمین‌شناسان شوروی سابق حفاری برای کشف گاز طبیعی را در این منطقه آغاز کردند. در حین حفاری زمین‌های اطراف مته فروریخت و این گودال با قطر دهانه حدود 70 متر ایجاد شد.

تیم حفاری که نگران بود از این حفره گازهای سمی متصاعد شود، تصمیم گرفت با شعله‌ور کردن این گازها از خطر پیشگیری کند. کارشناسان حفاری این منطقه حدس می‌زدند آتش بعد از چند روز خاموش شود؛ اما هنوز این گودال با مصرف گاز طبیعی که منابع زیرزمینی به بالا نشت می‌کند شعله‌ور است و دارد می‌سوزد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/315754



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب