یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

کاغذ ديواري ضد زلزله

زماني که زلزله رخ مي‌دهد در اکثر موارد ريزش ديوار و سقف ساختمان‌ها باعث تلفات انساني مي‌شود. اما يک کاغذ ديواري مخصوص که توسط پژوهشگران دانشگاه کارلسروهه آلمان اختراع شده، قادر به جلوگيري از ريزش ساختمان است.

دانشمندان انستيتو تکنولوژي کارلسروهه (KIT) کاغذ ديواري‌‌اي اختراع کرده‌اند که نيروي حاصل از زمين‌لرزه را به تمام ديوار يک ساختمان منتقل کرده و از اين طريق مانع از ريزش ديوار مي‌شود.
ويژگي کاغذ ديواري ضد زلزله
راز اصلي اين کاغذ ديواري آن است که هم بايد سفت و محکم و هم انعطاف‌پذير باشد. به گفته‌ي موريتس اوربان، پژوهشگر علمي انستيتو تکنولوژي کارلسروهه، اين کاغذ حاوي دو عنصر مهم است: يکي الياف و رشته‌هاي سفت و محکم شيشه و ديگري ماده‌ي مصنوعي پوليپروپيلين. الياف شيشه در ۴ جهت مختلف بافته مي‌شوند تا اينکه بتوانند نيروهاي حاصل از زمين‌لرزه را بر تمامي ديوار تقسيم کنند. اوربان مي‌گويد: «چنين ويژگي‌‌اي از ايجاد درز و شکاف در ديوار جلوگيري مي‌کند، زيرا نيروهاي ناشي از زلزله بر سطح بزرگي تقسيم مي‌گردند و ديگر نمي‌توانند بخش‌هاي ضعيف ديوار را متاثر سازند».
پيوستگي سنگ و آجر
اگر شدت زلزله زياد باشد، ديوار شکاف بر مي‌دارد، اما اين الياف شيشه‌اي هستند که از فروپاشي ديوار جلوگيري مي‌کنند. ماده‌ي مصنوعي پوليپروپيلين که در داخل اين کاغذ ديواري وجود دارد، دو طرف درز ديوار را به هم نگه مي‌دارد و از اين طريق از ريزش سنگ و آجر جلوگيري مي‌کند.

زماني که زلزله رخ مي‌دهد در اکثر مواقع اين فروريختن ساختمانهاست که باعث مرگ مردم مي‌شود. ديواري که در مقابل زمين لرزه مقاومت بيشتري داشته باشد، در هنگام زلزله به مردم امکان و زمان لازم براي گريختن از زير آوار و نجات پيدا کردن را مي‌دهد.
کاغذ ديواري ضد زلزله همانند کاغذ ديواري‌هاي معمولي ديگر بر روي سطح داخلي ديوار ساختمان کشيده مي‌شود. اين کاغذ ويژه را نيز مي‌توان رنگ کرد يا بر روي آن يک کاغذ ديواري معمولي کشيد.
به گفته‌ي طراحان، اين کاغذ ديواري به‌دليل داشتن روزنه‌‌هاي مختلف از شکل‌گيري کپک نيز جلوگيري مي‌کند.
چسبي خاص براي استفاده از کاغذ ديواري ضد زلزله
اما براي چسباندن اين کاغذ ديواري بر روي ديوار استفاده از چسب معمولي کافي نيست. همانند خود کاغذ ديواري اين چسب هم بايد درعين حال سفت و انعطاف‌پذير باشد.
اين چسب مخصوص که توسط شرکت باير (Bayer Material Science) توليد مي‌شود، داراي ماده شيميايي "پولي يورتان" است. با اين ماده، چسب مخصوص به‌هنگام تکان‌هاي زمين قابليت خاصي از خود بروز مي‌دهد. در چنين وضعيتي ترکيبات هيدروژني اين چسب از هم جدا شده و در جاي ديگر دوباره به هم مي‌پيوندند. اين امرسبب مي‌شود که از گيسختگي سنگ‌ها و آجرهاي ساختمان جلوگيري شود.

منبع: دانش و فن  فارسیDW.DE



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب