یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 داروي استامينوفن

 داروي استامينوفن (پاراستامول) نه تنها دردهاي جسماني بلکه ناراحتي‌هاي روحي و ترس‌ها، از جمله ترس از مرگ را نيز تسکين مي‌دهد. استامينوفن مي‌تواند سيستم هشداردهنده‌ي مغز را که در برخي موقعيت‌ها فعال مي‌شود، مهار کند.

فکر کردن به مرگ، به خصوص مرگ خودمان، برايمان دردآور است و احساس ناخوشايندي به همراه مي‌آورد، احساسي بين ترس و اضطراب.

وقتي انسان در موقعيتي پيش‌بيني نشده يا وضعيتي ناآشنا قرار مي‌گيرد نيز همين حس نامطلوب را دارد. ديدن فيلم‌هاي سوررئال يا فراواقعيت و خواندن داستان‌هاي هراس‌انگيز نيز همين احساس را پديد مي‌آورد. همه اينها سيستم هشداردهنده‌ي مغز را فعال مي‌کنند.

در مجموع، همه انسان‌ها با فعال شدن اين سيستم سعي مي‌کنند که عامل فعال‌کننده را کنار برانند. اما اين کار هميشه موفقيت‌آميز نيست، به‌ويژه در مواقعي که تهديد بزرگي حس مي‌شود. در اين مواقع مکانيسم جبران‌کننده وارد عمل مي‌شود.

کسي که در موقعيتي پيش‌بيني‌نشده قرار مي‌گيرد يا خود را در خطر تهديدي هر چند غير واقعي مي‌بيند، نسبت به قوانين سخت‌گيرتر مي‌شود و در دفاع از ارزش‌هاي اخلاقي هم تعصب بيشتري به خرج مي‌دهد.

به موجب گزارش منتشر شده در وب‌سايت آلماني "ويسن‌شافت" (Wissenschaft)، محققان کانادايي اين نتيجه را با انجام يک بررسي مطالعاتي کسب کرده‌اند. آنها دريافته ‌بودند که سيستم هشداردهنده‌ي انسان نه تنها در درد جسماني بلکه در وضعيتي ناهماهنگ و مشکلات اجتماعي فعال مي‌شود. به همين دليل آنها احتمال دادند، داروي استامينوفن (پاراستامول) که در تسکين بخشيدن درد جسماني کاربرد دارد را مي‌توان براي تسکين تمامي حالت‌هاي روحي يادشده به کار برد.

آزمون يادشده بر ۳۲۸ نفر انجام شد. نيمي از آنان هزار گرم استامينوفن و نيم ديگر دارونما (پلاسبو) دريافت کردند.

به گروهي از افراد شرکت‌کننده در آزمون فيلمي سورئال نشان داده شد. برخي نيز بايد مي‌نوشتند که بعد از مرگ چه اتفاق‌هايي براي بدنشان مي‌افتد. گروهي نيز بايد در مورد دندان‌ درد مي‌نوشت و گروه ديگر هم بايد به تماشاي فيلمي کمدي ‌مي‌نشست. در پايان از آنها خواسته شد که براي عقوبت يک زن تن‌فروش و اغتشاش‌گران بازي هاکي روي يخ، مجازات‌هايي تعيين کنند.

نتايج آزمون

آزمون‌شوندگاني که راجع به مرگ خود فکر کرده بودند به طور متوسط مجازاتي ۴۴۰ دلاري براي زن روسپي در نظر گرفتند و در تعيين مجازات سخت‌گيرتر از آنهايي بودند که به دندان‌درد فکر کرده بودند. گروهي که راجع به دندان‌درد نوشت به طور متوسط مجازاتي ۳۰۰ دلاري براي زنان روسپي تعيين کرده بود.

ترس عامل بسياري از ناراحتي‌هاي روحي است .اين آزمون در شرايطي صورت گرفت که آزمون‌شوندگان استامينوفن مصرف نکرده بودند.

اما گروهي که استامينوفن دريافت کرده بود واکنشي يکسان به اين قضيه نشان داد، چه آنهايي که به مرگ و چه آنهايي که به دندان‌درد فکر کرده بودند.در مورد ديدن فيلم سورئال يا تعيين مجازات براي آشوبگران بازي هاکي روي يخ نيز وضع به همين ترتيب بود.

روانشناسان کانادايي نتيجه گرفتند که استامينوفن و احتمالا داروهاي مسکن ديگر که بر سيستم عصبي مرکزي تأثير مي‌گذارند، مي‌توانند سيستم هشداردهنده‌ي مغز را مهار کنند. بنا بر اين با مصرف اين دارو مي‌توان احساس ناخوشايند و ناامني ناشي از تهديد يا تجربه‌اي ناهماهنگ را تسکين بخشيد.

در مورد موقعيت‌هاي ديگري که سبب ايجاد جرياني مشابه در مغز مي‌شود نيز وضع به همين ترتيب است.از اين ويژگي‌ مي‌توان در درمان ناراحتي‌هاي روحي مختلف، از جمله ترس‌هاي مزمن و اختلالات پردلهره (هجوم يک‌‌باره وحشت و هراس به بيمار) کمک گرفت.

يک هشدار

محققان هشدار مي‌دهند که اين بررسي نمي‌تواند مجوزي براي مصرف بي‌رويه استامينوفن باشد.

اخيرا بدگماني راجع به عوارض جانبي اين دارو افزايش يافته است. کارشناسان احتمال مي‌دهند که مصرف اين دارو، حتي در مقياس اندک، ممکن است بر کبد تأثيرات سوء بگذارد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب