دو خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

سرچشمه پيري' در مغز شناسايي شد

هيپوتالاموس بجز تنظيم هورمونهاي هيپوفيز، گرسنگي، خواب و دماي بدن را هم تنظيم مي‌کند

دانشمندان مکانيسمي را در هيپوتالاموس مغز شناسايي کرده اند که طول عمر را در حيوانات تعيين مي‌کند. آنها اميدوارند با شناخت بيشتر اين مکانيسم، علاوه بر پيشگيري از بيماري‎هاي مرتبط با افزايش سن، بتوانند روند پيري را کند کنند و طول عمر را افزايش دهند.

محققان دانشکده پزشکي آلبرت اينشتين در نيويورک که نتيجه پژوهششان را در نشريه نيچر منتشر کرده اند، فکر مي کنند بخشي کوچکي از مغز که به اندازه يک بادام است و هيپوتالاموس نام دارد، "سرچشمه پيري" در مغز است و روند پيري را هورمون‌هايي که هيپوتالاموس ترشح مي کند، تند يا کند مي کند.

دکتر دانگ شنگ کاي مي گويد: "دانشمندان هميشه از خود مي‌پرسيدند آيا پيري در بافت‌هاي بدن، جدا جدا اتفاق مي‌افتد يا اينکه عضوي در بدن پيري را کنترل مي کند."

"تحقيق ما به وضوح نشان مي‌دهد که هيپوتالاموس بسياري از جنبه هاي پيري را کنترل مي‌کند. نکته جالب اين است که دست کم در موش‌ها، مي توان پيام‌هاي هيپوتالاموس را تغيير داد تا روند پيري کند شود و طول عمر افزايش پيدا کند."

دانشمندان در اين تحقيق متوجه شدند با پيرشدن موش‌ها، فعاليت ماده اي به نام NF-κB بيشتر مي‌شود.

وقتي دانشمندان مقدار اين ماده را در بدن موش‌ها کم کردند، موشها تا ۱۱۰۰ روز عمر کردند؛ در حالي که موش‌هاي سالم و معمولي بين ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ روز زندگي مي‌کنند. وقتي دانشمندان NF-κB را افزايش دادند، هيچ موشي بيشتر از ۹۰۰ روز عمر نکرد.

به عبارت ديگر محققان با تغيير ميزان NF-κB توانستند پيري را در موش‌ها کند کنند و طول عمر آنها را تا ۲۰% افزايش دهند.

اين آزمايش همچنين نشان داد که در نبود NF-κB، حجم عضلات و استحکام استخوانها بيشتر است، يادگيري بهتر است، حافظه بهتر کار مي کند و پوست کمتر چين و چروک مي‌خورد. آزمايش‌هاي بيشتر نشان داد که NF-κB هورمون رشد را هم کاهش مي‌دهد.

هورمون رشد نقش مهمي در باروري و توليد اسپرم و تخمک دارد. وقتي دانشمندان به موش‌ها هر روز هورمون رشد تزريق کردند، نه تنها عمرشان بيشتر شد بلکه سلولهاي عصبي (نرون‌ها) هم در مغز موش‌ها شروع به رشد کردند.

دکتر کاي مي‌گويد:" با افزايش سن در بافت‌هاي مختلف التهاب ايجاد مي‌شود. التهاب در تمام بيماري‌هاي ناشي از افزايش سن نقش دارد، مثل سندروم متابوليک، بيماري‌هاي قلبي-عروقي، بيماري‌هاي دستگاه عصبي و بسياري از سرطان‌ها."

دکتر بروس يانکنر، استاد دانشکده پزشکي هاروارد مي‌گويد:" اين نظريه که پيري به طور کلي تحت تاثير هورمون‌هايي است که از مغز ترشح مي‌شوند توجه دانشمندان را جلب کرده است."

"با در نظر گرفتن آثار متعدد اين هورمون‌ها در بدن، استفاده از آنها در درمان بيماري‌هاي پيري مثل ديابت، آلزايمر و بيماري‌هاي قلبي بايد به دقت مطالعه شود."

دليل افزايش ابتلا به بيماري «ام اس» در ايران

موارد ابتلا به بيماري ام اس يا تصلب چندگانه بافت ها در ايران به شکل سرسام آوري افزايش يافته و از سال ۱۹۸۹ تا سال ۲۰۰۵ هفت برابر شده است. به عنوان نمونه فقط در استان اصفهان طي سالهاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ موارد ابتلا به اين بيماري تقريبا سه برابر شده است.

ميزان افزايش ابتلا به بيماري ام اس در ايران بسيار چشمگير است. در سال ۱۹۸۹ از هر صد هزار نفر حدود نيم درصد به اين بيماري مبتلا بودند ولي در سال ۲۰۰۵ رقم آن به حدود پنج درصد رسيده است.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد: تحميل حجاب و پوشش کامل براي زنان و حتي در حدي براي مردان باعث شده که بخش وسيعي از جمعيت ايران به حد کافي نور خورشيد را دريافت نکنند.

پژوهشگران علوم پزشکي از سالهاي پيش اين نکته را کشف کرده اند که بين بيماري ام اس با کمبود نور خورشيد ارتباط بسيار نزيکي وجود دارد. بيماري ام اس يا تصلب چندگانه بافت ها معمولا در سالهاي بيست و يا سي سالگي در افراد بروز مي کند و موارد بروز آن در ميان زنان بيشتر از مردان است.
اين بيماري در ميان مردماني که در مناطق مرتفع زندگي مي کنند شيوع بيشتري دارد و احتمالا يکي از دلايل اصلي آن کمبود ويتامين دي است که بدن انسان زير تابش نور خورشيد مي تواند آن را به حد کافي توليد کند.
اما کمبود ويتامين دي در دوران شکل گيري جنين در رحم حتي مي تواند تاثير شديدتري برجا بگذارد. به عنوان مثال براساس پژوهش هايي که در آمريکا و اروپا انجام شده نشان مي دهد که نوزداني که در ماه آوريل متولد مي شوند و مادر آنها دوران بارداري را در ماههاي سرد طي کرده است به نسبت نوزاداني که مادر آنها در ماههاي گرم باردار بوده است با خطر بيشتري از ابتلا به بيماري ام اس روبرو هستند.
اين پژوهشگران به مردم ايران توصيه مي کنند که مواد غذايي حاوي ويتامين دي رابه رژيم غذاي خود بيافزايند و حتي قرص ويتامين دي مصرف کنند. اين توصيه ها شامل حال مردان و زنان ساکن ساير کشورها نيز مي شود .

نحوه پوشش ممکن است فقط يکي از عوامل موثر باشد که همراه با ساختار و ارثيه ژنتيک ايرانيان زمينه ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد.
استفاده گسترده تر ازسايه بان و ساير وسايل جلوگيري از تابش خورشيد، زندگي در آپارتمانها و بهبود روشهاي پاکيزگي ممکن است در اين وضعيت دخيل باشند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب