چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

همه چیز زیر سر بیکاری است!

تهران امروز نوشت:

کارشناسان می‌گویند از بالا رفتن آمار سرقت و نزاع در جامعه گرفته تا مشکلات خانوادگی، یک سر ماجرا به بیکاری ختم می‌شود و کوچک شدن سفره‌ها. سقف‌هایی که در زیر آن پدر، شرمنده کودکانش است و مادر، چشمان خیس از اشکش را از دیگران پنهان می‌کند. چهاردیواری‌هایی که احتمال شکسته شدن حرمت‌ها در آن بسیار است چرا که ردپای بیکاری و فقر در بالارفتن 7‌درصدی آمار طلاق نیز مشهود است. آماری که این روزها نگرانی همگان را درپی داشته است. همه این مسئله‌های اجتماعی را که کنار هم بگذاریم دست‌ها به سوی دکمه آژیر قرمز می‌رود تا هشداری باشد برای آمار بیکاری و ناتوانی مالی در خانواده‌ها و تاثیرش بر مشکلات خانوادگی. با یک نگاه به جامعه می‌توان جوانان تحصیلکرده‌ای را دید که یا به دلیل بیکاری امکان ازدواج برایش مهیا نشده یا بیکاری تیشه بر ریشه زندگی مشترک‌شان زده است.

بیکاری بر ریشه خانواده تیشه می‌زند

هرچند این روزها شرایط اقتصادی سبب شده بسیاری از خانواده‌ها سفره‌ای کوچک‌تر در خانه‌هایشان پهن کنند اما همیشه سکه دو رو دارد. جامعه‌شناسان می‌گویند روی دیگر این سکه افزایش آسیب‌های اجتماعی است. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد از آنجایی ‌که بی‌سامانی و تلاطم اقتصادی سبب مستعد شدن افراد در ارتکاب جرم می‌شود، در مناطقی که به واسطه خشکسالی یا تعطیلی یک کارخانه، آمار بیکاری افزایش می‌یابد، تشدید جرم، آسیب‌های اجتماعی و کاهش سطح امنیت حرف اول را می‌زند. آمارهای رسمی هم مهر تاییدی است بر این ادعا. سرقت‌های خرد افزایش یافته‌اند و نزاع و درگیری در کشور بیشتر شده است. همین که زندان‌های کشور با کمبود فضا مواجهند نشان می‌دهد تعداد مجرمان رو به افزایش است. اما با استناد به این گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها که 68 درصد زندانیان کمتر از یک‌ماه درزندان هستند، می‌توان نتیجه گرفت که پای این زندانیان عموما به دلیل جرم‌های کوچک به زندان باز می‌شود. پیش از این نیز سید باقر حسینی، نماینده زابل به تهران امروز گفته بود: «در زندان زابل زندانیان جوانی را دیدم که به دلیل سرقت احشام ناشی از فقر، به زندان افتاده بودند.»

بیکاری مترادف با بی‌درآمدی

دکتر بهرام بیات جامعه شناس : اگر مدیران به دست افراد جامعه کار ندهند، آنها کار دست مدیران می‌دهند!‌ «البته معنای کار دوم بسیار متفاوت با معنای کار اول است. این به آن جهت است که بیکاری باعث بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌ها در خانواده‌ها و به‌دنبال آنها در جامعه می‌شود. مثلا اگر بخواهیم خوشبینانه آمار بدهیم باید بگوییم 80 درصد سرقت‌های صورت گرفته در کشور از روی بیکاری است.»

ناکامی و استرس، دو سوغات بیکاری

دکتر حسن عماری مدرس دانشگاه و روان‌شناس اجتماعی نیز  می‌گوید: «فقر و بیکاری مسئله‌ای اجتماعی است که تاثیرش در زندگی خانوادگی، در دنیای مدرن معنا پیدامی‌کند. یکی از این تاثیرات ناکامی در درون خانواده است. وقتی زن و مرد و فرزندان به آنچه می‌خواهند، نرسند، ناکامی در رسیدن به مطلوب‌ها رخ داده است. با توجه به تغییر سبک زندگی به سوی مصرف گرایی این روزها بیشتر خانواده‌ها خواسته‌هایشان ارتقای موقعیت شغلی، موقعیت اجتماعی و طبقه اجتماعی است که رابطه مستقیم با ثروت دارد.» خانواده نخستین نهادی است که انسان در آن اجتماعی شدن را می‌آموزد.

 فقر و بیکاری و به‌دنبال آن بروز ناکامی در خانواده سبب بروز اختلالات روانی می‌شود.» 21 درصد ایرانی‌ها دچار اختلالات روانی هستند و این یعنی از هر 4 ایرانی یک نفر با این نوع اختلال دست و پنجه نرم می‌کند تا تاثیری منفی بر شاخص سلامت کشور داشته باشد. از این رو دیدن نزاع‌ها و دعواهای خیابانی زیر آسمان این شهر منظره‌ای دور از ذهن نیست.

«فقر و بیکاری در نهاد خانواده مجموعه‌ای از استرس‌ها را به‌دنبال دارد. استرس‌هایی که از آن گریزی نیست. تحقیقات می‌گوید استرس، مادر بسیاری از بیماری هاست. این افراد عموما در زندگی آینده خود دچار مشکلات شخصیتی هستند و آثار استرس در آنها مشهود است. بیکار شدن و بیکاری‌های ممتد نوعی از استرس را در خانواده نمایان می‌کند و نوع دیگر آن وقتی است که فرد به سن شاغل شدن می‌رسد اما فرصت شغلی برای او ایجاد نشده است. گذشته از آن برخی از افراد هم هستند که پس از سال‌ها تحمل، به شغل مورد نظر خود می‌رسند اما به دلیل تحمل استرس‌ها و اتفاق نیفتادن در زمان مناسب نمی‌توانند خوب کار کنند. بنابراین استرس‌ها برای خانواده بحران زا هستند. البته این وظیفه دولت هاست که «تاب آوری» را در جامعه آموزش دهند.»

رابطه سرقت و بیکاری

ناصر فرشید رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان: 78 درصد دستگیرشدگان از افراد بیکار هستند. آمارهای دیگری نیز اعلام شده است. 56 درصد از آنهایی که در کشور به عنوان دزد لوازم خودرو دستگیر می‌شوند و تا پایان عمر با برچسب «دزد» زندگی می‌کنند، برای نخستین بار است که دست به سرقت می‌زنند و شاید پیش ‌از آن حتی خواب دزدی را هم ندیده‌بودند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/318667

افزایش 3.5 میلیون نفر بیکار در 6 سال

سازمان جهانی کار با پیش بینی اینکه نرخ بیکاری جوانان در سال 2018 معادل 12.8 درصد خواهد بود، اعلام کرد: تعداد جوانان بیکار در فاصله سال های 2007 تا 2013 به میزان 3 میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته است.
تاثیر بلندمدت بحران اشتغال جوانان می تواند برای چند دهه احساس شود.
ILO مطرح کرد با وجود برخی از تفاوت های منطقه ای، نرخ بیکاری جوانان همچنان رو به افزایش است و پیش بینی می شود در سال 2018 این نرخ به 12.8 درصد برسد و این موضوع به معنای از بین رفتن دستاوردهای دوران بهبود اقتصادی است.
سازمان جهانی کار تعداد جوانان بیکار در سطح جهان را در سال 2013 حدود 73 میلیون و 400 هزار نفر تخمین می زند و برآورد می شود این تعداد جوان در سال جاری میلادی بیکار باشند که به وضعیت اوج بحران اقتصادی در سال 2009 نزدیک است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272269

پیشنهاد اختصاص سبد ویژه به کارگران

با وجود مخالفت کارفرمایان با هرگونه افزایش دوباره در بسته دستمزد امسال کارگران و مشمولان قانون کار مقامات دولتی و کارگری عضو شورای عالی کار موافقت خود را با افزایش مبلغ حق مسکن و بن نقدی ماهیانه به صورت رسمی اعلام کرده اند و در روزهای آینده نیز نشست فوق العاده ای برای تصویب ارقام جدید برگزار می شود.
در هفته جاری شورای عالی کار نشست فوق العاده خود را درباره بررسی میزان افزایش حق مسکن و حق بن نقدی امسال کارگران و مشمولان قانون کار برگزار می کند و نتیجه جمع بندی در زمینه افزایش حق مسکن برای تایید هیئت وزیران به دولت ارسال خواهد شد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272232

یك كارگر ساختمانی در كرج جان خود را از دست داد

روز گذشته یک کارگر ساختمانی بر اثر ریزش‌آوار در کرج جان خود را از دست داد.این حادثه صبح روز جمعه در حسین‌آباد مهرشهر کرج در حالی رخ داد كه كارگران مشغول كار در یك ساختمان نیمه كاره بودند.

مصدومان این حادثه دو نفر بودند كه با ورود نیروهای امدادی به بیمارستان شریعتی منتقل شدند اما یکی از مصدومان حادثه بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71090

كاهش تولید ایران‌خودرو دیزل بر مشكلات صنفی كارگران افزوده است

واردات مستقیم و قانونی کامیون و اتوبوس‌های چینی زمینه کاهش تولید محصولات داخلی را فراهم کرده و امنیت شغلی شش هزار کارگر در این کارخانه را به خطر انداخته است.

تولید انواع کامیونت، کامیون، کشنده و اتوبوس در كارخانه ایران خودرو دیزل نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار کاهش یافته است به طوری که خط تولید تعدادی از این محصولات تقریبا غیر فعال شده است.

با وجود اینکه در کارخانه ایران خودرو دیزل خط تولید و نیروی کار انواع خودروهای سنگین روز دنیا همانند اتوبوس، کامیون و... وجود دارد، اما متاسفانه سیاست گذاری‌های غلط دولت باعث شده همه این نیروها و امکاناتی كه در كارخانه وجود دارد  بلاتکلیف و غیر قابل استفاده باقی بمانند.

دولت با اجرای طرح خطوط تندرو در تهران تعداد زیادی اتوبوس از کشورچین وارد کرده و این در حالی است که چندین کارخانه ی تولید کننده اتوبوس در کشور وجود دارد که منتظر گرفتن سفارش کار هستند و در حال حاضر نیروی کار و تجهیزات آنان بلا استفاده مانده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70629

تبعیض میان پاداش كارگران كارخانه‌های پتروشیمی بندر امام

برخی از كارخانه های پتروشیمی بندرامام، پاداشی معادل 150 تا 200 هزار تومان را به مناسبت هفته كارگر به كارگران پرداخت كردند در حالی كه برخی دیگر تنها 50 هزار تومان برای كارگران در نظر گرفتند.

برخی از شركت ها به پیمانكاری ها گفته اند تا به مناسبت هفته ی كارگر، مبلغ 50 هزار تومان پاداش به كارگران پرداخت شود و بعدا در اضافه كار آن را محاسبه كنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=70625

تجمع 400 كارگر ساختمانی در اعتراض به نظام‌مند نبودن پرداخت مزد

400 كارگر ساختمانی، عصر جمعه مورخ 20 اردیبهشت ماه سال جاری در اعتراض به عدم رسیدگی به مشكلات بیمه ای و نبود یك چارچوب مشخص برای پرداخت مزدشان، در مسجد سیدالشهدا واقع در محله ی تهرانپارس تجمع كردند.به گفته ی این فعال كارگری، این كارگران نسبت به عدم رسیدگی نهادهای دولتی به خواسته هایشان معترض‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=71060

تلفات ریزش ساختمان در بنگلادش از مرز 1100 نفر گذشت

طبق آخرین آمار اعلام شده حدود 1115 نفر در اثر ریزش یک ساختمان در داکا پایتخت این کشور کشته شده اند.
عملیات امداد و نجات تا زمان یافتن آخرین اجساد یا افراد زنده از زیر آوار ادامه خواهد داشت.
حدود 18 روز قبل در اثر ریزش یک ساختمان چند طبقه در داکا پایتخت بنگلادش که کارگاه تولید پوشاک بود شمار زیادی از کارکنان این واحد تولیدی کشته شدند که با گذشت بیش از دو هفته از این ماجرا هنوز عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272487

+ نوشته شده توسط سیاوش در یکشنبه بیست و دوم اردیبهشت 1392 و ساعت 0:5 | نظر بدهید

نتایج اولیه آزمون ارشد فردا اعلام می‌شود

 نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 92 ساعت 20 فردا 22 اردیبهشت ماه اعلام می‌شود.
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه ساعت 20 فردا یکشنبه اعلام می‌شود، گفت:‌ نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
داوطلبان برای دسترسی به نتیجه آزمون خود باید شماره داوطلبی یا شماره پرونده و همچنین مشخصات شناسنامه‌ای خود (نام‌خانوادگی و نام، شماره شناسنامه و تاریخ تولد) را وارد کنند.
تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی
توکلی با اشاره به تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش داوطلبان، گفت: نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه و بر اساس نمرات علمی مکتسبه توسط هر داوطلب و با لحاظ شرایط و مقررات مصوب اعلام می‌شود.
نمره کل داوطلبان مشمول احتساب سوابق تحصیلی یک سال بر اساس حداقل 75 درصد نمرات آزمون و حداکثر 25 درصد سوابق تحصیلی به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب محاسبه می‌شود، همچنین بار دیگر نمره کل داوطلبان بر اساس 100 درصد نمرات آزمون محاسبه می‌شود و ماکزیمم این دو نمره کل، ملاک گزینش داوطلب می‌باشد.
برای داوطلبان غیرمشمول، احتساب سوابق تحصیلی، نمرات آزمون 100 درصد نمرات کل‌سازی خواهد بود.
انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در فردا
وی با اشاره به انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز یکشنبه، گفت: این دفترچه که حاوی شرایط و ضوابط آزمون، سهمیه‌ها، توزیع ظرفیت، بومی‌گزینی و نواحی بومی، شرایط و ضوابط دانشجو در هر یک از گروه‌های آزمایشی، مقاطع تحصیلی، جنس پذیرش، نوبت پذیرش و سایر اطلاعات مورد نیاز است، در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
آغاز انتخاب رشته مجازین آزمون کارشناسی ارشد از سه‌شنبه
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه، افزود: داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های انتخابی را تا روز شنبه 28 اردیبهشت به ترتیب اولویت علاقه در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند.
وی افزود: به داوطلبان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد توصیه می‌شود، ابتدا نسبت به دریافت و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌های مربوط به این دفترچه، اقدام و سپس کد رشته محل‌های مورد نظر خود را انتخاب و به ترتیب اولویت علاقه مرتب کنند.
توکلی ادامه داد: انتخاب رشته توسط داوطلبان به صورت اینترنتی انجام می‌شود، بنابراین داوطلبانی که بر اساس کارنامه اولیه، مجاز به انتخاب رشته هستند باید با توجه به نتایج مندرج در کارنامه، شرایط و ضوابط اعلام شده در دفترچه‌های راهنمای شماره یک و دو آزمون مطالعه و در مدت زمان مذکور نبست به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.
وی افزود: داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی و در آزمون آنها شرکت‌ کرده‌اند، در صورتی که بر اساس کارنامه نتایج اولیه در هر دو یا سه گروه آزمایشی مجاز به انتخاب رشته شوند، همانند سایر داوطلبانی که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، منحصرا یک فرم انتخاب رشته خواهند داشت، بنابراین این دسته از داوطلبان باید کلیه کد رشته‌های مورد علاقه خود را از هر یک از گروه‌های آزمایشی مجاز به انتخاب رشته، انتخاب و بر اساس علاقه، در اولویت‌های مورد نظر در فرم انتخاب رشته درج کنند.
امکان انتخاب 100 رشته محل
مشاور عالی سازمان سنجش با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون مذکور در روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: داوطلبان مجاز می‌توانند ضمن مطالعه دقیق دفترچه و اطلاعیه‌های منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از میان کد رشته محل‌های امتحانی مجاز انتخاب کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272249

آلودگی هوا سالانه 4.5 میلیون نفر را قربانی می کند

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی گفت: سالانه 4.5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، و میانگین متوسط 10 تا 25 تولد نوزاد نیز به دلیل همین مسائل آلودگی هوا و آثار نامطلوب انرژی‌ ها نارس متولد می‌شوند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272475

15 درصد جمعیت بالای 10 سال کشور بی سواد هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 بیش از 15 درصد از جمعیت بالای 10 سال کشور خود را بی سواد معرفی کرده اند.
بر اساس این سرشماری در گروه سنی 10 الی 29 سال درصد بی سوادی افراد کمتر از 3.2 درصد ذکر شده و این در حالی است که میزان بی سوادی در بین افراد 30 تا 50 سال نیز 15 درصد برآورد شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272471

تشخیص بیماری سل در کمتر از یک ساعت

تشخیص اصلی این بیماری توسط آزمایش خون انجام می شود. در اکثر موارد فاصله بین نمونه گیری بیمار و تشخیص نهایی حدود دو هفته است که گاهی منجر به فوت بیمار می شود.
محققان بیمارستان مرکزی ماساچوست موفق به ساخت دستگاهی شده اند که قادر به تشخیص دقیق این بیماری در مدت زمانی کمتر از یک ساعت است. وظیفه اصلی این دستگاه شناسایی پاتوژن TB است که عامل اصلی بیماری سل است.
عملکرد این دستگاه شبیه به تصوبربرداری MRI است و وجود پروتئین DNA ناشی از سل را در مایعات بدن انسان شناسایی می کند.
این قطعه شامل یک سینی خیلی کوچک پلاستیکی است که روی آن یک تراشه الکترونیکی کوچک و یک آزمایشگاه شیمی بسیار کوچک تعبیه شده است. یک محفظه کوچک نیز برای جمع آوری مایعاتی مانند ادرار و بزاق وجود دارد.
این آزمایش توسط اشک چشم نیز قابل انجام است. تشخیص بیماری سل با استفاده از این روش با دقت بسیار بالایی انجام می شود.
براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ، تعداد بیماران مسلول در سراسر جهان درسال 2011 حدود 9 میلیون نفر بوده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272306

فهرست 24 مواد غذایی غیرمجاز اعلام شد

 سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت فهرستی از مواد غذایی غیرمجاز را در اردیبهشت ماه سال جاری:

- کنسرو تن ماهی نهرین، شرکت درین دریا
- شیرینی سنتی کماج محمد
- لواشک میوه‌ای چهارفصل مهر سعادت
- لواشک میوه‌ای پاکنام
- خیارشور بروجرد
- معجون چربی خون با نام طلای معطر، محصول کارگاه سنتی گلاب کعبه
- نمک رهام
- نمک تصفیه شده یددار سیبال
- ترشک سی دل
- لواشک می‌خوش زاگرس
- عسل شهدافشان خوانسار
- سویای سلاله
- کیسه فریزر پاندا، شرکت پاندا پلاست پاسارگاد
-آبلیموی سمیه
- شکوفه شهسوار، انواع حبوبات و ادویه
- آب معدنی شهیر و چشمه لو، مربوط به شرکت آب معدنی پویا‌نوش
- آب معدنی سه خط طلا، مربوط به شرکت آب معدنی ورسک سوادکوه
- کنسرو تن ماهی موسم
- نبات تندیس
- آلوچه، نازی نازگل
- گندم و عدس سبزآبادی، مربوط به شرکت جوانه غلات و حبوبات (گندم و عدس)
- پودر خردل و آرد سویای شورمست، مربوط به شرکت شیرسویا سوادکوه
- نمک پدربزرگ، نبات پدربزرگ، قند پدربزرگ
- سبوس برنج حکیمی
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272337



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 22 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب