سه خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

ماجرای کشف یک میدان عظیم گاز در ایلام که 17 روز بیشتر گاز ندارد!

احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه 1392 از کشف یک میدان بزرگ گازی با ٢٦٠ میلیارد فوت مکعب گاز درجا در افق مخزنی ایلام در غرب کشور خبر داد.
معاون وزیر نفت تاکید کرده است: بر اساس محاسبات حجمی مخزن، حجم گاز درجا در حالت مورد انتظار در افق مخزنی ایلام، ٢٦٠ میلیارد فوت مکعب و گاز قابل استحصال حدود ١٧٥ میلیارد فوت مکعب برآورد شده است.

بر اساس یک محاسبه ساده هر یک میلیارد فوت معکب معادل 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است و به عبارت دیگر 175 میلیارد فوت مکعب گاز قابل برداشت این میدان معادل 8.7 میلیارد مترمکعب گاز است.
در حال حاضر متوسط مصرف گاز ایران در بخش‌های مختلف کشور همچون نیروگاه‌ها، صنایع و کارخانجات، جایگاه‌های
CNG، مشترکان خانگی، تجاری و دولتی روزانه حدود 500 میلیون مترمکعب است.
از این رو با احتساب 8.7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی قابل برداشت این میدان و میزان مصرف روزانه گاز کشور، این کشف گازی تنها می تواند پاسخگوی تنها 17 روز مصرف گاز مورد نیاز کشور است.

 از سوی دیگر در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت ضریب بازیافت از مخازن جوان کشور حدود 50 درصد است که در صورت تحقق آن تنها حدود 130 میلیارد فوت مکعب گاز این میدان جدید گازی در غرب کشور قابل برداشت است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272605

برداشت یک‌ میلیارد بشکه‌ای قطر از نفت مشترک با ایران

با گذشت 23 سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس‌جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی از مرز یک میلیارد بشکه عبور کرده است که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس 10 ساله شد.
امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی سالجاری وارد به دهمین سال اجرایی خود می شود و با وجود گذشته نزدیک به یک دهه از امضای قرارداد توسعه، هنوز امکان تولید و انتقال حتی یک بشکه نفت خام از این میدان مشترک وجود ندارد.
نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم دیگر چالش جدی برای استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری‌که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج،ذخیره سازی و فرآورش نفت "FPSO" و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است.
این در حالی است که قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی اخیرا جشن استخراج یک میلیارد بشکه نفت از میدان الشاهین (مشترک با لایه نفتی پارس جنوبی) را برگزار می‌کند تا همزمان با صفر ماندن تولید نفت ایران از این میدان مشترک، ظرفیت تولید نفت خود را به بیش از 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272589

یوزپلنگ گرسنه 120 گوسفند را درید

یک قلاده یوزپلنگ گرسنه طی 3 روز گذشته 120 راس گوسفند را در روستای میرآباد شهرستان ریگان درید.
یوزپلنگ گرسنه‌ای شامگاه شنبه به یک گله گوسفند در روستای میرآباد شهرستان ریگان حمله کرد و سبب تلف شدن 16 گوسفند و مجروح کردن 9 گوسفند دیگر شد.
این یوزپلنگ که در مناطق کوهستانی زیست می‌کرده به علت خشکسالی‌ها و نبود تغذیه به روستاهای شهرستان ریگان حمله‌ور می‌شود.
طی سه روز گذشته بیش از 120 راس گوسفند توسط این یوزپلنگ در روستای میرآباد ریگان تلف شده‌اند که بیش از 500 میلیون خسارت به دامداران این روستا وارد شده است.
شهرستان ریگان با وسعت 9 هزار و 837 کیلومتر مربع  و مناطق کوهستانی فاقد اداره محیط زیست است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/272642



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 23 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب