چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تعویق سه ماه حقوق كارگران شهرداری یزد

جمعی از کارگران شهرداری یزد با حضور در استانداری به طرح مشكلات خود با استاندار پرداختند.

تعدادی از کارگران حضور یافته در این مراسم اعلام کردند 420 هزار تومان بعنوان حقوق ماهانه دریافت می کنند که پرداخت این حقوق 3 ماه به تعویق افتاده است.

روزانه از ساعت 4 صبح تا ساعت 12 ظهر در محل کار خود حاضر می شویم و حتی در روزهای جمعه و تعطیل هم بکار بشغولیم.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=73230

فشار به كارگران برای بازگرداندن بخشی از مزد

این گروه از كارفرمایان در ظاهر طبق مصوبه شورای عالی كار، دستمزد را از طریق بانك پرداخت می‌كنند و حتی برای كارگر فیش حقوقی نیز صادر می‌كنند اما در نهایت كارگران خود را برای بازگرداندن بخشی از دستمزد تحت فشار می‌گذارند.

كارگران شاغل در این واحدها از ترس بیكار شدن به خواسته كارفرما تن می‌دهند و به عنوان مثال 200 تا 300 هزار تومان از مزد دریافتی را به كارفرما پس می‌دهند.

در حال حاضر نزدیك به 700 كارگر در زنجان به این شیوه كار می‌كنند.در برخی از موارد این كارگران بطور علنی گفته‌اند كه مجبورند به دلیل «نداری» و مشكلات مالی با این شرایط كار كنند.در این كارگاه‌ها كارفرمایان چنان تسلطی دارند كه حتی در غیاب آنها نیز كارگران جرئت بیان واقعیت را ندارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=73339

موج جدید قراردادهای سفید در بازار کار

امضای قراردادهای یکطرفه به همراه تحمیل کامل شرایط کارفرما به کارگر؛ مدتهاست بازار کار کشور را می آزارد و به عنوان یک پدیده زشت و واقعیتی تلخ در بازار کار ایران وجود دارد. اقدامی که در راستای آن، کارفرما تنها شرایط و منافع خود را به عنوان مفاد قرارداد همکاری با کارگر قرار می دهد و منافع کارگران به هیچ وجه دیده نمی شود.
از بین رفتن تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار و بالا رفتن تعداد تقاضا برای کار در کشور به این مسئله دامن زده و باعث شده تا کارفرمایان در مقابل سیل تقاضای کارجویان نه تنها امکان انتخاب بهترین نیروها را به دست بیاورند؛ بلکه شرایط نیز فراهم شود تا برخی کارفرمایان پا را از این نیز فراتر بگذارند و نیروی کار را مجبور به پذیرش شرایط خود در قبال کار نمایند.
دریافت تسویه های سفیدامضاء و گرفتن اختیار کامل از کارگر برای پرداخت میزان حقوق، زمان قطع همکاری، تعیین ساعت کار،نوع کاری که فرد باید انجام دهد و مسائلی از این دست؛ نه تنها در ایران بلکه از نظر سازمان جهانی کار نیز از بدترین اشکال کار و سوء استفاده کامل از متقاضیان کار تلقی می شود.
مشکل افزایش انعقاد قراردادهای سفیدامضاء از زمانی بیشتر شد که وزارت سابق کار و امور اجتماعی و تامین اجتماعی در سال 81 تفاهم نامه ای را امضاء کردند که طی آن کارگران شاغل در بخش های پیمانکاری و پروژه ای به دلیل اینکه ماهیت دائمی ندارند، از بیمه بیکاری نیز برخوردار نخواهند شد.
به عبارتی،در حالی که کارفرمایان بابت استفاده احتمالی کارگران از بیمه بیکاری 3 درصد حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت می کنند اما از آنسو به دلیل وجود این تفاهمنامه، عملا امکان استفاده کارگران شاغل در بخش های پیمانی از بیمه بیکاری وجود ندارد.
باید تفاهم نامه سال 81 اصلاح شود و امکان برخورداری کارگران پیمانکاری و پروژه ای از بیمه بیکاری فراهم شود.
نه تنها این کارگران در موارد بسیاری مجبور به ارائه تسویه های سفیدامضاء می شوند،بلکه از عیدی، پاداش و مزایای جانبی قانون کار نیز برخوردار نیستند. هم اکنون بین 20 تا 30 درصد کارگران کشور در اینگونه حوزه ها مشغول به کار هستند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/273986

حادثه در پالایشگاه نفت تهران

این حادثه در زمان انجام یکسری تعمیرات فنی در راكتورهاي واحد آيزوماكس شمالي پالايشگاه تهران حاصل شده است که گازگرفتگي (گاز نيتروژن) منجر به فوت یکی از مهندسان با سابقه این پالایشگاه نفت شده است.

روز گذشته در زمان تعمیرات اساسی واحد آیزوماکس مهندس قاسم حافظی یکی از کارشناسان خدوم و پرتلاش پالایشگاه شهید تندگویان به علت ورود به یکی از ظروف واحد که تحت فشار گاز مثبت ازت قرار داشته دچار گازگرفتگی می شود.
پالایشگاه تهران یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های قدیمی نفت ایران است که در سال ۱۳۴۷ با ظرفیت ۸۵ هزار بشکه در روز راه اندازی شد.
سال گذشته طرح توسعه، بهینه سازی و بهبود فرآیند تولید این واحد پالایشگاهی با هدف تولید محصولات نفتی با استاندارد یورو 4 و 5 اتحادیه اروپا در مدار بهره برداری قرار گرفت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/274060



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب