یک خبر علمی + یک خبر دلاری +چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

فایده آمازون در تولید انرژی برق آبی

مطالعه تازه ای حاکیست که نابودی جنگل های آمازون می تواند تولید نیروی برق آبی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. بسیاری از کشورها در مناطق حاره ای درحال روی آوردن به نیروی برق آبی به عنوان یک منبع انرژی هستند. از جمله هم اکنون در برزیل ۴۵ نیروگاه آبی در مرحله طراحی است.

جنگل های حاره ای که در اصطلاح انگلیسی جنگل های بارانی خوانده می شوند بهترین جا برای ساختن سد برای تولید برق است.

اصولا تا به حال تصور می شد که قطع درختان در نزدیکی سدها عملا میزان آب جاری به سد را افزایش می دهد. اما در مطالعه تازه معلوم شد که این جنگل ها نقش مهمی در تولید بارندگی دارند. جنگل های حاره ای باران خودشان را تولید می کنند یعنی آب را از خاک جذب و به صورت بخار در هوا منتشر می کنند.

پژوهشگران دریافتند که میزان بارندگی در آمازون به دلیل قطع درختان شش تا هفت درصد نسبت به زمانی که پوشش گیاهی منطقه کامل بود کاهش یافته است.

و پیش بینی ها حاکیست که تا سال ۲۰۵۰ ، ۴۰ درصد جنگل های منطقه از میان خواهد رفت که به معنی کاهش شدید بارندگی خواهد بود. میزان کاهش برق تا آن زمان ۳۵ تا ۴۰ درصد تخمین زده می شود.

به این ترتیب مطالعه تازه نشان می دهد که جنگل های حاره ای نه فقط برای تنوع زیستی و جذب دی اکسید کربن اهمیت دارند، بلکه نقشی جدی در تولید انرژی دارند.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

وام جدید ایران برای سوریه به مبلغ 7 میلیارد دلار

ایران دوباره وامی به ارزش 7 میلیارد دلار به سوریه ارائه می دهد.
"ادیب میاله" رئیس بانک مرکزی سوریه گفت: ایران همچنان از اقتصاد سوریه حمایت مالی می کند. ایران خط اعتباری (وام) به ارزش یک میلیارد دلار برای واردات کالا و وام دیگری به ارزش سه میلیارد دلار برای واردات نفت و فرآورده های نفتی مورد نیاز، در اختیار سوریه قرار داده است.
رئیس بانک مرکزی سوریه اضافه کرد: خط اعتباری (وام) یک میلیارد دلاری ایران به سوریه، در صورت به پایان رسیدن، دوباره شارژ خواهد شد.
وی افزود: علاوه بر این مبالغ، ایران سه میلیارد دلار دیگر نیز به سوریه در قالب خط اعتباری (وام) اختصاص می دهد. برای دریافت این وام ها که در مجموع رقم آنها 7 میلیارد دلار است، در حال نهایی کردن اقدامات لازم هستیم.
سوریه قبل از این هم یک میلیارد دلار از ایران وام در قالب خط اعتباری دریافت کرده بود. در بهمن 1391 نیز دولت سوریه از سپرده گذاری ارزی ایران در این کشور برای تقویت ارزش پول ملی سوریه خبر داد. دولت ایران علاوه بر این، 200 میلیون دلار وام برای بخش بهداشت و درمان سوریه اختصاص داده بود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/276429

سقوط از تیر چراغ برق جان کارگری را گرفت

 دو كارگر اداره برق تهران بر اثر سقوط یک اصله پایه برق مصدوم شدند که در جریان این حادثه یکی از کارگران جان خود را از دست داد.

ظهر روز گذشته (یکشنبه) دو کارگر اداره برق در خیابان سلمان فارسی که بر روی تیر برق مشغول کار بودند به زمین سقوط کرده و یکی از آنان که به شدت آسیب دیده بود جان خود را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=76434

سركوب تظاهرات كارگران با گاز اشك‌آور و باتوم

کارگران معترض که شمار آنها حدود هزار تن بود چادر و چند خودرو را که در محوطه استانداری برپا بود به آتش کشیدند اما نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور و ضرب و شتم معترضان آنان را متفرق کردند.

کارگران موریتانی خواستار بهبود وضعیت معیشتی خود و تغییر قراردادهای موقت آنها به دائم و برخورداری از بیمه و امتیازات دیگر هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=76936

مرگ سالانه یك میلیون كارگر بر اثر تماس با مواد شیمیایی

طبق آمار جهانی سالانه 68 تا 157 میلیون مورد بیماری شغلی بر اثر تماس‌های شغلی به وجود می‌آید و بر طبق اعلام مرکز سلامت بهداشت محیط کار، وزارت بهداشت سالانه یک میلیون کارگر در دنیا بر اثر تماس با مواد شیمیایی می‌میرند.

به استناد آمارهای جهانی، کارگران در مشاغل صنعتی، همه روزه در برابر شمار عوامل شیمیایی زیان‌آور در محیط‌های کار قرار می‌گیرند و هر روز عوامل شیمیایی رو به افزایش است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=76751

مرگ مقنی 50 ساله در عمق 7 متری چاه

یك كارگر مقنی در عمق چاهی7 متری واقع در جاده قدیم قم، مقابل شرکت نفت بهران، بر اثر بی‌هوشی جان خود را از دست داد.صبح امروز کارگر 50 ساله ای به منظورحفر چاه در عمق هفت متری زمین در حال کار بود، ناگهان بر اثر عواملی که هنوز مشخص نشده است بی هوش شد.

مرگ این کارگر كه توسط گروه‌های امداد و نجات به بیرون از چاه انتقال یافته بود، بعد از گذشت 40 دقیقه توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=76407

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 8 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب