یک خبر علمی + دو خبر اجتماعی+دو خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 گردبادهای مرگبار آمریکا از کجا می آیند

گردباد عظیمی که شهر مور در حومه اوکلاهما سیتی را تخریب کرد در فهرست مرگبارترین گردبادهای آمریکاست.

این رویداد یادآور گردباد بی سابقه دیگری است که در سال ۱۹۹۹ درست همین ناحیه را دستخوش بحران کرد. در جریان توفان بادهایی به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت وزید.

گردبادها هولناک ترین نمونه های آب و هوای شدید هستند؛ ترکیبی از ظرفیت فوق العاده تخریب و غیرقابل پیش بینی بودن.

این گردبادها (به اصطلاح انگلیسی تورنادو) کم و بیش در همان شرایطی پدید می آیند که باعث توفان های بسیار بزرگ رعد و برق زا می شود.

جغرافیا و اقلیم شناسی بخش مرکزی آمریکا زمینه را برای چنین شرایطی را با تناوب خیلی زیاد فراهم می کند؛ سه چهارم گردبادهایی که در زمین اتفاق می افتد در آمریکای شمالی است. کسر خیلی بزرگی از آنها در مرکز این کشور که به "دالان گردباد" معروف است روی می دهد.

این ناحیه البته مرزهای کاملا مشخصی ندارد؛ ایالت تگزاس به طور متوسط شاهد بیشترین موارد گردباد است، اما کانزاس که بالاتر از تگزاس است شاهد توفان های ویرانگرتر است.

به زبان ساده، هوای گرم و مرطوب که از خلیج مکزیک می آید با هوای سرد و خشکی که از رشته کوه های راکی نشات می گیرد برخورد می کند و با هوای غالب بر شرق مخلوط می شود. این شرایط اغلب باعث ایجاد توفان های رعد و برق زا می شود.

تاد لین از دانشگاه ملبورن استرالیا می گوید قوی ترین آنها به زایش گردبادها منجر می شود.

شدت این توفان ها در مقیاس "فوجیتای پیشرفته" از صفر تا پنج تقسیم بندی می شود که پنج قوی ترین است. شدت توفانی که در شهر مور در حاشیه اوکلاهما سیتی روی داد در این مقیاس ۵ بود.

اما قدرت تخریب گردباد به اندازه و ابعاد آن بستگی دارد و اینکه برای چه مدتی با زمین در تماس می ماند که در صورت پرجمعیت بودن می تواند جان مردم را تهدید کند.

رید تیمر کارشناس هوا در اوکلاهما می گوید حتی این تخریب هم در زمین یکسان نیست.

او می گوید: "در یک و نیم، دو کیلومتر داخل گردباد هم گردبادهای کوچک مکنده وجود دارد. به همین دلیل است که یک خانه کاملا ویران می شود طوری که فقط پی آن باقی می ماند درحالی که خانه کناری کمتر آسیب دیده است."

جالب اینکه این گردبادها بیشتر در ساعات مشخص روز روی می دهند، معمولا در ساعات دیروقت بعد از ظهر (گردباد شهر مور حدود ساعت سه بعد از ظهر اتفاق افتاد).

در حادثه شهر مور سازمان هواشناسی اوکلاهما ۱۶ دقیقه پیش از توفان به ساکنان اخطار داد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

طنز:دستاوردهای دولت احمدی نژاد

الف.راستگو

1- دولتی ها توانستند به ما نشان بدهند که علم ریاضیات و حسابداری کلا علم مزخرفی بوده  و اصلا پایه و اساس علمی ندارد! مثلا امکان دارد قیمت همه اجناس دو سه برابر شود اما تورم 30 درصد باشد! و یا اینکه می شود یک نفر ماهی 600هزار تومان حقوق بگیرد و هر ماه بیش از یک میلیون تومان خرج کند!!
گفتنی است بر اساس علم ریاضیات قبلا  چنین موردی غیرممکن بود و 600هزار از یک میلیون کمتر بود!
3- دستاورد دیگر این بود که مردم متوجه شدند ریاضیاتشان چقدر ضعیف بوده است! پیش از این تا میلیارد بلد بودیم. و فکر می کردیم بزرگترین عدد دنیا میلیارد است! مثلا می دانستیم 1000میلیون تومان می شود یک میلیارد ریال! اما بعد از جریان اختلاس 3000میلیارد تومانی متوجه شدیم ریاضیاتمان چقدر ضعیف بوده! چون نمی دانیم بعد از میلیارد چیست!!
4- در طی این سال ها ادبیاتمان نیز غنی تر از گذشته شد. برخی ضرب المثل ها (همچون اون ممه رو لولو برد آب رو بریز اونجا که می سوزه و ...!) که در حال فراموش شدن بودند، تولدی دوباره یافتند و ادبیات نفسی تازه کشید!
 البته در این سال ها ضرب المثل های جدیدتری همچون "وعده رو کی داده، کی محقق کرده!" و ... نیز کشف و ایضا خنثی شدند!
5- ابتدا دولت قصد داشت بیکاری را ریشه کن کند که به دلیل هزینه زا و وقتگیر بودن، تصمیم به ریشه کن کردن بیکار گرفت! بدین ترتیب برای خودش قانونی تعریف کرد که اگر فردی در هفته 2ساعت کار کند یعنی بیکار نیست! ... گویا برخی دوستان تعریفشان از کار، همان میزان کاری است که خودشان انجام می دهند!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/276349

زورگيري از "پدربزرگ‌ها" و "مادربزرگ‌ها" در پايتخت

سه پسر و يک دختر که با همکاري يکديگر به بهانه کمک رساني افراد مسن را سوار خودرو کرده و در منطقه‌اي خلوت با ضرب و جرح اموالشان را به سرقت بردند.
متهمان اعلام کردند که در پوشش جعلی رانندگان آژانس افراد مسن را به بهانه کمک رساني سوار خودرو کرده و در منطقه‌ای خلوت اقدام به پياده کردن سناريوي کرده  و با ضرب و جرح افراد مسن، اموالشان را به سرقت می بردند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/276680

تحصن كارگران فارسیت دورود در مقابل فرمانداری

كارگران کارخانه فارسیت دورود برای دومین بار طی یك ماه اخیر در اعتراض به تعویق 6 ماهه پرداخت حقوق خود مقابل فرمانداری این شهر تحصن كردند.

در یك ماه اخیر مشکلات کارخانه نیمه ورشکسته فارسیت دورود بیش از پیش خودنمایی می‌کند، چرا كه علاوه بر کمبود و گاه فقدان مواد اولیه تولید، قطع آب، برق و گاز کارخانه نیز به مشکلات این واحد تولیدی افزوده شده است.

یکی از صحنه‌های بسیار تأمل برانگیز این تجمع، حضور تعدادی از کارگران به همراه کودکان خردسال خود بود که خطاب به مسئولان اظهار می‌داشتند: چه کسی جوابگوی گرسنگی کودکان ماست؟

کارگران معترض یکی از مهم‌ترین مشکلات خود را مشخص نبودن وضعیت شغلی‌شان بیان کردند و به عدم پاسخگویی مدیرعامل کارخانه اعتراض كردند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=77016

230 کارگر كاغذ‌سازی كارون در انتظار بازگشایی کارخانه

نماینده كارگران کارخانه کاغذ سازی کارون از واگذاری این واحد تولیدی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: این کارخانه از سال 89، به دلیل وجود برخی مشکلات تعطیل شده و کارگران آن بیکار شده‌اند.

این کارخانه از سال 80 به سبب مشكلاتی که کارگران از جزئیاتش بی اطلاع‌اند دچار مشکل شده و درطول این سالها تمامی کارگران به تدریج بیكار شده اند.

از سال 89 که این کارخانه تعطیل شد، 230 کارگر قرار دادی شاغل بیکار شدند و هم اکنون تنها 20 نگهبان در این کارخانه مشغول بکار هستند.

از سال 80 تا 85 سنوات هیچ یک از کارگران پرداخت نشده است و از سال 85 تا 89 نیز با توجه به تعطیلی کارخانه کارگران بیکار و بلاتکلیف بودند.

در سال 89 این واحد به مدیریت جدید واگذار شد اما متاسفانه بعد از گذشت چندین ماه از ادامه تولید بازماند و مجددا کارگران آن بیکار شدند که تا به امروز این وضعیت ادامه دارد.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=76789

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 9 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب