یک خبر علمی + یک خبر از استاد شجریان
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

ارتباط تکامل رفتاری انسان با آب و هوا

ابزارسازی در دوره های گرم و مرطوب شکوفا شده است

تحقیقات نشان می دهد که تغییرات ناگهانی آب و هوایی در آفریقا به پیشرفت های فنی و فرهنگی در دوره های اولیه پس از تکامل انسان مدرن دامن زده است.

باستان شناسان از دیرباز متوجه شده بودند که پیشرفت جمعیت های انسانی در طول تاریخ آن پیوسته نبوده است.

دانشمندان با تحلیل رسوبات دریایی که در آب های آفریقای جنوبی حفاری شده رکوردی از تغییرات آب و هوایی در صد هزار سال گذشته به دست آورده اند.

مارتین زیگلر از دانشگاه کاردیف که در این مطالعه شرکت داشته گفت: ما دریافتیم که آفریقای جنوبی دوره های تحولات سریع آب و هوایی به سوی بارندگی و گرمای بیشتر را تجربه کرد و این درحالی بود که نیمکره شمالی شرایط خیلی سرد را تجربه می کرد.

پرفسور ایان هال از دانشگاه کاردیف هم گفت که این تغییرات آب و هوایی در چندین مورد با رشد ابزارسازی در اواسط عصر حجر همراه بود.

به نظر می رسد که از سوی دیگر هوای خشک تر با افت خلاقیت و تولید در ابزارسازی همراه بوده است.

رکوردهای باستان شناسی در آفریقای جنوبی نقش خیلی مهمی در درک توسعه رفتار انسان مدرن دارد زیرا حاوی بعضی از قدیمی ترین شواهد از اشیای نمادین و زیورآلات شخصی است.

و به گفته محققان این تحولات تحت تاثیر آب و هوا احتمالا نقشی اساسی در شکل گیری رفتار انسان مدرن در آفریقا داشته است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

استاد شجریان در رادیوی ملی آمریکا

چند روزی است که اجرای استاد محمدرضا شجریان در رادیوی ملی آمریکا روی شبکه اینترنت قرار گرفته است.

اجرای استاد در رادیوی ملی آمریکا ، از سوی دیگر تاسف و دریغی را هم در خاطره ها زنده می کند که چرا رسانه ملی کشور ما فضا را به سمتی سوق داده است که بزرگان موسیقی ما از آن سربرتابند و حتی همکاری وهمراهی با آن را اسباب سرافکندگی و سرشکستگی خود بدانند. تقریبا کمتر هنرمند در ترازهای ملی و بین­المللی است که از رسانه ملی دل و خاطری خوش داشته باشد. صدا و سیما، به خصوص درحوزه موسیقی صحنه حضور کم مایگان و میان­مایگان شده است و عملا شکوهی را شاهد نیست، همچنانکه در دیگر عرصه­های فرهنگی هم کمتر چهره برجسته­ای را شاهد هستیم که حضورداشته باشد. اگر هم دست اندرکاران برنامه­ای جسارت به خرج دهند و هنرمند  اهلی فکری را دعوت کنند، با هزار مانع و رادع روبرو خواهند شد. اگر این سخن را قبول ندارید، سری به نحوه عبور افراد از هفت­خان حراست و مدیر و ناظر پخش صدا و سیما بیندازید تا دریابید که ماجرا از چه قرار است و چرا باید مردم و شهروندان از دیدار با بزرگان فرهنگی این مرز و بوم محروم شوند.

این مسئله در حوزه موسیقی بیش از سایر هنرها به چشم می آید. چرا که هنوز و بعد از گذشت 35 سال از انقلاب ، ما در تعریف چارچوب­های موسیقی مورد نظر مانده­ایم و هنرمندان نمی­دانند که بالاخره جمهوری اسلامی چه نوعی از موسیقی را می­پسندد و تا کی قرار است این وضعیت شتر گاو پلنگی ادامه پیدا کند.

منبع:http://www.khabaronline.ir/detail/296678/weblog/mokhtabad

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 17 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب