دو خبر علمی پزشکی + چند متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

جهش ژنتیکی ویروس آنفولانزای مرغی

مطالعات جدید نشان از جهش ژنتیکی ویروس آنفولانزای مرغی H7N9 شده است. به نظر این گروه تحقیقی ویروس آنفولانزای پرندگان به سرعت در حال تکامل است و بسیاری از زیر گروه از این ویروس وجود دارد که انسان ایمنی کمتری نسبت به آن دارد.
دانشمندان دانشگاه MIT می گویند: در چند ماه گذشته در چین حدود 131 نفر کشته شدند. اگر چه این ویروس به طور معمول نمی تواند به انسان ها منتقل شود اما در طول زمان در حال تکامل خود برای راحت تر کردن این انتقال است.
به گفته این گزارش هنوز واکسنی برای درمان یا محافظت در برابر ویروس H7N9 یا آنفولانزای پرندگان وجود ندارد و تلاش برای ساخت آن هم چنان ادامه دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278401

مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست داده و یا دچار معلولیت‌های ذهنی و روانی ناشی از آن می‌گردند.

نتایج مطالعات آماری متأسفانه بیانگر آنند که امروزه با روند رو به رشد این مسمومیت روبرو هستیم به گونه‌ای که در سال ۸۷ تعداد ۷۸۹ مورد مرگ در اثر مسمومیت با این گاز در سراسر کشور گزارش گردیده است که نسبت به سال قبل از آن ۹/۲۲ کاهش داشته است.

منابع تولید گاز مونوکسید کربن:

عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی اصولاً در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصاً در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.

در منزل استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهد.

به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نگرددد و در نتیجه درمان را با مشکل مواجه نماید.

نحوه ابتلا به مسمومیت:

پس از قرارگیری در معرض گاز مونوکسید کربن، این ملکول جانشین ملکولهای اکسیژن خون شده و در نتیجه بدن با کمبود اکسیژن و عوارض آن مواجه می گردد.

علایم بالینی:

در این مسمومیت علایم بالینی متنوعی ممکن است دیده شود در مسمومیت حاد معمولاً علایم سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و احتمالاً درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما ایجاد می‌گردد.

در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.

از سایر علایم مسمومیت می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس،کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.

باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغز ی‌گردد. مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.

پیشگیری و درمان:

جهت کاهش ابتلا به این مسمومیت باید به نکات زیر توجه نمود:

۱٫ آگاه باشید که هر وسیله گرمازای سوختنی که به نحوی با سوختهای فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ) کار کند به صورت بالقوه می تواند سبب تولید گاز مونوکسید کربن شود.

۲٫ از بخاریهای مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیر استاندارد استفاده نکنید.

۳٫ هرگز در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد (نظیر اتاق ، گاراژ ، چادر و …) آتش روشن نکنید.

۴٫ هرگز در فضای بسته گاراژ موتور اتومبیل را روشن نگذارید.

۵٫ از سلامت مسیر دودکش ساختمان و بدون ترک و نشتی بودن آن اطمینان حاصل نموده و مرتباً آنها را کنترل نمایید.

۶٫ ذغال مورد استفاده جهت گرم کردن کرسی را به نحو مناسب تهیه نموده و در شرایط قابل قبولی زیر کرسی قرار دهید.

۷٫ تهویه مناسب جهت آشپزخانه و حمام منزل در نظر بگیرید.

۸٫ از اتصال مناسب و صحیح لوله بخاری و آبگرمکن به دودکش دیواری اطمینان حاصل نمایید.

۹٫ تمام دودکش ها باید وسیله انتهایی ضد باد مناسب داشته باشد.

۱۰٫ در محیط های شغلی و منازل که در آنها از کوره و مشعل استفاده می شود از سلامت دستگاه و سیستم تخلیه دود اطمینان حاصل نمایید.

۱۱٫ در صورت احساس علایم سردرد و سرگیجه و تهوع در مکانی که احتمال وقوع مسمومیت وجود دارد فوراً آن مکان را ترک نموده و به فضای آزاد پناه ببرید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

۱۲٫ در صورت تداوم علایم فوق برای چند روز متوالی احتمال مسمومیت خفیف با این گاز وجود دارد که بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

واردات گندم رکورد زد

واردات گندم به کشور در سال 1391 با رکوردشکنی به حدود 6.7 میلیون تن رسید.

براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال گذشته بالغ بر شش میلیون و 699 هزار تن دانه سخت گندم و گندم دامی به ارزش بیش از دو میلیارد و 580 میلیون دلار وارد کشور شد. این میزان واردات گندم در یک سال طی حدودا یک دهه اخیر بی‌سابقه محسوب می‌شود.

از کل واردات گندم کشور در سال گذشته تنها حدود 18 هزار تن آن مربوط به گندم دامی و مابقی مربوط به دانه سخت گندم یا همان گندم مورد استفاده در تولید مواد غذایی و نان بوده است.

در سال 1390 تنها 279 هزار تن گندم به ارزش 90 میلیون دلار وارد کشور شده بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که در سال قبل واردات گندم از نظر وزنی و ارزشی نسبت به سال 1390 به ترتیب 2.8 و 24 برابر شده است.

سوئیس، روسیه، هلند، آلمان، ترکیه، انگلستان، امارات، استرالیا، برزیل و قزاقستان 10 مبدا اصلی واردات گندم ایران در سال 1391 بودند. سال قبل بیش از 125 هزار تن گندم نیز از آمریکا وارد ایران شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278591

بیمه درمان برای تمامی قطری ها اجباری شد

طبق آخرین بیانیه منتشر شده توسط دولت قطر، از این پس تمامی مراکز و ادارات باید کارمندان و خانواده های آنان را به صورت اجباری بیمه کنند؛ این قانون شامل حال کارمندان و کارگران خارجی در قطر نیز می شود.

حتی کسانی که برای تفریح به این کشور سفر می کنند یا ویزای تجاری دارند باید پیش از ورود به قطر، بیمه درمان خریداری کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

کارگران داخلی نیز توسط حامیانشان تحت پوشش درمان قرار می گیرند و طبق قوانین جدید هیچ کس نمی تواند بدون پوشش بیمه ای حتی یک روز در این کشور باقی بماند.

دولت تمامی شهروندان حتی زنان غیرقطری که با شهروندان بومی ازدواج کردند و یا کودکان زنان قطری که با اتباع خارجی ازدواج کردند، را به طور رایگان تحت پوشش قرار می دهد.

از سوی دیگر، هیچ کارمندی چه در بخش خصوصی، دولتی و بخش های داخلی از این قانون مستثنی نخواهد بود.

طبق گزارش های منتشر شده، این قانون جدید از اول ماه ژوئن سال جاری میلادی لازم اجراست.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278620

ماهی‌های آلوده در بازار!

پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها باعث تلفات جدی می‌شود تا ثانیه‌های آخر، بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی، ترکیبات مختلف شیمیایی را به آب استخر اضافه می‌کنند.

پرورش‌دهنده‌ای می‌گوید که خوردن این ماهیان سلامت انسان را به خطر می‌اندازد او اظهار می‌کند ما این ماهی‌ها را به استان‌های دیگر و تهران ارسال می‌کنیم و خودمان از آن نمی‌خوریم.

آنان تلاش می‌کنند تا با استفاده از داروهای مختلف که تلفات ماهی استخرها را به حداقل می‌رساند، حداکثر سود را نصیب خود کنند. در استخرهای پرورش ماهی رسم بر آن است که حدود 20 روز مانده به برداشت ماهیان از مصرف هر گونه دارو و مواد دیگر خودداری شود اما پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی قزل‌آلا، به دلیل آنکه توقف مصرف دارو در استخرها با تلفات جدی مواجه می‌شوند تا ثانیه‌های آخر بدون توجه به حد مجاز باقیمانده‌های دارویی و ... ترکیبات مختلف را به آب استخر اضافه می‌کنند.

در حال حاضر گزارش‌ها از افزایش شیوع بیماری‌های پوستی در بین مردم محلی حکایت دارد.

برای پرورش ماهیان قزل‌آلا به دلیل افزایش دمای آب تا سقف 20 تا 25 درجه در طول فصل تابستان به شدت مستعد گسترش بیماری استرپتوکوکوسیس است که اگرچه مسئولان دولتی سعی دارند آن را بیماری خفیفی جلوه دهند اما برای سلامت انسان مخاطراتی را به همراه خواهد داشت.

باکتری استرپتوکوک در شرایط دمای بیش از 20 درجه منجر به بروز بیماری استرپتوکوکوسیس در ماهیان استخرهای پرورش ماهی غیرمجاز می‌شود و در ظاهر این ماهی‌ها نیز تغییراتی ایجاد می‌کند. این باکتری سبب افزایش فشار اسمزی چشم ماهی قزل‌آلا شده و بیرون‌زدگی چشم همراه با رنگ قرمز در ماهیان بیمار به وضوح قابل مشاهده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278616

عابر بانک فوتبال دستگیر شد

یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور که گفته می‌شود بیش از چندین هزار میلیارد تومان از بانک‌های خصوصی وام گرفته و در گذشته نیز صاحب یکی از باشگاه‌های ورزشی بود و به عابربانک فوتبالی معروف است، امروز بازداشت شد.
این بدهکار بانکی وام‌های کلانی از بانک‌های خصوصی و دولتی با ارائه وثیقه دریافت کرده اما سالهاست که اقساط آن را پرداخت نمی‌کند ضمن آنکه چندی پیش به اتهام بدهی چند هزار میلیارد تومانی به چند بانک دولتی و خصوصی بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد شده بود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/278570

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب