یک خبر علمی + چند خبر متفاوت + چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

کودکان را مجبور به خالي‌کردن بشقاب غذا نکنيد

والديني که کودکان را وادار مي‌کنند غذا را کامل بخورند، لطفي در حق فرزندان خود نمي‌کنند. حذف‌کردن برخي از خوردني‌ها هم مشکل‌ساز است. اين عوامل با ارسال پيام‌هاي نادرست به کودک، خطر چاقي را افزايش مي‌دهند.

پژوهشگران آمريکايي بر اين عقيده‌اند که کودکان وقتي سير مي‌شوند بايد اجازه داشته باشند غذاي خود را نيم‌خورده رها کنند. اجبار به ادامه‌ي خوردن علاوه بر انباشت کالري غير ضرور در بدن، تأثير رواني خاصي دارد که در نهايت خطر چاقي را افزايش مي‌دهد.

بيشترين سخت‌گيري در خالي‌کردن بشقاب را پدرها در برابر پسرانشان نشان مي‌دهند. به گفته يکي از اعضاي انجمن پزشکان کودک در آلمان، «اين رفتار سبب مي‌شود کودکان حساسيت لازم به حس گرسنگي يا سيري خود را از دست بدهند و به‌جاي گوش کردن به پيام‌هاي جسماني خود، تحت تأثير عوامل خارجي همچون غذاي فراوان قرار گيرند».

به اعتقاد کارشناسان، بهتر است کودکان به تغذيه صحيح عادت داده شوند؛ ميوه و سبزيجات فراوان به رژيم غذايي‌شان افزوده و امکان دسترسي‌شان به تنقلات با رعايت اعتدال فراهم شود.

نقش پدر و مادر به‌عنوان الگوي درست نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. کودکاني که در معرض تصميم‌گيري قرار مي‌گيرند، بهتر است پيش‌تر آموخته باشند که نبايد بشقاب را با انبوهي از خوردني‌ها انباشت. آنان بايد بدانند که دو بار غذا برداشتن، بهتر از نيم‌خورده رها کردن غذاست.

منع کودکان، چاقي و پيامدها

پژوهشگران آمريکايي همچنين مي‌گويند کودکاني که از دسترسي به خوراکي‌هاي مشخصي منع مي‌شوند، از سنين آغازين زندگي به سمت چاقي مي‌روند. به گمان دانشمندان، چندين برابر شدن ولع کودک به خوراکي‌هايي که از آن‌ها منع شده، نقش مهمي در اين زمينه دارد. از چاقي به‌عنوان "بيماري قرن ۲۱" نام برده مي‌شود.

دانشمندان دانشگاه مينسوتا در آمريکا براي رسيدن به داده‌هاي بالا رفتار غذايي ۲ هزار و ۲۰۰ کودک و نوجوان را با ميانگين سني ۱۴ سال همراه با برخورد والدين آن‌ها بررسي کردند.

شمار کودکان و بزرگسالان چاق در بسياري از کشورها به شدت در حال افزايش است. اين افراد به طور افراطي غذاهاي شيرين و چرب مي‌خورند. متخصصان تغذيه تا حدودي هم سياست‌هاي صنايع غذايي را مسئول شيوع چاقي مفرط مي‌دانند.

تغيير الگوي تغذيه، گسترش شهرنشيني و کم‌تحرکي از جمله عواملي هستند که در شيوع چاقي يا بروز بيماري‌هاي جسمي و روحي فراوان نقش بسزايي دارند.

دانشمدان بارها در مورد تأثيرات منفي چاقي در کودکي و نوجواني هشدار داده‌اند. پيش از اين نتيجه پژوهش‌هايي منتشر شده‌اند که بر اساس آن‌ها نارضايتي از اندام در دوران بلوغ، پيامدهاي جبران‌ناپذيري در سنين بزرگسالي دارد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

درآمد ماهیانه هر کودک کار چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران 1 میلیون و 700 هزار کودک در ایران به صورت مستقیم درگیر کار هستند و بررسی‌ها نشان می دهد هر کودک ماهیانه 80 تا 100 هزارتومان درآمد دارد. سازمان جهانی کار اعلام کرده است که 215 میلیون کودک 5 تا 14 ساله کشورها در دام کار گرفتار هستند.
روز جهانی مبارزه با کار کودک که برابر با 12 ژوئن (22 خردادماه) است

به دلیل اهمیت موضوع مبارزه با کار کودک، این پرونده در قالب یکی از مقاوله نامه ها و معاهدات بین المللی کار پذیرفته شده و به کشورهای مختلفی از سراسر جهان به عضویت آن درآمده اند. سازمان جهانی کار دارای 8 مقاوله نامه بنیادین است که دو مورد از آنها به کار کودک می پردازد.
مقاوله نامه شماره 138 که به تعیین سن حداقل کار کودک و مقاوله نامه 182 که محو بدترین اشکال کار کودک را دنبال می کند توسط ایران در سال 80 پذیرفته شد و ایران به آن پیوسته است.
ایران به مقاوله نامه 138 درباره کار کودک نپیوسته است.

با وجود متفاوت بودن آمارها اما گفته می شود بین 170 تا 250 میلیون کودک در کشورهای مختلف به کار گرفته می شوند و طبق آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران که در سال 85 ارائه شد 1 میلیون و 700 هزار کودک به صورت مستقیم در ایران درگیر کار هستند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/325386

بیکاری ۳۲ نفر و تعویق سه ماه حقوق کارگران فرش باستان یزد

بیکاری ۳۲ کارگر کارخانه فرش باستان: این کارگران به سبب افزایش مشکلات کارخانه بعد از اتمام قرارداد کاری‌شان تعدیل شده‌اند.

علاوه بر بیکاری ۳۲ کارگر با سوابق ۳ تا ۱۲ سال، سه ماه از حقوق بیش از ۷۰ کارگر این کارخانه از آغاز سال جدید پرداخت نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80436

افزایش حقوق معلمان نصف تورم واقعی بوده است

میانگین حقوق فرهنگیان به ازای ۲۴ ساعت تدریس در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و ۳۰ ساعت تدریس در مقطع ابتدایی ۷۰۰ هزار تومان است که با توجه به تورم افسار گسیخته‌ای که دامنگیر کشور شده، قدرت خرید آنان را به صورت روزانه کاهش می‌دهد.

افزایش حقوق معلمان و فرهنگیان در سال‌های اخیر نصف تورم واقعی بوده است که قدرت خرید آنان را کاهش داده و وضعیت معیشتی‌شان را بد‌تر کرده است.

هر ماه مبلغی معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای بیمهٔ طلایی از حقوق معلمان کسر می‌کنند که نصف این مبلغ (سهم وزارت آموزش و پرورش) بعد از یکی دوماه به حساب آنان بازگردانده می‌شود اما یک سال است که آموزش و پرورش سهم خود را به حساب معلمان باز نمی‌گرداند.

نحوهٔ اجرای طرح هوشمند سازی مدارس: یک اتاق را در هر مدرسه به این طرح اختصاص داده‌اند، کامپیوتری قدیمی را تعمیر کرده و به همراه یک ویدیو پروژکتور آنجا قرار می‌دهند. سپس مدعی می‌شوند سالانه ۷ هزار مدرسه را هوشمند کرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80622

اشتغال بیش از ۱۵ میلیون کودک به عنوان خدمتکار

سازمان بین المللی کار (ILO) در روز جهانی منع كار كودك با انتشار گزارشی شمار کودکان بین هفت تا ۱۵ سال كه در سراسر جهان به عنوان خدمتکار خانگی کار می‌کنند را نگران كننده دانست.

حدود ۱۵/۵ میلیون کودک در سراسر جهان به عنوان کارگر خانگی در وضعیت دشوار و اغلب شرایط برده وار در خانه‌های مردم کار می‌کنند.

وظایفی مانند نظافت، اتوکشی، آشپزی، باغبانی، نگهداری از کودکان یا مراقبت از سالمندان را انجام می‌دهند. برخی از این کودکان اصلا دستمزدی دریافت نمی‌کنند و به گفته برخی از نوجوانان، کارفرمایانشان به آن‌ها گفته‌اند که در حقشان لطف می‌کنند. بیش از ۵۹ درصد این کارگران دختر هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80873

كاركنان شركت راه‌آهن فرانسه اعتصاب كردند

کارکنان شرکت راه آهن فرانسه از امروز – چهارشنبه – به مدت دو روز دست از كار می‌كشند.

این اعتصاب در اعتراض به سیاست‌های جدید دولت فرانسه در بخش حمل و نقل صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود اكثر كاركنان راه‌آهن در آن شركت كنند.

اعتصاب كاركنان راه‌آهن فرانسه به دعوت کنفدراسیون دموکراتیک کار، کنفدراسیون عمومی کار و اتحادیه ملی سندیکاهای خودمختار صورت می‌گیرد.

احتمال می‌رود این اعتصاب با توجه به گستردگی دامنه آن، اختلالات جدی را در بخش حمل و نقل فرانسه ایجاد كند.

اعتصاب كاركنان راه‌آهن هم‌زمان با اعتصاب كاركنان بخش كنترل هوایی فرانسه صورت گرفته كه باعث لغو ده‌ها پرواز در این كشور و سرگردانی مسافران شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=80775

خوردنی‌هایی که شکم شما را بزرگ می‌کند

 کلم باعث ایجاد باد و نفخ می‌شود
سبزی‌های خانواده کلم، مانند کلم بروکلی تا حد زیادی باعث ایجاد نفخ و باد می‌شوند. از آنجایی که سبزیجاتی مانند کلم کالری اندکی دارند، می‌توانند برای دستیابی و حفظ تناسب اندام مؤثر باشند، از سوی دیگر کلم در بسیاری از دستور تهیه غذاهای رژیمی وجود دارد. بنابراین باید از ترفندهای خانگی استفاده کرد؛ اضافه کردن چند دانه زیره یا رازیانه هنگام تهیه غذا می‌تواند مؤثر باشد، این ادویه‌ها علاوه بر اینکه طعم دلپذیری به غذا می‌دهند، مشکلات گوارشی را نیز برطرف می‌کنند.
 حبوبات روده‌ها را تحریک می‌کنند
حبوباتی مانند نخود، عدس یا لوبیا جزو خوراکی‌های رژیمی و بسیار مغذی هستند. بنابراین در رژیم‌های معتدل غذایی جایگاه ویژه‌ای دارند. با این حال، به دلیل وفور فیبرهای سخت و چربی‌ها به میزان قابل توجهی روده‌ها را تحریک کرده و باعث بروز نفخ می‌شوند. برای اجتناب از این مضرات، همیشه شب قبل از مصرف باید حبوبات را خیس کنید. سپس آنها را آبکشی کرده و خوب بشویید، سپس بار دیگر آنها را خیس کنید تا به‌طور کامل ترد شود. یک نکته طلایی، هیچ گاه ابتدای طبخ حبوبات به آنها نمک اضافه نکنید زیرا نمک پوست حبوبات را سفت می‌کند.
 نان سفید باعث ورم می‌شود
نان سفید از دیگر خوراکی‌هایی است که می‌تواند باعث تورم شکم شود؛ بنابراین بهتر است نان‌های کامل را برای مصرف در اولویت قرار دهید. نان‌های کامل که سرشار از فیبر هستند، عمل گوارش را آسان می‌کند و احساس سیری به فرد می‌دهد. همچنین برای مصرف ماکارونی، نان یا بیسکوئیت نیز از انواع کامل و سبوس‌دار آنها استفاده کنید. استفاده از محصولات با فرآوری زیستی یا ارگانیک برای فرآورده‌های کامل در اولویت قرار دارند زیرا مقدار زیادی آفت کش در غلاف غلات معمولی وجود دارد.
 هضم دشوار شیر
شیر، خامه و دسرهای شیری حاوی لاکتوز هستند، لاکتوز ماده‌ای است که باید با استفاده از آنزیم لاکتاز هضم شود. میزان لاکتاز در سیستم بدنی برخی افراد کافی نیست، بنابراین برای هضم شیر با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. افرادی که با این مشکل مواجه‌اند باید بیشتر از ماست استفاده کنند، ماست از شیر تخمیر شده حاصل می‌شود و حاوی باکتری‌هایی است که به هضم آن کمک می‌کند. 
 نوشیدنی‌های گازدار
نوشیدنی‌های گازدار و سودا به سرعت باعث ایجاد تورم شکم می‌شوند. از سوی دیگر این نوشیدنی‌ها که از لحاظ تغذیه‌ای بسیار فقیر و حاوی مقدار بسیار زیادی قند یا مواد شیرین‌کننده هستند، تمایل به مصرف شیرینی‌ها را افزایش می‌دهند. آب‌های معدنی گازدار نیز سرشار از املاح هستند و تورم شکم را با خود به همراه دارند. به‌طور کلی از مصرف نوشیدنی‌های گازدار هنگام صرف غذا اجتناب کنید و آب را نیز جرعه جرعه بنوشید.  
 آدامس‌ها
آدامس‌ها موجب ورود هوا به شکم و در نتیجه بروز تورم آن می‌شوند. گاهی اوقات جویدن آدامس مانع از هرزه خوری می‌شود اما بهتر است در مصرف این ماده اعتدال رعایت شود!
غذاهای چرب روند گوارش را کند می‌کنند
تمام خوراکی‌های بسیار چرب مانند چیپس‌ها، خوراکی‌های سس‌دار، بیسکوئیت‌های اشتهاآور و شیرینی‌های خامه‌ای روند هضم طولانی و پیچیده‌ای دارند، بنابراین موجب بروز نفخ می‌شوند. از سوی دیگر، خوراکی‌های مذکور، موادی هستند که موجب چاقی نیز می‌شوند، به همین دلیل مصرف آنها را به مناسبت‌ها و جشن‌ها محدود کنید.

منبع:http://zirnevisonline.com/fa/news/362

برنج کدام کشورها بیشترین آلودگی را دارد؟

کادمیم فلز سنگینی است که برنامه محیط زیست سازمان ملل آن را یک ماده سمی خوانده و موجب سرطان، نارسایی کلیوی و بیماری‌های دیگر می‌شود.نتایج یک تحقیق از 12 کشور در چهار قاره نشان داد که محصول برنج بنگلادش و سریلانکا بیشترین سطح "کادمیم" را دارد.

این کشورها شامل کامبوج، فرانسه، غنا، هند، ایتالیا، ژاپن، نپال، اسپانیا، تایلند و آمریکا نیز بوده‌اند. همچنین مطالعات میدانی در چین انجام گرفته است. صنایع سنگین با انتشار آب آلوده به رودخانه‌ها و دریاچه‌ها مسئول سطح بالای کادمیم در محصولات کشاورزی هستند.

منبع دیگر آلودگی محصولات به کادمیم که شایع‌تر بوده اما شدت کمتری دارد، کود فسفات است. البته تا زمانی که کود به میزان مناسب مورد استفاده قرار گیرد، خطری برای سلامتی نخواهد داشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279203

استخدام غیرقانونی 25000 نفر در دولت

با توجه به تذکرات فراوان به دولت، وزیر آموزش و پرورش، اخیرا اقدام به استخدام غیرقانونی ۲۵ هزار نیرو در وزارت آموزش و پرورش کرده است.
قرار بود این تعداد به صورت موقت در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت شوند، ولی با بررسی های انجام شده متوجه شدیم تمامی قراردادها به صورت پیمانی بسته شده است. این در حالی است که وزیر محترم خلاف این را گفته بود.
 از این ۲۵ هزار نیروی کار، ۵ هزار نفر کارشناس علوم قرآنی، ۱۵ هزار نفر مستخدم و ۵ هزار نفر نیز نیروی متفرقه می باشند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279244

چرت کارمند بانک 22 میلیارد یورو آب خورد

یک کارمند بانک در آلمان به دلیل چرت ناگهانی، به جای واریز 62 یورو، مبلغ 22.222.222.222 یورو را واریز کرد.
او هنگامی که چرت می زد انگشتش برای مدت زمانی روی کلید 2 باقی ماند به همین دلیل این عدد بزرگ تایپ و واریز می شود.
البته انتقال این مبلغ کلان پس از اعلام هشدار خودکار سیستم بانک، بازنگری و از عملی شدن آن جلوگیری می شود.
به دلیل این اشتباه، مدیر این بانک از کار برکنار شد. او هم به همین دلیل به دادگاه شکایت کرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/279239

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب