چند خبر متفاوت + چند خبر کارگری+ طنز
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

استاد جلیل شهناز درگذشت

استاد جلیل شهناز نوازنده پیشکسوت موسیقی و نوازنده تار در سن 92 سالگی دار فانی را وداع گفت.
جلیل شهناز پس از یک دوره بیماری صبح امروز دوشنبه 27 خردادماه در بیمارستان آراد درگذشت.

استاد شهناز در سال ۱۳۰۰ در  اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه مقام استادی رسید. پدرش شعبان خان علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.
جلیل شهناز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.
شهناز در جوانی با حسن کسایی آشنا شد که این آشنایی آغاز همکاری بلندمدت آن دو بود. جلیل شهناز از سال ۱۳۲۴ در تهران ساکن شد و با رادیو تهران شروع به کار کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان تک‌نواز شرکت کرد.

این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسایی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسن خواجه امیری و محمدرضا شجریان همکاری داشته‌است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280223

ظرفیت تولید انرژی بادی جهان به 300 گیگاوات می رسد

بنابر آمار و ارقام صنعتی منتشر شده، جهان از توربین‌های بادی کافی برای تولید بیش از 300 گیگاوات نیرو - معادل 114 نیروگاه هسته‌ای - در پایان سال جاری میلادی برخوردار خواهد بود. در شرایطی که برزیل، چین، مکزیک و آفریقای جنوبی بر توربین‌های بادی خود می افزایند، آمار و ارقام اخیر رشد کمتری را در مقایسه با آمار سال 2012 نشان می دهند که کل ظرفیت تولید نیروی انرژی بادی بیش از 280 گیگاوات بود.

این آمار و ارقام توسط "انجمن انرژی بادی اروپا" (EWEA) و "شورای جهانی انرژی بادی" گرد آوری شده‌اند. اروپا که مقام نخست استفاده از انرژی باد در جهان را دارد، یک سوم از کل ظرفیت را به خود اختصاص داده که رقمی بیش از 100 گیگاوات را نشان می دهد. با این وجود، رشد بازار انرژی بادی این قاره به واسطه بی ثباتی‌های ناشی از بحران مالی و احتمال تغییر ناگهانی در شرایط اعطای یارانه متوقف شده است.

کمیسیون اروپا و مدیر اجرایی اتحادیه اروپا از ایده هماهنگ سازی یارانه‌ها در سراسر اتحادیه اروپا پشتیبانی کرده و اعلام کرده‌اند، دستور العمل آن تا پیش از تابستان و در ماه آگوست منتشر می شود. این در شرایطی است که مقامات اتحادیه اروپا نمی توانند نوع منبع انرژی مورد استفاده و چگونگی تامین مالی برای آنها را به کشورهای عضو دیکته کنند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280179

حمله گرگ‌های گرسنه و تلف شدن 150 گوسفند

با حمله‌ای زیرکانه در ییلاقات گورگور سبلان بیش از 150 گوسفند را دریده و بالغ بر 50 میلیون تومان خسارت به دامداران وارد کردند.
در این حادثه چوپان به همراه سگ خود دنبال یک گرگ متواری شده از منطقه حرکت می‌کند که به یکباره متوجه می‌شود چندین گرگ گرسنه از نقطه دیگر به گله گوسفندان حمله‌ور شده و چندین رأس گوسفند را تلف کرده و با خود می‌برد که در این اوضاع و احوال چوپان تنها با صدا کردن مردم برای کمک، اهالی ییلاقات متوجه می‌شوند که در حمله‌ای عجیب گرگ‌های گرسنه گوسفندان این عشایر را دریده و آنها را نابکار کردند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280362

هشدار انجمن بیهوشی نسبت به عوارض داروهای چينی و هندی

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ: در حال حاضر به رغم هشدارهاي جدي قبلي همچنان شاهد ورود قاچاق داروهای بي كيفيت چيني و هندي به کشور هستيم.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبتهای ویژه ایران، نسبت به بروز عوارض داروهاي بي كيفيت چيني و هندي هشدار دادد.
شواهد نشان مي دهد انگار مسئولان و دست اندركاران مربوطه مدتهاست به موضوع دارو و درمان كه با جان و سلامت مردم سر و كار دارد كم توجه هستند. چرا كه در حال حاضربه رغم اينكه  قيمت داروهاي خارجي 2تا3برابر شده است بااين وجود دارو هم به راحتي در دسترس بيماران نيست.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280150

حالا این 13 میلیون و 700 هزار نفر به جهنم می روند؟!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آقاي علم الهدي امام جمعه مشهد در خطبه نماز جمعه 17 خرداد ماه جاري گفته بود: "هركس در انتخابات شركت نكند به جهنم رفتنش قطعي است".
طبق اظهارات وزير كشور كل ايرانيان واجد شرايط رأي دادن 192/483/50 نفر هستند و كل كساني كه در اين انتخابات شركت كرده و رأي داده‌اند 156/704/36 نفر بودند، بايد آقاي علم الهدي تكليف سيزده ميليون و هفتصد و هفتاد و هشت هزار و نهصد و سي و شش (936/778/13) نفري را كه رأي نداده‌اند روشن كند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280087

ریزگردها در هوای گرم خطرناک ترند

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه معتقد است تاثیر منفی ریزگردها در گرمای هوا دو چندان می‌شود. افراد به هنگام آلودگی هوا در ساعت‌های خنک روز از منزل خارج شوند تا کمتر در معرض استنشاق هوای گرم و ریزگردها قرار گیرند.

استفاده از ماسک‌های کاغذی و دستمال در زمان بروز گرد وغبار کارایی ندارد، استفاده از ماسک‌های ویژه را در شرایط آلودگی هوا توصیه کرد.

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280182

پاداش عجیب دولت به مدیران منطقه کیش

بر اساس مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی که طی هفته های اخیر به تأیید رییس جمهور هم رسیده، مقرر شده به منظور قدردانی از زحمات اعضای هیات مدیره و دست اندرکاران تهیه صورت های مالی و عملکرد سال مالی 1390 سازمان منطقه آزاد کیش، به این افراد تا سقف 250 میلیون تومان پاداش پرداخت شود.

منبع:http://fararu.com/fa/news/153332

"مگس میاز"، 15 گوزن زرد ایرانی را کشت!

این بیماری با نشستن مگس میاز روی پوست گوزن عارض می‌شود و پس از گذشت 3 روز این حیوان را از پا در می‌آورد که تاکنون 15 عدد گوزن از این بیماری از بین رفته‌اند.

برای درمان گوزن زرد ایرانی تاکنون چندین میلیون تومان دارو خریداری شده اما مشکل فعلی این است که داروی کنترل این بیماری کمیاب است و از ترکیه وارد می‌شود.

بیماری مگس میاز مسری است و ممکن است در کل جنگل شیوع یابد.براساس بررسی‌های کارشناسان محیط زیست در چند روز اخیر این بیماری در خرگوش نیز مشاهده شده است.

منبع: http://fararu.com/fa/news/153341

قتل هولناک دوست به خاطر توهم مزاحمت!

پدر مقتول: مدتی قبل برای پسرم که ایرج نام دارد، نیسان آبی رنگی خریدم تا با آن کار کند. پسرم در کار خرید و فروش ضایعات فلزی بود. او ضایعات کارگاه‌ها و کارخانه‌های اطراف بومهن را می‌خرید و به کارخانه‌ای می‌فروخت. دیروز صبح ۵ میلیون تومان از حسابش برداشت کرد و برای خرید ضایعات با نیسانش از خانه بیرون رفت. وقتی شب به خانه برنگشت نگران شدم و با تلفن همراهش تماس گرفتم اما گوشی او خاموش بود و کسی هم از او خبر نداشت. حالا فکر می‌کنم اتفاق ناگواری برایش افتاده است.
قاتل: من نگهبان یک کارگاه هستم. از مدتی قبل ایرج را می‌شناختم و چند بار ضایعات فلزی کارگاه را به او فروخته بودم. چند بار او را در نزدیکی کارگاه‌مان دیدم و فکر کردم که می‌خواهد برای همسرم مزاحمت ایجاد کند، به خاطر همین تصمیم گرفتم از او انتقام بگیرم.
روز حادثه وقتی برای خرید ضایعات به کارگاه آمد، کسی آنجا نبود و کارگاه را تعطیل کرده بودیم. او را به بهانه‌ای به داخل سوله کشاندم و از پشت ضربه محکمی به سرش زدم. بعد از اینکه روی زمین افتاد، با چاقو چند ضربه به شکمش زدم و برای اطمینان از مرگش با دستانم او را خفه کردم.
برای از بین بردن جسدش مقداری نخاله و ضایعات پلاستیکی را که از قبل در گوشه کارگاه دپو کرده بودم، آتش زدم و جسد را داخل آن انداختم. برای اینکه چیزی از جسد باقی نماند، با بیل استخوان‌های سوخته را خرد کرده و نیسان را هم در یکی از خیابان‌های خلوت منطقه رها کردم و چند تکه از استخوان‌های مقتول را به رودخانه جاجرود انداختم تا هیچ اثری از آن باقی نماند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/280291

كارگران زن در كردستان از ابتدایی‌ترین حقوق قانونی محروم‌اند

بیشتر زنانی که در استان کردستان به عنوان کارگر کار‌ می کنند زنان سرپست خانوار یا بد سرپرستی هستند که تنها محل درآمد آن‌ها همین دستمزد است.
در شرایط امروز که اصل روابط کار بر سکوت مطلق کارگر در برابر پایمال شدن حقوقش استوار است، وضعیت کارگران زن به مراتب از کارگران مرد بد‌تر است.
در واحدهای تولیدی این استان شرایط کار برای کارگران زن به حدی طاقت فرساست که حتی ممکن است این کارگران از حقوق مادرانه خود در ایام بارداری، زایمان و شیردهی محروم شوند.
در واحدهای تولیدی مختلف این استان کارگر زن و کارگران مرد روزانه ۱۰ تا ۱۴ ساعت کار‌می‌کنند اما در بهترین حالت دریافتی آن‌ها برمبنای هشت ساعت کار روزانه پرداخت می‌شود.
این کارگران در بهترین حالت با «منت» کارفرما درآمدی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و این درحالی است که حق واقعی آن‌ها به مراتب بیشتر از این مبلغ است.

این کارگران می‌دانند که با توجه به برگه‌های تسویه‌حسابی که پیشاپیش بطور سفید امضا در اختیار کارفرما گذاشته‌اند نمی‌توانند در هیچ دعوای حقوقی برنده شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82362

کارگران کارخانه آزمایش ۹ ماه حقوق نگرفته‌اند

 کارخانه آزمایش در شرق تهران که یکی از برندهای باسابقه و قدیمی در صنعت لوازم خانگی کشور است ۹ ماه از حقوق ۱۰۰ کارگر خود را پرداخت نکرده است.
پنچاه درصد از مشکلات این کارخانه مربوط به مشکلات اقتصادی حاصل از تورم است و مابقی آن از سوء مدیریت و ناسازگاری شرکا، نشأت می‌گیرد.
از مجموع  یک هزار و صد کارگری که درسالهای گذشته در این کارخانه فعال بوده‌اند، امروزه فقط صد کارگر در این کارخانه باقی مانده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82426

توقف تولید کارخانه دخانیات نیم کوب و توتون چپق سقز

تولید دراین واحد تولیدی به سبب فرسودگی ماشین آلات و فقدان بازار فروش هم اکنون متوقف شده است. 

حدود ۲۲۰ نفر از مجموع ۳۰۰ نفر كارگر این واحد تولیدی با سوابق بیش از ۲۵ سال بازنشسته شده‌اند و هم اکنون ۸۰ کارگر باقی منتظر احیا و فعالیت مجدد کارخانه هستند.
قرار است با مشارکت یک سرمایه گذار چینی، تجهیزات این کارخانه به روز شده و مجددا فعالیت خود را از سر گیرد، افزود: شرایط سرمایه گذاری این شرکت چینی در نوسازی و احیای خطوط تولید کالاهای دخانی در مجموعه کارخانه دخانیات شهرستان سقز فراهم شده است.

حدود هزارخانوار کردستانی با همکاری شرکت دخانیات کردستان در تولید توتون فعالیت دارند.
گفتنی است شرکت دخانیات سقز در سال ۱۳۱۶ با خرید و فروش فرآورده‌های موسسه دخانیات شروع به کار كرد که به دلیل مجاورت با مناطق کشت توتون چپق، در سال ۱۳۳۷ کارخانه تولید توتون نیمکوب و توتون چپق در این شهرستان احداث شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82149

هشت مطالبه صنفی کارگران از دولت یازدهم

هشت مطالبه:
۱- تفاوت ۱۵ درصدی و دستمزد کارگران در سال ۹۲ را که در مصاحبه با خبرنگاری ایلنا در ۱۹/۳/۹۲ وعده داده بودید را عملی کنید.
توضیح: حداقل دستمزد سال ۹۲ کارگران کشور کمتر از نرخ تورم و سبد معیشت موضوع ماده ۴۱ قانون کار به تصویب رسید و شورای اسلامی کار استان تهران به عنوان اعتراض اقدام به شکایت در دیوان عدالت عداری نمود.
۲- پیاده کردن ظرفیت‌های قانون کار که معطل مانده و در صورت نیاز به ایجاد تغییرات و اصلاح در قانون کار باید سمت و سوی آن در جهت حمایت از نیروی کار باشد.
۳- استقلال تشکل‌های کارگری و عدم دخالت دولت و کارفرمایان در تشکیل فعالیت تشکل‌های کارگری
۴- محو پدیده شوم شرکت‌های پیمانکاری یا آدم فروش
۵- برقراری امنیت شغلی و اقتصادی جهت کارگران دارای قرارداد دائم و موقت
۶- استقلال سازمان تامین اجتماعی و اداره آن توسط شرکای اجتماعی کارگران و کارفرمایان نقش نظارتی دولت
۷- همسان سازی پرداخت مالیات حقوق کارگران با کارکنان دولت چرا که کارکنان دولت پس از اعمال معافیت به صورت ثابت ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کنند و پرداخت مالیات توسط کارگران پس از اعمال معافیت به صورت پلکانی از ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد می‌باشد.
۸- پرداخت عیدی کارگران دستگاه‌های دولتی به مانند کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار
توضیح: عیدی کارگران مشمول قانون بر اساس ماده واحده سال ۱۳۷۰ به میزان دو ماه حقوق می‌باشد در حالی که متاسفانه کارگران دستگاه‌های دولتی با استناد به ماده واحده سال ۱۳۷۴ با وجود اینکه مشمول قانون کار هستند به مانند کارکنان دولت عیدی دریافت می‌کنند که رقم آن به مراتب کمتر از عیدی کارگران کارگاه‌های مشمول قانون کار می‌باشد ضمن آنکه کارگران دستگاه‌های دولتی از سایر مزایای دستگاه‌های اجرایی نیز محرومی می‌باشند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82242

انتقاد از عملکرد دوگانهٔ شرکت‌های پیمانکاری در پرداخت مزایا

هر پیمانکار نیروی انسانی در صنایع پتروشیمی نوعی از قرارداد را با کارگران منعقد می‌كند. یکی مزایا می‌دهد و دیگری نمی‌دهد و هیچ ناظری نیست تا از عملکرد دوگانهٔ آنان جلوگیری کند.
پیمانکاران نه سرمایه گذار بلکه واسطه‌اند. پولی را از کارفرما می‌گیرند، قسمت ریادی از آن را برای خود بر می‌دارند و مابقی‌اش را به کارگران می‌دهند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82293

مرگ کارگر افغان در عمق۳۰ متری چاه

ساعت ۱۱ ظهر امروز کارگر جوان افغان که مشغول لایروبی یک چاه عمیق۳۰ متری در یکی از باغ‌های روستای علی آباد جم بود بر اثر ریزش دیواره‌های چاه جان باخت.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82483

سقوط مرگ آور کارگر نظافتچی در چاه آسانسور

یک کارگر نظافتی در حین انجام کار در خیابان «میرداماد» تهران به چاه آسانسور سقوط کرد و جان خود را از دست داد.این حادثه صبح امروز (۲۷ خرداد ماه) در خیابان میر داماد هنگامی رخ داد که کارگر  نظافت چی در طبقه همكف یك ساختمان شش طبقه مشغول نظافت بود.

گفته می‌شود این كارگر ۴۲ ساله‌ به دلیل سقوط در چاه آسانسور  و افتادن در در طبقه منفی سه ساختمان جان باخت.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=82386

سرشوخی را با دکتر روحانی باز می کنیم!

الف.راستگو

از آنجا که ما کارمان خیلی درست است توانستیم دستگاهی اختراع کنیم و چهارسال بعد را با پیش فرض اینکه هر یک از نامزدهای ریاست جمهور رئیس جمهور می شدند پیش بینی کنیم! البته این دستگاه را بیشتر به این خاطر اختراع کردیم که سرشوخی را با دکتر روحانی باز کنیم. هر چند دکتر احمدی نژاد می رود، اما بالاخره یک طوری ما طنزنویس ها هم باید نان بخوریم دیگر!

 * اگر غرضی رئیس جمهور می شد:

به قول شاعر: "تصور کن، اگه حتی، تصور کردنش سخته!"؛ با رئیس جمهور شدن ایشان طنزنویسان به جلسات هیات دولت دعوت می شدند و کلا همه دور هم می گفتن و می خندیدن؛ نشاط جامعه اینقدر بالا می رفت که دیگر هیچ بیمار روانی در کشور وجود نمی داشت و همه روانشناسان به این دلیل از کار بیکار می شدند!

بعد از چند ماه و با کاهش تورم به زیر صفر، کشور دچار رکود اقتصادی می شد و مسئولان به این فکر می افتادند که حالا باید چیکار کنند؟!

در طی 4 سالی که ایشان رئیس جمهور می بودند تیمی تشکیل می شد پاسخ سوالات فلسفی ایشان را بدهد؛ و بالاخره معلوم شود که آیا فرهنگ در طول حرکت می کند یا در عرض؟! و یا اینکه بالاخره فرهنگ موجودی زنده است یا خیر؟!

در طی این دوران "دولت ضدتورم" ایشان با هرگونه "تورم" مبارزه می کرد و بعد از رفع تورم اقتصاد، به شکم های متورم همشهریان هم پرداخته می شد و دیگر کسی در کشور اضافه وزن نمی داشت!

 * اگر جلیلی رئیس جمهور می شد:

از یکدم همه ظرفیت ها آزاد می شدند! همه آدم ها هم با ظرفیت می شدند و دیگر کسی از انتقاد کس دیگری دلخور نمی شد! حتی ظرفیت باک خودروها را هم افزایش می دادند تا با یک باک بنزین بتوانی از اینجا تا محل اجلاس 5+1 بروی ، با کاترین مذاکره کنی و برگردی!

 * اگر عارف رئیس جمهور می شد:

بالاخره به دکتر می رفت و به دکتر می گفت که: "4سال دل درد گرفتم!"؛ همه معادن را به جاذبه گردشگری تبدیل می کرد و البته مرام لوطی گری و تریپ معرفت را هم در کشور ترویج می داد.
 * اگر محسن رضایی رئیس جمهور می شد:

همون موقع اعلام نتایج کنار می کشید و نفر دوم می شد رئیس جمهور ؛ آقا محسن در بیانیه استعفایش می نوشت: "لذتی که در نامزد شدن هست در انتخاب شدن نیست! من هدفم در این سال ها نامزد شدن بود نه رای آوردن! وقت ندارم رئیس جمهور بشم! می خوام برم مطالعه و تحقیق کنم و برنامه هام رو ارتقا بدم تا 4 سال بعد با برنامه هایی جدید دوباره کاندیدا بشم!"

 * اگر قالیباف رئیس جمهور می شد:

تیم مذاکره 5+1 با احترامی ویژه به ایران دعوت می شدند و بعد گازانبری مذاکرات را پیش می بردیم!

 * اگر ولایتی رئیس جمهور می شد:

یک واحد درسی با عنوان "چگونه مذاکره کنیم!" به واحدهای درسی دانشجویان اضافه می شد!!

 * اگر حداد عادل رئیس جمهور می شد:

بعد از چهارسال تازه باورش می شد که این اتفاق افتاده که خیلی دیر بود و زمان ریاستش بر قوه مجریه به اتمام می رسید!

 * حالا که دکتر روحانی رئیس جمهور شد:

ابتدا سعی می کند با کلیدش، قفل های زده شده بر رشد اقتصاد و اشتغال را باز کند! اما بعد از مدتی متوجه می شود این قفل ها محکمتر از این حرف ها هستند و از دکتر احمدی نژاد می خواهد کلیدها را پس بدهد! اما به دلیل اینکه کلیدها پیدا نمی شوند بالاخره می روند و از یکی از نامزدها گازانبر(!) می گیرند و همه قفل ها را می برند!

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/280089



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب