يائسگي در مردان بالاي ۵۰ سال
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

يائسگي در مردان بالاي ۵۰ سال   

يائسگي در مردان؟  

بسياري از مردان بالاي ۵۰ سال اغلب خسته‌اند، ميل جنسي‌شان کاهش يافته، حساسيت و تحريک‌پذيري‌شان بيشتر شده، شکم بزرگي دارند و از بدخوابي رنج مي‌برند. همه اين علائم به يک تشخيص ‌ختم مي‌شود: يائسگي.

يائسگي در مردان؟ بعضي‌ها مي‌پرسند: اصلا يائسگي مردان مگر وجود هم دارد؟ حتي بسياري از پزشکان از تأييد اين موضوع نيز مي‌پرهيزند، چون برخلاف زنان که تغييرات هورموني آن‌ها در شروع يائسگي سريع است، تغييرات هورموني مردان اغلب نامشهود بوده و به تدريج اتفاق مي‌افتد.

روزنامه آلماني "نويس دويچلند" با انتشار گزارشي در اين مورد مي‌نويسد، ترشح هورمون تستوسترون در مردان بين سال‌هاي ۳۰ و ۴۰ تقريبا ثابت است، اما بعد از آن دائما کم مي‌شود، يعني سالانه يک تا دو درصد.

مدت‌ها بود که اين کاهش ترشح هورموني به روند پيري در مردان نسبت داده مي‌شد‌، روندي که با مواري از شکايت‌هاي جسماني و رواني همراه است، مواردي از قبيل کاهش راندمان، ضعف تمرکز، کم شدن قدرت عضلاني، تعريق ناگهاني، ناآرامي دروني و کاهش توانايي جنسي.

بارها اتفاق افتاده که وقتي بيماري با اين علائم به پزشکي مراجعه مي‌کند پزشک تشخيص کاهش هورمون تستوسترون مي‌دهد.

پروفسور فرانک زومر(Frank Sommer)، متخصص اورولوژي درمانگاه وابسته به دانشگاه هامبورگ مي‌گويد: «در اين صورت است که ما مي‌گوئيم، اين‌گونه مردان به هيپوگونادال (کاهش فعاليت بيضه) دچار شده‌اند که به زبان عاميانه مي‌توان گفت‌، آن‌ها در دوران يائسگي قرار دارند.»

تغييرات مشابه در زنان و مردان

بر اساس ارزيابي‌هاي محتاطانه، مي‌توان گفت در آلمان حدود ۱۲ درصد از مردان به اين حالت دچار مي‌شوند. علت پايين بودن آمار را مي‌شود به تفاوت فاحش نوسانات ترشح تستوسترون در افراد نسبت داد. اين تفاوت‌هاي فردي در حدي است که گاهي بعضي از مردهاي مسن از نظر ترشح هورموني مانند يک جوان ۳۰ ساله به نظر مي‌رسند.

به همين دليل است که اين دوره در مردان تا کنون يائسگي نام نگرفته است. اما اين موضوع در اصل قضيه و اين که دوره تغييرات هورموني در هر دو جنس شبيه يکديگر است تغييري ايجاد نمي‌کند. با اينهمه، تفاوت اين جا است که زنان در اغلب موارد علائم اين دوران را جدي مي‌گيرند، در حالي که مردان شکايت‌هاي مربوط به تغييرات هورموني خود را يا کتمان کرده و يا در مورد آن اهمال مي‌کنند.

بسياري از مردها مي‌ترسند، در صورتي که با ديگران از مشکلات اين دوران صحبت کنند، از مردانگي‌شان کم شود. به همين دليل وقتي آن‌ها اين موضوع را با دوستان يا آشنايان خود در ميان مي‌گذارند، مي‌گويند به بحران زودگذر دوران ميانسالي دچار شده‌اند.

با اين حال علائم طبيعي اين دوران يعني افسردگي، وارفتگي، نارضايتي، کاهش ميل جنسي و غيره اغلب به اين زودي‌ها رفع نمي‌شود و در صورت لزوم هم به مشاوره و درمان پزشکي نياز است.

يائسگي مردان بيماري نيست

به خاطر اين که سوء تفاهمي رخ ندهد، بايد متذکر شد که يائسگي مردان بيماري نيست. البته اين در همه موارد صدق نمي‌کند. اگر بيماري از بي‌انگيزگي شديد و نبود ميل جنسي شکايت دارد بايد به طور موقت هم که شده تستوسترون دريافت کند.

اما درمان با تستوسترون عوارضي هم دارد و بايد در مورد آن احتياط کرد. علت هم آن است که تجويز هورمون مردانه در صورتي که بيمار زمينه ابتلا به سرطان پروستات را داشته باشد فرايند ابتلا را تسريع خواهد کرد.

به همين دليل است که شمار زيادي از پزشکان به بيمارانشان توصيه مي‌کنند، براي کاهش مشکلات دوران يائسگي، خود اقدام کنند. آن‌ها مي‌توانند عادت‌هاي روزانه خود را تغيير دهند، فعاليت‌هاي بدني را بيشتر کرده و به تغذيه سالم رو بياورند.

افزايش چربي شکم و هورمون زنانه

فعاليت‌هاي بدني و تغذيه سالم مي‌تواند در اين مورد معجزه کند. پروفسور زومر، اورولوگ درمانگاه هامبورگ ـ اپن‌دورف مي‌گويد، دليل اين تأثير معجزه‌آسا اين است که چربي شکم مردان مي‌تواند زمينه‌ساز تبديل تستوسترون به استروژن (هورمون زنانه) شود.

در اين صورت هر چه که شکم مردان بزرگ‌تر شود توليد تستوسترون آن‌ها کم‌تر خواهد شد. اما با از دست دادن چربي دور شکم نه تنها بيمار احساس بهتري پيدا مي‌‌کند، بلکه ترشح تستوسترون او نيز بيشتر مي‌شود.

منبع: دانش و فن دویچه وله فارسی 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 31 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب