روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

آيا مي توان نئاندرتال، بشر اوليه را دوباره خلق کرد؟

آيا با استفاده از علم مي توانيم دوباره شاهد حضور نئاندرتال ها باشيم؟ آنها گونه اي از انسانهاي اوليه بودند که مدتها پيش منقرض شده اند.

اگرچه ممکن است روزي از لحاظ فني امکان شبيه سازي نئاندرتال با استفاده از دي ان آ ميسر شود ولي بسياري از دانشمندان در اين مورد کاملا ترديد دارند. اما اين پسرعموهاي اوليه بشر مدرن، چه کساني بوده اند؟

راب ديسيل يکي از مسئولان موزه تاريخ طبيعي آمريکا در نيويورک مي گويد: “نئاندرتال ها نزديکترين خويشاوندان منقرض شده ما هستند. آنها حدود نيم ميليون سال پيش از ما انشعاب پيدا کردند و به مدت زيادي، حدودِ دويست هزار تا 25 هزار سال پيش در اروپا زندگي مي کردند.”

انديشه شبيه سازي نئاندرتال ها بعد از مصاحبه اشپيگل با متخصص ژنتيک دانشکده پزشکي هاروارد، جورج چرچ بسرعت در رسانه هاي خبري پخش شد.

جورج چرچ 58 ساله يکي از پيشگامان در سينتتيک بيولوژي يا زيست شناسي مصنوعي است. هدف او خلق دي ان آي مصنوعي و شبيه سازي شده و موجود زنده در آزمايشگاه است. در مصاحبه با اشپيگل او توضيح داد که چگونه دي ان آ ماده ساختاري آينده مي شود، چيزي که مي تواند به مقاوم شدن انسان در برابر ويروس کمک کند و احتمال بازگرداندن گونه هاي منقرض شده مثل نئاندرتال را محقق کند.

مصاحبه با اشپيگل باعث شد که رسانه ها در سراسر جهان تيترهاي مهيجي براي خبرهايشان انتخاب کنند، مانند: “ بدنبال زني ماجراجو براي زائيدن يک نئاندرتال شبيه سازي شده.”

جورج چرچ مي گويد: “از نظر تئوري امکان گرفتن دي ان آ از گونه هاي موجود در موزه ها که تقريبا چيزي از آنها نمانده است و انتقال آنها به سلولي جديد با توجه به اطلاعات قديمي وجود دارد. اما اصولا يک سنتز جديد از دي ان آ است که مي تواند تقريبا به هر گونه منقرض شده که براي گرفتن دي ان آي آن البته خيلي دير نشده باشد، تعميم پيدا کند.”

به گفته دکتر چرچ، برخي از فن آوري ها نسبت به گذشته، بسرعت در حال رشد هستند. بطور خاص در حال حاضر خواندن و نوشتن رمزهاي دي ان آ يک ميليون بار سريعتر نسبت به هفت يا هشت سال پيش صورت مي گيرد.

جورج چرچ استاد ژنتيک در دانشکده پزشکي هاروارد مي گويد: “پيشرفت فن آوري در اين زمينه زياد بوده و واقعا قابل مقايسه با اطلاعات يک فرد عادي نيست. مردم عادي نمي دانند که مثلا مي توان تنها با يک سلول پوستِ يک موش همه سلولهاي بدن را بوجود آورد. اين را مي شود از طريق قرار دادن سلول در يک روند رشد طبيعي جنين اثبات کرد و موجب تولد موشي شد که همه سلولهاي بدنش در واقع از همان تک سلول پوست او مشتق شده اند.”

گرفتن نمونه دي ان آي اين انسانهاي اوليه هم به سختي آنچه بسياري از مردم فکر مي کنند نيست. درون موزه آمريکايي تاريخ طبيعي، نمونه هاي “دي ان آ” به دست آمده از انسانهاي اوليه در معرض ديد عموم قرار داده شده است.

راب ديسيل يکي از مسئولان موزه تاريخ طبيعي در آمريکا مي گويد: “در موارد زيادي ما توانايي جدا کردن دي ان آ از فسيلها را داريم. اين فسيلها بايد نسبتا جوان باشند. در مورد نئاندرتال ها ما فسيلهاي جواني داريم که با اينکه سي تا چهل هزار سال عمر دارند، دي ان آي آنها از بين نرفته است و مي توان آنها را از استخوانها جدا کرد.”

اما ديسِيل و چِرچ مثل اکثر پژوهشگران اين حوزه نگران اين هستند که شبيه سازي نئاندرتال ها ممکن است دغدغه هاي اخلاقي را در جوامع برانگيزد. تصور اينکه مي توان يک انسان شبيه سازي شده را به دنيا آورد هم مشکل است.

راب ديسيل يکي از مسئولان موزه تاريخ طبيعي در آمريکا مي گويد: “به نظرم در حال حاضر احتمال ديدن يک نئاندرتال شبيه سازي شده به همان اندازه احتمال ديدن يک تيرانوسور تي رِکس (يک گونه از دايناسور) در پارک مرکزي است و اين به خاطر مسائل اخلاقي مرتبط با آن است و من فکر مي کنم دغدغه هاي اخلاقي نهايتا موجب توقف آزمايش هايي خواهند شد که از طريق آن يک انسان مي تواند جنين يک انسان اوليه را همانگونه که دوست دارد بوجود آورد، اما از نظر فني به مرحله اي رسيده ايم که اين کار، عملي به نظر مي رسد.”

به گفته دکتر چرچ، اگر انديشه خلق دوباره بشر نئاندرتال، روزي تحقق بيابد، آنگاه اين موجود نوعي حس هويت خواهد داشت و انسان “نئونئاندرتال” فرهنگ خاص خود را پيدا خواهد کرد و حتي ممکن است تبديل به يک نيروي سياسي شود!

منبع: دانش و فن رادیو فارسی فرانسه

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب