یک خبر علمی +چند خبر متفاوت +چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

نقش هورمون دوپامین در اعتياد

دوپامين هورموني است که به هنگام رابطه جنسي يا استفاده از مواد مخدر در مغز ترشح مي‌شود و در انسان حس خوشبختي و رضايت‌مندي ايجاد مي‌کند. بر اساس پژوهشي جديد مزه آبجو قادر به ترشح هورمون دوپامين در مغز انسان است.  

پزشکان متخصصين اعصاب از دانشگاه اينديانا (Indiana) در ايالات متحده آمريکا اخيرا در پژوهشي به اين نتيجه رسيده‌اند که مزه آبجو نيز قادر به ترشح هورمون دوپامين (Dopamin) در بدن انسان است. اين تحقيق در ارتباط با بررسي چگونگي اعتياد انسان به مواد مخدر انجام گرفته است.

سيستم پاداش مغزي اينگونه عمل مي‌کند که به هنگام نوشيدن الکل يا مصرف مواد مخدر در مغز انسان هورمون دوپامين ترشح مي‌شود. اين هورمون که همانند واسطه‌اي بين ميل انسان و احساس رضايت او عمل مي‌کند، در ايجاد اعتياد در انسان نقش بزرگي دارد. در شرايط معمولي وقتي انسان از انجام دادن کاري لذت ببرد و به عبارتي ديگر "پاداش" بگيرد، در بدن وي دوپامين ترشح مي‌شود و احساس خوشنودي به او دست مي‌دهد. همين امر باعث مي‌شود که وي سعي در تکرار آن عمل داشته باشد.

فعال شدن دوپامين مستقل از اثر مست‌کننده الکل

ديويد کارکن، مدير اين پژوهش مي‌گويد: «به نظر ما اين اولين آزمايش بر روي انسان است که نشان مي‌دهد که صرفا مزه يک نوشيدني الکلي در دهان مي‌تواند حتي بدون اثر مست‌کننده‌ آن، باعث فعال شدن هورمون دوپامين شود.»

اين تحقيق افزون بر اين نشان مي‌دهد که تاثير دوپامين در افرادي که ازاعضاي خانواده‌شان الکلي هستند، بيشتر است. ميزان توليد هورمون دوپامين هنگام نوشيدن الکل در افراد الکلي دو برابر افراد غير الکلي است و در ميان افراد معتاد به کوکائين اين ميزان حتي تا ۱۰ برابر بيشتر مي‌شود.

ترشح دوپامين در مردها بيشتر از زن‌ها

پيش از اين پژوهشگران دانشگاه ييل (Yale) و کلومبيا (Columbia) در تحقيقي کشف کرده بودند که الکل در مردها بيشتر از زن‌ها باعث ترشح هورمون دوپامين مي‌شود. تاثير اين ترشح همانند تاثيري است که يک انسان به‌هنگام رابطه جنسي و يا استفاده از مواد مخدر در بدن حس ‌مي‌کند.

نتايج اين پژوهش در نشريه‌ي علمي "Neuropsychopharmacology" منتشر شده‌‌ است.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

کاندیدای زیباترین دختر سال ایتالیا: عاشق احمدی نژادم

  
آنسا، خبرگزاری رسمی ایتالیا گزارش داده که "دختر زیبا روی ایتالیایی با نام سیلویا والریا که دو سال پیش کاندیدای زیباترین دختر سال ایتالیا شده بود عاشق محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شده است."
سیلویا به این خبرگزاری گفت: "می خواهم با احمدی نژاد رییس جمهوری ایران ازدواج کنم. احمدی نژاد چیز کمی نیست."
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284456

اعلام رسمی وزارت نفت مبنی بر استفاده از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گفت: از آنجایی که پتروشیمی ترکیباتی مانند بنزن ، تولوئن و زایلن که سرطانزا هستند تولید می کند؛این بدان معنی است که وزارت نفت رسماً اعلام کرده که از ترکیبات سرطانزا به عنوان افزودنی سوخت استفاده می کند.
مسئولان وزارت نفت باید به افکار عمومی توضیح دهند که از چه محصولی از پتروشیمی ها که غالباً در تما م دنیا حلا ل های صنعتی تولید می کنند به عنوان افزودنی به بنزین استفاده می شود و تا چه اندازه سلامت مردم در نظر گرفته می شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284451

واکنش گمرک به واردات 144 دستگاه پورشه/ ورود خودروها با تقلب انجام شد

رئیس کل گمرک ایران: ورود 144 دستگاه پورشه به کشور به صورت تقلب صورت گرفته است.
البته این موضوع یعنی تقلب فقط مشمول پورشه نیست و سایر کالاها و خودروهای مختلف را هم در بر می گیرد.

فردی در جزیره ابوموسی با کارت بازرگانی چند نفر اقدام به وارد کردن 144 دستگاه پورشه و پیش فروش آن به مردم کرده است که ما به دنبال آن هستیم تا جلوی ضرر و زیان مردم گرفته شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284476

واردات حبوبات از اتیوپی، کانادا و چین!

در حال حاضر واردات حبوبات از اتیوپی، قزاقستان، چین و کانادا در حال انجام است و برخی کشورها نیز صادرات مجدد حبوبات به ایران دارند.
در حالیکه حبوبات در سال 1388 فاصله قیمتی بین 1500 تا 2500 تومان داشت، در سال جاری این فاصله قیمتی به 5900 تا 11 هزار تومان رسیده است‌. این بدان معناست که ارزان‌ترین قلم حبوبات در سال 1388‌، یعنی نخود 1500 تومان بود که در تیرماه سال جاری قیمت این کالا به 5900 تومان رسیده است و گران‌ترین قلم حبوبات نیز در سال 1388 یعنی لوبیا قرمز بهایی برابر با 2500 تومان در هر کیلو داشت اما در تیرماه سال جاری قیمت لوبیا چیتی که گران‌ترین نوع حبوبات است، به 11 هزار تومان رسیده است‌.
بر اساس آمار گمرک در دو ماه اول سال جاری حدود 521 هزار کیلو عدس از دو کشور کانادا و چین وارد ایران شده است اما با این حال هنوز هر کیلو عدس حدود 6200 تومان است که 3.2 برابر سال 1388 است‌.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284574

ماه شامگاه فردا با سیاره زهره ملاقات می‌کند

شامگاه فردا چهارشنبه 19 تیرماه پدیده مقارنه ماه با سیاره زهره و خوشه کندوی عسل رخ خواهد داد و در این پدیده این سه جرم آسمانی به نزدیکترین فاصله با یکدیگر می‌رسند.
در این همنشینی خوشه کندوی عسل نیز در کنار این پدیده قرار دارد و رصد آن نیاز به دوربین دوچشمی دارد.
در این پدیده سیاره زهره در 5.7 درجه‌‌ای هلال ماه مشاهده می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284485

سلطان پتروشیمی در بازداشت است

سلطانی با تابعیت دوگانه در بازار گسترده پتروشیمی ایران
در اسفند ماه سال گذشته بود که فارس از بازداشت سلطان بازار پتروشیمی خبر داد. وی که به سلطان بازار تجارت محصولات پتروشیمی در داخل و خارج از ایران معروف است، شبکه گسترده‌ای از شرکای راهبردی را به منظور سوء استفاده اقتصادی در داخل ایران و خارج از کشور در حوزه تجارت محصولات پتروشیمی و به خصوص صادرات این محصولات برای خود ایجاد کرده است.
منابع مطلع معتقدند بخش عمده‌ای از بازار پتروشیمی در دهه اخیر در قبضه وی بوده است و اگر کسی بر خلاف نظر و رای وی در این بازار عمل می‌کرد به طرق گوناگون از دور رقابت بازار این محصولات حذف می‌شد.
گردش مالی بازار تجارت محصولات پتروشیمی ایرانی به چند ده هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود و گفته می‌شود ابعاد سوءاستفاده فرد یاد شده در این بازاربزرگ، بسیار گسترده است.

وی مانند برخی دیگر از مدیران ارشد اقتصادی از جمله محمودرضا خاوری مدیرعامل سابق و متواری بانک ملی تابعیت دوگانه دارد و علاوه بر تابعیت ایرانی، تابعیت یکی از جزایر تحت نفوذ انگلستان را نیز در اختیار دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/284543

تجمع اعتراضی بازنشستگان اتوبوسرانی تهران در مقابل شورای شهر

صبح امروز جمعی از بازنشستگان شرکت اتوبوسرانی شهر تهران با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر به آنچه «محاسبه نشدن ده سال از سابقه بیمه‌شان» ذكر می‌كردند، اعتراض كردند.

این گروه با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر و با در دست داشتن پلاکاردهایی خطاب به شهردار و رئیس شورای شهر خواهان اجرای قانون شدند.
اعتراض این افراد کاملا به حق است چراکه حق و حقوق خود را می‌خواهند و بیژنی (مدیرعامل سابق اتوبوسرانی شهر تهران) حقوق این افراد را به صورت کامل پرداخت نکرده است.
این افراد که تعدادشان به ۶۰۰ نفر می‌رسد هرکدام از اتوبوسرانی تهزان ۱۵ میلیون  تومان مطالبه دارند. از این رو باید بودجه‌ای به این منظور اختصاص دهیم. همچنین سازمان بازنشستگی تهران باید نسبت به بیمه تکمیلی این بازنشستگان اقداماتی انجام دهد و با تخصیص اعتبار این مشکل رفع شود.
منبع: ایلنا

مزد کارگران نانوایی‌ها در سال ۹۲ افزایش پیدا نکرده است

رئیس انجمن صنفی کارگران خبازی ‌های استان اصفهان از عدم افزایش مزد کارگران نانوایی‌های سراسر کشور مطابق مصوبه مزدی امسال كارگران خبر داد.

افزایش حقوق نانوایان به افزایش قیمت نان وابسته است. کارفرمایان مدعی‌اند افزایش حقوق کارگرانشان باید در مجموع هزینه‌های تولید دیده شود و بنابراین در شرایطی كه خبازها اجازه افزایش قیمت نان را ندارند، دستمزد كارگران‌شان را نیز افزایش نمی‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87862

افزایش ۹۸ درصدی حوادث كار حاصل ضعف آموزش‌های تخصصی است

آمار اخیر سازمان پزشکی قانونی قزوین نشان می‌دهد که در دو ماه ابتدای سال جاری، حوادث ناشی از کار رشد ۹۸ درصدی به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته داشته است.

حوادث ناگوار لزوما ناشی از بی‌احتیاطی نیست، بعضی کارفرمایان برای كاستن از هزینه‌ها،  کارگران را بدون طی شدن دوره كامل آموزش برای كار با دستگا‌ها و ماشین آلاتی که بسیار پر خطرند استخدام می‌كنند

جوان ۲۸ ساله‌ای که به تازگی در یکی ازکارخانه‌های شهرستان البرز  کارش را آغاز کرده بود به دلیل عدم آموزش، یك هفته بعد از استخدام دچار حادثه شغلی شد و ۲۵ درصد از بینایی چشم خود را هنگام کار با دستگاه فرز از دست داد.

ماه گذشته کارگری در اولین روز کاری خود در حین کار با دستگاه پرس سه انگشت دست راست خود را از دست داد، در صوتی كه کارفرما می‌بایست در بدو ورود کارگر به کارگاه، علاوه بر آموزش موارد عمومی ایمنی، کار با دستگاهای پرخطری همچون دستگاه فرز و پرس را به آنان آموزش می‌داد و از بکار گیری کارگر بدون مهارت خوداری می‌کرد.

نظارت جدی بازرسان كار فرصت چنین سودجویی‌هایی كه به سلامت كارگران صدمه می‌زند را از كارفرمایان خاطی می‌گیرد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87754

۶۳کارگر در ابوظبی مسموم شدند

بیش از ۶۳ کارگر در ابوظبی براثر غذای فاسد مسموم شدند. 
تمامی این کارگران از غذای یک رستوران در ابوظبی استفاده کرده و پلیس ابوظبی رستوران را تعطیل و مدیر آن را بازداشت کرد.  براساس این گزارش، حال ۱۲ نفر از این کارگران وخیم اعلام شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87998

۶۷کارگر اخراجی قارچ سینا در انتظار بازنشستگی پیش از موعد

توقف تولید و اخراج ۶۷ کارگر قرارداد رسمی قارچ سینا:

با وجود آنكه كارگران اخراجی مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور قرار می‌گیرند و به طور قانونی باید بازنشسته شوند، اما به دلیل عدم پرداخت سهم كارفرما به تامین اجتماعی و اجرا نشدن قانون، این كارگران هم‌اكنون بیكار و مقرری‌بگیر بیمه بیكاری شده‌اند.

کارفرمای این واحد تولیدی، علاوه براینکه بخشی از معوقات سنوات گذشته کارگران را پرداخت نمی کند، در پرداخت سهم ۴ درصدی خود را برای بازنشسته شدن این کارگران به حساب تامین اجتماعی نیز كوتاهی می‌کند.

نوع كار این کارگران در واحد تولیدی قارچ سینا به سبب رطوبت زیاد، مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور شده است و این کارگران با حداقل ۲۰ سال سابقهٔ کار به طور قانونی امکان بازنشسته شدن پیش از موعد را دارند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=87942

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 23 تير 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب