دو خبر کارگری +یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

غسال ها در مورد شغلشان چه می گویند؟!

حدودا روزي 30 تا40 مرده را غسل مي‌دهم و استراحت ما وقتي است که حضرت عزرائيل مرخصي بگيرد!
اطرافيانم نسبت به من و شغلم احساس خوبي ندارند و ارتباط مان با آنها بسيار کم شده، من از اين موضوع بسيار ناراحتم، کسي نيست که از آن‌ها بپرسد که آيا من کار اشتباهي مي‌کنم که از من بدشان مي‌آيد؟
ارنواز / 38 ساله
راستش شستن اجساد ناقص و يا سوخته براي من سخت است و در روحيه‌ام تاثير بدي دارد. وقتي جنازه جواني زير دستم مي‌آيد تا غسلش مي‌دهم، دلم خيلي مي‌سوزد و اشکم در مي‌آيد.
با برخي‌ها هم که مدام نيش و کنايه‌ مي‌زنند، مجبور به قطع رابطه شده‌ايم.
مردانه / 49 ساله
هرروز ساعت 7 ابتدا کار را با مرده‌هاي سردخانه شروع مي‌کنيم و بعد نوبت به مرده‌هاي جديد مي‌رسد که در آنها همه نوع وجود دارد، کوچک، بزرگ، پير و جوان که از شهر يا روستا مي‌آورند.
ما هيچ روزي تعطيل نيستيم. در عيد و شهادت و حتي جمعه‌ها بايد سر کار بياييم. خانواده‌ام هم به پاي من سوخته‌اند و آن‌ها هم هيچ تفريحي ندارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287044

 حكم اخراج كارگران فولاد زاگرس لغو شد/ پرداخت مطالبات معوقه ظرف ۱۵ روز

در جریان دومین سفر کارگران اخراجی کارخانه فولاد زاگرس به تهران، کمسیون اصل ۹۰ مجلس دیروز با حضور نمایندگان کارگران و کارفرما به همراه نمایندگانی از سهامداران این کارخانه تشکیل جلسه داد.

«زاهد ربیعی» که به عنوان نماینده کارگران در جلسه دیروز کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه به ایلنا گفت: در جلسه دیروز مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.
او افزود: همچنین تکلیف شد کارخانه به سرمایه گذاری که صلاحیت مدیریت کارخانه را داشته باشد واگذار شود و هر سرمایه‌داری که کارخانه را تحویل گرفت، برای ادامه تولید از نیروهای فعلی استفاده کند و حق اخراج کارگران را ندارد.
این کارگر کارخانه فولاد زاگرس ادامه داد: کارفرما در جلسه دیروز متعهد شد تا یافتن سرمایه گذار جدید با استفاده از امکانات شورای ویژه‌ای بنام شاک که از کارگران واحد‌های بحران‌زده حمایت می‌کند، مقرری بیکاری کارگران را پرداخت کند تا ارتباط کارگران با کارخانه تداوم داشته باشد.
ربیعی افزود: در این جلسه کارفرما تعهد داد معوقات حقوقی کارگران را حداکثر تا ۱۵ روز آینده پرداخت کند و از کارگران خواست با دریافت حقوق ماهانه تا اطلاع ثانوی در کارخانه حضور فیزیکی نداشته باشند.
او اضافه کرد: طبق دستور رئیس کمسیون اصل نود، صورت جلسه مصوبه دیروز کمسیون برای اطلاع و اجرا به کارفرما و سایر ادارات و نهادهای دولتی ابلاغ می‌شود.

پیشینه اعتراض

۲۳۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس که در روزسه شنبه ۱۸ تیرماه، به دلیل آنچه از سوی کارفرما «ناتوانی مالی و زیان‌ده بودن تولید» ذکر می‌شد اخراج شدند. این کارگران اخراجی که در روزهای ۱۹ و ۲۰ تیرماه در مقابل اداره کار قروه و استانداری کردستان تجمع کرده بودند روز (دوشنبه ۲۴ تیرماه) به دلیل دریافت نکردن پاسخی از سوی مسئولان استانی راهی تهران شدند و با تجمع در خیابان پاستور که محل استقرار تعدادی از نهادهای دولتی و حکومتی است، تجمع کردندوبعد از آن در روز‌های ۲۵ و۲۶ تیر ماه به در ادامه تجمعات خود در مقابل ساختمان قوه مقننه خواستار بازگشایی کارخانه و پرداخت مطالبات معوقه خود شدند، که در ‌‌‌‌نهایت در آخرین روز تجمع خود در تهران، با وعده‌ نماینده شهرستان قروه «قادرمرزی» در مجلس، اعتماد کردند وبه شهر خود بازگشتند.

پس از بازگشت ۱۸۰ کارگر اخراجی فولاد زاگرس از سفر اعتراضی سه روزه به تهران، صبح روز ۲۷ تیر ماه تمامی ۲۳۵ کارگر اخراجی این کارخانه برای چهارمین روز متوالی تجمع اعتراضی خود را مقابل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قروه ادامه دادند وهمه این کارگران برای بازگشت بکار خود با تشکیل یک پرونده واحد به اداره کار شهرستان قروه طرح شکایت کردند.

با وجود این، کارگران فولاد زاگرس بامداد دیروز ۳۱ تیر ماه نیز برای پی گیری مطالبات خود به تهران آمده و در مقابل مجلس شورای اسلامی، حضور پیدا کردند و عصر‌‌‌‌ همان روز با تشکیل جلسه کمسیون اصل نود به شهرستان قروه در کردستان بازگشتند و منتظر اجرای مصوبه کمسیون اصل ۹۰ هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=91487

10 هزار برابر سریعتر از تکامل!

بنابر ادعای دانشمندان، روند تکامل می تواند سریع باشد، اما نه به اندازه‌ای که توانایی سازگاری با آهنگ سریع تغییرات آب و هوایی حاصل از فعالیت‌های انسان را داشته باشد. به گفته "جان وینز"، استاد زیست شناسی تکاملی و محیط زیست در دانشگاه آریزونا، اکثر مهره‌داران باید سرعت تکامل خود را 10 هزار برابر افزایش دهند تا قادر به سازگاری با سرعت گرمایش جهانی باشند.

جان وینز و همکارانش به بررسی 17 گروه از حیوانات شامل 540 گونه مختلف از دوزیستان، پرندگان، خزندگان و پستانداران پرداخته تا میزان سازگاری آنها با تغییرات آب و هوایی را تعیین کنند. پژوهشگران به طور ویژه زمانی را که این گونه‌ها بر اساس داده‌های ژنتیکی به گونه‌های جدید تقسیم شده‌اند را مورد بررسی قرار داده که معیاری از سرعت تکامل آنها محسوب می شود. سپس آن را با تغییرات آب و هوایی در مکان زندگی حیوانات در زمان‌هایی مشابه طی تاریخ زمین شناسی مقایسه کرده‌اند. بر همین اساس، دانشمندان دریافته‌اند گونه‌ها تنها قادر هستند تغییر دمای جهانی به میزان حدود یک درجه سانتیگراد در هر میلیون سال را تحمل کنند.

مشکلی که وجود دارد مصرف سوخت‌های فسیلی غنی از کربن توسط انسان و انتشار گازهای با قابلیت حفظ گرما در اتمسفر به میزانی است که احتمالا موجب افزایش چهار درجه سانتیگرادی دمای جهان تا سال 2100 خواهد شد. از این رو، اگر گونه‌ها قادر به مهاجرت به زیستگاه‌های خنک‌تر نباشند، رهایی از این مخمصه و ادامه حیات آنها بعید خواهد بود.

به گفته "رابرت هولت"، استاد زیست شناسی تکاملی در دانشگاه فلوریدا، روندهای تکامل سریع بسیاری در جهان همانند بسیاری از حیواناتی که گمان می کنید شامل آنها می شوند، اما این گونه نیستند، وجود دارند. به عنوان مثال، خرچنگ نعل اسبی طی 300 میلیون سال تغییر چندانی نداشته، اما نقش اکولوژیکی آن نیز تغییر قابل توجهی نکرده است. از این رو، "سکون" تکاملی کلید بقای این حیوان بوده است.

اما این شرایط یکسان نبوده و ویژگی مشابه برای برای گونه‌هایی مانند پرندگان، خزندگان یا دو زیستان که به صورت مستقیم تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی سریع قرار می گیرند می تواند شرایط وخیمی را ایجاد کند. گونه‌هایی که توانایی بیشتری برای تغییر دارند همیشه موفق نبوده و حتی تنوع ژنتیکی ممکن است برای نجات آنها کافی نباشد. سرعت کاهش جمعیت در میان آنها می تواند چنان بالا باشد که امکان جلوگیری از انقراض وجود نداشته باشد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287142

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب