یک خبر علمی +چند خبر متفاوت +دو خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

شناسایی بزرگ ترین ویروس جهان

محققان ویروس کاملا جدیدی را کشف کرده‌اند که با میکروسکوپ‌های نوری معمولی قابل مشاهده است و اندازه آن یک میکرومتر یا یک میلیون‌ام متر است.

تصویر بزرگ ترین ویروس جهان


این ویروس شامل دو هزار و 500 ژن است. برای مقایسه می‌توان گفت بسیاری از ویروس‌ها میزان بسیار اندکی ژن دارند از جمله ژن‌های آنفلوانزا و ایدز که 10 یا تعداد کمتری است.
بیش از 93 درصد ژن‌های این ویروس تازه کشف شده آشنا نیستند و بررسی ژنوم آنها حاکی است که به هیچ خانواده ویروسی شناخه شده‌ای نسبت ندارند.
شکل این ویروس جدید که شبیه قالب‌های یونان باستان است موجب شده تا دانشمندان آن را پاندورا ویروس بنامند.
محققان در حین بررسی آمیب‌ها ، ویروس پاندورا را شناسایی کردند. یکی از این ویروس‌ها به نام پاندروا ویروس سالینوس در دهانه رودخانه Tunquen در سواحل مرکزی شیلی و دیگری به نام پاندورا ویروس دولسیز در ته آب‌های شیرین در نزدیکی ملبورن استرالیا کشف شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286332

گران شدن ۲۵۰هزار تومانی زعفران در 3 روز

قیمت زعفران طی سه روز گذشته با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی در بازارهای داخلی روبه‌رو شده است.
در زمان حاضر هر کیلوگرم زعفران دسته سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، پوشال چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، نگین پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سرگل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است؛ این در حالی است که قیمت زعفران پوشال به چهار میلیون و ۸۰۰، نگین تا چهار میلیون و ۵۰۰ و سرگل تا چهار میلیون و ۶۵۰ تومان رسیده است.
افزایش ۲۵۰ هزار تومانی قیمت زعفران باعث شده قیمت‌های زعفران تنها برای دو روز ثبات داشته باشد و نابسامانی موجود، بازارهای صادراتی را تحت تأثیر قرار دهد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/286250

مشکلات دارویی بیماران تالاسمی: 4 ماه است داروی ایرانی تولید نمی شود

الان دو سال است که شرکتهای دارویی داخلی، تعهد می کنند که داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنند اما در عمل نمی توانند تعهداتشان را انجام دهند و در نتیجه بیماران با مشکل کمبود دارو مواجه می شوند.
وقتی بیماران تالاسمی به موقع و به میزان مورد نیازشان دارو مصرف نکنند، بار آهن بدنشان بالا می رود که همین مسئله می تواند عوارض جبران ناپذیری برای بیماران به دنبال داشته باشد.
عوارض بار آهن در دراز مدت باعث می شود، قلب و کبد و کلیه بیماران درگیر شده و در نتیجه منجر به بستری شدن آنها می گردد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286261

تولد نوزادی با 3 ریه در آبادان

 نوزاد پسری با داشتن سه ریه در بخش اتاق عمل بیمارستان آیت‌الله طالقانی آبادان متولد شد.
این نوزاد آبادانی دو ریه در سمت چپ بدن خود و یک ریه نیز در سمت راست بدن دارد.
این نوزاد با توجه به عفونت‌های مکرر، باید تحت نظر پزشک باشد و تا سن 7 سالگی امکان برداشتن یکی از ریه‌های وی وجود ندارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286368

تلاش برای یافتن کو‌هنوردان ایرانی مفقود شده در ارتفاعات هیمالیا

تیم کوه‌نوری باشگاه آرش متشکل از یک تیم 5 نفره‌ی که در قالب برنامه‌ای مستقل جهت صعود به قله‌ی «برودپبک» در ارتفاعات هیمالیا پاکستان از طریق گشایش مسیر در جبهۀ جنوب غربی تلاش می‌کردند، موفق به صعود این قله‌ی 8047 متری از مسیری جدید به نام "ایران"  شدند، اما هنگام بازگشت با تاخیر و مشکل روبرو شده‌اند و یک هفته است که مفقود شده‌اند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286419

افزایش ۷۰۰ درصدی آبونمان تلفن

براساس صورتجلسه ۱۵۸ شورای رقابت در تاریخ ۱۳۹۲/۴/۹ که به آبونمان تلفن ثابت هم رسیدگی شده بود، آمده است که "نرخ آبونمان تلفن ثابت بابت هر خط معادل هزینه ۱۰۰ پالس در ماه منظور گردید." 

حال با محاسبه‌ای سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که با پالس ۵۱.۰۳ ریال، مشترکانی که کمتر از ۱۰۰ پالس از تلفن استفاده کنند باید به اندازه ۱۰۰ پالس به عنوان آبونمان بپردازند که رقمی معادل ۵۱۰۳ ریال می‌شود. 

با توجه به اینکه تا حال حاضر نرخ آبونمان ۶۳۰ ریال بوده است باید گفت که این افزایش رقم رشدی ۷۰۹ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/333060

کوتوله ای که کابوس دختران شمال تهران شد!

پسر جوانی که با یک دستگاه موتورسیکلت تندرو به کابوسی برای دختران جوان شمال تهران تبدیل شده بود توسط پلیس تهران شناسایی و دستگیر شد.
طبق شکایات دختران جوان شمال پایتخت در خصوص زورگیری با تهدید سلاح سرد توسط جوانی 1 متری، پلیس به دلیل حساسیت موضوع، شناسایی و دستگیری متهم را در  الویت کار خود قرار داد.
متهم به نام "مهران" 19 ساله در مرحله اول اعمال مجرمانه خود را انکار کرد ولی زمانی که شاکیان وی را در کلانتری شناسایی کردند و با توجه به ادله کافی لب به اعراف گشود و به ده‌ها فقره زورگیری با تهدید سلاح سرد از دختران در خیابان‌های فرشته، دربندی، الهیه، شریفی منش، خزر و تختی اعتراف کرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/286450

پیامک کارفرمای فولاد زاگرس به ۵۰ کارگر باقی مانده

در پی اخراج ۲۳۵ نفر از مجموع ۲۸۵ کارگر کارخانه فولاد زاگرس، یکی از ۵۰ کارگر باقی مانده در این کارخانه در تماسی با ایلنا مدعی شد مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس که اواخر سال گذشته مسئولیت این کارخانه را بر عهده گرفته است، بعد از اخراج ۲۳۵ کارگر در تاریخ ۱۸ تیرماه، با ارسال پیامکی به ۵۰ کارگر باقی مانده اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی در محل کار خود حاضر نشوند.

این کارگر شاغل در کارخانه فولاد زاگرس به ایلنا گفت: تصور کارگران از دریافت این پیامک بعد از اخراج همکارانشان این است که کارفرما می‌خواهد زمینه اخراج آنان را نیز به مرور فراهم کند.

او ادامه داد: با احتساب امروز (۲۹ تیر ماه) هم اکنون ۱۰ روز است که ۵۰ کارگر باقی مانده همانند کارگران اخراج شده بر سر کار خود حاضر نمی‌شوند و در طول این چند روز از ترس اینکه مبادا به مشکلاتشان افزوده شود، از گفتن واقعیت‌ها به رسانه‌ها خودداری کرده‌اند.

این کارگر در خاتمه اظهار داشت: این ۵۰ کارگر نیز همانند ۲۳۵ کارگر اخراج شده علاوه بر دریافت نکردن حدود چهار ماه حقوق معوقه، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

با پی گیری ایلنا از طریق دو نفر دیگر از کارگران شاغل، صحت ارسال این پیامک تایید شده است.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90660

بیكاری بیش از یک میلیون کارگر در پروژه های عمرانی طی دو سال اخیر

دولت با نپرداختن اعتبارات عمرانی طی دو سال اخیر باعث بیکاری حداقل یك میلیون کارگر شده است.
دولت از دو سال پیش حداقل ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان از معوقات پیمانکاران پرو‌ژه‌های عمرانی از قبیل راه‌سازی، سد سازی، احداث تونل، پل و نیروگاه، ساخت بیمارستان و سالن‌های ورزشی را نپرداخته است.
در نیتجه این وضع بخش قابل توجهی از پروژ‌های عمرانی کشور به حالت نیمه تعطیل در آمده و افرادی که با سمت‌های مختلف مهندسی، کارگر ماهر، كارگر نیمه‌ماهر و ساده در این پروژه‌ها مشغول به کار بودند به خیل بیکاران اضافه شده‌اند.

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=90631

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 2 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب