دو خبر علمی +چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

 

دایناسور 72 میلیون ساله سر از خاک برآورد!

باستان شناسان فسیل دم یک دایناسور غول پیکر، متعلق یه 72 میلیون سال پیش را در بیایان‌‌های مکزیک کشف کردند.
محققان انستیتوی ملی تاریخ و مردم شناسی مکزیک به همراه دانشجویان باستان شناسی مکزیک در بیابان‌های شمال مکزیک در حال کاووش بودند که با بقایای دم یک دایناسور غول پیکر مواجه شدند که نزدیک به 4.5 متر طول آن بود و قدمت آن به 72 میلیون سال پیش باز می گردد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287180

تجربه راهپيمايي در فضا، از ابتدا تا امروز

نشت جدي خنک کننده آمونيوم در ماه مه 2013 موجب اعلام وضعيت اضطراري در ايستگاه فضايي بين المللي شد. براي حل مشکل، تنها يک راه وجود داشت: گام گذاشتن فضانوردان در خلاء يا همان راهپيمايي در فضا و تلاش براي حل مشکل.

اما سابقه راه رفتن در فضا به سال 1965 ميلادي برمي گردد، يعني زمانيکه الکسي لئونوف، بعنوان اولين فضانورد تاريخ، شوروي سابق را به اين افتخار رساند.

او از اين خاطره مي گويد: « براي لحظاتي روي لبه اطاقک دو جداره (اِيرلاک) ايستاده بودم و سعي کردم دور و بر خودم را نگاه کنم و همه چيز را ببينم. بعد يکدفعه اين جمله به ذهنم آمد: زمين گِرد است. واقعا ناخودآگاه بود و بدون اراده از دهانم خارج شد.»

بعد از چند دقيقه راهپيمايي در فضا، الکسي دريافت لباس هايش بعلت افزايش فشارداخلي در حال باد شدن و سفت شدن هستند. بقدري حجيم شده بودند که فضانورد قادر نبود به درون اطاقک دو جداره بازگردد. او خطر کرد و با باز کردن پيچ مربوطه، باد لباسش را کم کرد.

او در توضيح آن لحظه مي گويد: « اجازه چنين کاري را نداشتم. قاعدتا بايد با کادر زميني مشورت مي کردم ولي با خودم گفتم اين کار موجب وحشت آنها خواهد شد. بايد خودم تصميم مي گرفتم و نهايتا فشار را کم کردم.»

امروز «فعاليت خارج از فضاپيما» يا همان EVA به بخش عادي زندگي روزمره فضانوردان مستقر در فضا تبديل شده است. يکي از ماموريت هاي فضانوردان اعزامي به ايستگاه فضايي بين المللي، يک راهپيمايي پنج، شش ساعته در فضاست.

کريستر فوگلسانگ يکي از فضانوردان مي گويد: «از راه رفتن در فضا لذت بردم. وقتي رفتم بيرون، ديگه دوست نداشتم برگردم داخل. واقعا عالي بود.»

او در ادامه در مورد لزوم خارج شدن فضانوردان از فضاپيما مي گويد: «ضرورت
اين کار دلايل متعددي دارد. بديهي ترين آن زمانيست که چيزي آن بيرون خراب مي شود و بايد برويد و آنرا تعمير کنيد که معمولا يکدفعه پيش مي آيد و حالت اورژانسي دارد. ولي مثلا وقتي در حال ساخت يک ايستگاه هستيم خوب قاعدتا تعداد خروجهاي ما بيشتر است: صدها ساعت فعاليت در خلاء.»

تجربه راه رفتن در خلاء هميشه با آزمايش و تمرين زميني در آزمايشگاه نُترال بويانسي روسيه آغاز مي شود.

لباسهاي مخصوص زيرآب شبيه نمونه مورد استفاده در فضانوردي هستند. فرد مي تواند براحتي در آنها تنفس کند و اعضاي بدن خود را حرکت دهد. دماي بدن فرد حتي در شرايط بسيار غيرطبيعي تغيير نمي کند. نمونه امروزي آنها برايند پنجاه سال مطالعه و تحقيق و حاصل پيشرفتهاي تکنولوژيک است. و البته استفاده از تجارب الکسي لئونوف، پيشگام اين اقدام بلند پروازانه و الهام از اطاقک دو جداره«اِيرلاک» ضد فشار و لباسي که او بر تن کرده بود.

شرکت اِزوِزدا، تمامي لباس هاي فضا نوردان روسي از جمله الکسي لئونوف را طراحي کرده و مي کند.

سرگئي پوزدنياکوف مديرعامل آن مي گويد:
« فرق لباس لئونوف با مدلهاي جديد اين است که لباس او خيلي نرم بود. مثل يک پوسته نرم ساخته شده بود و مابقي تجهيزات لازم سيستم کمک به حيات او در يک بسته کوچک جداگانه قرار داشت که لئونوف بايد آنرا به تيوبها وصل مي کرد.»

لباسهاي مدرن «اُرلان» از يک نيم تنه فلزي محکم ساخته شده و مدل جديد آن موسوم به «اُرلان-ام.کِي.اس» قابليت تنظيم خودکار دماي دروني را نيز دارا هستند.

مهندسان فضا، شرايط محيط فضا را در يک اتاق خلاء، شبيه سازي مي کنند تا فضانوردان فشارهاي مختلف را تجربه کنند. داشتن اعتماد به نفس يکي از اصول مهم و اوليه فضانوردي است چرا که مواجهه باموارد غيرمترقبه و ناخواسته در فضا، قاعده است نه استثنا.

کريستر فوگلسانگ، تجربه راهپيمايي خود در فضا را اينگونه تشريح مي کند: « سومين مرتبه اي که فضاپيمايي کردم بايد يک باتري خورشيدي را که ديگر به خوبي کار نمي کرد، تعمير مي کرديم و در ابتدا دقيقا نمي دانستيم چطور مي شود مشکل را حل کرد. يکسري ابزار برداشتيم و رفتيم بيرون تا ببينيم چه کارمي شود کرد. از اينکه اينطوري با هم همکاري مي کرديم احساس خيلي خوبي داشتيم. دو نفر بيرون بوديم و هشت تاي بقيه داخل ايستگاه فضايي يا داخل فضاپيما؛ هر کدامشان به نحوي به ما کمک مي کردند. صدها نفر هم را از تيم زميني همراه خود داشتيم که به ما از راه دور مشاوره لازم را مي دادند. خلاصه احساس مي کرديم به زمين وصل هستيم.»

تمرينات فضانوردان فارغ از اينکه درآينده نزديک براي فضانوردي در برنامه قرارداشته باشند يا نه، بي وقفه ادامه دارد. همه فضانوردان بايد همواره از آمادگي لازم براي ترک ايستگاه و انجام ماموريتهاي خارج از فضاپيما برخوردار باشند.

کارموزان براي ساعتها زير آب مي مانند و به کمک مربي هاي کارکشته تمرين هاي خود را يکي پس از ديگري و طبق برنامه روزانه به پيش مي برند.

والري نسميانوف مربي اين مرکز در روسيه مي گويد: « دقت شبيه سازي تمرين ها حدود 95 درصد است. تفاوتش اين است که به جاي خلاء، آب پيرامون فضانوردان را گرفته و لذا بايد مقاومت آب را هم در نظر گرفت که شرايط کار را نسبت به محيط با جاذبه صفر، سخت تر مي کند.»

در تمرينات هم درست مثل فضاپيمايي واقعي، نفرات بايد هميشه به ايمني خود و همکارانشان توجه داشته باشند.

راه رفتن و کارکردن در فضا بصورت تمريني و آموزشي هم که باشد فعاليتي طاقت فرساست اما براي فضانوردان دريچه اي است بسوي تحقق روياهايشان: ديدن سرزمين مادري از فضا و زل زدن به سکوت بي نهايت جهان.

الکسي لئونوف از احساس خود مي گويد: «سکوت بود، سکوت محض. تا حدي که صداي قلبم را هم مي شنيدم، صداي نفس کشيدنم را.»

کريستر فوگلسانگ هم از تجربه و احساس خود مي گويد: «نمي دانم با اين تجربه احساس نزديکتري به جهان پيدا کردم يا نه، ولي به هر حال احساس ويژه اي بود. خيلي اوقات آن بالا در ايستگاه فضايي، بعد از کار وقت آزاد داشتم و مي توانستم ايستگاه فضايي را که زير پاي من است تماشا کنم. 350 کيلومتر پايين تر، زمين قرار دارد. احساس مي کردم روي اسبي بالدار از اين طرف به آن طرف مي روم و اين به من احساس قدرت مي داد.»

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی

مرگ کارگر جوان 26 ساله در اثر برق گرفتگی

مدیر اداره برق شهرستان دشتی گفت: برق جان یک جوان در این شهرستان را گرفت.
این جوان با هویت مشخص که حدود 26 سال عمر داشت بعد از روستای سنا روی خط برق در حال کار کردن بوده است که یکی از سیم‌ها از پیش او در رفته بود با سیم برقدار اتصال پیدا می‌کند.
هم زمان  یکی دیگر از دوستان او نیز دچار همین اتفاق شد اما مشکلی برای او پیش نیامد.
این کارگر زخمی نیازمند نوار قلب هم نشد و در حال حاضر مشغول به کار است.
این کارگر از شرکت افشان سرای پاسه است که در دشتی مشغول کار بودند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287126

ریزش خانه بر سر 4 کارگر افغان

وقوع یک مورد حادثه ریزش ساختمان در ساعت 9:08 صبح امروز واقع در خیابان خوش، خیابان بوستان سعدی .

چهار کارگر افغان مشغول تخریب دو ساختمان دو طبقه قدیمی در مجاورت یکدیگر بودند که ناگهان سقف طبقه اول و دوم و دیواره‌های آن ریزش کرد.

سه تن از کارگران موفق به نجات جان خود شده بودند یکی از کارگران تا گردن به طرز خطرناکی در زیرآوار محبوس شده‌ بود که آتش‌نشانان همزمان با ایمن‌سازی محل، اقدامات لازم برای نجات وی را آغاز کردند.

آتش‌نشانان سرانجام این کارگر 32 ساله افغان را در حالی که به شدت آسیب دیده بود، از زیرآوار خارج و برای دریافت خدمات درمانی، به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287185

موج جدید کاهش قدرت خرید کارگران

افزایش صعودی قیمت‌ها در یکسال گذشته به ویژه در اقلام 18 گانه پرمصرف خانوار کارگری باعث افت قدرت خرید کارگران تا 70 درصد شده است، با این حال مقامات کارگری می‌گویند در برخی اقلام جهش قیمت‌ها بیش از 100 درصد بوده و افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد امسال به هیچ وجه آن را پوشش نمی‌دهد. 

 کارگران به عنوان یکی از گروه های پرجمعیت کشور (بالغ بر 11 میلیون و 500 هزار کارگر ثبت شده که با خانواده هایشان دست کم 30 میلیون نفر خواهند شد) در جریان افزایش یکباره قیمت ها در اقلام و کالاهای مصرفی خانوار، بیشترین آسیب را به لحاظ افت شدید قدرت خرید تجربه کردند تا جایی که یارانه های 45 هزارتومانی هرگز جایگزین مطمئنی برای جبران افزایش قیمت ها برای کارگران نشده است. 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/333943

اصرار كارگران فولاد زاگرس بر قطع نشدن رابطه همكاری/ كارفرما انكار می‌كند

«زاهد ربیعی» که به عنوان نماینده کارگران در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ شرکت کرده بود درباره نتیجه این جلسه به ایلنا گفته بود: در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ مصوب شد تمامی ۲۳۵ کارگر اخراج شده به کار خود بازگردند و کارفرما حق قطع رابطه کاری این کارگران با کارخانه را ندارد.

«قطع نشدن رابطه همکاری کارگران با کارخانه»، مهم‌ترین موضوعی است که مورد اعتراض و تکذیب کارفرما قرار گرفته است.

«ابراهیم ملا بیگی» مدیر عامل کارخانه فولاد زاگرس در واکنش به اظهارات نمایندگان کارگری گفت: در جلسه کمسیون اصل نود مصوبه‌ای در خصوص بازگشت به کار کارگران تصویب نشد و قرار شده است همه کارگران برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شوند و صحبت از هیچ شورایی که رابطه کارگر با کارفرما را حفظ کند نشده است.

ملابیگی همچنین درباره اظهارات نماینده کارگران که از مهلت ۱۵ روزه کارفرما برای پرداخت حقوق چهار ماه گذشته کارگران خبر داده بود، گفت: معوقات حقوقی کارگران پرداخت خواهد شد اما بر خلاف گفته نماینده کارگران زمانی برای آن تعیین نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=91863

مرگ کارگر در عمق 10 متری چاه فاضلاب

محل حادثه واقع در قیام‌دشت، خیابان ولیعصر
دو کارگر افغان مشغول حفر چاهی در مجاورت یک چاه فاضلاب قدیمی بوده‌اند که ناگهان در عمق 10 متری دیوار حائل بین دو چاه تخریب شده و محتویات چاه فاضلاب بر سر دو کارگر تخلیه شده است.
آتش‌نشانان یکی از کارگران را زنده از چاه خارج و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه نیز تحویل دادند. متاسفانه کارگر دوم جان خود را از دست داد.
هر دو کارگر افغانی و دارای 32 سال سن بودند.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/287266

بانک مرکزی: نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد 45.1 درصد

بانک مرکزی با بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه در خردادماه سال جاری را 45.1 درصد اعلام کرد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287249

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 3 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب