یه خبر علمی چند خبر کارگری چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

دير خوابيدن يادگيري کودکان را کاهش مي‌دهد

نتيجه تحقيق گسترده‌اي که در بريتانيا بر روي يازده هزار کودک انجام شده نشان مي‌دهد کودکاني که دير (بعد از ۹ شب) و در ساعت‌هاي متغير مي‌خوابند در خواندن و حساب کردن از بچه‌هايي که سر وقت و به اندازه کافي مي‌خوابند عقب‌تر هستند.

به گفته محققان، خواب ناکافي ريتم طبيعي بدن را بر هم مي زند و اين باعث مي شود توانايي مغز براي يادگيري اطلاعات تازه کاهش يابد.

در اين تحقيق پژوهشگران اطلاعاتي را درباره کودکان، سه، پنج و هفت ساله جمع آوري کردند تا متوجه شوند آيا يادگيري آنها ربطي به عادت خوابيدن آن‌ها دارد يا نه.

اين تحقيق نشان داد نامنظم بودن ساعت خواب در کودکان سه ساله بيشتر از سنين ديگر است و در هفت سالگي نيمي از کودکان سر وقت مي خوابند، يعني بين هفت و نيم تا هشت شب.

علاوه بر اين، تاثير بدخوابي و کم‌خوابي در دختر بچه‌ها بيشتر از پسربچه ها است و به مرور زمان هم افزايش پيدا مي کند.

توصيه‌هاي آکادمي متخصصان کودکان آمريکا درباره تماشاي تلويزيون و استفاده از کامپيوتر

•         تا دوسالگي بهتر است از تماشاي تلويزيون يا استفاده از کامپيوتر پرهيز کرد. مغز کودکان در سالهاي اول بسيار سريع رشد مي‌کند و آنها از طريق تعامل با ديگران چيز ياد مي‌گيرند نه از زل زدن به صفحه نمايشگر

•         اتاق خواب بچه‌ها را از تلويزيون، کامپيوتر و بازي‌هاي کامپيوتري مصون نگهداريد

•         به کودکان آموزش رسانه‌اي بدهيد: از رسانه‌هاي مکتوب مثل کتاب و روزنامه استفاده کنيد، برنامه‌هاي با کيفيت انتخاب کنيد، خودتان با کودکان تلويزيون تماشا کنيد و از اين فرصت براي آموزش و معني کردن تبليغات و غيره استفاده کنيد

•         تماشاي بيش از حد تلويزيون يا صفحه کامپيوتر باعث اختلال تمرکز، اختلال خواب، چاقي و افت تحصيلي مي‌شود

•         توصيه مي‌شود مجموعه استفاده از وسايل بصري (تلويزيون، کامپيوتر، بازي‌هاي ويدئويي) روزي بيشتر از دو ساعت نباشد

به گفته محققان، کودکان خانواده هاي محروم يا دچار مشکلات خانوادگي بيشتر مبتلا به بي‌نظمي در خواب شب هستند. در اين خانواده‌ها والدين کمتر ممکن است قبل از خواب براي کودکانشان کتاب بخوانند؛ اين کودکان بيشتر تلويزيون نگاه مي کنند و معمولا پاي تلويزيون مي‌خوابند.

به گفته پروفسور ساکر، نتيجه تحقيق نشان مي دهد که "عادت دادن بچه‌ها به خواب مناسب از ابتداي کودکي بهترين گزينه است، اما هيچوقت براي شروع دير نيست."

پژوهشگران مي‌گويند هيچ نشانه‌اي از اينکه خوابيدن زودتر از هفت و نيم شب در توانايي مغز کودکان تاثير مثبت بگذارد، وجود ندارد.

دکتر رابرت اسکات-جاپ استاد کالج سلطنتي بيماري‌ها و سلامت کودکان، درباره اين تحقيق مي‌گويد: "در نگاه اول به نظر مي‌رسد که خواب کمتر باعث کم شدن هوش کودکان مي‌شود."

"اما عوامل اجتماعي و زيستي که در رشد مغز کودکان تاثير مي گذارند ارتباطي بسيار پيچيده با يکديگر دارند؛ با اين حال به نظر من، تمام کودکان براي اينکه بهترين عملکرد را در مدرسه داشته باشند، صرف نظر از زمينه خانوادگي، بايد شبها خوب بخوابند."

به گفته متخصصان حدود ده ساعت خواب شبانه براي کودکان زير هفت سال ضروري است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

پذیرایی از جک استراو با گوجه یا چلوکباب؟!

طنز:

از آنجا که این روزها دیگر کلاس های کنکور رونق سابق را ندارد و همه از یک طرف دانشجو می شوند! (حتی اگر در کنکور غایب باشند و یا حتی اگر ثبت نام نکرده باشند!) بر آن شدیم (بر کدام شدیم؟!) که هر از چند گاهی سؤالات چهارگزینه ای برای شما طراحی کنیم تا یاد و خاطره خوش کنکور دوباره برایتان تداعی شود!

سؤال اول: نظر شما در مورد این که روح الله حسینیان نماینده مجلس کشورمان گفت: "حضور جک استراو در مجلس با عکس‌العمل نمایندگان همراه می‌شود، از این‌رو در صورت حضور این فرد در مراسم تحلیف من با گوجه از او پذیرایی می‌کنم."؛ چیست؟!

الف. به هر حال رسم میهمان نوازی این نیست که صرفاً با گوجه پذیرایی کنیم، لااقل یک پرس چلوکباب سفارش بدین!

ب. چندی پیش به ملوانان انگلیسی که بدون دعوت به آب های ما تجاوز کرده بودند آب پرتقال دادیم و در نهایت با یک دست کت و شلوار شیک و یک عالمه هدیه، آنها را از خاک کشورشان بدرقه کردیم، آنوقت می خواهیم به جک استراو که با دعوت رسمی به کشورمان می آید تنها با گوجه پذیرایی کنیم؟! عجیبه!!

ج. دست مجلس درد نکنه! گوجه اش که جور شد، دولت هم چند کیلو تخم مرغ بیاره یک نیمرویی بزنیم تو رگ!

د. اونوقت این گوجه رو از کجا تهیه می کنید؟! از میوه فروشی سرکوچه رئیس جمهور؟!

منبع: http://www.asriran.com/fa/news/286919

 فاضلاب‌ غسالخانه‌ها به کارون ریخته می‌شود

نماینده مردم شادگان: فاضلاب بیمارستان‌ها، کشتارگاه‌ها و غسالخانه‌ها به رودخانه کارون ریخته شده و مردم به علت نبود تصفیه‌خانه از این آب استفاده می‌کنند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287294

تعطیلی سه بیمارستان خراسان جنوبی یک روز پس از افتتاح

تعطیلی بیمارستانهای 32 تختخوابی در شهرستانهای سرایان، سربیشه و درمیان یک روز بعد از افتتاح رسمی توسط معاون اول رئیس جمهور موجب گلایه مردم این شهرها شد.
خراسان جنوبی دارای ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان بوده و این کشور با بیماری های مختلف و واگیرداری مواجه است که به دلیل نزدیکی به مناطق مرزی استان و روستاهای حاشیه مرز در معرض ابتلاء این بیماری ها بوده و نبود بیمارستان در برخی شهرستانها تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می رود.
اگرچه شش سال انتظار مردم  سرایان و شهرستانهای مرزی سربیشه و درمیان در 31 تیرماه با اعلام خبر افتتاح رسمی سه بیمارستان در  هریک از این شهرستانها  به پایان رسید  اما انگار خوشحالی مردم  تنها یک روز دوام داشت و امروز قفل و زنجیر بر درب این بیمارستانها زده شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/287445

وام 50 میلیون تومانی برای رزمندگانی با 2 سال سابقه حضور در جبهه

در بودجه سال جاری برای برخی از استان‌ها از جمله گیلان برای رزمندگان که سابقه 2 سال حضور در جبهه دارند وام 50 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد پرداخت خواهد شد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/287444

میراث احمدی‌نژاد میلیون‌ها بیكار و رشد اقتصادی منفی

میراث آقای احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم برای ایرانیان، میلیون‌ها بیکار و رشد اقتصادی منفی است.

این فعال کارگری در ادامه با اشاره به ۳/۵ میلیون تحصیلکرده بیکار بیان کرد: بی‌توجهی به دو وزارتخانه مهم «صنعت، معدن و تجارت و تعاون»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی» که تولید، اشتغال و حوزه روابط کار را پوشش می‌دهند به بحران بیکاری در کشور دامن زده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=92042

طی دو سال اخیر بیش از یك سوم كارگران ریخته گری تعدیل شده‌اند

طی سال‌های گذشته صنعت ریخته‌گری در اکثر بخش‌های معدنی، سیمانی، تولید فلزات و غیره فعال بود و در بخش‌هایی که محصولاتشان را به شرکت‌های دولتی عرضه می‌کردند مانند وزارت نیرو فعال‌تر عمل می‌کرد اما فقدان نقدینگی دولت و عدم تعهدات در پرداخت و عدم تکمیل طرح‌های عمرانی باعث شد ریخته‌گری در بخش‌های دیگری به ارایه خدمات بپردازد.

وی افزود: طی ۲ سال گذشته در خصوص صادرات قطعات ریخته‌گری به خارج از کشور اقدامات خوبی انجام شده اما با مشکلاتی که در زمینه انتقال ارز به کشور و نیز بحث حمل و نقل کشتی‌ها بوجود آمد هزینه‌ها و زمان تعهدات افزایش یافته است.

همان طور که در صنعت خودرو طی ۲ سال گذشته حدود یک سوم کارگران ریزش کردند در حوزه ریخته‌گری نیز همین میزان تعدیل شدند هم اکنون در خوش بینانه‌ترین حالت می‌توان گفت تولید محصولات ریخته‌گری نصف شده است اما کاهش تولیدات بیش از این آماری است که جسته گریخته ارائه می‌دهند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=91873

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 5 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب