کشف نحوه ساخت کندوي زنبور عسل پس از هزاران سال
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

کشف نحوه ساخت کندوي زنبور عسل پس از هزاران سال

يک تيم سه نفره از دانشمندان بريتانيايي و چيني موفق شده اند با زير نظر گرفتن نحوه ساخت کندوي زنبور عسل چگونگي شکل گيري سلول هاي منظم اين سازه طبيعي را کشف کنند.
آنطور که يافته هاي پژوهشي جديد نشان مي دهد، سلول هاي کندو در ابتدا به شکل دايره - و نه شش ضلعي - ساخته مي شوند. سپس اين دايره ها به تدريج بر اثر نرم شدن و جريان يافتن آرام موم به شکل شش ضلعي در مي آيند. در عمل، موم به کار رفته در ساختمان کندو در اثر گرماي ناشي از فعاليت نوعي زنبور کارگر به حالت نيمه ذوب در آمده و پس از آن شکل شش ضلعي به خود مي گيرد.
هزاران سال است که انديشمندان مسحور مهندسي بي بديل کندوي زنبورعسل شده اند. هر کدام از سلول هاي مومي درون يک کندو به شکل يک شش ضلعي زيبا و بي نقص ساخته شده و ديواره هاي نازک آن آنقدر قدرت دارند که نه تنها ساختار کندو را حفظ مي کنند بلکه هوشمندانه ترين روش براي نگهداري عسل را نيز ارائه مي دهند.
چارلز داروين نيز از جمله تحسين کنندگان کندوي زنبور عسل بود و در مدح اين ساختار طبيعي نوشت: «بهترين روش براي صرفه جويي در موم و کار است.» اما زنبورها چگونه موفق به چنين کاري مي شوند؟
تحقيق علمي ياد شده توسط گروه سه نفره اي از دانشمندان بريتانيايي ‪و چيني به سرپرستي «بوشان کاريهالو» از دانشگاه کارديف انجام شد.
پژوهشگران براي يافتن پاسخ پرسش هاي خود درباره کندوي زنبور عسل، روند ساخت آن را از زمان انتقال موم از زنبورهاي اکتشاف گر به زنبورهاي متخصص ساخت کندو زير نظر گرفتند. زنبورها که به ظاهر با انرژي زيادي کار مي کردند، دوشادوش همديگر به دور خود استوانه هايي مُدور مي تنيدند و پس از آن با پوسته هاي مومي خميري  يک به يک حفره هاي سه گوش ايجاد شده بين استوانه هاي کوچک شش ميلي متري را پر مي کردند.
در مرحله بعد گرماي ۴۵ درجه اي ناشي از فعاليت زنبورها باعث به جريان افتادن موم به شکل مايعي کشسان و چسبناک شد. در قسمت اتصال استوانه ها، انبساط سطحي موجب کش آمدن موم به شکل خمير شده و آن را به قسمت بالا هدايت کرد و دست آخر، يکايک گوشه هاي شش ضلعي را تشکيل داد.
در جريان اين روند، ديواره هاي سلول به طور مداوم در حال کشيده شدن بوده و در نهايت با يکديگر ترکيب شده و به شکل خطوطي صاف در مي آيند.
دانشمندان مي گويند به رغم نقش آشکار قوانين فيزيک و رياضي در شکل گيري کندوي زنبور عسل در نهايت نمي توان نقش زنبورها را در ايجاد اين شاهکار طبيعي انکار کرد. تيم پژوهشي ياد شده در نهايت در گزارش خود اين تحقيق - که در نشريه «رويال سوسايتي اينترفيس» به چاپ رسيده، - مي نويسند: «نمي توانيم از [نقش آنها] چشم پوشي کنيم، همچنان که نمي توانيم از ديدن چگونگي گرم کردن، ورز دادن و نازک کردن موم توسط زنبورها شگفت زده نشويم.»

منبع: دانش و فن فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب