چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تکامل نظريه کشاورز شدن انسان بر اساس يافته‌هاي جديد در ايران

بر خلاف نظريه‌هاي تا کنوني انقلاب نوسنگي در ۱۲ هزار سال پيش نه تنها در يک منطقه بلکه همزمان در مناطق مختلفي انجام شده است. اين نظريه بر بقاياي بسيار قديمي غلاتي استوار است که اخيرا در ايران يافت شده است.

کشاورزي تنها در يک منطقه شروع نشده، بلکه انسان همزمان در چند نقطه به گونه‌اي نسبتا سامان‌مند به اين کار آغاز کرده است. اين مضمون مقاله‌اي تحقيقي است که يک گروه پژوهشي دردانشگاه توبينگن آلمان به سرپرستي سيمون ريل (Simon Riehl) در شماره جديد نشريه علمي "ساينس" منتشر کرده است.
تا کنون پيدايش اوليه کشاورزي در شرق منطقه موسوم به هلال خصيب (به انگليسي Fertile Crescent که به فارسي مي‌توان آن را هلال بارور ناميد) امري ثابت‌شده به شمار مي‌رفت. ولي در شرق اين منطقه و از جمله ايران به دليل برخي دشواري‌ها براي دسترسي به آن، تحقيقي صورت نگرفته بود. با آغاز به تحصيل يک دانشجوي ايراني (محسن زيدي) در مقطع دکتراي باستانشناسي دانشگاه توبينگن اين امکان نيز فراهم شد و گروه تحقيقاتي سيمون ريل کار خود را در بخش‌هايي از کوهپايه‌هاي زاگرس آغاز کرد.
در روند اين تحقيقات دانشمندان تحت سرپرستي ريل بقاياي ديرينه غلات و حبوباتي را در ايران يافته‌اند که نشان مي‌دهد بر خلاف نظريه رايج، کشاورزي تنها در غرب منطقه موسوم به هلال خصيب رواج پيدا نکرده، بلکه همزمان شرق اين منطقه را نيز شامل مي‌شده است.
يافته‌هايي پر اهميت در کوهپايه‌هاي زاگرس
هلال خصيب حوزه جغرافيايي داس‌گونه‌اي است که از راس خليج فارس تا بخشي از قفقاز و کناره‌هاي درياي سياه تا بخش غربي مديترانه و دلتاي نيل را در برمي‌گيرد و امروز بخشي از مصر و کشورهايي همچون اسرائيل و لبنان و عراق و سوريه و نيز جنوب غربي ترکيه و بخشي از غرب ايران را شامل مي‌شود. اين منطقه مهد تمدن انساني به شمار مي‌رود و جايي است که انسان براي اولين بار در آن از زندگي عشايري به سوي اسکان‌يافتگي گذر کرد.
غلات و حبوبات يادشده در تپه باستاني چغاگلان در کوهپايه‌هاي زاگرس و در منطقه مهران يافت شده‌اند. محققان دانشگاه توبينگن در اين منطقه نمونه‌هايي از گياهان، بقاياي استخوان‌ها و ابزارهاي دست‌ساز همچون وسايل خانه و هاون‌هاي کوچک سنگي را جمع‌آوري کرده‌اند. ساکنان دوران نوسنگي در اين منطقه با هاون‌ غلات را خرد کرده و از طريق مخلوط‌ کردن آن با آب غذاهاي حليم‌مانند تهيه مي‌کرده‌اند.
اين گونه رد و نشانه‌ها از دوران پيشين زندگي بشر براي محققان واجد ارزش بسيار است، زيرا نه تنها بيانگر نوع استفاده انسان از برخي غلات است، بلکه مي‌توان بر مبناي آنها تغيير و تحول گونه‌هاي وحشي گياهان را نيز شناسايي کرد.
اين واقعيت که وسايل خانه و انواعي از غلات همزمان در مناطقي دور از هم سربرآورده‌اند پشتوانه‌اي براي اين نظريه است که کشاورزي ابتدا تنها در منطقه‌اي محدود رواج پيدا نکرده است.
برآوردها نشان مي‌دهند که دوراني نزديک به ۱۲ هزار سال پيش زماني مناسب براي انقلابي تند در تاريخ بشريت بوده که البته بعدا روندي کند و تدريجي به خود گرفته است. در ابتدا انسان‌ها صرفا غلات وحشي و برخي حبوبات را براي مصارف غذايي جمع‌آوري مي‌کردند. اما برخي از گونه‌هاي اين غلات به تدريج از بين رفته‌اند تا حدود ۹۸۰۰ سال پيش که انسان غلات، به ويژه نوعي از گندم با عنوان علمي Triticum dicoccum را "اهلي" کرد و به جمع‌کردن و انبار بذر آنها روي آورد. اين نوع گندم در ايران به عنوان "گندم دودانه" شناخته مي‌شود. نشانه‌ها و علائمي وجود دارند که از کاشت سامانمند غلات توسط انسان و تلاش او براي افزايش محصول حکايت مي‌کنند و اين آغاز دوره کشاورزي مديريت‌شده توسط بشر است.
به اين ترتيب به تدريج پازل‌هاي تصويري در حال تکميل‌شدن است که نشان مي‌دهد چگونه از انسان شکارچي و جمع‌کننده دانه‌ها ومحصولات وحشي طبيعت کشاورزاني اسکان‌يافته پديد آمد. به ويژه مناطق اسطوره‌اي همچون "گوبکلي تپه" در جنوب غربي ترکيه، با دوائر سنگي‌‌اشان در اين کشف و دريافت دانشمندان نقش عمده‌اي داشته‌اند. در اين مناطق گروه‌هاي پراکنده‌اي از انسان‌ها از صدها کيلومتر دورتر گرد آمده و به تدريج هويت مشترکي را شکل داده‌اند. شايد آنها ايده‌هاي جديد خود را در همين گردهمايي‌ها ردوبدل کرده‌اند. کلاوس اشميت، باستانشناسي که در حفاري گوبکلي تپه شرکت داشته، بر اين نظراست که انسان‌ها در ۱۱۵۰۰ سال پيش در جشن گوبکلي تپه و جشن‌هاي مشابه از غلات وحشي جمع‌آوري شده آبجو نيز تهيه مي‌کرده‌اند.

منبع: دانش و فن فارسی DW

تولید کاغذ الکترونیکی با قابلیت 260 بار استفاده

کاغذ الکترونیکی جدید موسوم به "i2R e-Pape" در مرکز پژوهش فناوری صنعتی تایوان تولید شده است.

به گزارش ایسنا، فقط با فشار یک دکمه، کاغذ را می‌توان پاک و مجدد از آن استفاده کرد. گرچه تاکنون نمونه‌های دیگری از کاغذ الکترونیکی تولید شده، اما محققان می‌گویند کاغذ جدید تنها نمونه‌ای است که می‌توان از آن در چاپگرهای گرمایی استفاده کرد. همچنین طرز استفاده از کاغذ الکترونیکی بیشتر به نحوه استفاده از کاغذ معمولی شباهت دارد. کاغذ جدید نیازی به الکترودهای الگو یافته ندارند و بسیار سبک‌، نرم و قابل استفاده مجدد است.

بر اساس اطلاعاتی که از این محصول برروی سایتها منتشر شده، برای تهیه این کاغذ الکترونیکی با ضخامت 0.123 میلی‌متر، یک لایه کریستال مایع کلستریک که ساختار آن مشابه مولکول‌های کلسترول است، روی یک فیلم پلاستیکی قرار داده شده است.

استفاده از کریستال مایع این مزیت را دارد که در آن نیازی به تاباندن نور نیست و با استفاده از تجهیزات ساده می‌توان رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را تولید کرد. از این نظر نیز کاغذ برای استفاده در تابلوها یا پوسترها ایده‌آل است.

کاغذ الکترونیکی جدید 260 بار امکان پاک شدن و بازنویسی دارد، اما دانشمندان امیدوارند این ظرفیت را تا دو سال دیگر به 500 بار برسانند. زمینه لازم برای تولید انبوه این کاغذ نیز فراهم شده و اولین نمونه‌های آن احتمالا تا دو سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

منبع:

http://www.asriran.com/fa/news/288274

ارز دارو برای واردات زین اسب خرج شد/ میلیاردر شدن دلالان دارو!

حذف نرخ مرجع ارز دارو و كالاهای اساسی نوعی دهن كجی دولت به مردم است.

اقدام دولت در روزهای انتهایی پایان كار خود در خصوص حذف نرخ مرجع ارز دارویی و كالاهای اساسی قابل توجیه نبوده و نیست. زیرا، در زمانی که بستر مناسب فراهم نشده ‌است نمی‌توان به یكباره اقدام به حذف ارز كالاهای اساسی و دارویی كرد.

اگر چه حذف ارز مرجع دارو برای مردم و بیماران با آثار زیانباری همراه بوده است، اما قطع به یقین، این تصمیم دولت دهم برای سودجویان و دلالان بازار دارویی کشور بسیار خوش یمن بوده است. به طوریکه قیمت دارو در این یک سال به چند برابر افزایش یافته که سود چند میلیاردی آن فقط به جیب دلالان رفته است. در واقع، تصمیم غیرکارشناسی دولت دهم برای حذف ارز مرجع دارو، باعث شد تا بار دیگر دلالان دارو بر سر جان مردم وارد معامله شده و هر طور که دلشان می خواهد جولان دهند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288248

ایران یک وام 3.6 میلیارد دلاری به سوریه می‌دهد

یک توافقنامه در تهران به امضای بانک‌های مرکزی ایران و سوریه رسیده که براساس آن سوریه یک خط اعتباری به ارزش سه میلیارد و 600 میلیون دلار دریافت می‌کند.
منبع: http://www.tabnak.ir/fa/news/335448

مرگ 6464 تن از برق‌گرفتگی در 10 سال

تعداد فوتی‌های برق‌گرفتگی در خردادماه امسال 69 تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد بیشتر شده است.

در سه ماهه نخست امسال 189 تن بر اثر برق‌گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 34 درصد افزایش یافته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288322

اعتصاب ۵ هزار کارگر چینی در اعتراض به واگذاری سهام کارخانه

بیش از پنج هزار کارگر چینی در یک کارخانه تولید لاستیک مشترک چین - امریکا، در اعتراض به واگذاری سهام دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری شرکت اصلی امریکایی به یک شرکت هندی، اعتصاب کردند.

شرکت کوپر تایر و رابر ماه گذشته از برنامه واگذاری سهام به شرکت آپولو تایر هند خبر داد اما این خبر خشم هزاران نفر از کارگران شرکت کوپر چنگشان، شرکت سرمایه گذاری مشترک در استان شاندونگ در شرق چین را برانگیخت.
کارگران معترض خواستار توقف معاملات کلانی هستند که موجب افزایش ارزش سهام شرکت کوپر در بازار بورس نیویورک شده است. این کارگران بیم آن دارند که شرکت هندی نتواند از پس باز پرداخت دیون خود برآید و منافع آن‌ها به مخاطره افتد.
خبرگزاری فرانسه از پکن گزارش داد شرکت کوپر ۶۵ درصد سهام این سرمایه گذاری مشترک را در اختیار دارد و گروه چنگشان چین ۳۵ درصد باقیمانده سهام را داراست.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=93328



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب