چند خبر متفاوت+دو خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

هزینه 60 تریلیون دلاری انتشار متان از یخ‌های قطبی

بنابر مطالعه منتشر شده در نشریه "نیچر"، هزینه‌های ناشی از ذوب شدن یخ‌های قطب شمال و آزاد شدن متان گرفتار شده در آنها می تواند برابر با 60 تریلیون دلار یا حدود بازده اقتصادی جهان در یک سال باشد. برآوردهای صورت گرفته نشان می دهند در فلات قطبی شرق سیبری حدود 50 گیگاتن متان که یکی از گازهای گلخانه‌ای اصلی محسوب می شود به دام افتاده و این میزان متان با توجه به سرعت ذوب شدن یخ‌ها طی نیم قرن آینده به طور ناگهانی و یا تدریجی آزاد خواهد شد.

به گفته دانشمندان، غلظت‌های بالاتر متان افزون بر تسریع آهنگ گرمایش جهانی، با تسریع تغییرات محلی در قطب شمال موجب افزایش عقب نشینی یخ‌های دریایی، کاهش بازتاب انرژی خورشیدی و تسریع ذوب شدن لایه‌های یخ در گرینلند خواهند شد. برای دستیابی به این نتایج، تیمی از دانشمندان دانشگاه‌های کمبریج و اراسموس از مدل PAGE09 استفاده کرده‌اند. 

در تمامی موارد، دانشمندان دریافته‌اند که 80 درصد از پیامدهای اقتصادی بر کشورهای فقیرتر آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی متمرکز است زیرا با پدیده‌های مختلف مانند امواج گرما، سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و توفان‌های سهمگین مواجه خواهند بود. در شرایطی که سرعت شکل گیری این فرآیند نامشخص است، اما طی مطالعه‌ای جداگانه دانشمندان از بین رفتن پوشش یخی قطب شمال تا سال 2054 را پیش بینی کرده‌اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288141

کلاهبرداری میلیاردی با جعل درگاه پرداخت الکترونیک

با راه‌اندازی تعداد 18 فروشگاه اینترنتی و با قراردادن درگاه‌های جعلی پرداخت الکترونیکی اقدام به سرقت اطلاعات حساب اشخاص کرده و با مبالغ سرقتی اقدام به خرید کالا بصورت اینترنتی کرده‌اند.

متهمان در این راستا به 120 فقره سرقت اطلاعات حساب اعتراف کرده‌اند، که مبلغی بالغ بر یک میلیارد از حساب اشخاص برداشت کرده‌اند.

منبع: عصر ایران

2 میلیون ایرانی ناقل ویروس هپاتیت B

تاکنون 8 نوع ویروس هپاتیت شناخته شده است که شایع‌ترین آنها ویروس‌ هپاتیت‌های آ (A) ، ب (B) و سی (C) هستند.

در ایران طبق آمارهای موجود حدود 3 درصد افراد جامعه یا قریب به دو میلیون نفر ناقل هپاتیت ب هستند.

هپاتیت به معنای التهاب کبد و در میان عوام به یرقان یا زردی مشهور است که ویروس‌ها مهم‌ترین عوامل ایجادکننده‌ی آن هستند.

ویروس‌ها موجودات ریز ذره‌بینی هستند که از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شوند و برای رشد و تکثیر خود به یک موجود زنده نیاز دارند، البته عوامل دیگری چون داروها، بیماری‌های وراثتی و خودایمنی و مصرف مشروبات الکلی می‌توانند سبب هپاتیت‌های غیرویروسی شوند.

بلومبرگ (Blumderg) و همکارانش در فیلادلفیا، ویروس هپاتیت ب را در سال 1965 کشف کرد و موفق به دریافت جایزه نوبل شد.

انسان تنها مخزن این عفونت ویروسی است و انتقال آن از فرد آلوده به سالم است و از راه‌های انتقال آن انتقال از مادر آلوده به نوزاد، است یعنی عفونت نه از طریق بندناف، بلکه از طریق بدن مادر و به هنگام زایمان و در جریان تماس نزدیک با ترشحات واژینال منتقل می‌شود.

هم‌چنین تماس جنسی با فرد ناقل هپاتیت می‌تواند به انتقال عفونت منجر شود بنابراین برای ممانعت از این امر، واکسیناسیون و استفاده از کاندوم توصیه می‌شود.

استفاده از وسایل غیر استریل در دندانپزشکی، سوراخ کردن غیربهداشتی گوش، خالکوبی و حجامت نیز جزو راه‌های احتمالی انتقال عفونت تلقی می‌شوند.

بند پایانی که خون می‌مکند از قبیل پشه یا ساس‌های رختخواب به‌خصوص در مناطق گرمسیر، عوامل مهمی در انتقال عفونت هستند اما شاهدی دال بر تکثیر ویروس در بدن بند پا وجود ندارد.

ناقل بیماری هپاتیت به کسانی گفته می‌شود که با وجود ویروس هپاتیت(ب) در خونشان به مدت بیش از 6 ماه حال عمومی خوبی داشته باشند و در بررسی آزمایشگاهی اختلالی در کار کبد آنان مشاهده نشود در چنین شرایطی ویروس به صورت مسالمت‌آمیز در بدن هست اما آسیبی به کبد نمی‌رساند.

چون در اغلب موارد، عفونت از مادر آلوده به نوزاد منتقل می‌شود، تا سال‌ها علامتی دیده نمی‌شود البته در برخی موارد به دنبال هپاتیت حاد ویروسی فرد به ناقل تبدیل می‌شود که در این افراد به دنبال علائم هپاتیت از جمله بی‌اشتهایی، ضعف، بی‌حالی، پررنگی ادرار و زردی سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند HBsAg را منفی کند و پس از 6 ماه با وجود بهبودی ظاهری، فرد آلوده باقی می‌ماند.

راه تشخیص این بیماری اندازه‌گیری آنتی‌ژن سطحی این ویروس یعنی HBsAg است، دربسیاری از موارد به دنبال کشف یک مورد HBsAg مثبت، دیگر افراد خانواده آزمایش تا موارد مثبت و بدون علامت شناسایی شوند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288154

بیش از 200 کشته در درگیری‌های قبیله‌ای دارفور سودان

درگیری‌های قبیله‌ای خونبار طی چند روز اخیر در دارفور بیش از 200 کشته برجای گذاشت.
یک رهبر قبیله‌ای در منطقه دارفور در غرب سودان اعلام کرد که دستکم 128 تن از اعضای این قبیله در درگیری‌های جدید و خونبار این منطقه کشته شدند.
احمد خیری یکی از رهبران قبایل المسیریه گفت: 128 تن از مردان خود را از دست دادیم و 100 تن دیگر را از قبیله دشمن کشتیم (اشاره به قبیله السلامات که با المسیریه در شرق شهر گارسیا درگیر است).
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288189

وبلاگ آموختن: رفتار اجتماعی جوامعی که از تکامل اجتماعی بازمانده‌اند.

گذر یک سیارک عظیم از کنار زمین

سیارکی عظیم در ابعاد پنج زمین فوتبال صبح سه شنبه از فاصله ایمن از کنار زمین عبور کرد.
سیارک 2003DZ15 با وجود ابعاد بسیار بزرگ، از فاصله بسیار دوری از کنار زمین عبور کرده و به راحتی قابل رصد نبود.
سیارک، روز سه شنبه 30 جولای (هشتم مرداد) در ساعت 0037 به وقت گرینویچ (05:07 به وقت تهران) از فاصله 3.5 میلیون کیلومتری زمین که 9 برابر فاصله زمین تا ماه است، عبور کرد.
فاصله ایمن گذر سیارک عظیم 2003DZ15 با پهنای 152 متر که معادل پنج زمین فوتبال است، هیچ خطری برای زمین ایجاد نکرد.
 پروژه تلسکوپ مجازی (VTP) علاوه بر پوشش زنده، تصاویری از گذر این سیارک تهیه کرده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288173

دوربين مخفي اي که داوطلبانه حمل مي کنيم


هر کسي که يک گوشي هوشمند در جيب خود دارد، به احتمال زياد به طور منظم هم به اينترنت وصل مي‌شود. با هر بار سرک کشيدن در اينترنت، يک بسته‌ي اطلاعاتي تازه به جمع متاديتا ها افزوده مي شود. در آن ميان، مکاني که کاربر در آن به سر مي‌برد هم به چشم مي‌خورد. کارشناسان حوزه امنيت داده‌ها به کاربران هشدار مي‌دهند که با ضبط پيوسته‌ي ردپاي ديجيتال‌شان، گوشي موبايل آن‌ها به يک دوربين مخفي کوچک تبديل شده است که خود آن را روشن مي‌کنند. با نرم افزارهاي مخصوص آناليز اين گونه داده‌ها مي‌توان به راحتي پروفايل حرکتي کاربر را ترسيم کرد.
براي اين که کاربر از ابعاد داده‌هاي خود که به‌راحتي در اختيار کنسرن‌هاي بزرگ قرار مي دهد، تصويري داشته باشد، يکي از سياستمداران آلماني از حزب سبزها به نام مالته اشپيتس، گوشه‌اي از ابرداده‌هاي خود را که از شرکت مخابرات آلمان طلب کرده بود، به دادگاه ارائه کرد. البته براي دريافت اين داده‌ها مجبور شد از اين شرکت يعني "تله کم" شکايت کند. اشپيتس اما نتيجه‌ي پي‌گيري هايش را در اينترنت منتشر کرد. هر کاربري مي‌تواند ببيند که اشلپيتش از اوت ۲۰۰۹ تا فوريه۲۰۱۰ لحظه به لحظه کجا بوده است!
چند روزي ماموران امنيتي را نگران کنيد!
بحثي که شايد تلنگري باشد براي شهروند عادي. شهروندي که کمي بيانديشد که آيا حالا که اين گونه زيرنظر گرفته مي‌شود نبايد کمي به خود زحمت بدهد و دست کم گوشه‌اي از اطلاعاتش را مخفي کند؟ چه مي شود اگر چند روز گوشي هوشمندتان را خاموش کنيد و هر رازي را با شبکه هاي اجتماعي در ميان نگذاريد؟ کسي چه مي‌داند. شايد ماموران امنيتي کمي نگران‌تان شوند. اصلا شايد تازه به شما مشکوک شوند!

منبع: دانش و فن فارسی DW

 

+ نوشته شده توسط سیاوش در چهارشنبه نهم مرداد 1392 و ساعت 1:15 | نظر بدهید

ناپديد شدن اچ آي وي

اچ آي وي عامل بيماري ايدز است و در داخل دي ان اي ريشه مي کند

رهايي يافتن از اچ آي وي دشوار است چون اين ويروس در داخل دي ان اي پنهان مي شود و ذخاير غيرقابل دسترسي در بدن تشکيل مي دهد.

در معالجه عادي، داروهاي ضدويروسي اچ آي وي را در جريان خون تحت کنترل نگه مي دارد اما با قطع دارو، ويروس بازمي گردد.

مغز استخوان محل ساخته شدن سلول هاي خون است و تصور مي شود که ذخيره گاه بزرگ اچ آي وي باشد.

مبتلايان به اچ اي وي اگر داروهاي ضدويروسي بخورند طول عمرشان تقريبا عادي است.

بنابراين اهميت آن احتمالا در درک عميق تر چگونگي پنهان شدن اچ آي وي در بدن است و اينکه چگونه مي توان اين ذخاير اچ آي وي يا مخفي گاه هاي ويروسي را پاکسازي کرد.

کارشناسان گفتند که هرچند پيوند مغز استخوان گزينه اي عملي براي مبتلايان به اچ آي وي نيست اما موارد تازه اين مطالعه مي تواند به رويکردي تازه براي معالجه و نهايتا ريشه کن کردن اين ويروس منجر شود.

منبع: دانش و فن فارسی DW

"متا ديتا" يا اَبَر داده‌ها چیست؟ چگونه شنود می‌شويم؟

ادوارد اسنودن از شبکه جاسوسي ديجيتال آمريکا و رصد کردن اطلاعات در اينترنت توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي بريتانيا پرده برداشت و بحث ابرداده‌ها را داغ کرد. با ابزارهاي ساده امتحان کنيد، ببينيدBig Brother درباره شما چه‌قدر مي‌داند؟

چه کسي براي چه مدتي از چه مکاني با چه کسي تماس تلفني برقرار کرده‌است؟ چه کسي با چه کساني در چه بازه‌ي زماني‌اي ايميل رد و بدل کرده‌است؟ محتواي اين ايميل‌ها و شدت تماس‌ها به چه ميزان بوده‌است؟ هر کاربر کِي، براي چه زماني به چه سايت‌هايي سرک کشيده و چه کرده‌است؟ چنين اطلاعات و داده‌هايي را "متا ديتا" يا اَبَر داده‌ها مي‌نامند.
ادوارد اسنودن در گفت‌وگو با گاردين مي‌گويد: «آژانس امنيت ملي آمريکا زيرساختي تدارک ديده که تقريبا همه ارتباطات انساني را به صورت اتوماتيک ذخيره مي‌کند. با استفاده از اين سيستم مي‌توانستم ايميل‌هاي هر کسي را ببينم٬ مکالمات تلفني‌اش را شنود کنم و رمزهاي عبور شخصي‌ترين اکانت‌هاي هر کاربري را به دست بياورم.»
سازمان‌هاي امنيتي آمريکا اين ابر داده‌ها را جمع آوري مي‌کنند. در اتحاديه‌ي اروپا ۷ سال است که براي کنسرن‌ها قواعد و مقرراتي در مورد چگونگي ذخيره و رفتار با اين داده‌ها و مدت زمان ذخيره‌ي اين اطلاعات وضع شده است. زماني که بين ۶ ماه تا دوسال در نوسان است. ذخيره‌ي داده‌ها براي روز مبادا.

با نرم‌افزار‌هاي ساده‌اي مي‌توان پي برد چه گره‌اي گره اصلي شبکه‌ي شما به شمار مي رود که با حذف آن شبکه از هم مي‌پاشد

خودتان، خودتان را شنود کنيد!
ادوارد اسنودن گفته است که ارزش ابرداده‌ها از ارزش محتواي آن‌ها بيشتر است.
اين را که متا‌ديتاها تا چه حد مي‌توانند به کنسرن‌هايي که اطلاعاتمان را در اختيارشان مي‌گذاريم و سپس به سازمان‌هاي امنيتي تصاوير دقيقي از زندگي ما نشان بدهند، مي توانيد براي مثال اگر کاربر جي‌ميل يا فيس‌بوک هستيد، خودتان به راحتي امتحان کنيد:

·         محققان انستيتوي تکنولوري ماساچوست برنامه اي با نام Immersion براي سرويس ايميل گوگل طراحي کردند. اگر به اين برنامه اجازه ي دسترسي به اکانت ايميل خود را بدهيد، همه‌ي تماس‌هاي شما تجزيه و تحليل مي‌شوند. مثلا چه کسي باعث آشنايي کانتکت "آ" با کانتکت "ب" در ميان تماس هاي شما شده است يا با چه کسي و در چه بازه‌ي زماني شما ايميل هاي زيادي رد و بدل کرده ايد و يا چه پيوندهاي تازه‌اي در حين اين ارتباطات ايميلي به دست آورده‌ايد.

·         يک نمونه ي ديگر ماشين جستجوي Wolfram Alpha است. اين ماشين جستجو قادر است همه‌ي دوستان فيس‌بوکي شما را بررسي کند. نتيجه‌ي اين کند و کاو، دو گرافيک خواهد بود که يکي ساختار و درجه‌ي دوستي و ارتباطات دوستان شما در ميان يکديگر را به تصوير مي کشد و مي تواند گروه هاي مشخصي را از دل اين تجزيه و تحليل بيرون بياورد. مثلا گروه دوستان دبستان و دبيرستان شما را يا هم‌دانشگاهيان يا همکاران يا دوستان باشگاه ورزشي‌تان را. از اين دياگرام مي‌توان فهميد که چه ارتباطاتي يا چه گروه‌هايي، گره اصلي شبکه ي شما به شمار مي روند که با حذف شان همه‌ي شبکه از هم مي‌پاشد و چه کساني تنها نقش پلي را ايفا مي‌کنند که با پاک کردنشان لطمه‌اي به کل شبکه وارد نمي شود.

همه‌ي ارتباطات کاربر در شبکه‌هاي اجتماعي به طور چکيده و در يک نگاه! براي رسيدن به چنين تصويري ماموران امنيتي بايد به گفت‌و‌گوهاي تلفني بي‌شماري گوش دهند و ايميل‌هاي زيادي را تک به تک بخوانند. اما شما اين اطلاعات را براي مثال به راحتي در اختيار کنسرن هاي اينترنتي قرار مي دهيد. دستگاه‌هاي امنيتي مجازند با مجوز قانوني از اين کنسرن‌هاي بزرگ داده‌هاي شما را طلب کنند و براي مثال اين داده‌ها را با اطلاعاتي که از پروايدرها به دست مي‌آورند، کنار هم بگذارند.
به اين کنسرن ها خيلي اعتماد داريم. همه‌ي رازهايي را که با فيس بوک و گوگل در ميان گذاشته‌ايم دو دستي تقديم اين کنسرن‌ها کرده‌ايم.

ادوارد اسنودن مي‌گويد همه پل‌هاي پشت‌سرش را خراب کرده تا از نابودي حريم خصوصي و آزادي اينترنت و حقوق ديجيتال به دست دولت آمريکا جلوگيري کند .

منبع: دانش و فن فارسی DW

11 هزار تن کره در گمرک معطل تخصیص ارز

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ۱۱ هزار تن کره در گمرک در انتظار تخصیص ارز است.

روز گذشته اعلام شد تخصیص ارز مرجع به کره از اول مرداد قطع شده است و از گمرک ترخیص نمی‌شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی افزود: اگر وزارت صنعت کتبا اعلام کند که به وارد کنندگان ارز مرجع ۲۴۷۷ تومان بدهند، مشکل برطرف می‌شود و این کالاها با این ارز ترخیص خواهد شد.
مشکل این است که اگر کالاهای موجود در گمرک با ارز ۲۴۷۷ تومان ترخیص شود، قیمت برای مصرف کننده دوبرابر می‌شود. به گفته باکری اکنون ۱۱ هزار تن کره در گمرک موجود است که در انتظار تخصیص ارز است.
باکری در پاسخ به اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است که مابه‌التفاوت ارز ۲۴۷۷ و ۱۲۲۶ تومان را دولت به صورت یارانه پرداخت کند، گفت: وزارت صنعت می‌گوید هیئت وزیران مصوب کرده است ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای یارانه کالاهای اساسی پرداخت شود، اما باز هم مشخص نشده است که آیا این دلارها با نرخ ۲۴۷۷ یا ۱۲۲۶ تومان تبدیل شود.
به گزارش فارس ۲۲ هزار تن کره از ۵ ماه پیش وارد کشور شده است که طی دو ماه گذشته حدود نصف این میزان ترخیص شده است، اما هنوز ۱۱ هزار تن کره در گمرک باقی مانده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288017

بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر پس از آتش‌سوزی عظیم در کارخانه گلناز

نماینده كارگران کارخانه روغن نباتی گلناز از بلاتکلیفی ۱۵۰۰ کارگر شاغل در این کارخانه در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در این واحد تولیدی خبر  داد.

با توجه به اینکه در جریان آتش سوزی کارخانه که از ساعت دو بعد از ظهر روز گذشته تا دو بامداد امروز (هفتم مرداد) بخشهای زیادی از کارخانه همانند انبارهای فنی، مواد و پلاستیک، واحد تولید بطری، واحد تصفیه آب معدنی، کارگاهای برق و فنی، قسمتهایی از واحد تزریق پلاستیک و کلیه مواد خام اولیه دچار سوختگی کامل شده است، تولید در این کارخانه به طور موقت تعطیل شده است.

در صورت غیر فعال شدن خطوط تولید، تنها در بخش تولید روغن نباتی این كارخانه حدود ۷۰۰ نفر از کارگران بیکار خواهند شد.

در این کارخانه خطوط تولیدی دیگری همچون آب معدنی نیز وجود دارد، كه در صورت ایجاد مشكل در خطوط تولید كارگران بیشتری بیكار خواهند شد.

به گفته مدیر عامل از فردا همه کارگران قرار است در شیفت‌های کاری خود برای انجام نظافت واحیای کارخانه حاضر شوند.
در جریان این آتش سوزی چند نفر از کارگران که در تلاش بودند آتش سوزی کارخانه را مهار کنند دچار سوختگی سطحی شدند و خوشبختانه این حادثه خسارات جانی دیگری نداشته است.
همچنین در جریان این آتش سوزی سه هزار تن مواد اولیه روغن نباتی بطور کامل از بین رفته است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=92984

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب