سه خبر متفاوت +یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

زباله ‌هایی در عمق 4 هزار متری دریا!

طی 25 سال کاوش در بستر دریاها، پژوهشگران موسسه­ی پژوهشی آکواریوم خلیج مانتری در کالیفرنیا، موفق به کشف زباله‌هایی در بستر اقیانوس آرام شده‌اند که برخی از آنها نمونه‌های منحصر به فرد محسوب می شوند.

بسیاری ازاین زباله‌ها مانند بطری­های پلاستیکی، قوطی­های نوشابه و مواد­غذایی قابل بازیافت بوده‌اند. البته در این میان، زباله‌هایی مانند کیسه­های پلاستیکی، کفش­ و حتی کانتینر‌های حمل بار که در حمل و نقل دریایی استفاده می شوند، به عمق 4 هزار متری از سطح آب راه یافته و در آنجا ماندگار شده‌اند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289713

هدیه ۸۰ میلیون تومانی دولت دهم به غلامحسین الهام

براساس ابلاغیه روزهای اخیر محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های مربوطه، اعلام شده است که بنا به پیشنهاد وزرای عضو کمیسیون بررسی اعطای نشان های دولتی و به استناد ماده ۷ قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت های ریاست جمهوری، غلامحسین الهام معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور نیز نشان درجه دو لیاقت و مدیریت دریافت خواهد کرد.
گفتنی است نشان درجه دو لیاقت و مدبربت، به همراه ۷۵ سکه تمام بهار آزادی اعطا می شود که به نرخ روز، حدود هشتاد میلیون تومان است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289739

قدیمی ترین مداد جهان

قدیمی ترین مداد جهان ، که در سقف یک خانه در آلمان متعلق به قرن 17 پیدا شده و در کلکسیون شرکت بزرگ لوازم تحریر Faber-Castell نگهداری میشود.

در سال 1560 میلادی یک زن و شوهر ایتالیایی با قرار دادن یک تکه گرافیت میان دو تکه چوب سرو اولین مداد به شکل امروزی را اختراع کردند. پیش از آن و در سالهای 1500 میلادی بود که معادن گرافیت در منطقه Grey Knotts انگلستان کشف شد که دولت انگلستان به خاطر کاربرد گرافیت در توپ های جنگی از این معادن بهره برداری می کرد. اما مردم منطقه از گرافیت برای علامت زدن قایق هاشان بهره می بردند که همین مساله باعث قاچاق آن به عنوان جسمی برای علامت زدن شد.

بعد از ابتکار خانواده ایتالیایی در قرار دادن گرافیت میان چوب این ایده تا کنون با اندکی تغییر به عنوان ایده اصلی طراحی مداد به کار گرفته شده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/337164

کمبود ويتامين دي و مشکلات پيري

نور خورشيد يکي از منابع توليد ويتامين دي در بدن است.يک مطالعه تازه نشان داده است که کم بودن ميزان ويتامين دي در افراد ۵۵ ساله به بالا مي تواند به ناتواني در انجام وظايف عادي در زندگي روزمره منجر شود.

محققان هلندي گروهي شامل مردان و زنان ۵۵ تا ۶۵ ساله و گروه ديگري شامل افراد بالاي ۶۵ ساله را طي يک دوره شش ساله مورد مطالعه قرار دادند.

پژوهشگران مي خواستند بدانند که آيا آنها مي توانند وظايفي از قبيل بالا رفتن يا پايين آمدن از ۱۵ پله، برخاستن يا نشستن بر صندلي، قدم زدن براي پنج دقيقه در بيرون از خانه را انجام دهند يا نه.

آنها سپس با انجام آزمايش خون ميزان ويتامين دي آنها را اندازه گرفتند.محققان بعد از احتساب عواملي مثل سن، فعاليت جسمي و بيماري هاي مزمن، دريافتند که در هر دو گروه کمبود ويتامين دي، به افزايش ناتواني جسمي منجر شده است.

موارد ناتواني در ميان اعضاي گروه ۵۵ تا ۶۵ ساله که کمبود ويتامين دي داشتند دو برابر افراد ديگر بود.

کمبود ويتامين دي زماني است که ميزان آن در خون زير ۲۰ نانوگرم در ميليمتر باشد و ميزان عادي زماني که بالاتر از ۳۰ نانوگرم باشد.

نتايج اين مطالعه در نسخه آنلاين نشريه اندروکرينولوژي و متابوليسم چاپ شده است.

تخمين زده مي شود که ۹۰ درصد افراد مسن کمبود ويتامين دي دارند.اين ويتامين از طريق تابش نور خورشيد بر پوست يا از طريق بعضي مواد غذايي جذب مي شود و نقش مهمي در سلامت استخوان و عضلات دارد.

کمبود اين ويتامين مي تواند باعث پوکي و در نتيجه شکستگي استخوان شود.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 18 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب