چند خبر متفاوت+چند خبر کارگری+یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

وبلاگ آموختن از کاربران عزیز تقاضا دارد که متن زیر را حتما" بخوانند:

این زن آجر را نان می‌کند!

 «بهترین وقت‌های من در کوره‌پزخانه، تماشای بزرگ‌شدن بهارم است.»
آفتاب که بزند، زنان بسیاری هستند که با غم نان بیدار می‌شوند و تا وقتی که آفتاب برود، از هر روزنه ممکن، برای روزی‌های خردشان، نسبت به مردان، تقلا می‌کنند.
در روستاها اما زنان شب‌هنگام باید پلیته چراغ‌ها را روشن کنند و راهی کار شوند. اینجا «سراجه» است. روستایی به رنگ خاک‌هایی که می‌توان در حومه قم دید؛ «صاحبه» با دختر کوچکش بهار، پنج‌سال پیش و پس‌از مرگ همسرش در جاده سلفچگان، از قم به سراجه کوچ کرد و در کوره‌پزخانه به زنانی پیوست که همیشه دامن‌هایشان از آجر انباشته است. او می‌گوید: «همه می‌گفتند که بعد از شوهرم، چون سواد ندارم، باید در خانه‌های مردم کار کنم و این خیلی عذاب داشت، به‌خاطر همین از خانه کوچک اجاره‌ای‌مان در محله افغانی‌های قم، به روستا آمدم و جایی را اجاره کردم که کار آجرپزی کنم اما مجبور نباشم کارگر خانه‌ها باشم.»
او ادامه می‌دهد: «اولین روزی که به کوره‌پزخانه آمدم، یادم افتاد که شوهرم همیشه موقع کارکردن روی کمپرسی می‌گفت: نباید نانمان آجر شود. گریه‌ام گرفته بود که می‌دیدم مجبور هستم از آجر، نان دربیاورم، اما یک‌مدت که گذشت، از قدرت خدا بازوهایم قوی شد و در همه کارهای قالب‌زنی، دیوارچینی و بردن آجرها تا کوره، برای خودم استاد شدم.»
صاحبه درباره ابزار کارش توضیح می‌دهد: «با «واکوب» که یک تخته است، دورتادور مصالح آجر را که مثل گِل می‌ماند، قالب می‌زنیم و هر قالب هم شش‌ تا آجر خام می‌دهد. قالب‌ها دو جور هستند: قزاقی و فشاری که از روز اول، استادکارم، خدیجه، به من یاد داد باید بیشتر مراقب قزاقی‌ها باشم چون قرار است بیرون خانه‌های مردم باشد و نما بشود.»
او ادامه می‌دهد: «بعضی‌وقت‌ها دخترم، فرغون کارگاه را می‌آورد و به من کمک می‌کند که قالب‌ها را زیر آفتاب خالی کنیم، اما بیشتر وقت‌ها خودم با دامنم چندتا چندتا قالب را برمی‌دارم و می‌برم خالی می‌کنم. آن‌وقت باید تا غروب منتظر باشم که آجرهایم خودش را بگیرد و آنها را جمع کنم که برای پخته‌شدن تا در کوره ببرم. خدا را شکر از اینجا به بعدش هم دیگر زن راه نمی‌دهند و مجبور نیستم آجرها را در کوره‌های مثل جهنم بگذارم.»
صاحبه از دستمزد بسیار ناچیزش می‌گوید و می‌افزاید: «با اینکه ما وضع و روز خوبی نداریم، بالاخره دلخوشی‌های خودمان را داریم. بهترین وقت‌های من در کوره‌پزخانه، تماشای بزرگ‌شدن بهارم است. او با فرغون کارگاه بازی می‌کند و دلش به داشتن اتاق‌هایی خوش است که با آجرهای آفتاب‌دیده درست می‌کند. انگار که برای من و خودش خانه ساخته و همیشه با چادر خاکی من روی سرش سقف هم می‌سازد. من هم آرزو دارم آنقدر از آجرها بتوانم نان دربیاورم که یک‌روز صبح، دست دخترم را بگیرم، به محله افغانی‌ها بروم و در آنجا، با آجرهای قزاقی، یک خانه کوچک بسازم.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290812

گرمای هوا در ژاپن 19 قربانی گرفت

بر اثر افزایش دمای هوا در این کشور ، 19 نفر کشته و بیش از 9 هزار نفر روانه بیمارستان شده اند.
دمای هوا در شهر شیمانتو برای چهارمین روز متوالی به حدود 40 درجه سانتیگراد رسیده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290886

دانش‌آموزان ایرانی جزو کم‌سواد‌ترین کودکان جهان در خواندن!

مهمترین عامل افزایش سواد خواندن، خواندن کتاب‌های غیردرسی است
سواد پایین خواندن مانع اصلی کسب علوم مختلف توسط بچه‌های ایرانی و عامل اصلی افت تحصیلی و ضعف کودکان و نوجوانان در همه رشته‌های علمی است چراکه تحقیقات علمی جهانی نشان داده است که مهمترین عامل افزایش سواد خواندن، خواندن کتاب‌های غیردرسی است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290871

بالا بودن هوش اجتماعی و هیجانی چپ‎دست‌ها

والدین کودکان چپ دست دقت داشته باشند که چپ دست بودن قوای جسمانی را نه تنها پایین نمی‌آورد بلکه چپ دست‎ها به خوبی می‎توانند از هر دو دست خود استفاده کنند، همچنین در مقالات علمی معتبر ذکر شده است چپ‌دست‎ها دارای هوش اجتماعی و هوش هیجانی بالا هستند، زیرا نیاز به قوی‎تر بودن را در خود احساس می‌کنند و روابط اجتماعی خود را بالا می‎برند.

انسان‎ها در حرکات شخصی آزادی و خلاقیت دارند، لذا چپ دست بودن نیز جزء این آزادی‎هاست، در چپ دستی تا حدودی مسائل ارثی مداخله دارد، زیرا ژنتیک یک بعد از چپ دستی است و فرد در چپ دست بودن خود مقصر نیست و خود آن را انتخاب نکرده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290976

تعقیب قضایی «سامسونگ» به اتهام نقض قانون كار در برزیل

دادستانان برزیلی قصد دارند شرکت سامسونگ را به اتهام نقض قانون كار در منطقه آمازون تحت تعقیب قضایی قرار دهند.

دادستانانی که از این کارخانه بازدید کرده‌اند گفته‌اند کارگران ناچارند ساعت‌های طولانی و خسته‌کننده‌ای بدون بهره‌مندی از وقفه‌های لازم برای استراحت به کار بپردازند و این امر سلامتی آنان را به خطر انداخته است.

دفتر دادستانی مانائوس می‌گوید یک کارگر مدعی شده که ظرف یک روز چیزی نزدیک به سه هزار موبایل را بسته‌بندی کرده است.

در کارخانه سامسونگ در برزیل حدود ۶ هزار نفر کار می‌کنند و دادستانان گفته‌اند قانون کار به طور جدی در این کارخانه نقض شده است. آنان خواهان پرداخت ۱۲۰ میلیون دلار غرامت از طرف سامسونگ شده‌اند.

گفتنی است، این کارخانه تمامی محصولات سامسونگ را در بازار آمریکای لاتین تامین می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96806

مرگ كارگر كاشانی بر اثر سقور در چاه ۲۵متری

سقوط کارگری به داخل چاه ۲۵متری در خیابان «ملاحبیب الله شریف» کاشان منجر به مرگ او شد.

این كارگر ۴۵ ساله كه «غلامعلی جوزقی حسنارودی» نام دارد از پرسنل سازمان آب و فاضلاب کاشان بوده است كه روز حادثه در مقابل منزل یک شهروند در حال حفاری جهت رفع مشکل ترکیدگی لوله آب بوده است، که بر اثر فروکش کردن چاه داخل کوچه، با سقوط به عمق ۲۵ متری چاه، بر اثر ریزش آوار و خاک جان‌اش را از دست داد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96866

رکود خودرو سازی‌ها، کارگران «اخشان» را نصف كرد

پس از آغاز بحران تولید طی دو سال گذشته، تعداد کارگران کارخانه اخشان به نصف تقلیل پیدا کرده است.
پیش‌تر در این واحد تولیدی حدود ۸۰۰ کارگر شاغل بودند، گفت: نوسانات ارزی و افت و خیزهای موجود در کاخانه‌های خودور سازی باعث شد تا تعداد کارگران شاغل در این کارخانه سازنده کمربند ایمنی به حدود ۴۰۰ نفر کاهش یابد.
در آخرین مرحله از تعدیل فعالیت این کارخانه که چند ماه پیش اتفاق افتاد حدود ۷۰ نفر بیکار شدند،

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96918

تاخیر ۳ ماهه در پرداخت حقوق ۲۵۰ کارگر جهان الکتریک

نماینده کارگران کارخانه جهان الکتریک اعلام کرد: ۲۵۰ کارگر این كارخانه بیش از ۳ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.
کارفرمای کارخانه جهان الکتریک واقع در نیشابور حقوق کارگران این واحد تولیدی را در ده سال گذشته همواره با تاخیر پرداخت می‌کرده است اما در سال جاری حقوق اردیبهشت، خرداد و تیر ماه کارگران تا كنون پرداخت نشده است.
این کارخانه مشکلی در روند تولید و فروش محصولات خود ندارد اما مسئولان این کارخانه به بهانه‌های متعدد مرتبا از کمبود منابع مالی شکایت دارند.
در حال حاضر کارگران این کارخانه با وجود دریافت نكردن سه ماه حقوق، در تعطیلات تابستانی بسر می‌برند و در خانه نشسته‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96938

کاهش 40 درصدی تولیدخودرو ایران / تولید اتوبوس و کامیون 70 درصد کاهش یافت

 تولید انواع خودرو در کشور در تیرماه امسال 30.6 درصد و در چهار ماهه نخست امسال 46.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
براساس جدیدترین آمارهای رسمی به دست آمده، تولید انواع خودرو در تیر ماه امسال با افت 30.6 درصدی از 88 هزار و 638 دستگاه در تیر ماه سال گذشته به 61 هزار و 534 دستگاه کاهش یافته است.
تولید انواع خودرو در چهار ماهه نخست امسال نیز با افت 46.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از 339 هزار و 835 دستگاه به 182 هزار و 353 دستگاه رسیده است.
 تیر ماه امسال، تولید انواع خودروی سواری با افت 30.9 درصدی از 74 هزار و 216 دستگاه به 51 هزار و 315 دستگاه کاهش یافته است.
 در این مدت تولید انواع وانت نیز 16.6 درصد کاهش یافته است به‌گونه‌ای که تولید این محصولات از 11 هزار و 539 دستگاه در تیر ماه سال 91 به 9628 دستگاه رسیده است.
 تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افت 79.8 درصدی از 2749 دستگاه به 556 دستگاه کاهش یافته است.
تیر ماه امسال تولید انواع مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس نیز با افت 73.9 درصدی از 134 دستگاه در تیر ماه سال گذشته به 35 دستگاه رسیده است.
 چهار ماهه نخست امسال نیز، تولید انواع خودروی سواری با افت 46.8 درصدی از 292 هزار و 348 دستگاه در چهار ماهه نخست سال 91 به 155 هزار و 425 دستگاه رسیده است.
 
در این مدت تولید انواع وانت با افت 37.7 درصدی از 39 هزار و 318 دستگاه در چهار ماهه نخست سال 91 به 24 هزار و 501 دستگاه کاهش یافته است.
 چهار ماهه نخست امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با کاهش 70.8 درصدی از 7732 دستگاه به 2255 دستگاه رسیده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290947

با این آینه‌های 140,000 کیلویی می‌خواهند لبه عالم را ببینند

تلسکوپ غول‌آسای ماژلان (GMT) یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌هایی خواهد بود که تا کنون به دست بشر ساخته شده است. به کمک این تلسکوپ دانشمندان قادر خواهند بود تا قلمروهای دوردست کیهان را با جزئیاتی باور نکردنی مشاهده کنند.
این تلسکوپ دوردست‌ترین نقاط کیهان را با تفکیکی 10 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل به تصویر می‌کشد، و همچنین قادر است تا طیف این اجرام دوردست را نیز اندازه‌گیری نماید.
تلسکوپ GMT که در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است، طی 10 سال آینده تکمیل خواهد شد و ساخت آن نیازمند صرف دقت و مراقبت فوق‌العاده‌ای است.

هفت «آینه بی‌نقص» به قطر 8.4 متر که هر کدام از 20 تن شیشه تشکیل شده است، در سازه‌ای به ارتفاع یک ساختمان 22 طبقه در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و تلسکوپی به قطر معادل 24.5 متر را پدید خواهند آورد. کیفیت هر کدام از آیینه‌ها و واسنجی (کالیبراسیون) هر یک از آنها بی‌اندازه مهم و چالش برانگیز است.

دکتر پات مک‌کارتی، سرپرست اجرایی پروژه GMT می‌گوید: «ما باید این ابزارهای اپتیکی را با دقتی بی‌نظیر بسازیم تا وقتی نوری که 5 تا 10 میلیارد سال در راه بوده است به این تلسکوپ رسید؛ اطلاعاتی را که برای چنین فاصله طولانی در راه بوده‌اند از دست ندهیم.»


گروه GMT می‌دانند که این تلسکوپ ارزش خود را اثبات خواهد کرد. دکتر وندی فریدمن، رئیس پروژه GMT پیش‌بینی می‌کند: «ما مستقیما شاهد شکل‌گیری نخستین کهکشان‌ها، شکل‌گیری نخستین ابر نواخترها، شکل‌گیر نخستین سیاه‌چاله‌ها، و نحوه ایجاد جهانی که در آن زندگی می‌کنیم خواهیم بود.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290643



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 25 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب