دو خبر علمی چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

فیس‌بوک رضایت از زندگی را کم می‌کند

روزانه نزدیک به هفتصد میلیون نفر به فیس‌بوک سر می‌زنند

وقتی عکسهای دوستانتان را در فیس‌بوک می‌بینید که به نقاط خوش آب و هوای دنیا رفته‌اند و در هتلهای لوکس اقامت کرده‌اند چه حسی به شما دست می دهد؟ وقتی لحظه به لحظه مطلع می‌شوید دوستتان که در تدارک عروسی خود است چه خریدی کرده یا کجا رفته چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

پژوهشگران دانشگاه میشیگان می‌گویند تحقیقات آنها نشان می‌دهد صرف وقت در فیس‌بوک شادی و رضایت از زندگی را کم می‌کند و به اصطلاح 'حال آدم بدتر می‌شود'.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان برای این تحقیق ۸۲ دانش آموز پیش‌دانشگاهی را مدت دو هفته زیر نظر گرفتند. محققان در این دو هفته روزی پنج بار به صورت آنلاین با این افراد تماس می‌گرفتند و از آنها سوالاتی می‌پرسیدند؛ از قبیل اینکه "در این لحظه حالتان چطور است یا چه احساسی دارید؟ یا از آخرین دفعه‌ای که ما با شما تماس گرفتیم چند بار به فیس‌بوک سرزده‌اید."

در پایان دو هفته معلوم شد هر چه این افراد بیشتر در فیس‌بوک وقت گذرانده‌اند رضایتشان از زندگی کمتر شده است.

به نظر پژوهشگران فرقی نمی‌کند تعداد دوستانتان در فیس‌بوک چند نفر باشند یا چقدر دوستان خوبی باشند؛ حتی فرقی نمی‌کند به چه دلیلی به فیس‌بوک سر زده اید، نتیجه یکشان است، فیس‌بوک حالتان را بهتر نمی‌کند.

احساس تنهایی مراجعه به فیس‌بوک را بیشتر می‌کند

اِتِن کروس روانشناس اجتماعی که هدایت این تحقیق را بر عهده داشته می‌گوید : "ما توانستیم لحظه به لحظه در طول روز نشان دهیم، خلق افراد بر اساس وقتی که در فیس‌بوک می‌گذرانند، بالا و پایین می‌شود."

"ما بسیاری از جوانب شخصیتی و رفتاری را در نظر گرفتیم مثل دفعات استفاده از فیس بوک."

"اما هیچکدام از عواملی که بررسی کردیم تاثیری روی نتایج نداشتند. هر چه استفاده از فیس‌بوک بیشتر بود خلق افراد بدتر می‌شد."

"در ظاهر فیس‌بوک منبع پرارزشی برای برآورده کردن نیاز اساسی بشر به ارتباطات اجتماعی است."

"اما ما متوجه شدیم استفاده از فیس بوک بجای خوشی، ناخوشی می آورد."

جان جونایدز یکی از پژوهشگران این تحقیق معتقد است نتایج آن اهمیت بسیاری دارد "چون به ریشه تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی افراد بر می‌گردد."

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند دلیل این موضوع چیست. اتن کروس می‌گوید: "چیزی که نمی‌دانیم این است که کدام جنبه فیس بوک به این نتایج مربوط هستند."

با این حال نتایج تحقیقات در این مورد ضد و نقیض بوده است.

در گفتگوی رو در رو افراد خوشحالترند و ۵۰ درصد بیشتر می‌خندند تا وقتی که با وبکم یا شبکه های اجتماعی باهم گپ می زنند

کاتالینا توما پژهشگر علوم ارتباطات دانشگاه ویسکانسین اخیرا در تحقیق خود به این نتیجه رسید که فیس‌بوک کمک می‌کند عزت نفس کاربران بیشتر شود.

خانم توما می گوید : "راستش فیس بوک چنان فضای عظیمی است و در آن فعالیتهای بسیار متنوعی انجام می‌شود که صحبت از استفاده از فیس‌بوک، بیش از حد ساده کردن مسئله است. فیس‌بوک یک چیز نیست بلکه چیزهای بسیار بسیار زیادی است."

البته در تحقیقات دیگری هم که اخیرا انجام شده، به آثار منفی فیس‌بوک اشاره شده است. حدود چهار ماه پیش دانشمندان دانشگاه اکسفورد به این نتیجه رسیدند که زوجهایی که از فیس‌بوک برای ارتباط استفاده می‌کنند رابطه شان آسیب می‌بیند.

اخیرا نیز تحقیقی دیگر منتشر شد که نشان می‌داد نگاه کردن به پروفایل خود در فیس‌بوک احساس بهتری نسبت به خود ایجاد می‌کند، هرچند تحقیقات دیگر به این نتیجه رسیدند که دیدن پروفایل و فعالیتهای دیگران حسادت برانگیز است و حال آدم را خوش نمی‌کند.

اما به هر حال آنچه روشن است این است که ارتباط فیس‌بوکی با ارتباط رو در رو تفاوت دارد. تصاویر و استیتوس ها و... همه ممکن است ویرایش و پیرایش و رتوش شده باشند.

برخلاف رابطه رو در رو، برای یک جواب هوشمندانه در فیس‌بوک می توان وقت گذاشت و همانطور که تحقیقات دیگر نشان داده‌اند بهترین وجوه خود را عرضه کرد.

با این حال برخی پژوهشها هم می‌گویند از فعالیت فیس‌بوکی افراد می توان به شخصیت، خلق و خو ، جنسیت و علایق آنها پی برد: "شما همانی هستید که لایک می کنید."

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

شناسایی منشاء سرطان/ 21 ژن مخرب ریشه 97 درصد سرطان ها

هر یک از عوامل آسیب رسان به DNA اثر ژنتیکی از خود به جا می گذارد که نشان می دهد مثلا آیا سیگار کشیدن یا نور فرابنفش موجب جهش DNA شده یا خیر.

محققان با شناسایی 21 جهش مهم ژنتیکی دخیل در بخش عمده ای از تومورهای سرطانی، از پیشرفت چشمگیر خود در تحقیقات سرطان خبر دادند.
این تغییرات مخرب در رمز ژنتیکی 97درصد از 30 مورد از رایج ترین سرطان ها نقش دارند.
شناخت دلیل بروز این جهش ها می تواند به ارائه درمانهای جدید منجر شود. برخی از عوامل سرطان زا مانند سیگار شناخته شده هستند اما بیش از نیمی از این عوامل هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارند.
تومور زمانی شکل می گیرد که یکی از اجزای سازنده بدن یعنی سلول دچار مشکل می شود. در طول دوره عمر، سلول ها آرایه ای از جهش ها را شکل می دهند که می تواند آنها را به تومورهای کشنده ای تبدیل کند که به طور غیر قابل کنترلی رشد کنند.
از این رو یک گروه بین المللی از محققان در صدد یافتن عوامل بروز این جهش ها به عنوان بخشی از بزرگ ترین بررسی ژنوم سرطان برآمدند.
قرار گرفتن درمعرض نور فرابنفش و کشیدن سیگار از جمله مهمترین و شناخته شده ترین عوامل آسیب رسان به DNA هستند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.
هر یک از عوامل آسیب رسان به DNA اثر ژنتیکی از خود به جا می گذارد که نشان می دهد مثلا آیا سیگار کشیدن یا نور فرانبفش موجب جهش DNA  شده یا خیر.
محققان به سرپرستی موسسه Sanger در انگلیس، به دنبال نمونه های بیشتری از این آثار در هفت هزار و 42 نمونه گرفته شده از 30 مورد از رایج ترین سرطان ها برآمدند.
آنها 21 جهش ژنتیکی جداگانه را یافتند که در  97 درصد از جهش هایی که به سرطان منجر می شوند، دخیلند.
پروفسور مایک استراتون مدیر موسسه Sanger گفت: خیلی هیجان زده ام. این الگوها و نشانه ها که در ژنوم سرطان پنهان شده اند به ما می گوید در واقع چه چیزی در وهله نخست عامل بروز سرطان است.
وی افزود: این یک پیشرفت کاملا چشمگیر در تحقیقات سرطان است. این یافته ما را به مناطق ناشناخته ای می برد که از وجودشان بی اطلاع بودیم.
نشانه های دیگر به سن و سیستم ایمنی بدن مرتبط می شدند. واکنش سلول ها به عفونت های ویروسی با فعال سازی طبقه ای از آنزیم ها صورت می گیرد که ویروس ها را جهش می دهند تا زمانی که دیگر نتوانند به عملکرد خود ادامه دهند.
این پژوهشگران می گویند معتقدیم وقتی سلول سیستم ایمنی دست به چنین کاری می زند یک آسیب ثانویه نیز ایجاد می کند یعنی ژنوم خود را نیز جهش می دهد و اکنون تبدیل شدن آن به سلول سرطانی محتمل تر می شود چرا که اکنون تعداد زیادی جهش دارد. این سلول ها یک شمشیر دو لبه اند.
با این حال در حال حاضر فقط 12 مورد از جهش ها قابل توضیح هستند.
محققان امیدوارند اگر بتوان برخی از این جهش های ژنتیکی را به محیط مرتبط کرد از این رو روش های نوینی برای پیشگیری از سرطان قابل ارائه خواهد شد.
با این حال دانش پژوهان می گویند نتایج به دست آمده نیازمند تحقیقات بیشتری است.
یکی از عوامل ناشناخته بروز جهش ها فقط در سرطان نوروبلاستوم روی می دهد- سرطان سلولهای عصبی که معمولا کودکان را درگیر می کند. از این رو می توان گفت اتفاق منحصر به فردی در آنجا روی می دهد.
پروفسور نیک جونز دانشمند ارشد مرکز تحقیقات سرطان انگلیس می گوید می دانیم که عوامل محیطی مانند سیگار و قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش موجب بروز نقص هایی در DNA می شود که می تواند سرطان را در پی داشته باشد اما برای بسیاری از سرطانها نمی دانیم چه چیزی موجب نقص در DNA شده که جهش های سرطان زا را ایجاد می کنند.
به گفته وی اثر انگشت ژنتیکی شناسایی شده در این مطالعه مهم، چندین فرایند جدید و مهم را شناسایی می کند که در رشد سرطان دخیل اند.
وی افزود: شناخت اینکه چه چیزی موجب بروز این جهش ها می شود می تواند در کشف عامل اولیه ایجاد سرطان کمک کننده باشد و از این رو شیوه های نوین برای پیشگیری از بروز سرطان و همچنین درمانهای نوین برای آنها عرضه شود.
نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291084

طرح کاهش آلودگي هوا، 15 سال «روي هوا»!

اقدامات کاهنده آلودگي هوا در دولت هاي نهم و دهم در حالي که اعتبار طرح کلان شهرهاي آلوده کمتراز ۱۰ درصد آن اختصاص يافته در شرايط اضطرار و هشدار با برنامه هاي تعطيلي، زوج وفرد کردن حرکت خودروها، باران مصنوعي، آب پاشي، مه پاشي، افزايش قيمت بنزين، تعويض خودروهاي فرسوده، طرح ترافيک، گازسوز کردن خودروهاي عمومي و...طرح هاي شکست خورده اي بود که نه تنها مسکني بر آلام مردم ننهاد، بلکه هزينه هايي نيز براي اجرا به هدر داد.

آخرين برآورد بانک جهاني در سال ۲۰۰۵ نشان مي دهد که خسارت ساليانه آلودگي هوا در ايران ۱۴ هزارو ۴۲۰ ميليارد ريال معادل 1.6 درصد توليد ناخالص داخلي است و خسارت مرگ و مير ناشي از آلودگي هواي شهري ساليانه ۶۴۰ ميليون دلار معادل ۵ هزارو ۱۰۰ ميليارد ريال يعني ۵۷ درصد از توليد ناخالص داخلي است.
از سوي ديگر، به استناد آمار هواشناسي، ميليون ها ايراني در بعضي از ايام سال در کنار قوت غالبشان گرد و غبار هم بلعيده اند.
گرد و غباري که از عراق، عربستان و اردن واردمرزهاي کشور مي شود و گاه از تالاب ها و رودهاي خانه هاي بي آب شده داخل، راهي آسمان مي شود. بر اساس آمار موجود ۲۰ درصد از جنگل هاي لرستان بر اثر ريزگردها خشک شده و ۴۰ هزار هکتار از جنگل ها هم در حالت بحراني قرار دارند کشاورزي و صنعت زنبورداري نيز به دليل کاهش بارندگي ناشي از تاثير آلودگي هوا با خطر جدي مواجه است.
مرگ سالانه ۸۰ هزار نفر بر اثرآلودگي هاي محيط زيستي و ۳۶ پله سقوط ايران طبق شاخص هاي جهاني محيط زيست در سال گذشته را شايد بتوان از ديگر تبعات بي توجهي به آلودگي هوا در کشور دانست.موضوع کاهش آلودگي هوا موضوع بسيار جدي است که آثار سوء اجرا نشدن آن در حيات جانداران و سلامت جامعه تاثير منفي داشته است .
رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت با معرفي ۱۰ سرطان شايع در کشور، از افزايش سرطان خون به علت افزايش آلودگي هوا خبر مي دهد. رشيد رمضاني چندي پيش در گفت وگو با فارس اعلام کرد: سرطان خون به دليل آلاينده هاي محيطي از جمله آلودگي  هوا رو به افزايش است چرا که هر چه ميزان بنزن در هوا بيشتر شود آمار سرطان نيز بالاتر مي رود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/290908

مافیای سرقت موی سر زنان در ونزوئلا!

در ماه‌های اخیر در شهرهای ونزوئلا به خصوص شهر ساحلی ماراکایبو، افراد و گروه‌های گاه مسلح با متوقف کردن زنان با موی بلند در اماکن عمومی مانند خیابان‌ها و فروشگاه‌ها، با تهدید اسلحه موی سر آنان را می‌برند و با خود می‌برند.
سارقان اکثرا به قیچی هم مجهز هستند اما در برخی موارد، سارقان به جای قیچی، چاقو به کار برده‌اند که به پوست سر قربانیان این حملات آسیب هم رسیده است.
ظاهرا سارقان، موی سر بریده شده را به خریداران در ونزوئلا و سایر کشورهای منطقه می فروشند تا برای مقاصد آرایشی مورد استفاده قرار گیرد.
سارقان مسلح پس از متوقف کردن زنان مو بلند، با تهدید، از آنان می خواهند تا موهایشان را به صورت "دم اسبی" گره بزنند تا کار بریدن آن آسان تر شود و سپس با موی بریده شده محل را ترک می‌کنند.
موی بریده شده در برخی موارد تا پانصد دلار هم فروخته شده و به این ترتیب، سرقت مو را به یک فعالیت پرسود تبدیل کرده است.
 ونزوئلا دارای یکی از بالاترین نرخ‌های جرم و جنایت در میان کشورهای جهان است و با جمعیتی حدود بیست و هشت میلیون نفر، سال گذشته تعداد موارد گزارش شده قتل در این کشور به بیش از بیست و دو هزار فقره رسید که نسبت به سال قبل از آن، دوازده درصد افزایش داشت.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291044

 شش نفر مريخی می‌شوند

سازمان هوافضاي آمريكا موسوم به ناسا ماموريتي 4 ماهه در جزيره هائايي را براي آماده سازي 6 نفري كه قرار است به كره مريخ اعزام شوند را انجام داد.
در اين ماموريت چهار ماهه كه هزينه اي در حدود یک ميليون دلار براي ناسا در بر داشته، اين شش نفر تحت نظر ماموران ويژه براي آمادگي غذايي در سفينه آماده مي شوند.
در پايان اين ماموريت قرار است تا درخصوص وضعيت نهايي اين شش نفر از لحاظ غذايي براي اعزام به سياره مريخ در سال 2020 ميلادي تصميم گيري شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338502

مرگ 39 تن بر اثر مصرف الکل در بهار 92

رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مرگ 39 تن بر اثر مصرف الکل در سه‌ماهه امسال خبر داد.

دکتر محمود خدادوست: در بهار امسال 39 تن بر اثر مصرف‌الکل در کشور جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

از کل فوتی‌های الکل در سه ماهه نخست امسال، 34 تن مرد و پنج تن زن بودند این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 38 فوتی ناشی از مصرف الکل مرد و یک زن بودند.

استان‌های کرمان با 9، کرمانشاه با پنج و آذربایجان‌شرقی با چهار مورد بیشترین موارد مرگ ناشی از مصرف الکل را داشتند، مرگ بر اثر مصرف الکل در سایر استان‌ها بین یک تا سه تن و در 18 استان صفر بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291053

یک ادعا درباره احضار گسترش دانشجویان!

«احضار فعالان دانشجویی به سازمان سنجش آموزش کشور افزایش پیدا کرده است.»

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری امید در این باره مدعی شد: «طی روزهای گذشته به صورت گسترده‌ای با فعالان دانشجویی سراسر کشور که سال گذشته در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده بودند و پذیرفته شدند از طرف سازمان سنجش تماس گرفته شد.

این دانشجویان با مراجعه به سازمان سنجش به سوالات کارشناسان این سازمان درباره فعالیت‌های دانشجویی‌شان در سال‌های گذشته بویژه در حوادث سال 88 پاسخ دادند.

نماینده یکی از نهادهای امنیتی که به همین منظور در سازمان سنجش حضور پیدا کرده است مبادرت به اخذ تعهد از فعالان دانشجویی و در مواقعی درخواست همکاری با آنها می‌کند.»

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338660

مردم ورزقان هنوز در کانکس زندگی می کنند

یک سال از زلزله ای که بیشتر روستاهای منطقه ارسباران آذربیجان شرقی را تخریب کرده بود می گذرد.

آن زمان چشمانم تنها چادرهای سفید هلال احمر و زنان و مردانی را می دید که مصیبت زده در لابه لای خشتهای خانه ها یشان به دنبال وسیله زندگی بودند.همان زمان مسئولان وعده دادند که قبل از سر شدن منطقه همه اهالی ارسباران به خانه های جدیدشان می روند و اصلا جای نگرانی نیست. ششم اردیبهشت ماه امسال هم استاندار آذربایجان شرقی در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان وعده برگزاری جشن بازسازی مناطق زلزله زده را داد.با این تصور خوشحال بودیم که اگر پارسال مردم خانه و عزیزانشان را از دست دادند در عوض امسال در خانه های جدیدشان ساکن هستند.

اما به نظر می رسد چنین نشد و هنوز هم مردم این منطقه در حسرت همان خانه های خشت و گلی خودشان هستند چون الهوردی دهقان نماینده مردم ورزقان می گوید:در جریان زلزله ارسباران، بنیاد مسکن تلاش‌های زیادی برای تامین مسکن در مناطق زلزله زده انجام داد، اما سیاست کاری اتخاذ شده غلط بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338663

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 26 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب