چند خبر متفاوت+چند خبر کارگری+دو خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

جزییات تازه از ناپدید شدن سه ایرانی در برودپیک

مشکل مالی آن هم در برودپیک: 

داشتن مشکل مالی دومین مشکل بزرگ تیم برای چنین صعود بزرگی بود. این سه کوهنورد جوان حتی 50 دلار هم پول نداشتند که انعام باربرهایشان را بدهند که این مشکل مالی تاثیر زیادی در این حادثه داشت و به شدت خودش را نشان داد. آن‌ها پول نداشتند که موبایل خود را شارژ کنند و بتوانند با کمپ اصلی تماس بگیرند. آن‌ها برای صحبت کردن به ایران تک زنگ می‌زدند و بعد از آن از ایران با آن‌ها تماس می‌گرفتند و صحبت می‌کردند. این اصلا کار اصولی و درستی نبود. از تیم‌های دیگر که کمک می‌خواستیم آن‌ها تعجب می‌کردند که چرا این کوهنوردان با ایران تماس دارند اما با کمپ اصلی تماسی نمی‌گیرند. 

با کمی پول مشکل حل می‌شد 

این مشکلی که بچه‌های ایران دچارش شدند، با اندکی کمک مالی حل می‌شد و شاید این اتفاق نمی‌افتاد. نداشتن شارژ باعث شد این وضعیت بسیار بغرنج شود. وقتی آن‌ها تماس می‌گرفتند بارها گفتم در شرایط سخت با ما تماس بگیرند تا راهنمایی‌شان کنیم اما شانس نداشتند که تماس بگیریم. چهارشنبه 10 صبح بود که تماس گرفتند و خواستند که برای پایین آمدن راهنمایی‌شان کنیم چون آن‌ها مسیر را گم کرده بودند که متاسفانه وسط صحبت کردن قطع شد. بارها تماس گرفتیم و خواستیم که محل دقیق‌شان را بگویند تا بتوانیم کمک کنیم اما شارژ نداشتند. تا آخرین روز هم نفهمیدیم که آن‌ها کجا بودند. 

این تیم حتی پول نداشت، هزینه طناب‌گذاری‌های انجام شده در کناره‌ها را بدهد. کسانی که طناب‌گذاری کرده بودند از هر کوهنورد مبلغی را می‌گرفتند و از من هم خواستند که به آن‌ها دادم. اما گویا بچه‌ها نداشتند و قرار شد بعد از بازگشت بپردازند. در همان جا بچه‌ها گفتند که اصلا ما طناب نمی‌خواهیم، ما بدون طناب بالا می‌رویم اصلا برای چه طناب گذاشتند؟! 

عملیات امداد، نمایش بود 

معتقدم عملیات امداد و نجات در آن روز کاملا بی فایده بود. این‌ها می‌خواستند با این کار تنها نشان دهند که ایران برای کوهنوردانش ارزش قائل می‌شود و در چنین شرایطی هم دنبالشان می‌گردد. این کار یعنی استخدام یک کوهنورد و به حرکت درآوردن هلی‌کوپتر کار نمایشی بود برای روحیه دادن به بقیه اما کار از کار گذشته بود و جست‌وجوها عملا فایده‌ای نداشت. 

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/338711

کاهش تراکم استخوان با مصرف بیش از حد نمک

دکتر حسین دلشاد گفت: یکی از راه‌های موثر تامین ید در بدن، یددار کردن نمک مصرفی خانواده‌هاست که نیاز افراد را از 100 تا 300 میکروگرم ید تامین کند که برای ساختن هورمون‌های تیروئید مصرف می‌شود.
ساختن هورمون تیروئید به طور میانگین نیاز به 50 میکروگرم در روز دارد که کمبود آن باعث اختلال در غده تیروئید می‌شود.
این فوق تخصص غدد با بیان این که مصرف بیش از 10 گرم نمک یددار در روز باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، افزود: مصرف بیش از 10 گرم به طور مداوم باعث افزایش فشار خون و وخامت بیماری‌های قلبی می‌شود.
مصرف کلسیم را در جبران کاهش تراکم استخوان بی‌تاثیر دانست و افزود: اگر کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی مصرف شود در حالت عادی مانع تراکم استخوان می‌شود اما افزایش هورمون‌های تیروئید باعث افزایش اختلال فرآیند جذب استخوان می‌شود که پوکی استخوان را به دنبال می‌آورد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291185

تأخیر ۱۱ ماهه در پرداخت حقوق کارگران ماشین لنت

یك فعال كارگری در سمنان از تعویق ۱۱ ماهه حقوق کارگران کارخانه «ماشین لنت» خبر داد.

کارخانه ماشین لنت كه در زمینه توبید قطعات خودرو فعالیت می‌كند، با وجود آنکه در سال‌های گذشته مشکلی در زمینه تولید و فروش محصولات خود نداشت، هم اکنون به دلیل کمبود نقدینگی و توقف گردش مالی، توان پرداخت دستمزد کارگران خود را ندارد.
این واحد تولیدی به سبب ناتوانی در پرداخت هزینه‌های تولید بعد از آغاز سال جدید، تعداد کارگران خود را از ۱۰۰ نفر به ۳۵ نفر کاهش دهد که تمامی کارگران اخراجی و شاغل تا به امروز نتوانسته‌اند معوقات حقوقی خود را دریافت کنند.
کارگران علاوه بر اینکه یازده ماه حقوق از کارفرما طلب دارند، چهار سال عیدی، سنوات وحق بن خود را نیز دریافت نکرده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97188

۵۰درصد باغات چای مخروبه شده‌اند/ بیكاری موقت كارگران صنعت چای

نایب رئیس اتحادیه چایکاران شمال کشور ضمن هشدار نسبت به کاهش ۶۰ هزار تنی تولید چای طی ۸ سال گذشته از مخروبه شدن ۵۰ درصد باغات این محصول کشاورزی خبر داد.

عده‌ای از تاجران به اعتبار ریاست سازمان چای به هندوستان رفته‌اند تا این محصول کشاورزی را خریداری کنند در حالی که ۱۰ الی ۱۵ هزار تن چای خشک تولید داخل روی دست کارخانه‌ها مانده است.

عده‌ای از تاجران منتظرند چای سنواتی که غیر استاندارد است، بیش از سه سال از عمرش می‌گذرد و باید تبدیل به کمپوست شود را خریداری کنند تا بخشی از آن را صادر و بخشی دیگر را با سوء استفاده در داخل پخش کنند.

این شرایط باعث شده است چای خشک تولیدی کارخانه داران فروخته نشود بنابراین کشاورزان هم به پولشان نرسیده و منتظر بهای دست رنجشان هستند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=96940

۸۰درصد از کارگران نمایندگی‌های خودروسازان بیمه نیستند

حداکثر ۲۰ درصد از کارگران نمایندگی‌های شهرستان لارستان بیمه هستند که حقوقی کمتر از نصف مزد پایه دریافت می‌کنند.

یکی از مشکلات کارگران نمایندگی‌های این دو كارخانه خودروسازی، عدم پرداخت حقوقشان از سوی نمایندگی‌هاست. نمایندگی حقوق استادکار را می‌دهد و استادکار مختار است به هر تعداد که می‌خواهد کارگر در اختیار بگیرد اما خودش باید مزد کارگران را پرداخت کند.

در حالی که نمایندگی‌ها باید وظیفه پرداخت حقوق و بیمه کارگران را به عهده بگیرند این وظیفه به استادکاران محول شده است و میان نمایندگی و استاد کار قرارداد منعقد می‌شود.

این شرایط باعث می‌شود استادکاری که برای انجام کارهای محوله به ۴ کارگر نیاز دارد نتواند بیش از یک یا دو کارگر را در اختیار بگیرد.

وقتی هر استاد کار ماهانه ۱/۵ میلیون دریافتی دارد، چگونه می‌تواند به کارگرانش به اندازه مزد پایه حقوق پرداخت کند؟

گفتنی است تمام تعمیرات فنی خودرو از جمله صاف کاری، نقاشی، جلوبندی، مکانیکی و... بر عهده کارگران نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا قرار دارد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97175

تبعیض میان كارگران ایرانی و خارجی در پارس جنوبی

«ناصر آغاجری»: در سالهای اخیر شرایط کار و وضعیت زندگی برای کارگران ایرانی که در پروژه‌های مناطق ویژه نفت، گاز و پتروشیمیی مشغول به کارند رو به وخامت گذاشته است.
وی بایادآوری اینکه تا یک دهه قبل، کارگران ایرانی برای یافتن شغل در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی سر و دست می‌شکستند، گفت: امروز نه‌ تنها دیگر کارگران ایرانی برای آمدن به این مناطق علاقه‌ای ندارند بلکه باقیمانده کارگران ایرانی شاغل در منطقه عسلویه نیز از شرایط خود ناراضی‌اند.
این فعال صنفی کارگری افزود: وضعیت نامناسب کارگران ایرانی درحالی است که هم اکنون کارگران خارجی و غیر ایرانی با بهترین شرایط در کنار کارگران ایرانی مشغول کارند.
وی افزود: به عنوان مثال هم اکنون در پروژه ساخت فاز دوازهم پالایشگاه کنگان که در منطقه ویژه پارس جنوبی واقع است، تعداد زیادی از کارگران ایرانی و فلیپینی با شرایط متفاوت کاری و رفاهی در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه تمامی این کارگران ایرانی و غیر ایرانی بصورت پیمانکاری برای یک شرکت کره‌ای به نام «دایلم» كار می‌کنند، گفت: این شرکت از طریق یک شرکت تامین نیروی انسانی دیگر به نام «منپاوری» تعدا قابل توجهی کارگر فیلیپینی، کره‌ای، هندی، مالزیایی را با بهرتین شرایط کاری و رفاهی استخدام کرده‌ است.
به گفته ناصر آغاجری، این کارگران خارجی مانند همکاران ایرانی خود در سمت‌های مختلفی چون کارگری ساده، نظافت‌چی، مشاغل خدماتی، جوشکاری، مشاغل فنی و تخصصی و حتی مهندسی بصورت پیمانکاری مشغول کار هستند.
این فعال كارگری در خصوص دریافتی کارگران غیر ایرانی گفت: به عنوان مثال یک کارگر ساده فلیپینی که ممکن است حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشته باشد، از کارفرمای واسطه‌ای ماهیانه ۸۰۰ دلار دریافت می‌کند که این رقم با احتساب هر دلار ۳۴۰۰ تومان معادل بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در همین پروژه چنین درآمدی معادل حقوق یک مهندس ایرانی است، افزود: شنیده می‌شود که شرکت کره‌ای دایلم بابت استخدام هر مهندس ایرانی مبلغ ۱۰ هزار دلار (معادل ۳۴ میلیون تومان) از دولت ایران دریافت می‌کند اما در عمل درآمد یک مهندس ایرانی حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است.
آغاجری ادامه داد: به غیر از بحث درآمد، شرایط کار و خدمات رفاهی برای کارگران ایرانی و خارجی نابرابر است، چنانچه کارگران خارجی طبق شرایط قانون کار تنها ۸ ساعت در روز کار می‌کنند و درصورت انجام کار اضافی نیز اضافه حقوق دریافت می‌کنند اما در مقابل کارگران ایرانی باید روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار کنند و توقع دریافت اضافه حقوق هم نداشته باشند.
این فعال صنفی کارگری گفت: علاوه براین كارگران ایرانی از نظر کیفت خوراک، نظافت محیط كار و مسائل بهداشتی و استراحت و... وضعیت نامناسبی دارند، بطوری كه وقتی کارگران خارجی زیر باد دستگاه تهویه هوای آسایشگاه‌ها خوابیده‌اند و یا در سالن‌های غذاخوری بهترین مواد غذایی را در اختیار دارند، کارگران ایرانی باید در زیر آفتاب سوزان جنوب و با لباس‌های عرق آلود و چرکین غدا بخورند و استراحت کنند.
وی ادامه داد فارغ از تمام این تبعیض‌ها، مسئله قابل تامل دیگر شرایط ناعادلانه تماس‌های خانوادگی کارگران ایرانی و غیر ایرانی است، چرا که از طرف کارفرما هر چند وقت یک بار کارگران خارجی برای خرید و تهیه سوغات به مراکز تفریحی و خرید اعزام می‌شوند و علاوه بر آن این، کارگران با در اختیار داشتن کارت‌های تلفن هر روز می‌‌توانند با خانواده‌های خود تماس بگیرند.
آغاجری گفت: این شرایط درحالی است که نه تنها برای کارگران ایرانی امکان برقراری تماس در هر ساعت شبانه روز با اعضای خانواده وجود ندارد که حتی این کارگران نمی‌توانند از حق قانونی مرخصی خود برای سر زدن به اعضای خانواده‌ استفاده کنند.
این فعال صنفی کارگری گفت: در حال حاضر کارگران خارجی شاغل در پروژه‌های نفتی و پتروشیمی به مدد شرایط مطلوبی که دارند هم کسب درآمد می‌کنند و هم بر دانش و مهارت تخصصی خود اضافه می‌کنند اما در مقابل کارگران ایرانی به دلیل محروم بودن از حداقل‌های قانونی به جای کسب درآمد و تجربه، گرفتار معضلات جسمی و روحی فراوانی می‌شوند.
آغاجری بابیان اینکه چنین وضعیتی در ‌‌نهایت به زیان ایران تمام خواهد شد، گفت: از کابینه دولت یازد به ویژه وزرای کار و نفت انتظار می‌رود به شرایط تبعیض گونه حاکم در پروژه‌های نفتی خاتمه دهند و با  رسمیت شناختن حقوق قانونی و انسانی كارگران، برای کارگران ایرانی نیز به اندازه نیروی كار خارجی احترام قائل شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97209

کشف یک آهنربا در قلب کهکشان راه شیری

 ستاره‌شناسان در آخرین مطالعات خود موفق به کشف یک آهنربا در قلب کهکشان راه شیری شدند.
این تپ‌اختر آهنربا دارای میدان مغناطیسی بی‌نهایت قوی بوده و محققان را قادر به بررسی مستقیم سیاهچاله حاضر در قلب کهکشان راه شیری می‌کند.
تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری موسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک، برای نخستین بار قدرت میدان مغناطیسی حول این منبع مرکزی را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که این منبع توسط میدان‌های مغناطیسی تغذیه می‌شود.
این میدان‌های مغناطیسی جریان جرم به درون سیاهچاله را کنترل کرده و انتشارات اشعه‌ایکس این دام گرانشی را توضیح می‌دهند.
کشف این تپ‌اختر که حول سیاهچاله ابرغول‌پیکر (به نام Sagittarius A) در مرکز کهکشان راه شیری می‌چرخد، طی 20 سال گذشته یکی از مهم‌ترین اهداف منجمان تپ‌اختر بوده است.
تپ‌اخترها که ساعت‌های کیهانی بی‌نهایت دقیقی هستند، می‌توانند برای اندازه‌گیری ویژگی‌های زمان و فضا حول این شی و همچنین بررسی امکان توضیح دشوارترین آزمایش‌ها توسط نظریه انشتین به کار روند.
مدت کوتاهی پس از اعلام منبع خیره‌کننده اشعه ایکس در مسیر مرکز کهکشانی توسط تلسکوپ Swift ناسا و کشف ضربان‌های با دوره 3.76 ثانیه توسط تلسکوپ NuSTAR ناسا، یک برنامه رادیویی در رصدخانه رادیویی Effelsberg متعلق به موسسه نجوم رادیویی ماکس پلانک آغاز شد.
در نخستین تلاش دانشمندان حاضر در این پروژه تپ‌اختر به وضوح قابل‌مشاهده نبود زیرا تعدادی از تپ‌اخترها مشاهداتی را برای شناسایی‌شدن می‌طلبند. در تلاش دوم، تپ‌اختر مطلوب در باند رادیویی فعال شده بود و بسیار شفاف به نظر می‌رسید.
چون این تپ‌اختر بسیار خاص بود، تیم تحقیقاتی تلاش فراوانی را برای اثبات این نکته به کار برد که این کشف، جرمی واقعی در فضای عمیق بوده و این که تاخیر در شناسایی آن به دلیل تداخل رادیویی موجود بر روی زمین نبود.
تپ‌اختر جدید که PSR J1745-2900 نام گرفته، به زیرگروه ویژه‌ای از تپ‌اخترها به نام «مگنتارها» (magnetars) تعلق دارد.
مگنتارها، تپ‌اخترهایی با میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قوی هستند که قدرت میدان‌های آن‌ها هزار برابر قوی‌تر از میدان‌های مغناطیسی ستاره‌های نوترونی معمولی و همچنین صد هزار میلیارد برابر میدان مغناطیسی زمین است.
انتشار حاصل از این اجرام تا حد زیادی قطبی‌شده است و می‌توان از اندازه‌گیری‌های چرخش پلاریزاسیون ناشی از یک میدان مغناطیسی خارجی (اثر فارادای) برای نتیجه‌گیری قدرت میدان مغناطیسی تپ‌اختر استفاده کرد.
قدرت میدان مغناطیسی در سیاهچاله واقع در مرکز کهشکان راه شیری مشخصه‌ مهمی است.
این سیاهچاله به تدریج پیرامون خود (به ویژه گاز یونیزه‌شده اصلی) را در فرایند رشد پیوسته‌اش می‌بلعد.
میدان‌های مغناطیسی ناشی از این گاز در حال سقوط می‌تواند بر ساختار و دینامیک جریان رشد تاثیر بگذارد و حتی مانع از این فرایند شود.
تپ‌اختر جدید امکان انداز‌ه‌گیری‌های قدرت میدان مغناطیسی را در آغاز جریان رشد فراهم کرده و این امر نشان می‌دهد که یک میدان مغناطیسی قوی و در مقیاس بزرگ وجود دارد.
تاکنون مغناطیس‌شدن این گاز که پارامتر مهمی بوده و ساختار جریان رشد به سیاهچاله مرکزی را تعیین می‌کند، ناشناخته باقی مانده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291257

تولید بافت‌های ماهیچه‌ای قلب از راه پرورش سلول‌های پایه

روز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه، گروهی از پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند که از طریق پرورش سلول‌های پایه توانسته‌اند بافت‌های ماهیچه‌ای قلب انسان را تولید کنند، بافت‌هایی که خودبه‌خود می‌توانند حرکت کنند. این تحقیقات گام بسیار مهمی در تلاش جامعه علمی برای تولید اندام‌های حساس بدن انسان به شمار می‌رود.
این پژوهشگران در دانشگاه پیتزبرگ پنسیلوانیا با استفاده از سلول‌های پایه که از بافت‌های پوست انسان جدا کرده و در آزمایشگاه پرورش داده‌اند توانستند سلول‌های بسیار پیچیده و پیشرفته‌ای را تولید کنند که بافت‌های ماهیچه‌ای قلب را می‌سازند.
در این تحقیقات از سلول‌های پایه موسوم به «پلوریپوتنت» استفاده شده است که رشدیافته‌ترین سلول‌های پایه در بدن انسان هستند که قابلیت پرورش و تبدیل شدن به سلول‌ هر اندام دیگری در بدن را دارند.
سلول‌های بافت‌های ماهیچه‌ای قلب را که در آزمایشگاه پرورش یافته‌اند به بدنه قلب یک موش آزمایشگاهی متصل کرده‌اند.
این سلول‌ها پس از ۲۰ روز تغذیه از خون این جانور به بافت‌های ماهیچه‌ای کاملی بدل شده و به طور متوسط در هر دقیقه بین ۴۰ تا ۵۰ بار حرکت انقباضی و انبساطی ماهیچه‌های قلب را انجام داده‌اند.
نتایج این تحقیقات هنوز تا مرحله تولید قلب کامل انسان فاصله بسیار زیادی دارد.
برای ساخت قلب کامل باید راه‌های مناسب برای حرکت موثر و نیرومندتر بافت‌های ماهیچه‌ای پرورش یافته را پیدا کرد، به طوری که بتوانند خون را به طور کامل در سراسر بدن انسان به حرکت درآورند. در عین حال مجموعه بافت‌های ماهیچه‌ای را باید به شکلی طراحی و به یکدیگر پیوند زد که قادر باشند سیستم رسانایی الکتریکی قلب انسان را تقلید کنند.
پژوهشگران دانشگاه پیتزبرگ می‌افزایند که تحقیقات آنها فقط گامی اولیه در راه تولید سلول‌های بافت‌های ماهیچه‌ای قلب است که می‌تواند در مهندسی این بافت‌ها در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.
در آینده شاید از این بافت‌های پرورش یافته در آزمایشگاه بتوان برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده از ماهیچه‌های قلب یا احتمالا جایگزین کردن کل قلب یک بیمار استفاده کرد.
پیشرفت در زمینه مهندسی بافت‌های قلب و جایگزین کردن آن با بافت‌های سالم که می‌تواند در محیط آزمایشگاه و متناسب با نیاز و ویژگی‌های قلب هر بیمارپرورش یابد گامی مهم برای کاهش مرگ بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب