چند خبر متفاوت+چند خبر کارگری+یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

ماجرای ضرب و شتم یک شهروند «VIP» در پردیس ملت تهران

جمعه ظهر، نزدیک ساعت ۱۳، پارکینگ سینما ملت - موقعیتی که مشخص نیست در اختیار سینماست یا اجاره داده شده است - یک شهروند عادی قصد ورود به پارکینگ این سینما را دارد که با جلوگیری مسئولان پردیس ملت مواجه ‌و از وی بلیت سینما به عنوان شرط استفاده از پارکینگ درخواست می‌شود و این درخواست نیز تا اندازه‌ای منطقی است.
راننده خودرو، بلیت سینما را تهیه می‌کند اما مسئولان پارکینگ شرط ورود خودرو را تهیه بلیت به تعداد سرنشین‌های خودرو اعلام می‌کنند که خواسته‌ای عجیب است. راننده خودرو حاضر به پذیرش این کار نمی‌شود و اعلام می‌کند که تنها خودش قصد رفتن به سینما را دارد و همراهان هنوز تصمیمی نگرفته‌اند به سینما بروند یا اساسا چه فیلمی ببینند اما مسئولان پارکینگ بر خواسته نامشروعشان پافشاری و‌ تاکید می‌کنند که در صورت پارک خودرو لاستیک‌هایش را پنچر می‌کنند.
 وقتی مسئولان پارکینگ قصد اقدام عملی را داشتند، راننده خودرو مانع می‌شود که منجر به درگیری فیزیکی می‌شود و در کسری از دقیقه چهار تن بر سر راننده خودرو فرود آمده و اقدام به ضرب و شتم وی و پاره کردن لباس بر تنش می‌کنند که این کتک زدن از دید دوربین‌های سینما ‌دور نماند و طبیعتا تصاویر این رخداد ثبت و ضبط می‌شود.
در این میان کلید خودروی مضروب برداشته می‌شود و ماجرا بالا می‌گیرد تا با حضور نیروی انتظامی و تشکیل پرونده برای ضاربین، مسئولان سینما در محل حضور یابند. وقتی به موقعیت شغلی شهروند مذکور و ارتباطاتش پی می‌برند، از این شهروند می‌خواهند‌ که رضایت دهد و شهروند نیز حاضر به اعلام رضایت می‌شود.
سوای اینکه این کار تا چه میزان درست بوده، این پرسش مطرح است که اگر در نهادهای فرهنگی شهرداری با مردم چنین می‌کنند، در نهادهای غیرفرهنگی چه می‌کنند و اگر در این مملکت صاحب مسئولیت و نفوذ نباشیم، باید کتک بخوریم و همین عذرخواهی ساده را هم نشنویم؟
واقعیت آن است که ماجرا بحث کتک خوردن یک شهروند نیست زیرا این اتفاق در نهادهای گوناگون بار‌ها تکرار می‌شود بلکه اصل ماجرا تغییر گفتمان پس از درک برخورداری این شهروند از موقعیت است که امیدواریم روزی این چندگانگی برخورد‌ها برچیده شود و همه مردم «VIP» باشند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291474

تجمع مردمی در اعتراض به آلودگی هوا در اراک

 منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291473

سکته قلبی در کمین جوانان زیر 20 سال!

سن سکته قلبی این روزها به زیر 20 سال رسیده است،‌واقعیتی که اگر برای پیشگیری از آن راهکاری اساسی سنجیده نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نسلی بیمار و از کار افتاده خواهیم بود که توانایی انجام بسیاری از کارها را ندارند. به عقیده کارشناسان عوض شدن سبک زندگی ایرانیان، روی آوردن به استفاده از غذاهای آماده یا به اصطلاح فست فود، استرس، افزایش استعمال مواد دخانی و کم تحرکی، از جمله پیامدها و عوارض زندگی‌های امروزی است که متاسفانه باعث شده آمار بیماری‌های غیرواگیر همچون بیماری‌های قلب و عروقی در کشورمان افزایش یابد.این در حالی است که سن سکته در کشورمان در یکی دو دهه گذشته بین 55 تا 60 سال بود اما هم‌‌اکنون مواردی از بروز سکته قلبی در افراد جوان و کمتر از 20 سال نیز مشاهده می‌شود که این موضوع نگرانی متخصصان قلب و عروق را به‌دنبال داشته‌است.
رسوب بافت چربی در رگ‌ها بر اثر عواملی همچون فشار خون بالا، دیابت، کشیدن سیگار و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی و چربی بالا موجب خواهد شد تا رسوب بافت چربی در درون رگ‌ها تشکیل شود.
فقط 12 درصد مردان و 14 درصد زنان 15 تا 64 ساله درکشور روزانه 5 واحد میوه وسبزی مصرف می‌کنند، میوه‌ها و سبزی‌ها جزو مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستند که مصرف روزانه و به مقدار کافی آنها می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع دو، بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته مغزی، سرطان و چاقی داشته باشند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291397

10 اشکال اساسی پول!

10 اشکال اساسی که پول یا به عبارتی مشغله ذهنی که پول برای ما ایجاد می کند عبارت اند از:
1. وقتی نداری می خواهی اش و خوابش را می بینمی.
2. وقتی داری می ترسی از دستت برود و سفت می چسبی اش.
3. وقتی برای بدست آوردنش زحمت می کشی از دست دادنش سخت تر است.
4. وقتی باد آورده باشد می ترسی باد ببردش.
5 .کسی که داردش مورد احترام است اما نمی تواند فرق دوست و مگس دور شیرینی را تشخیص دهد.
6.کسی که نداردش مورد بی مهری و گاهی بی احترامی قرار می گیرد.
7. مهم ترین عامل دعواهای زن و شوهری و قهر و حتی طلاق است.
8. هرچقدر بیشترداری بیشتر می خواهی اش.
9.می گویند خوشبختی نمی آورد اما وقتی نداری اش فحش هم بهت نمی دهند. اصلا آدم حسابت نمی کنند حتی درحد بد وبیراه!
10. شادی نمی آورد اما همه از آن توقع شادی دارند.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291311

وبلاگ آموختن: برای کسب اطلاعات علمی و واقعی بیشتر در مورد پول به آدرس‌های زیر بروید:

http://yad-sohrab.blogfa.com/cat-56.aspx

http://yad-sohrab.blogfa.com/cat-120.aspx

http://yad-sohrab.blogfa.com/cat-119.aspx

  اعتراض عراق به ایران به دلیل ادامه انتقال سلاح به سوریه

هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق که در آمریکا به سر می برد گفت: ایران انتقال هوایی محموله های سلاح به سوریه را کاهش داده است اما دولت عراق نمی‌تواند این روند را به طور کامل متوقف کند.
نباید همه گناه ها به گردن عراق انداخته شود.
می توانم به شما بگویم که هم اکنون انتقال محموله‌های سلاح از ایران به سوریه کاهش یافته است به رغم اینکه این انتقال متوقف نشده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291458

پسر22 ساله همسر 18 ساله اش را کشت

ساعت ۱۱ صبح مورخه 90.9.30 مرد جواني با پليس تماس گرفت و گفت: همسر ۱۸ ساله ام در خواب مرده است! در پي دريافت اين خبر، بلافاصله قاضي اسماعيل شاکر (قاضي ويژه قتل عمد در زمان وقوع حادثه) به همراه مأموران کلانتري کاظم آباد عازم توس ۶۲ شد.
جوان مذکور گفت: حدود ۲ ماه است با همسرم ازدواج کرديم. شب حادثه مشاجره اي بين من و همسرم آغاز شد که همسايه طبقه پايين ساختمان به همراه همسرش به منزل ما آمدند تا مانع نزاع شوند اما صبح وقتي بيدار شدم ديدم بدن همسرم سرد است! ابتدا فکر کردم او سرما خورده بنابراين پيکر او را کنار بخاري بردم اما وقتي ديدم مرده است با پليس تماس گرفتم.
 همسايه زوج جوان نيز گفت: آن شب عروس خانم مرا صدا کرد و گفت: همسرم عصباني است و من مي ترسم به همين خاطر از ما خواست تا شب کنار آن ها باشيم. ما تا ساعت ۲ بامداد بيدار بوديم ولي مشاجره آن ها قطع نمي شد و تازه عروس مدام گريه مي کرد ولي صبح که بيدار شديم تازه عروس مرده بود! اين در حالي بود که پزشک قانوني نيز پس از معاينه جسد علت مرگ وي را شوک ناگهاني و انسداد راه تنفسي عنوان کرد.
 او در آخرين جلسه بازپرسي که در شعبه ۸۰۹ مجتمع قضايي شهيد قدوسي مشهد برگزار شد ضمن اعتراف صريح به قتل تازه عروس گفت: ما در راه مدرسه با يکديگر ارتباط برقرار کرديم و پس از گذشت مدتي با هم ازدواج کرديم. اما همواره با يکديگر اختلاف داشتيم او مدام مرا سرزنش مي کرد که چرا سر کار نمي روم.
آن شب وقتي مشاجره ما بالا گرفت با هم درگير شديم و من جلوي دهانش را گرفتم که سر و صدا نکند ولي صبح متوجه شدم او مرده است. متهم اين پرونده جنايي افزود: من قصد کشتن او را نداشتم. اول فکر مي کردم به خاطر گاز گرفتگي مرده است به همين خاطر هم خودم به پليس زنگ زدم.
در مسير مدرسه همسرم قرار مي گرفتم و او را زير نظر داشتم تا اين که او هم از من خوشش آمد و ارتباط ما از طريق نامه و تلفن برقرار شد. پس از مدتي هم مادرم به خواستگاري رفت که از حدود ۲ ماه قبل نامزد شديم.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/339006

اختصاص یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پاداش در تأمین اجتماعی

هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی که به تازگی سعید مرتضوی، مدیر عامل این سازمان و ناصر برهانی، از مقامات کارگری نزدیک به مدیرعامل را در ترکیب خود شاهد است، در روزهای اخیر که مجلس در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم قرار داشت، مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان پاداش برای اعضای این هیئت و برخی کارکنان سازمان در نظر گرفته است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97378

بیكاری ۴۰۰ کارگر در پی تعطیلی سرب و روی زنجان

پس از تعطیلی کارخانه سرب و روی زنجان به دلیل آلایندگی و اعتراضات مردمی و به تبع بیکاری ۴۰۰ کارگر این کارخانه، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس تعطیلی این واحد صنعتی را بنا به درخواست «۹۰ درصد مردم استان» ذکر کرد و گفت: مسئولین شرکت ملی سرب و روی، مدیر کل محیط زیست و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در این زمینه قصور کرده‌اند و باید پاسخگوی مردم، مسئولین و کارگران بیکار شده باشند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97347

۴۰درصد از واحدهای صنعتی تاكستان تعطیل و یا در شرف تعطیلی‌اند

یک فعال کارگری در شهرستان تاکستان از «نیمه فعال» بودن واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی «خردمدشت» و «حیدریه» این استان خبر داد.
در حال حاضر تنها حدود ۶۰ درصد از واحدهای تولیدی- صنعتی شهرستان تاکستان فعال‌اند و مابقی تعطیل و یا در شرف تعطیلی هستند.
بسیاری از واحد‌ها همچون فولاد البرز (با بیش از ۲۰۰ کارگر) چندین سال است که تعطیل شده‌اند و از جانب مسئولان اقدامی برای جلوگیری از تكرار این وضعیت مشاهده نمی‌شود.
بخش دیگری از مشکلات کارگران تاکستانی مربوط به واحدهای تازه احداث است که در سالهای نخست فعالیت‌شان، کارگران را بیمه نمی‌کنند.
محمدخانلو در این باره به كارخانه دستمال کاغذی خرم دشت اشاره كرد كه نمونه‌ای از واحدهای تازه تاسیس است که در زمینه قرار داد و بیمه کارگران، طبق قانون کار عمل نمی‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97310

تخلیه انبار و کاهش تولید، نتیجه خصوصی‌سازی نیروگاه تبریز است

انجمن صنفی کارگران نیروگاه حرارتی تبریز در نامه‌ای به «حمید چیت چیان» وزیر نیرو، واگذاری نیروگاه تبریز را برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته که به خالی شدن انبار این شرکت و کاهش تولید منجر شده است.

وزارتخانه را در حالی تحویل می‌گیرید که تعدادی از نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه تبریز برخلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و آیین نامه واگذاری شرکت‌های دولتی جهت رد دیون واگذار شده‌اند.

این تشکل صنفی کارگری در ادامه به خودداری غیر قانونی نماینده وزیر نیرو در امر خصوصی سازی، از ابلاغ و اجرای آیین نامه طبقه بندی مشاغل شرکت‌های تولیدی اشاره کرده است که مطابق قوانین وزارت نیرو باید طی ۱۰ سال مورد بازنگری قرار بگیرند.

انجمن صنفی کارگران نیروگاه حرارتی تبریز در پایان به وضعیت ۲۵۰ کارگری که قراردادشان به صورت ۲۹ روزه است و حدود ۱۰۰ نفر نیروی شرکتی که حتی در پست‌های تخصصی با ماهیت دایمی کار می‌کنند اشاره کرده است که علی رغم پیگیری از شرکت توانیر، تبدیل وضعیت نمی‌شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=97501

کارخانه های تولید صفحه نمایش نیمه تعطیل شدند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از به حالت نیمه تعطیل درآمدن کارخانه های تولید مانیتور – صفحه نمایش – در کشور خبر داد و گفت: به دلیل عدم ترخیص قطعات مانیتور در گمرک کشور امارات، هم اکنون قیمت کالای مانیتور در بازار با بیش از 15 درصد افزایش روبرو شده است.
هم اکنون و به دلیل عدم ترخیص این قطعات در گمرک کشور امارات، کارخانه های ایرانی تولید کننده مانیتور به حالت نیمه تعطیل درآمده اند و این وضعیت تاثیر خود را بر بازار اقلام کامپیوتری گذاشته است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291409

نانوسلولز؛ ابرماده‌ای انقلابی به ضخامت پوست

آیا می‌توان قایقی نیم کیلوگرمی ساخت که ۵۰۰ کیلوگرم بار حمل کند. آیا می‌توان تلویزیونی تولید کرد که صفحه نمایش آن به ضخامت کاغذ دیواری باشد و روی دیوار نصب شود. نانوسلولز قرار است به همه این رؤیاها جامه عمل بپوشاند.

کمپانی فورد آمریکا قصد دارد در سال‌های پیش رو تا ۴۰۰ کیلوگرم از وزن خودورهایش بکاهد. این خودروسازی در این مسیر از الیاف نانوسلولزی استفاده خواهد کرد.

نانوسلولز نوعی پلیمر طبیعی با خواص تخریب‌پذیری زیستی و قابل بازیافت است. برای تولید آن سلولز به ذراتی ریز (در ابعاد نانو) و تحت فشار بالا به نانوکریستال تبدیل می‌شوند. تولیدکنندگان، محصول به دست آمده را به‌صورت دلخواه روی هم می‌گذارند و بافت مورد نظر را شکل می‌دهند.

پژوهشگران فنلاندی بافتی از جنس نانوسلولز تولید کرده‌اند که ویژگی‌های مکانیکی فوق‌العاده‌ای دارد. به ادعای این پژوهشگران، با استفاده از این بافت می‌توان قایق‌هایی ساخت که تنها نیم کیلوگرم وزن دارند، اما می‌توانند حدود ۵۰۰ کیلوگرم بار حمل کنند.

از بافت‌های نانوسلولزی همچنین می‌توان فیلتر ساخت؛ فیلترهایی که یا در سیگار به کار می‌روند یا در دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن برای حذف املاح موجود در آب دریا.

بافت‌های نانوسلولزی این قابلیت را دارند که در آینده در کنار الیاف کربن به یک ابرماده تبدیل شوند. در حال حاضر از بافت‌های بسیار سبک اما فوق مقاوم ساخته‌شده از الیاف کربن، از جمله در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی استفاده می‌شود.

بافت نانوسلولزی مقاومت کششی بیشتر از کِولار دارد، از کاغذ نازک‌تر است و می‌تواند در شرایط خاص رسانای جریان الکتریکی باشد. کولار نوعی الیاف مصنوعی است که نسبت استحکام به وزن آن بسیار بالاست. این الیاف با وزن یکسان، ۵ برابر فولاد مقاومت کششی دارند.

سلولز به وفور در دسترس است. تولیدکنندگان برای رسیدن به ویژگی‌های الیاف نانوسلولزی مثلا به سراغ پوست درختان می‌روند؛ بافت آن را می‌شکافند تا به الیاف بسیار ریز (در مقیاس نانو) برسند. برای این کار دستگاه‌های مختلف و مواد شیمیایی متفاوتی لازم است. این فرایند نه‌تنها به انرژی نیاز دارد، بلکه به الیاف‌ها هم آسیب می‌رساند.

برای تولید الیاف نانوسلولزی راه‌های دیگری هم وجود دارد؛ مثلا به کمک باکتری‌ها. باکتری‌ها و مخمرهایی که از انگور سرکه می‌سازند یا حتی قارچ کامبوچا در این‌جا به کمک پژوهشگران می‌آیند. این باکتری‌ها برای تخمیر به مقدار بسیار زیادی افزودنی از جمله شکر و مایعات و همچنین منبع‌های عظیم نگهداری مایعات نیاز دارند.

در این میان محققان دانشگاه تکزاس آمریکا راه‌حلی یافته‌اند که با استفاده از آن بافت‌های پرکاربرد نانوسلولزی را ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌توان تولید کرد. به نوشته پایگاه اینترنتی "دی‌ولت"، پژوهشگران برای این کار ساختار ژنتیکی جلبک‌ها را با استفاده از دی‌ان‌ای (DNA) باکتری‌های سرکه تغییر می‌دهند. جلبک‌های تغییریافته برای تولید الیاف نانوسلولز به کارگرفته می‌شوند.

این روش مزیت‌های فراوانی دارد؛ از جمله این‌که مواد مورد نیاز – آب و نور خورشید برای پرورش جلبک – به اندازه کافی وجود دارد. علاوه بر این، جلبک‌ها دی‌اکسید کربن را هم جذب می‌کنند. این ماده یکی از ترکیبات اصلی است که ورود آن به جو تأثیر بسزایی در تشدید پدیده گرمایش زمین دارد.

کاربرد صنعتی

تولید الیاف نانو سلولزی به کمک جلبک‌ها در حال حاضر از مقیاس آزمایشگاهی خارج شده و در حوزه صنعت تحت بررسی است. پیش‌بینی می‌شود در ۵ تا ۱۰ سال آینده تولید این الیاف در مقیاس وسیع انجام شود. یک شرکت لهستانی تلاش می‌کند تا پایان سال جاری (۲۰۱۳) با روش‌های معمول (شیمیایی) الیاف نانوسلولزی را به تولید انبوه برساند.

در تولید تقریبا هر محصولی می‌توان از الیاف نانوسلولزی استفاده کرد

سرپرست تیم مطالعاتی دانشگاه تکزاس که بر روی تولید الیاف به کمک جلبک‌ها کار می‌کند، می‌گوید با استفاده از این روش «تولید مقرون به صرفه‌ی الیاف نانو سلولز در مقیاس انبوه» امکان‌پذیر می‌شود و بدین ترتیب ماده خامی «برای تولید دیرپای سوخت‌های زیستی و بسیاری محصولات دیگر» به دست می‌آید.

به عنوان مثال می‌توان با استفاده از الیاف یادشده جلیقه‌های ضدگلوله بسیار سبک و در عین حال فوق‌العاده مقاوم تولید کرد. الیاف بسیار ریز سلولزی را می‌توان چنان فشرده در کنار هم چید که گلوله نتواند ساختار نهایی الیاف را بدرد. با توجه به ساختار فوق‌العاده فشرده این الیاف، می‌توان از آن برای عایق‌بندی ساختمان‌ها نیز استفاده کرد.

امکان تولید ایمپلنت؟

الیاف نانوسلولزی با توجه به بافت متخلخل، جاذب بسیار خوب مایعات است. بدین ترتیب می‌توان با این الیاف، تامپون یا چسب زخم و گاز استریل با قابلیت جذب بسیار زیاد مایعات تولید کرد. با این حساب نیازی به تعویض زودهنگام پانسمان زخم نیست. این ویژگی در بخش سوانح سوختگی بیمارستان‌ها که در آنها تعویض پانسمان اندام سوخته با درد و سوزش بسیار شدید همراه است، کاربرد فراوانی خواهد داشت.

علاوه بر این، بافت الیاف نانو سلولزی شباهت فراوانی به بافت اندام بدن دارد. با توجه به این نکته پژوهشگران دانشگاه "یِنا" در آلمان آزمایش‌های حیوانی را آغاز کرده‌اند تا ببینند آیا می‌توان از این الیاف برای تولید درون‌کاشت‌ها (ایمپلنت) استفاده کرد.

از بافت‌های نانوسلولزی حتی می‌توان به جای کاغذ استفاده کرد؛ البته اگر حجم تولید به حد مصرف کنونی کاغذ برسد.

افزودن قابلیت رسانایی به بافت‌های نانوسلولزی دریچه دیگری را به روی محققان صنعتی می‌گشاید. به‌عنوان مثال می‌توان شیشه یا پلاستیک را از صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوتر حذف کرد و نمایشگرهایی انعطاف‌پذیر به ضخامت پوست ساخت. پایونیر، تولیدکننده ژاپنی دستگاه‌های صوتی و تصویری، بر همین اساس روی تلویزیونی کار می‌کند که نمایشگر آن را می‌توان مانند کاغذ دیواری روی دیوار نصب کرد.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب