چند خبر متفاوت+چند خبر کارگری
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

سيا به دست داشتن در کودتاي ٢٨ مرداد اعتراف کرد

اسناد سيا چه مي‌گويند؟

بخشي از اسناد سيا درباره ايران که به مقطع کودتا مربوط مي‌شوند در دهه ۱۹۶۰ از ميان رفته‌اند، سيا ادعا مي‌کند در بايگاني‌هاي امن خود جاي کافي براي نگهداري آنها نداشته است.

سيا در کليک مقدمه يکي از سندهاي به تازگي منتشرشده که گزارشي متعلق به سال ١٩۵۴ است مي‌نويسد: "در پايان ١۹۵۲ روشن بود که دولت مصدق نمي‌تواند با کشورهاي غربي که منافعي در ايران دارند به توافقي نفتي برسد."

"هدف عمليات آژاکس سرنگوني دولت محمد مصدق، بازسازي منزلت و قدرت شاه و جايگزيني دولت مصدق با دولتي بود که ايران را با سياست‌هايي سازنده اداره کند."

گزارش سيا

بنا به اين سند همچنين هدف کودتا اين بوده که دولتي بر سر کار بيايد که دولت‌هاي غربي بتوانند درباره بازار نفت با آن به توافق برسند.

در مارس ۱۹۵۳ (اسفند ٣١-فروردين٣٢) وزارت خارجه آمريکا از سازمان سيا مي‌خواهد امکان ساقط کردن دولت مصدق از طريق عمليات مخفيانه را بررسي کند. نتيجه ارزيابي سيا اين است که امکان چنين عملياتي وجود دارد.

پس از آن مقرر شد سيا به همراه سرويس اطلاعات سري بريتانيا (SIS که به MI6 شناخته مي‌شود) عمليات سرنگوني مصدق را به انجام برسانند.

کرميت روزولت، رئيس بخش خاور نزديک و آفريقاي سازمان سيا نخست با رئيس دفتر ايران سيا، راجر گولران، و دو افسر اطلاعاتي ديگر در بيروت ديدار مي‌کند و سپس در ۱۴ ژوئن ۱۹۵۳ (۲۴ خرداد ۳۲) طرح کودتا به دفتر سرويس اطلاعات سري بريتانيا ارائه مي‌شود.

بنابر اسناد سيا، پس از آن طرح کودتا براي تاييد از طرف سيا به وزارت خارجه آمريکا و از طرف سرويس اطلاعات سري بريتانيا به وزارت خارجه بريتانيا ارائه شد. ملاحظه وزارت خارجه آمريکا اين بوده که ايالات متحده بتواند پشتيباني‌هاي لازم را از دولتي که به جاي دولت مصدق به سر کار مي‌آيد انجام دهد و همچنين دولت بريتانيا کتبا رضايت خود براي رسيدن به توافق نفتي با دولت بعدي ايران را اعلام کند.

در اواسط ژوئيه (اواخر تير ماه 32) وزارت خارجه‌هاي آمريکا و بريتانيا مجوز انجام عمليات آژاکس را با تاييد رئيس‌جمهور آمريکا صادر کردند.

مطابق اين اسناد، پروپاگاندايي شديد عليه دولت مصدق به راه مي‌افتد و از مطبوعات و روحانيون براي تضعيف او استفاده مي‌شود. سرلشکر فضل‌الله زاهدي به عنوان بهترين جانشين مصدق برگزيده شد. همکاري شاه عنصري اساسي در موفقيت کودتا بوده است و يکي از اين اسناد مي‌نويسد: "از آنجا که شاه نشان داده مردي بي‌تصميم است" از طريق خواهر پرنفوذش اشرف پهلوي براي همکاري تحت فشار گذاشته شود.

مقرر شد ژنرال نورمن شوارزکوف، از افراد مورد علاقه و احترام شاه، در ديدار با او فرمان عزل مصدق را بگيرد و "عامل بومي بريتانيا که شاه به حسن نيتش باور داشته" هم بر اجراي پيام شورازکوف تاکيد کند.

به فرض شکست اين روش‌ها بنا بر اين شد که کرميت روزولت به عنوان نماينده رئيس‌جمهور ايالات متحده با شاه ملاقات کرده و او را به امضاي فرمان عزل مصدق و نصب زاهدي مجاب کند.

سيا از طريق عوامل خود در ارتش ايران اطمينان لازم را به دست آورد که ارتشي‌ها همکاري لازم را خواهند کرد. سيا همچنين چندين مقاله عليه مصدق منتشر کرد.

"روزولت و دفتر سيا در ايران مکررا گزارش مي‌کنند که پيروزي ظاهري مصدق گمراه‌کننده است و نشانه‌هاي روشني وجود دارد که ارتش در نهايت به شاه وفادار است."

پس از چندين ديدار اشرف پهلوي، شورازکوف و روزولت با شاه، او سرانجام در ۲۴ مرداد ۳۲ فرمان‌ کودتا را امضا کرد.

کودتا

انجام کودتا براي ۲۴ مرداد برنامه‌ريزي شده بود اما به خاطر آنچه گزارش سيا "درز اطلاعاتي در ارتش ايران" مي‌خواند، فرمانده محافظان شاه که با دو کاميون سرباز براي بازداشت مصدق رفته بودند با مواجهه با نيروهاي وفادار به مصدق غافلگير مي‌شوند.

شاه به بغداد مي‌گريزد. زاهدي تحت‌الحفظ سيا مخفي مي‌ماند. او سپس در ۲۶ مرداد از طريق يک کنفرانس مطبوعاتي که سيا ترتيب آن را داده بود اعلام مي‌کند که نخست‌وزير قانوني است و مصدق عليه او کودتا کرده است. عاملان سيا تصاويري از فرمان شاه را در تيراژي وسيع پخش مي‌کنند.

سفير آمريکا در بغداد با شاه ديدار مي‌کند و به او مي‌گويد که او مي‌تواند به زودي به ايران بازگردد.

روزولت و دفتر سيا در ايران مکررا گزارش مي‌کنند که پيروزي ظاهري مصدق گمراه‌کننده است و نشانه‌هاي روشني وجود دارد که ارتش در نهايت به شاه وفادار است. وزارت خارجه آمريکا و بريتانيا تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرند تا شاه را مجاب کنند به طور عمومي از ارتش و مردم بخواهد زاهدي را به جاي مصدق نخست‌وزير بدانند.

در ۲۸ مرداد تظاهرات هواداران شاه از بازار آغاز شد. بنا به يکي از اسناد تازه‌ منتشر شده دفتر سيا در تهران در شکل‌گيري اين تظاهرات نقش ايفا کرده بود.

تا ظهر آن روز خيابان‌هاي تهران و شهرهاي مهم ديگر در کنترل واحدهاي ارتش بود. زاهدي از مخفيگاه خود خارج شده و در راديو اعلام کرد که نخست‌وزير ايران است.

دفتر ستاد مشترک ارتش تسخير مي‌شود و خانه مصدق را غارت مي‌کنند. افسران و چهره‌هاي سياسي وفادار به مصدق بازداشت مي‌شوند. شاه به ايران بازمي‌گردد و سيا براي کمک به زاهدي ظرف دو روز ۵ ميليون دلار در اختيار او مي‌گذارد.

منبع: بی بی سی فارسی 28/05/1392

جوش شیرین بلای نان؛ از بربری لاستیک تا لواش کاغذ سوخته

۱۷ سال است که قانون ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در تهیه نان در وزارت بهداشت تصویب شده اما مسئولان در وزارت بهداشت می‌گویند هنوز ۵۰ درصد نانوایی‌ها به ویژه در تهران جوش شیرینی که بلای نان و جان است را به خورد مردم می‌دهند.
هر ایرانی روزانه 320 گرم و سالانه 150 کیلوگرم نان مصرف می‌کند که 50 درصد انرژی و املاح مورد نیاز هر فرد از جمله ویتامین ب، آهن و کلسیم از طریق نان تأمین می‌‌شود به شرط آنکه نانی سالم همراه سبوس و بدون جوش شیرین باشد.
مصرف جوش شیرین در تولید نان‌های سنتی معضلی است که در دو دهه اخیر حل نشده است، چرا که نه تنها عاملی در ایجاد بیماری‌های گوارشی است بلکه مانع جذب ریز مغذی‌ها و آهن موجود در غذا است.
در حالت طبیعی 3 تا 4 ساعت تخمیر طبیعی نان زمان لازم است تا خمیر ور بیاید. غافل از اینکه با مصرف جوش شیرین تخمیر واقعی انجام نمی‌شود و نان فقط برای مدت کمی ظاهری پف کرده اما سریع کهنه می‌شود.
جوش‌شیرین موجود در نان PH معده را تغییر داده و قلیایی می‌کند در نتیجه موجب اختلالات گوارشی مانند سوء هاضمه و ترش کردن می‌شود در عین حال سبب افزایش فشار خون شده و جذب ریز‌مغذی‌هایی مانند آهن، روی و کلسیم را مختل می‌کند. در عین حال جوش‌شیرین کبد را از بین می‌برد و متابولیت‌های حاصل از تجزیه جوش‌شیرین بار سنگینی را در کبد و کلیه برای دفع تحمیل می‌کند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291758

تهران و اصفهان؛ درصدر آمار "کلیه‌ فروشی" در کشور

پدر پیوند کبد ایران در ادامه به وضعیت نابسامان فروش کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: پدیده "کلیه فروشی" حیثیت ما را در سطح جهان خدشه‌دار کرده است. این در حالیست که فروش کلیه در همه جای دنیا ممنوع است.
تهران بالاترین آمار مربوط به "کلیه فروشی" را به خود اختصاص داده است، پس از آن استان اصفهان و شهرهای دیگر قرار دارند.
علی‌رغم اینکه شمار افراد مرگ مغزی در ایران، از سایر کشورهای منطقه بیشتر است، اما متاسفانه هنوز پیوند عضو از مرگ مغزی آمار بالایی ندارد.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291766

از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه از هر پنج ازدواج یک مورد آن به دلیل بیکاری و عدم شغل به طلاق منجر می‌شود گفت: مردم منتظر تغییرات در دولت تدبیر و امید هستند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291804

عرضه برنج‌های تقلبی در ورودی شهرهای برنج‌خیز

نایب رییس انجمن برنج گفت: باید برنج را از معتمدین یا مغازه‌های معتبر خریداری کرد چراکه متقلبان با وانت‌بارهای خود در ابتدای شهرها برنج‌های تقلبی را به جای برنج ایرانی به مردم می‌فروشند.
مخلوط کردن برنج مرغوب و بی‌کیفیت را کسانی انجام می‌دهند که در ورودی شهرهای برنج‌خیز کشور مانند آمل و قائم‌شهر با وانت نیسان‌های خود به عرضه برنجی می‌پردازند که هیچ شناشنامه و هویتی ندارد. این نوع برنج‌ها بسیار خطرناک هستند چرا که شناسنامه و مشخصات فنی ندارد.
برنج را باید به دو دسته تقسیم کرد برنج‌های کیفی و دیگری پر محصول که هر یک مشکلاتی هم دارند. برنج کیفی شامل ارقامی مانند طارم، صدری و هاشمی است که عطر و بوی خاص آن را نمی‌توان در هیچ نقطه‌ای از جهان پیدا کرد.
برای تشخیص کیفیت برنج ایرانی در وهله اول مردم باید برنج را از معتمدین خود و مغازه‌هایی که به آن‌ها اعتماد دارند بخرند چراکه برنجی که از شالیکوبی‌ها خارج می‌شود بدون واریته است و تخلیطی در آن صورت نمی‌گیرد اما اگر تقلبی صورت می‌گیرد پس از دست به دست شدن برنج بعد از کارخانه‌های شالیکوبی تا بازار مصرف است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291890

۵۰۰ کارگر تولید مواد شیمیایی در اسپانیا بیكار می‌شوند

مسئولان یک کارخانه تولید مواد شیمیایی و صنعتی در اسپانیا به دولت محلی هشدار دادند که در صورت عدم کاهش مالیات‌های تعیین‌شده، این کارخانه ناچار به اخراج بیش از ۵۰۰ تن از کارگران خود خواهند شد.
کارگران این کارخانه پس از اعلام این خبر، در اعتراض به دولت محلی اقدام به برپایی تظاهرات کردند.
نرخ بیکاری در اسپانیا طی ماه‌های گذشته روند صعودی داشته و در آخرین گزارش‌ها، میزان بیکاری در این کشور حدود ۲۷ درصد عنوان شده است.

دولت اسپانیا خواستار کاهش ده‌ها میلیارد یورو از هزینه‌ها و افزایش مالیات شده تا با این اقدام اصلاحاتی را با هدف کاهش کسری بودجه و تقویت اقتصاد در بلندمدت انجام دهد.

این اقدام‌ها منجر به آغاز موج تظاهرات‌ گسترده مردمی و اعتراض شدید اتحادیه‌های كارگری شده است با این حال دولت اسپانیا تلاش چندانی برای عقب‌نشینی از طرح اصلاحات خود انجام نداده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98237

اعتصاب، كارخانه‌های خودروسازی آفریقای جنوبی را متوقف كرد

کارخانه‌های خودروسازی در آفریقای جنوبی به علت اعتصاب کارکنان‌شان غیرفعال شده‌اند.
حدود سی هزار کارگر در آفریقای جنوبی از کار دست کشیده‌اند و در نتیجه فعالیت هفت کارخانه از جمله کارخانه‌های «بی‌ام و»، تویوتا و رنو متوقف شده است.
کارگران خواستار افزایش چهارده درصدی حقوق و دستمزدهای خود هستند.
صنایع خودروسازی در آفریقای جنوبی شش درصد از ثروت ملی کشور را تامین می‌کند و دوازده درصد از صادرات را تشکیل می‌دهد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98272

کارگر نقاش بر اثر سقوط از ارتفاع ۶ متری جان باخت

ظهر امروز یک کارگر نقاش ساختمان، پس از سقوط از ارتفاع ۶ متری جان باخت.

این حادثه در خیابان حکمت تهران زمانی رخ داد که کارگری ۳۵ ساله قصد برداشتن ابزار نقاشی (قلم مو) از روی ایرانیت‌های استخر ساختمان در حال ساخت داشت كه به دلیل شکستن ناگهانی ایرانیت‌های پلاستیکی به داخل استخر سقوط كرد.

شدت آسیب دیدگی این کارگر نقاش به حدی بوده که باعث مرگ این کارگر شده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98291



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب