چند خبر متفاوت+یک خبر کارگری+یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

نارنجک‌هاي همراه!

نوکیا اعلام کرده که 46 میلیون باطری گوشی موبایل که در طی انتهای سال 2005 تا ما نوامبر 2006 تولید شده در معرض خطر انفجار هستند.
این باطری ها که با مارک خود نوکیا و توسط یک شرکت همکار ژاپنی تولید شده بر روی انواع مدل های گوشی نوکیا قرار دارند و الیته مقداری از آنها نیز به صورت قطعات جانبی فروخته شده است. این باطری ها که از نوع BL-5C هستند بر طبق گفته نوکیا بر اثر نقص داخلی ممکن است منفجر شده و آتش بگیرند. نوکیا اعلام کرده که احتمال انفجار زیاد نیست!
و این اتفاق معمولا هنگام شارژ کردن رخ میدهد. و تاکنون فقط 100 مورد انفجار دیده شده که هیچ یک صدمه مهمی را به همراه نداشته است. نوکیا راست می گوید یک فرد در بانکوک بر اثر انفجار این باطری 5 انگشت پای خود را از دست داده است. احتمالا از دست دادن پا از نظر نوکیا صدمه جدی محسوب نمی شود.
وی ادعای دریافت 26000 دلار خسارت کرده است. نوکیا اعلام کرده این باطری ها را جمع آوری و جایگزین خواهد کرد. اما چگونه بفهمیم که آیا باطری موبایل شما دوست عزیزی که تلفن همراهتان را نوکیا انتخاب کرده اید هم در خطر انفجار قرار دارد  .
نوکیا اعلام کرده که این باطری ها در این مدل ها به کار رفته است :

Nokia 1100 - Nokia 1100c - Nokia 1101 - Nokia 1108 - Nokia 1110 - Nokia 1112 - Nokia 1255 - Nokia 1315 -
Nokia 1600 - Nokia 2112 - Nokia 2118 - Nokia 2255 - Nokia 2272 - Nokia 2275 - Nokia 2300 - Nokia 2300c -
Nokia 2310 - Nokia 2355 - Nokia 2600 - Nokia 2610 - Nokia 2610b - Nokia 2626 - Nokia 3100 - Nokia 3105 -
Nokia 3120 - Nokia 3125 - Nokia 6030 - Nokia 6085 - Nokia 6086 - Nokia 6108 - Nokia 6175i - Nokia 6178i -
Nokia 6230 - Nokia 6230i - Nokia 6270 - Nokia 6600 - Nokia 6620 - Nokia 6630 - Nokia 6631 - Nokia 6670 -
Nokia6680 -  Nokia 6681 - Nokia 6682 - Nokia 6820 - Nokia 6822 - Nokia 7610 - Nokia N70 - Nokia N71 -
Nokia N72 - Nokia N91 - Nokia E50 - Nokia E60

اما این باطری ها به صورت جداگانه نیز فروخته شده که قاعدتا بر روی بسیاری از مدل های دیگر نیز استفاده میشود. ابتدا باید چک کنید که آیا باطری شما از نوع BL-5C هست یا خیر ؟ برای این کار گوشی خود را خاموش کنید و بر طبق این عکس باطری آن را نگاه کنید.

 اگر باطری شما جزو این نوع است حروف BL-5C را میبینید. حالا شماره 26 کاراکتری شناسایی باطری را طبق عکس زیر ملاحظه کنید.

سپس به صفحه ای بروید که نوکیا برای چک کردن این باطری قرار داده است و در این آدرس http://www.Nokia.com/batteryreplacement/en قرار دارد. با وارد کردن این شماره در انتهای صفحه متوجه میشوید که آیا باطری شما جزو سری ساخته شده قابل انفجار هست یا خیر.
همانطور که ذکر شد نوکیا اعلام کرده که تمام باطری ها را جایگزین میکند اما ما اطلاعی نداریم که آیا چنین ساز و کاری در ایران نیز وجود دارد و اینکه چه مقدار از این باطری ها در بازار ایران توزیع شده است.
ولی مهمتر از همه چنانچه شما دوستان عزیز به این نتیجه رسیدید که باطری شما مشخصات انفجاری را دارد و پیغام سایت مبنی بر تایید این مسئله بود، می توانید حداقل باطری را تعویض کنید تا از خطر احتمالی فاصله بگیرید.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/291904

۶۰ درصد درياچه اروميه خشك شد

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران گفت: شرايط درياچه اروميه مناسب نيست واكنون ۶۰ درصد اين درياچه از بين رفته و خشك شده است.
نجات درياچه اروميه فرايندي است كه بايد در طول سال به آن توجه كرد يعني بر اساس يك برنامه زماني سالانه تمام دستگاه ها در كنار هم به انجام وظايف خود براي نجات درياچه اروميه بپردازند.
براساس برنامه جامع مديريت تالاب ها ، حقابه سالانه درياچه اروميه ۱ /۳ ميليارد متر مكعب در نظر گرفته شده و متولي تامين آن وزارت نيرو است اما متاسفانه تاكنون وزارت نيرو به تعهد خود كامل عمل نكرده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292103

آدم ربایی به قصد ازدواج در تبريز

شخصي به نام (ح – ع) به اتفاق چهار نفر ديگر در شهرک انديشه، دختري به نام (ي – ب) را به زور سوار خودروي پژو پرشيا كرده و به شهرستان هريس منتقل و بعد از اخذ يک نوشته اجباري در خيابان رها مي كنند .
متهم قبلا همکلاسي دانشگاهي مجني عليه بوده و چندين بار به خواستگاري وي رفته ولي رضايت حاصل نشده بود و قصد او از اين كار ازدواج اجباري بوده است .
متهم بنام (ح - ع) بعد از دستگيري در تحقيقات اوليه پليسي به عمل ارتكابي خود اعتراف و گفت به اتفاق چهار نفر از دوستانش او را با انگيزه ازدواج اجباري سوار نموده و به منزل يکي از دوستانش در هريس منتقل و بعد از اخذ يک نوشته در خصوص موافقت به ازدواج او را در تبريز رها كرده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292065

کشتن «شپش ریش» حرام اعلام شد!

 "کشتن شپش‌ها در محاسن مردان به این جهت که یکی از مخلوقات خداوند هستند، حرام اعلام و منع شده است".
«در محاسن برخی از برادران مسلمان که به تبعیت از سنت مبارک رسول‌الله (ص) اقدام به بلند کردن محاسن خود کرده‌اند، شپش‌های مبارکی ظاهر شده که دلیل آن کمبود و یا نبود آب در جبهه‌های نبرد به طور دائم و مستمر و بسنده کردن آنها به آن آب تنها برای گرفتن وضو است و این فضای مناسبی را برای رشد شپش‌ها فراهم کرده است.
در این راستا هیئت شرعی حلب به برادران مجاهد توصیه می‌کند که ریش‌های خود را به تبعیت از پیامبر (ص) با حنا رنگ کنند که موجب کاهش خارش ناشی از وجود شپش و کشته شدن آنها می‌شود که در محاسن آنها وجود دارد چراکه این شپش‌ها از مخلوقات مومن خدا هستند.»

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292053

برداشت هندوانه‌ای شبیه کدو در نیشابور

هندوانه‌ای شبیه کدو در روستای جیلو از توابع بخش مرکزی در هفت کیلومتری مسجد چوبی نیشابور برداشت شد.
ابوالفضل خاکزادی نوجوان کشاورزی که این هندوانه عجیب‌الخلقه را برداشت کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهارکرد: برداشت این هندوانه صد درصد اتفاقی بوده است و هیچ‌‌گونه بذر خاصی کاشته نشده است.
 وی بیان داشت: این هندوانه دارای پوستی زردرنگ است که در نگاه اول دقیقا شبیه کدو است اما پس از بریدن به‌جای کدو در داخل آن هندوانه‌ای قرمز‌رنگ با دانه‌هایی سیاه و مزه‌ای بسیار شیرین مشاهده می‌شود.

خاکزادی افزود: شکل ظاهری بوته این هندوانه هیچ فرقی با هندوانه‌های معمولی ندارد و فقط رنگ بوته آن کمی روشن‌تر است.
 وی بیان کرد: 40 عدد هندوانه شبیه کدو از ده عدد بوته برداشت شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292011

وبلاگ آموختن: عامل آن موتاسیون یا جهش ژن‌ها بر روی کروموزوم‌های سلول‌های زاینده است.

 كارگران سرب و روی زنجان مقابل استانداری تجمع كردند

پس از بروز اعتراضات مردمی به دلیل آلاینده بودن کارخانه سرب و روی زنجان و متعاقبا تعطیلی این کارخانه در تاریخ ۲۳ مردادماه، صبح امروز ۴۰۰ کارگر کارخانه سرب و روی زنجان که شغلشان تهدید شده است در مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

بلوار شهید چمران زنجان که تا هفته گذشته شاهد تجمع اقشار مختلف مردم به قصد تعطیلی و یا انتقال شرکت ملی سرب وروی زنجان بود، امروز پذیرای کارگران کارخانه سرب و روی بود تا اعتراضشان را نسبت به تعطیلی کارخانه اعلام کنند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98395

ضرورت مطالعه تاريخ برده داري در دنياي مدرن

گزارش ها حاکي است که حدود ۲۷ ميليون انسان برده در سراسر جهان وجود دارد. بنابراين ضروري است که سيستم آموزشي کشورها براي انتقال اطلاعات مربوط به اين دوره به نسل جوان اقدام کنند.

اما به نظر مي رسد که تدريس تاريخ دوران تاريک برده داري در مدارس آنهم به شيوه سنتي، کار مشکل و پيچيده اي باشد. بنابراين چگونه مي توان به نسل آينده کمک کرد؟ در جهان دانش به اين موضوع مي پردازيم.

·         گفتگو درباره تاريخ برده داري در گوادلوپ*

طي سال هاي اخير دولت فرانسه سعي کرده است با گنجاندن موضوعات مربوط به تاريخ برده داري در برنامه درسي کودکان در جزيره گوادلوپ، آنها را تشويق به يادگيري اين دروس کند.

تدريس تاريخ برده داري و تجارت برده که از دهه هشتاد به عنوان يک درس غير اجباري آغاز شده بود، در سال ۲۰۰۱ به لطف قانوني که توسط کريستين توبيرا وضع شد تبديل به يکي از دروس اصلي شد. اين قانون جديد، برده داري و تجارت برده را بعنوان جنايت عليه بشريت شناخت.

در گوادلوپ، گفتگو درباره اين دوره از تاريخ، هم براي معلمان و هم دانش آموزان يک چالش بزرگ محسوب مي شد. آنها نمي توانستند به مطالعه تاريخ غم انگيز آن دوران بپردازند و صحبت درباره رفتار سفيد پوستان فرانسوي با بردگان، براي دانش آموزان گاه شوک آور بود.

يکي از معلمان ساکن گوادلوپ مي گويد: «از آنجا که براي مدت زيادي تاريخ برده داري در گوادلوپ تقريبا تدريس نمي شد، اطلاعات ما درباره تاريخ اجدادمان خيلي غيرواقعي بود و معمولا در پاسخ به سوالاتي درباره تاريخ پدربزرگ ها و مادربزرگ هايمان جواب هاي روشن و دقيقي نداشتيم. اکنون دوره هاي آموزشي مختلفي را درباره اين موضوع حساس گذرانده ايم و تاريخ برده داري را به شيوه اي پيشرفته و جديد به کودکان آموزش مي دهيم و سعي مي کنيم هنگام تدريس، از شکسته شدن شخصيت عاطفي شاگردان جلوگيري کنيم.»

بر خلاف ساير دوره هاي تاريخي که اسناد و مدارک زيادي وجود دارد، اطلاعات درباره تاريخ برده داري به آرامي رشد مي کند و به همين دليل فرايند تدريس آن در مدارس نيز شتاب آرامي دارد. زيرا براي مردم و معلمان مشکل است که بتوانند تمام اطلاعات را يکباره گردآورند و چشم انداز روشني درباره اين بخش از تاريخ داشته باشند.

قانون توبيرا به تشويق تحقيقات محلي درباره اين موضوع نيز پرداخته است. اکنون در کنار کتاب هاي درسي، کتاب هاي ديگري نيز درباره تاريخ کارائيب و دي وي دي هايي درباره شرايط کنوني اين سرزمين ها منتشر شده است.

ورونيک کلکو از آکادمي گوادلوپ مي گويد: «موضوعات متعددي براي کشف و مطالعه وجود دارد. امروزه پژوهش درباره تاريخ استعمار و احياي آن ضروري است. ما تلاش مي کنيم که در اين راه قدم برداريم و قبول داريم که تدريس آن به عنوان يکي از مواد آموزشي کمي پيچيده است.»

·         ايجاد فضاي گفتگو در دانشگاه داکار درباره برده داري*

تاريخ متکي به پژوهش است و تاريخ برده داري نيز از اين قاعده مستثني نيست. يک پژوهشگر و استاد دانشگاه آفريقايي در سنگال درس هاي مفيدي را درباره تاريخ برده داري کشورش طراحي کرده و به تدريس درباره اين موضوع حساس مي پردازد تا به جوانان نشان دهد که چگونه توانسته اند شرايط را تغيير داده و تاريخ نويني را براي کشورشان بسازند.

در سه کيلومتري ساحل شهر داکار در کشور سنگال، جزيره کوچکي قرار دارد به نام جزيره گوره، که ياد آورنده دوران غم انگيز برده داري است. در موزه اين جزيره که «خانه بردگان» ناميده مي شود و در سال ۱۹۶۲ افتتاح شده، صحنه هايي از زندگي بردگان آفريقا بازسازي شده است. اين جزيره که يکي از مراکز اصلي تجارت برده دراقيانوس اطلس بوده، به کمک مورخان توانسته است نقش نمادين قوي را درباره تاريخ دوران بردگي ايفا کند.

عبدالرحمان نگيده از دانشگاه داکار مي گويد: «جزيره گوره سمبل جراحاتي است که براي سال هايي بسيار طولاني بر بردگان در سراسر اين قاره وارد آمده است. اگر ما اين سمبل را زنده نگه داريم اين امکان فراهم مي شود که وقايع مربوط به يک دوران بزرگ تاريخي به نسل هاي جديد منتقل شود. حتي اگر اين وقايع پايان يافته باشد باز هم بخشي از تاريخ ماست و بايد خود را در قبال آن مسئول بدانيم.»

آقاي نگيده در ادامه مي گويد: «اگربه موضوع نگاهي احساسي داشته باشيم ممکن است نتوانيم از تاريخ برده داري درس بگيريم. اما اگر نگاهي متفکرانه داشته باشيم، آنگاه در مي يابيم که ما مجبور به مطالعه تاريخ اين دوران هستيم. زيرا بخشي از تاريخ بشريت است که حوادثي بسيار وحشتناک در آن دوران اتفاق افتاده است.

ما به تدريس تاريخ بردگي نمي پردازيم تا دوباره احساس نفرت، حقارت يا برتري را در انسان ها بيدار کنيم. اين کار را مي کنيم زيرا اين تاريخ، بخشي از داستان زندگي ماست. تارخ بردگان يک داستان ويژه براي سياهان نيست بلکه داستاني است که متعلق به مردم سراسر جهان است. بايد درک کنيم که در آن زمان تجارت و توسعه پايه اساسي صنعت بوده است و به کمک نيروي بردگان، توليد و صنعت در سراسر جهان رشد کرده است.

نقش آموزش و پرورش بسيار مهم است. بايد به موضوع برده داري حتي در سطوح عالي آموزش و پرورش پرداخته شود. اين آگاهي ها مانع از آن مي شود که افرادي بتوانند با اقدامات سياسي، حقوق اساسي ديگران را محدود کنند.»

موزه نانت فرانسه، حافظ ميراث تاريخ برده داري

براي پژوهشگران، موزه ها و نمايشگاه ها منابع بسيار مهمي براي تدريس تاريخ است. در شهر نانت کشور فرانسه، بندري که در گذشته براي انتقال بردگان به ديگر کشورها استفاده مي شده است، به يادبودي براي منع برده داري تبديل شده است.

در قرن هجدهم ميلادي، نزديک به ۴۵۰ هزار مرد، زن و کودک برده از شهر نانت به مستعمرات آمريکا حمل شدند. يک خاطره دردناک که نانت براي مدت طولاني سعي در چشم پوشي از آن داشت. اما در سال ۲۰۱۲ اين شهر سرانجام اولين بناي يادبود را براي لغو برده داري ساخت.

مدير ميراث فرهنگي و باستان شناسي شهر نانت مي گويد: «يک بيماري و يک سکوت غم انگيز و آگاهانه در حافظه نانت وجود داشت.اين خاموشي تا دهه ۱۹۸۰ ميلادي ادامه يافت و همه سعي در پنهان ساختن تاريخ داشتند. اما در ابتداي قرن ۲۱ احساس شد که بيان اين بخش از تاريخ شهر بسيار مهم است و بايد درباره آن گفتگو شود. به اين ترتيب با ساخت يادبودي، فضاي لازم براي گفتگو و مطالعه درباره اين موضوع فراهم شد.»

براي افزايش سطح آگاهي ها، موزه نانت صدها سمبل از دوران برده داري را جمع آوري و نگهداري کرده است.

يکي از مورخان موزه تاريخ نانت مي گويد: «ما نظرسنجي انجام داديم که مشخص کرد مردم با بازديد از اين موزه چيزهاي بسياري مي آموزند و نکات جديدي را کشف مي کنند و اين بازديدها بويژه براي نوجوانان بسيار مفيد بوده است. اين موضوعي است که مردم در مقابل آن بي تفاوت نيستند. در اين موزه اسناد زيادي وجود دارد که براي مردم جالب است.»

برخي از علاقه مندان، مانند «ديدونه بوترين» تصميم گرفته اند که قدمي فراتر از اين بگذارند و به کمک دوستانشان به بازسازي يکي از کشتي هاي بردگان متعلق به قرن هجدهم بپردازند.

ديدونه بوترين متخصص تاريخ برده داري مي گويد: «ما تصميم گرفتيم که يکي از کشتي هاي بردگان را بازسازي کنيم. آن هم زماني که ديگر هيچ کشتي بردگاني در جهان وجود ندارد. ساخت يک کشتي براي هزاران برده مي تواند حوادث تاريخي را قابل فهم تر سازد. با اين کار، اگرچه شما نمي توانيد به آن تاريخ برگرديد اما مي توانيد تاريخ را به عصر جديد بياوريد. اين کشتي در قاره ها به سفر مي پردازد و ارزش هاي مردم آفريقا را به همه نشان مي دهد.»

نانت تصميم گرفته است که گذشته اش را بپذيرد. اما شهرهاي اروپايي زيادي بويژه در کشور پرتغال هنوز حاضر به انجام چنين کاري نيستند. زيرا پس از گذشت سال ها، هنوز زخم برده داري در بسياري از کشورهاي اروپايي کاملا التيام نيافته است.

منبع: دانش و فن یورونیوز فارسی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب