روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

بحران در جنگل های گیلان

جنگل‌ها را ريه كره زمين مي‌نامند. ريه‌هايي كه آلودگي و دي اكسيد كربن زمين را مي‌گيرند و پاكي و هواي تنفس را به ساكنان كره زمين اهدا مي‌كنند. به‌رغم همه اين نكات، هر روز يك آفت به جان درختان و جنگل‌ها مي‌افتد. روزي خطر جاده‌سازي در ميان آنها رخ مي‌نمايد و روزي ديگر خطر آتش‌سوزي تهديدش مي‌كند.
يك بار انگلي جانوري درختان را مي‌خورد و باري ديگر ريزگردها آنها را خفه مي‌كند. قطع درختان اما فقط از انسان بر‌مي‌آيد. آفتي كه هيچ درماني ندارد و پس از رخ دادن، راهي براي بازگشت نيست. قاچاق چوب هم موضوعي است كه اين روزها واكنش‌هاي بيشتري را در ميان مسئولان برانگيخته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اخيرا از روند شتاب زده قاچاق چوب در ماه‌هاي نخستين سال خبرداده و گفته است: «48 هزار اصله چوب قاچاق از ابتدای سال تاکنون در استان کشف و ضبط شده است. بیشترین آمار کشف چوب‌های قاچاق مربوط به شهرستان‌های آستارا، تالش، رودبار، سیاهکل، رضوانشهر و رشت است.» آمارها هرروز از دستگيري تعدادي از قاچاقيان خبر مي‌دهند.
صرف رفتارهاي قهرآميز و مقابله خشن با قاچاقچيان، به‌ويژه قاچاقچيان بومي چندان راهگشا نخواهد بود، چرا كه بيكاري خواسته يا ناخواسته تبعاتي دارد كه بايد با رفع خود بيكاري نتايج و تبعات آن‌هم برطرف شود. قاچاق چوب هم نتيجه بيكاري است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292200

آتش سوزی در جنگل های گچساران

اين آتش سوزي از ساعت ۱۰ صبح امروز در منطقه جنگلي يكي از كوه هاي روستاي مارين معروف به تنگ سينگ به دليل نا معلومي رخ داد و همچنان ادامه دارد.

گروه هاي امدادي مختلفي براي مهار آتش به اين منطقه اعزام شده اند كه به دليل كوهستاني و سخت گذر بودن كار آنها با مشكل مواجه شده است.
روستاي مارين باجمعيت بيش از۲۸۸ نفر در ۳۵ كيلومتري شهرستان گچساران واقع شده است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292225

دلالان بازار خرما را قبضه کرده‌اند

دلالان در شهرستان دشتستان بازار خرمارا قبضه کرده‌اند که موجب متضررشدن نخل‌داران شده است.
اکنون بیش از 70 درصد خرمای محصولی استان بوشهر از دشتستان تولید می‌شود.
اعلام قیمت تضمینی محصولات کشاورزی نه تنها به سود کشاورزان نیست بلکه موجب متضررشدن کشاورزان و منفعت دلالان می‌شود.
اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی خرما سبب افت قیمت این محصول در بازار می‌شود و دلالان به‌صورت هماهنگ قیمتی زیر قیمت خرید تضمینی را قیمت خرید خرما قرار می‌دهند و از این طریق سودهای هنگفت به جیب می‌زنند.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/340019

اهدای اعضای بدن کودک 5 ساله به 3 بیمار

با رضایت خانواده یک کودک سوسنگردی که مرگ مغزی شده بود اعضای بدنش به سه بیمار نیازمند اهدا شد و آن‌ها از مرگ حتمی نجات یافتند.
مجتبی کودک پنج ساله سوسنگردی که در روز 24 مردادماه به همراه خانواده برای شرکت در مراسم جشن عروسی یکی از بستگان عازم اهواز شده بودند در جاده دچار سانحه رانندگی می‌شوند.
در این حادثه خونبار مادر مجتبی جان سپرد و او، پدر و برادرش مصدوم و به بیمارستان منتقل و بستری شدند.
مجتبی به علت ضربه مغزی و آسیب دیدگی شکم تحت عمل جراحی قرار گرفت ولی به دلیل شدت جراحات و پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان مرگ مغزی وی از سوی پزشکان اعلام می‌شود.
با اعلام رضایت خانواده، پیکر مجتبی در بیمارستان گلستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و کلیه‌ها و کبدش برای پیوند به افراد نیازمند از بدنش خارج شد.
این اعضا برای انجام پیوند به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد تا جان سه کودک را نجات دهد و لبخند دوباره بر لبان آنان بنشاند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292137

اعتراض معلمان به عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان

اطلاعات اندکی در رابطه با صندوق ذخیره فرهنگیان در دسترس است زیرا گزارشی از عملکرد سالانه‌اش ارائه نمی‌شود. فرهنگیان از نحوه سرمایه گذاری، املاک، موسسات تحت پوشش و... صندوق ذخیره پولی‌شان اطلاعی ندارند و تنها میزان سود سالیانه و ارزش دارایی آن‌ها اعلام می‌شود.

از ۷ الی ۸ سال پیش، فرهنگیان سهام بانک سرمایه را خریدند. هر سهم در آن زمان ۱۰۰ تومان ارزش داشت. هنوز ارزش سهام بانک سرمایه تغییری نکرده و ۱۰۰ تومان باقی مانده است و سودی که قابل بیان باشد نیز به معلمان پرداخت نشده است.

قرار بود به میزانی که فرهنگیان از حقوقشان به این صندوق واریز می‌کنند دولت هم واریز کند اما دولت این تعهد را با تاخیر چندین ساله انجام می‌دهد.

هر وزیری که سر کار می‌‌آید یکی از خواص خود را به سمت مدیر عاملی صندوق ذخیره فرهنگیان تعیین می‌کند و این روند باعث شده انتظارات فرهنگیان از این صندوق پولی به هیچ وجه برآورده نشود.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98564

ادامه تأخیر در پرداخت حقوق ۲۰ کارگر آب و فاضلاب طبس

شرکت «فرآیند کاو»، مجری پروژه‌های شرکت آب و فاضلاب طبس از پرداخت ۷ ماه حقوق و دستمزد ۲۰ کارگر قراردادی کوتاهی کرده است.
شرکت پیمانکاری فرآیند کاو با وجود آنکه پروژه‌های اجرایی خود را در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۱ به اتمام رسانده، اما هنوز معوقات حقوقی کارگران را پرداخت نکرده است.
پیش از این با خروج تدریجی ۵۰ کارگر، تعداد کارگران شاغل در این مجموعه به ۲۰ نفر رسیده بود.
۲۰ کارگر از تیرماه سال گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند با وجود متوقف شدن کار کارگاه، کارگران آن نیز با توجه به اینکه حقوقی دریافت نمی‌کردند از ادامه همکاری با این شرکت صرف نظر کردند و اکنون تنها دو کارگر به عنوان نگهبان به کار خود ادامه می‌دهند.
با وجود آنکه سایر کارگران این شرکت ۷ ماه است که از کارفرمای خود حقوق طلب دارند اما این دو نگهبان با وجود تعطیلی کارگاه همچنان به کار نگهبانی خود ادامه داده و ۱۳ ماه است که حقوقی نگرفته‌اند.

این دو کارگر محافظ اموالی هستند که میلیارد‌ها تومان ارزش مالی دارد و مالک آن حاضر به تحویل اموال خود نیست، با این حال این کارگران از ترس اینکه‌‌‌‌ رها کردن این اموال تبعاتی را برایشان بوجود می‌آورد تا به امروز سختی‌های را به جان خریده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=98599

کاهش 70 درصدی تولید عسل

 حبیب برومند داشقاپو درواکنش به کاهش 70 درصدی حجم تولید عسل نسبت به سال گذشته، گفت: با توجه به اینکه کشوربه علت داشتن کوهستان های بکر ازموقعیت جغرافیایی مطلوبی برای تولید و پرورش زنبورعسل برخورداراست اما متأسفانه تولیدکنندگان عسل به جای استفاده ازباغات گل از شکر برای تغذیه زنبورها نیزاستفاده می کنند.
متأسفانه صد درصد عسل های موجود در بازار تقلبی هستند، زنبورداران برای کسب سود بیشتر و نیز افزایش راندمان تولید عسل از شکر برای تغذیه زنبورها استفاده کرده  گرانی شکرمنجر به زیان هزارمیلیارد ریالی زنبورداران شد
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/292231

نقش هپاتيت سي در آسيب رساندن به کبد

ويروس هپاتيت سي، ويروسي است که به کبد آسيب مي‌رساند. خيلي‌ها گمان مي‌‌کنند که بايد از افرادي که به هپاتيت سي مبتلا هستند، فاصله گرفت؛ اما انتقال اين ويروس آسان نيست. براي اين ويروس هنوز واکسني وجود ندارد.

ويروس هپاتيت سي در سال ۱۹۹۸ کشف شد. اين ويروس که به کبد آسيب مي‌رساند، يا از طريق زخم‌هايي خوني از انسان به انسان منتقل مي‌شود، يا از طريق انتقال خون.
کبد مسئول سم‌زدايي بدن
بر خلاف اعضاي ديگر بدن، کبد مي‌تواند به سرعت از آسيب‌ها بهبود يابد. کبد زماني ديگر قادر به عملکرد درست نيست که بين ۶۰ تا ۷۰ درصد آن از بين رفته باشد. به همين دليل، هر چه زودتر هپاتيت سي درمان شود، شانس بيشتري براي جلوگيري از مزمن شدن آن وجود دارد.
اما اگر عفونت مزمن شود، آثار خود را بر روي کبد به جاي مي‌گذارد. در بدترين حالت، سلول‌هاي کبد از بين مي‌روند و اين عضو ديگر قادر به انجام مهمترين وظيفه‌اش يعني سم‌زدايي بدن نيست. به همين خاطر، اين سموم وارد بدن مي‌شوند. از طرف ديگر بهره‌برداري کامل از مواد غذايي مقوي در بدن صورت نمي‌گيرد. در اين حالت تنها راهي که وجود دارد، پيوند يک کبد جديد است.

هپاتيت سي هم سطح با بيماري سل و مالاريا
در کشور آلمان کساني که دچار هپاتيت سي مي‌شوند، بايد آن را به اداره بهداشت شهر اطلاع دهند. حتي اگر پزشکي نسبت به بيماري شکي داشت و اگر در آزمايشگاهي موردي مشکوک يافته شد، بايد اين امر به اداره بهداشت اطلاع داده شود.
در سال ۲۰۱۰ سازمان بهداشت جهاني، هپاتيت سي را به عنوان يک بيماري پر اهميت شناسايي کرد و آن را هم رديف بيماري ايدز، سل و مالاريا قرار داد. در سراسر دنيا حدود ۱۵۰ ميليون نفر به هپاتيت سي مبتلا هستند؛ بين ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر از آنان در آلمان زندگي مي‌کنند.
کبد هيچ‌گاه درد نمي‌کند
خستگي، کوفتگي بدن و درد مفاصل از نشانه‌هاي بيماري هپاتيت سي هستند. اين‌ها نشانه‌هايي نامشخص هستند که مي‌توانند با خيلي از بيماري‌ها ارتباط داشته باشند. حتي بيماري هپاتيت سي علامت‌هايي از خود نشان نمي‌دهد، زيرا کبد هيچ‌گاه درد نمي‌کند. به همين خاطر خيلي‌ها به طور ناگهاني و اتفاقي به اين مساله پي مي‌برند. ‌

ويروس‌هاي هپاتيت سي زير ميروسکوب

به گفته يان لايدل (Jan Leidel)، مدير کميسيون دائمي واکسيناسيون در برلين، در گذشته انتقال هپاتيت سي، بيشتر از طريق انتقال خون در يک عمل جراحي صورت مي‌گرفت، يا از طريق وسائلي که در يک عمل جراحي به کار برده مي‌شوند و کاملا تميز نيستند. به گفته لايدل، امروزه اين ويروس بيشتر از طريق استفاده مشترک از لوازم مربوط به مواد مخدر و يا از طريق رابطه جنسي منتقل مي‌شود.
داروهايي براي مبارزه با هپاتيت سي
امروزه از دو دارو براي مبارزه با بيماري هپاتيت سي استفاده مي‌شود. داروي Ribiverin که تکثير اين ويروس را کاهش مي‌دهد و ديگر Interferon، پروتئيني است که توسط خود بدن از طريق گلبول‌هاي سفيد توليد مي‌شود. براي درمان هپاتيت سي اين ماده را در آزمايشگاه توليد و به افراد بيمار تزريق مي‌کنند. براي ويروس هپاتيت سي هنوز واکسني توليد نشده است.

چگونه کبد به هپاتيت C مبتلا مي‌شود؟

از بين بيماريهاى ويروسى، بيمارى هپاتيت يكى از شايع‌ترين‌هاست. با وجود اينكه ويروس‌هاى عامل هپاتيت همگى به بافت كبد حمله مي‌کنند اما به دليل ساختار ژنتيكى متفاوتشان منجر به بروز انواع مختلف هپاتيت مثل A، B، C و D مى‌شوند.

منبع: دانش و فن فارسی DW.DE

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 1 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب