روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

کارگران معادن طلای آفریقای جنوبی برای افزایش دستمزد اعتصاب می‌كنند

اتحادیه ملی معدنکاران در اعتراض به میزان دستمزد معدنچیان، به دنبال برگزاری اعتصاب در معادن طلا این کشور از روز سه شنبه آینده است.

اتحادیه ملی معدنکاران پیشنهاد افزایش 6/5 درصدی حقوق معدنچیان از سوی اتاق معادن آفریقای جنوبی را یک شوخی خوانده و آن را رد کرده است.
لیسی با سیشوکا سخنگوی اتحادیه ملی معدنکاران روز جمعه گفت که درخواست این اتحادیه برای افزایش میزان دستمزد معدنچیان که در شرایط طاقت فرسایی در زیرزمین کار می‌کنند بسیار بیش از این مقدار است.
این اتحادیه خواهان پرداخت هفت هزار رند (۷۰۰ دلار) برای کارگرانی که در بیرون از معدن کار می‌کنند و هشت هزار رند (۸۰۰ دلار) برای کارگران فعال در داخل معادن شده است.

در سال گذشته میلادی، موج اعتصابات و تنش‌های کارگری بویژه در بخش معدن آفریقای جنوبی اگرچه در ‌‌نهایت منجر به افزایش دستمزد معدنچیان شد، اما خسارات قابل توجه اقتصادی متوجه این کشور کرد.
علاوه بر این، در جریان این اعتصابات شماری زیادی از کارگران نیز کشته و زخمی شدند که اوج این تنش‌ها، کشتار ۳۴ تن از معدنچیان معدن پلاتینیوم ماریکانا توسط نیروهای پلیس در شانزدهم اگوست (اوت) سال گذشته میلادی بود.
اعتصاب کارگران معادن طلا درحالی کلید می‌خورد که بیش از ۳۰ هزار تن از کارگران بخش خودروسازی آفریقای جنوبی به منظور افزایش دستمزدشان همچنان در اعتصاب بسر می‌برند.
در حدود ۹۰ هزار تن از کارگران ساختماتی عضو اتحادیه ملی فلزکاران آفریقای جنوبی نیز از روز دوشنبه گذشته اقدام به برپایی اعتصاب کرده‌اند.
این اتحادیه با نفوذ کارگری، خواهان افزایش ۱۲ درصد دستمزد کارگران ساختمانی در آفریقای جنوبی شده و این درحالی است که کارفرمایان تنها با افزایش ۷ درصدی حقوق کارگران موافقت کرده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100826

تعویق حقوق كارگران در جریان انتقال طبس

یك فعال كارگری در شهرستان طبس از تعویق دو ماهه حقوق كارگران شرکت توزیع برق طبس که تحت نظارت شرکت پیمانکاری رایان گستر فعالیت دارند خبر داد. 

این کارگران که در زمینه سرویس و نگهداری شبکه ترانس برق شهر طبس فعالیت دارند، به دلیل پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های پیمانکار از تیر ماه سال جاری حقوق نگرفته‌اند.
قرار داد این کارگران با کارفرما هر دو ماه یکبار تمدید می‌شود، سابقه کار این کارگران نیز که از سال ۸۷ به استخدام این شرکت پیمانکاری در آمده‌اند حدود ۵ سال است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100899

تعدیل ۵۰ کارگر غرب استیل در بازگشت از تعطیلات تابستانی

کارگران کارخانه غرب استیل که از ۱۵ مرداد ماه به تعطیلات تابستانی رفته بودند، امروز در هنگام بازگشت به کارخانه متوجه شدند از ورود ۵۰ کارگر قراردادی به کارخانه جلوگیری شده است.
دلیل تعدیل ۵۰ نفر از مجموع ۵۰۰ کارگر این کارخانه را کاهش سفارشات خودروسازان به این کارخانه و به تبع، کاهش تولید عنوان کرد و گفت: خودروسازان داخلی به سبب ارزان بودن اجناس چینی سفارشات خود را از این کشور‌ها وارد می‌کنند و این در حالیست که انبارهای کارخانه غرب استیل از محصولات با کیفیت تولید داخل انباشته است.

این فعال كارگری سابقه کار کارگران تعدیل شده را ۷ تا ۱۰ سال عنوان کرد و درباره سرنوشت ۴۵۰ کارگر باقی مانده غرب استیل گفت: ۵۰ کارگر غرب استیل با پایان قرارداد کاریشان تعدیل شدند و با توجه به اینکه هنوز از زمان قرارداد سایر کارگران باقی مانده است، ۴۵۰ کارگر باسابقه این کارخانه نیز نگرانند که با پایان مدت قرارداد، کارفرما قصد تمدید قرارداد آنان را نداشته باشد و بیکار شوند.
کارخانه غرب استیل از سال ۱۳۶۱ با تولید ظروف استیل فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۷۵ با پیوستن به جرگه تولیدکنندگان قطعات بدنه خودرو از جمله پژو پارس، ۴۰۵، ROA و L۹۰، در کنار گروه صنعتی ایران خودرو، ساپکو، رنوپارس، پارس خودرو، سایپا، سازه گستر و زامیاد فعالیت می‌کند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=100829

10 كشته در تصادف زنجيره اي سبزوار - شاهرود

در اين حادثه كه ظهر جمعه در ۲۵ كيلومتري شهرستان ميامي رخ داد، هفت خودرو شامل يك دستگاه تريلي، يك دستگاه كاميون و پنج دستگاه خودروي سواري از نوع پرايد، پژوپارس و پژو ۲۰۶ با هم برخورد كردند.
شدت حادثه به حدي بود كه پس از تصادف، سواري پژو پارس و كاميون دچار حريق شد و ۱۰ نفر از هموطنان در دم فوت و ۱۲ نفر نيز مجروح شدند.
علت بروز اين سانحه را بي توجهي راننده كاميون به جلو و رعايت نكردن اصول ايمني از سوي يكي از شركت هاي خودروساز نيز علت ديگر بروز اين تصادف بوده است.
شركت مذكور در مرگ پنج نفر از سرنشينان يك خودرو ۵۰ درصد مقصر است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293443

مرگ 6083 تن در حوادث رانندگی تیرماه

 سازمان پزشکی قانونی با اعلام کاهش 9.5 درصدی تلفات رانندگی در چهار ماهه امسال از مرگ 6083 تن در حوادث رانندگی تیرماه خبر داد.
در چهار ماهه نخست امسال استان‌های فارس با 556، خراسان‌رضوی با 452 و استان‌تهران با 423 مورد بیشترین و استان‌های ایلام با 46، کهگیلویه و بویراحمد با 67 و یزد با 73 مورد کمترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی را داشتند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293477

 قطع درختان در حواشی کرخه: ریه های شوش و دزفول در خطر هستند

درختان قسمتی از جنگل های کرخه و بیشه های اطراف پل حمید آباد دزفول توسط افراد ناشناس قطع شدند و تاکنون هیچ برخوردری در این خصوص با این افراد صورت نگرفته است.
رودخانه کرخه پس از رودخانه‌های کارون و دز سومین رودخانه بزرگ ایران از نقطه نظر آبدهی محسوب می‌شود. رودخانه کرخه از شمال به سوی جنوب جریان دارد و پس از گذر از کنار آثار شوش باستان به سوی غرب تغییر مسیر می‌دهد. در 40 کیلومتری شمال اهواز مسیر آن دوباره تغییر کرده و وارد عراق می شود..

سرشاخه‌های اصلی تشکیل دهنده رودخانه کرخه، رودخانه‌های سیمره، کشکان، قره سو، گاماسیاب و چرداول هستند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293441

بابک زنجانی: نه دلال نفتی‌ام، نه رانت خوار

من سال‌هاست که کار تجارت بین‌المللی و فعالیت اقتصادی می‌کنم و در این تجارتم بارها گرفتار شده و بالا و پایین شده‌ام. ازسال 1379 به صورت حرفه‌ای شروع به ایجاد شرکت‌های داخلی و خارجی کردم تا جایی که سال 1381 چیزی حدود 11شرکت ایجاد شده داشتیم که نیاز به منابع مالی داشت و تصمیم گرفتم موسسه مالی در خارج از ایران ایجاد کنم تا بتواند با جذب منابع ارزان قیمت شرکت‌های تحت پوششم را تامین مالی کند. این کار در امارات آغاز شد و با تاسیس یک موسسه مالی کلیه ال‌سی‌ها و انتقال پول و منابع با همکاری بانک‌های خارجی آغاز و منابع ارزان قیمت تهیه و در اختیار شرکت‌هایم قرار می‌گرفت تا جایی که در بیش از شش کشور سرمایه‌گذاری اساسی انجام شده بود و حتی نیازی به بانک‌های داخل کشور برای اخذ تسهیلات و هر گونه کمک نداشتم. تا اینکه جمع شرکت‌ها و موسسات تحت پوشش من به 64 شرکت داخلی و خارجی رسید و نیاز به یک شرکت هلدینگ برای ساماندهی و یکی شدن در کلیه شرکت‌ها بود که با ایجاد هلدینگ سورینت و انتقال سهام تک تک شرکت‌های ایجاد شده سمت و سوی بهتری گرفت که هم‌اکنون در ایران و دیگر کشورهای دنیا با 17 هزار نفر پرسنل مشغول ارائه تجارت و خدمات هستیم.

با این حساب شما تمامی اتهامات مطرح شده علیه خود در زمینه فروش نفت ایران را رد می‌کنید.

ما نه در خرید و نه در فروش نفت نقشی نداشته‌ایم. ما در این عملیات جان خود را کف دستمان گذاشتیم و فکرمی‌کردیم جایزه هم به ما بدهند. برای فروش بار 12 کشتی نفت ایران کمک کردیم و زمینه آن را فراهم ساختیم، پولش را هم گرفتیم. منافع ما هم فقط همان هفت در هزار کارمزد انتقال پول نفت ایران به داخل کشور بوده است یعنی چیزی حدود 150 میلیون دلار. این در حالی است که تمام بانک‌های چینی و کره‌ا‌ی برای انتقال پول بیش از 20 درصد کارمزد دریافت می‌کنند در صورتی که من زیر یک درصد کارمزد داشته‌ام. اگر من هم 20 درصد می‌گرفتم کارمزد بیش از سه‌چهار میلیارد یورو بود و این همه خسارات را هم کسی ادعا نمی‌کرد اکنون تمام کارهای اقتصادی من آسیب دیده است؛ از 10 سال پیش تاکنون کار اقتصادی می‌کنم و مربوط به چند ماه و چند سال پیش هم نیست، فقط از خرید هواپیمایی قشم ما شش سال می‌گذرد کی آن زمان کار نفت وجود داشته که من از طریق آن ثروتمند شده باشم؟!

سوال دیگری که مطرح است این است که با توجه به این کمکی که می‌گویید به دولت و شرکت نفت

شاید یکی از دلایلی که وارد حاشیه‌ها شده‌اید وجود برخی ابهام‌ها و افراد باشد مثلا ارتباط شما با فردی که هم‌نام وزیر اسبق نفت است، چیست؟ تصاویری از وی در فضای مجازی منتشر شده که جنجالی بوده است. البته چند عکس هم از شما با اسلحه منتشر شد که ابهامات زیادی رابرانگیخت.

ایشان با ما دوست است و با وزیر اسبق نفت ایران هم هیچ رابطه خانوادگی ندارد. کاسبی خاصی هم با ایشان ندارم. فقط در گذشته یکی از هتل‌های وی را در کیش خریداری کردم و از آنجا هم همدیگر را شناختیم و چند مسافرت هم با هم رفتیم. ایشان هم به کشور بسیار کمک کرده همان سال ٨٨ خیلی‌ها به اسم لباس شخصی‌ها مردم را اذیت کردند و ایشان کسی بود که برای جان مردم روی موتور این‌ور آن‌ور می‌دوید اما از شانسش مثل فروش نفت ما هر کس یک چیزی درباره‌اش می‌گوید در حالی که انسانیت کمک‌های ایشان برای خیلی‌ها پوشیده است. من در سال 1388 و در جریان شلوغی‌ها اصلا در داخل کشور نبودم و عکس‌های منتشر شده من با اسلحه نیز مربوط به اربیل عراق است. مجموعه‌ای در عراق داریم که در آنجا کار نفتی می‌کند. آنجا نفت را تبدیل به گازوئیل کرده و از کردستان عراق به افغانستان ترانزیت می‌کردیم. آن زمان هم از سر مرز تا اربیل همه مسلح بودند و من هم همین‌طور.

با آقای مرتضوی دو سه بار جلسه داشتیم. در جلسه اول قرار شد در ازای واریز مبالغی 117 شرکت تامین اجتماعی را بخریم. این ماجرا برخورد کرد به ماجرای فیلمبرداری دیدار من با فاضل لاریجانی. خیلی از مواردی که درباره ما مطرح شد البته واقعیت نداشت. بنده با فاضل لاریجانی هم پنج دقیقه بیشتر صحبت نکردم. آقای مرتضوی یک روز به من زنگ زد و گفت که به تامین اجتماعی بیایم. او من را در اتاقی نگه داشت و گفت آقای لاریجانی در اتاق بغلی است و با شما کار دارد. گفتم چه کار دارد؟ گفت می‌خواهد با شما آشنا شود، شاید بتواند در هیات مدیره این شرکت‌ها به شما کمک کند. ما نمی‌دانستیم در آنجا دوربین کار گذاشته‌اند. من که وارد اتاق لاریجانی شدم مرتضوی رفت بیرون. من که نشستم آقای لاریجانی دو سه کارت به من داد و گفت اگر یک موقع در مشاوره شرکت‌ها کمک خواستید مجموعه من می‌تواند به شما کمک کند. همین! بیشتر از این هم نشد، تشکر کردم و گفتم اگر این شرکت‌ها را گرفتیم به شما هم زنگ می‌زنیم. بعد ناگهان آقای مرتضوی داخل اتاق شد و گفت چی شد؟ انجام شد. ان‌شاءالله که کارتان به هم وصل شده است و ما هم از یکدیگر خداحافظی کردیم و فردای آن روز فیلم این ماجرا در مجلس پخش شد و مثل بمب ترکید.

آیا فروش 117 شرکت زیر مجموعه تامین اجتماعی به شما به این شکل قانونی بوده است؟

مراحل قانونی خرید شرکت‌ها طی شده بود و آنها مصوبات داخلی خودشان را گرفتند و از کمیته بالاتری هم در زمینه فروش شرکت‌ها مصوبه گرفتند. خودشان هم دوست داشتند از شر این شرکت‌ها راحت شوند، چرا که همه‌شان زیانده و مشکلدار بودند.

ما در تاجیکستان 10 شرکت داریم و هر زمان که وارد آنها می‌شویم 10 پلیس از ما محافظت می‌کند اما معلوم نیست چرا در ایران که این همه کار کرده‌ام و البته منتی هم بابت آن نیست، این گونه رفتار می‌شود؟!

بانکی که در تاجیکستان است به مجموعه هلدینگ ترکیه ما تعلق دارد که من سهامدار آن هستم. ما در آنجا کارهای تجاری خوبی انجام داده‌ایم اما اگر هواپیمایی، ترمینال‌های اتوبوسرانی و ... هم در تاجیکستان داشتم که خیلی خوب است افتخار کشورمان است که بازرگانش در کشوری تاثیر گذار باشد اگر بگویند ابرانی‌ها آنجا موفقند بهتر است یا بگویند برای مواد مخدر در زندان‌های خارج از کشورند؟!

مجموعه متعلق به شما یعنی سورینت چطور توانست این قدر گسترده شود؟

ما توانستیم از طریق منابع مالی ارزان قیمت در خارج از کشور شرکت‌های خود را گسترش دهیم. الان 20 هزار میلیارد تومان در داخل کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. کل شرکت نفت چقدر کار کرده که 20 هزار میلیارد آن سود باشد؟

بنده در دوران سربازی راننده رییس بانک مرکزی وقت بودم. در آن‌زمان هم توانستم به کشورم کمک کنم و روزانه 20 میلیون دلار را می‌بردم بیرون در بازار می‌فروختم تا قیمت ارز در بازار نوسان نداشته باشد آن موقع هر دلار 300 تومان بود و زمزمه افزایش قیمت آن مطرح بود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/293462

ميلياردر ايراني: فاضل لاريجاني از من درخواستي نداشت

بعد از قرار گرفتن نام بابک زنجاني در فهرست تحريم‌هاي اروپا، آن‌طور که گفته مي‌شود، آقاي زنجاني تصميم مي‌گيرد بخشي از سرمايه خود در خارج کشور، معادل ۵ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار را با خريد حدود ۱۱۷ شرکت سازمان تأمين اجتماعي، به ايران منتقل کند.

بر اساس فيلمي مخفي که از گفت‌و‌گوي خصوصي سعيد مرتضوي، رئيس سازمان تأمين اجتماعي و فاضل لاريجاني منتشر شده، آقاي لاريجاني ظاهرا از آقاي مرتضوي مي‌خواهد که واسطه همکاري او با بابک زنجاني شود.

آقاي زنجاني در گفت و گو با بي‌بي‌سي فارسي مي‌گويد که يک ديدار کوتاه ۵ دقيقه‌اي با فاضل لاريجاني، برادر رؤساي مجلس و قوه قضاييه داشته و در آن ديدار طرح‌هايش را براي خريد شرکت‌هاي سازمان تأمين اجتماعي مطرح کرده است.

به گفته آقاي زنجاني، فاضل لاريجاني در آن ديدار مي‌گويد "اگر کمکي خواستيد در اين واگذاري‌ها کمک مي‌کنيم"، اما او در عوض "هيچ درخواستي نداشت".

جز فيلم مذاکره خصوصي فاضل لاريجاني و سعيد مرتضوي، فيلم ديگري هم در اينترنت از ديدار بابک زنجاني و سعيد مرتضوي منتشر شده که در آن نام فاضل لاريجاني و دو نفر ديگر مطرح مي‌شود.

بابک زنجاني درباره اين فيلم به بي‌بي‌سي فارسي گفته است: "سعيد مرتضوي خواهش مي‌کند که من به بيرون بگويم اين اشخاص، براي کمک ابراز آمادگي کرده‌اند؛ اما اين اشخاص ربطي به آقاي لاريجاني نداشتند. حالا چه جوري شد که فيلم گرفتند و در سايت‌ها گذاشتند، نمي‌دانم. نمي‌خواستند از من استفاده کنند. شايد [رقباي سياسي] مي‌خواستند کار خودشان را يک جوري با هم حل کنند".

عکسي ديگر او را همراه حسن ميرکاظمي نشان مي‌دهد.

آقاي ميرکاظمي، تاجري بسيجي و مالک چند کارخانه و واحد توليدي است. او شهرت خود را بيشتر مديون تصاويري است که در جريان انتخابات سال ۸۸ ايران منتشر شد. آن زمان، عکس‌هايي از فردي با لباس شخصي و کلت کمري در خيابان‌هاي تهران منتشر شد که ظاهرا در حال رويايي با معترضان بود. گفته مي‌شود که اين شخص کلت به دست، حسن ميرکاظمي است.

آقاي زنجاني مي‌گويد که حسن ميرکاظمي دوست اوست و اگر براي دفاع از کشورش به اسلحه دست برده، کار خلافي انجام نداده است.

منبع: بی بی سی فارسی

 پیشرفت ناسا برای جایگزین کردن ناوگان شاتل ها که دو سال پیش بازنشسته شدند  

سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، بعد از حدود یک دهه سردرگمی در مورد اینکه آینده ماموریت های انسانی به فضا چگونه باید رقم بخورد به طرح کم و بیش مشخصی رسیده است. طرحی که در ده سال آینده با سفر به ماه شروع خواهد شد و در نهایت رفتن به مریخ را در دیدرس دارد.

آخرین باری که انسان به ماه رفت سال ۱۹۷۲ بود. در این فاصله بشر به مدارهای نزدیک به زمین بسنده کرده است.از جمله ساختن یک ایستگاه بین المللی فضایی در مداری نزدیک به زمین که همیشه فضانوردانی از کشورهای مختلف در آن اقامت دارند و در آن آزمایش های علمی انجام می شود.

اما اکنون آژانس فضایی آمریکا با همکاری اروپایی ها برای بازگرداندن انسان به فاصله های دورتر آماده می شود و برای این کار ناسا درحال ساختن فضاپیمای تازه ای به نام اورایون بوده است.

اورایون نامش از یک سحابی درخشان آسمان شب می گیرد که زادگاه ستارگان است.فضاپیمای اورایون جایگزین شاتل ها خواهد شد که دو سال قبل پس از سه دهه ماموریت بازنشسته شدند.

در این فاصله ناسا برای بردن فضانوردانش به ایستگاه فضایی به موشک روسی سویوز تکیه کرده است. بلیت این سفر برای هر آمریکایی که سوار سویوز می شود ۷۱ میلیون دلار آب می خورد.

اورایون به یک معنی بازگشتی به دوره قبل از شاتل است. فضانوردان سوار بر یک کپسول به فضا برده می شوند که شبیه سیستم آپولوست که انسان را به ماه می برد.

ناسا در طراحی اورایون بر ایمنی تاکید زیادی دارد که دلیلش روشن است.شاتل ها دو بار دچار سانحه شدند. ابتدا در سال ۱۹۸۶ که چلنجر پس از پرتاب منفجر شد و بعد در سال ۲۰۰۳ که کلمبیا هنگام بازگشت به زمین متلاشی شد. ۱۴ فضانورد در آن دو حادثه کشته شدند.

اولین پرواز آزمایشی و بدون سرنشین اورایون سال آینده انجام خواهد شد و تا فاصله تقریبا پنج هزار کیلومتری خواهد رفت.مقام های ناسا اخیرا عملیات بازیابی کپسول اورایون را در پایگاه دریایی نورفوک در ایالت ویرجینیا برای خبرنگاران به نمایش گذاشتند.

مقام های ناسا می گویند که یکی از دلایل روی آوردن به سیستمی مانند آپولو سبک بودن آن است.

اسکات ویلسون، از مقام های این سازمان در جریان عملیات اخیر بازیابی کپسول اورایون به خبرنگاران گفت: "وقتی مدارهای کم ارتفاع زمین را ترک می کنید هر وزنی که همراه داشته باشید ده برابر می شود. برای مثل وقتی از زمین به ماه می روید هر نیم کیلوگرمی که می خواهید به ماه ببرید با توجه به ساختمان و نیروی پیش برنده و غیره، پنج کیلو می شود. بنابراین بردن یک وسیله بالدار در این فاصله ها هزینه زیادی از لحاظ جرم دارد زیرا شما در فضا نیازی به بال ندارید."

اولین ماموریت انسانی با اورایون قرار است در سال ۲۰۲۱ انجام شود.ناسا می خواهد سیارکی را با کمک یک فضاپیمای روبوتیک به مدار ماه بکشد تا بعد فضانوردان به آنجا بر سطح آن فرود آیند و نمونه برداری کنند.

گام بلند بعدی ماموریتی به مریخ خواهد بود. اما هنوز راه درازی تا آن زمان باقی مانده.برای سفر به مریخ موانع عمده ای وجود دارد مثل فاصله زیاد.بازگشت به ماه شاید اولین قدم در آن مسیر طولانی باشد.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب