روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

کرمانشاه:‌بیشترین بیکار/تهران: بیشترین جمعیت/سیستان و بلوچستان: بیشترین کم‌سواد

براساس اعلام مرکز آمار ایران میزان جمعیت کشور 77 میلیون و 149 هزار و 669 نفر اعلام شده است همچنین، در آمار گیری فوق میزان نرخ بیکاری کشور 10.5 درصد، نرخ رشد جمعیت 1.29 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 84.75 اعلام شده است. این در حالی است که بر اساس تصمیمات مسئولین سیاست افزایش جمعیت اتخاذ شده است و مجلسی‌ها به دنبال یافتن راه‌های مختلف برای اجرایی کردن این سیاست هستند.

البته این تصمیم مقامات ارشد از این منظر که کشور با کمبود جمعیت مواجه است و برای بقا نیاز به سیاست‌های افزایش جمعیتی دارد می‌تواند درست باشد اما مطمئنا هر تصمیمی تنها در یک جمله خلاصه نمی‌شود و ابتدا باید بسترهای لازم از جمله اشتغال و درآمد، خدمات درمانی، محیط زیست و توسعه اقتصاد کشور مهیا شود همچنین، بر اساس تحقیقاتی که ناسا انجام داده است ایران تا 30 سال آینده از یک منطقه نیمه خشک به یک منطقه خشک تبدیل می‌شود و بر اساس پیش‌بینی این مرکز تحقیقاتی ایران توانایی خود را در کشت محصولات کشاورزی از دست خواهد داد و به وارد کننده صرف کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد.

کرمانشاه دارنده رتبه اول بیکاری در کشور

براساس همین امار استان کرمانشاه با یک میلیون و 945 هزار و 227 نفر جمعیت با نرخ رشد بی‌کاری 20.7 درصدی جدول اولین رتبه بی‌کاری در کشور است، همچنین نرخ رشد جمعیت در این استان 0.69 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 81.72 درصد برآورد شده است.

سیستان محروم در صدر جدول استان های بی سواد

بر اساس اعلام مرکز آمار استان سیستن‌وبلوچستان با 28.44 درصد، بی سوادترین استان کشور را به خود اختصاص داده است و استان کردستان با 22.3 درصد بی‌سواد در جایگاه دوم قرار گرفته است و 19.56 درصد از جمعیت استان لرستان نیز فاقد سواد هستند آخرین رتبه بی سوادی در اختیار استان اردبیل با 19.23 درصد نرخ بی سوادی قرار دارد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/newsletter

دولت کنونی و میراث نیم میلیون استخدام شده غیر قانونی

«در دولت گذشته  422 هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.
 -  650 هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند و جذب حدود 450 هزار نفر ازاین افراد بدون ضوابط  و بر اساس رابطه‌ بوده است.
 - 2 درصد از 76 هزار نفری که در دو سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش استخدام شدند، بی‌سواد هستند. 14 درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی، 19 درصد راهنمایی، 1 درصد دیپلم و 33 درصد بالاتر از دیپلم هستند.
 - از سال 83 تا 91 حدود 332 هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند.
- در دولت گذشته عمده اطرافیان و خانواده‌های مسئولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی استخدام شدند، به طوری که دختر یکی از فرمانداران که الفبای زبان عربی را بلند نبود در آن دوران به‌عنوان معلم عربی استخدام شد و هم‌اکنون در حال تدریس درس جغرافیا است!»
1-استخدام بیش از 1500 نفر بی سواد در وزارتخانه متولی سواد آموزی قضیه ای به غایت طنزآمیز است. شاید گفته شود این افراد برای امور خدماتی استخدام شده اند که نه نیاز به سواد الفبایی دارد و نه مهارت خاصی. در پاسخ می توان به ستونی از صفحات نیازمندیهای پرشمارگان ترین روزنامه ایران ارجاع داد که گاه زن و شوهر لیسانسه را آماده سرایداری در یک ساختمان معرفی می کند.
تنها می توان حدس زد که برخی «از ما بهتران» که مملکت را مِلک طِلق خود می دانند احساس کرده اند استخدام برادر و خواهر و پسر عمویشان کافی نیست وبرای بستگان بی سواد خود نیز کاری دست و پا کرده اند.
2- گفته اند دختر یکی از فرمانداران که الفبای عربی هم بلد نبوده به عنوان معلم عربی استخدام شده و هم اکنون در حال تدریس جغرافیاست! این هم استعبادی ندارد. چون همان گونه که پدر که لابد فرمانداری بلد نبوده ولی فرماندار شده احساس کرده دخترش هم می تواند عربی و جغرافیا تدریس کند.
وقتی وزیر کشور (وقت) می توانسته دکترای واقعی نداشته باشد و سر کلاس دانشکده حقوق خاطرات «اکسفورد» با «فتحه بر روی الف» را بازگوید از فرماندار فلان شهرستان که چندین مرتبه پایین تر از او بوده هم بیش از استخدام فرزند و گماردن او به تدریس عربی و جغرافیا برنمی آمده است!
4- دست آخر این که نقل می کنند در سال 1347 هنگامی که از پرفسور فضل الله رضا دعوت می شود ریاست دانشگاه تهران را بپذیرد تنها یک شرط تعیین می کند. این که اختیار داشته باشد کسانی را که بدون طی مراحل قانونی و صلاحیت علمی به عضویت هیات علمی درآمده اند درهر جایگاهی باشند کنار بگذارد. در آن زمان این شایعه درگرفته بود که برخی - که البته مدارک دانشگاهی لازم را داشتند و صرفا از نظر رتبه - با سفارش بالا آمده اند. هنگامی که موافقت با این شرط را اخذ می کند ریاست دانشگاه تهران را می پذیرد و گفته می شود به خدمت 100 نفر که بعضا شهرت و نفوذ هم داشتند پایان داد یا جایگاه شان را تنزل داد.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/346439

مرگ کارگر 18 ساله زیر آوار در تهران

 سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ یک کارگر افغان در پی ریزش آوار در یک محل گودبرداری شده خبر داد.
این حادثه در قطعه زمینی به وسعت 250 متر مربع که به عمق چهار متر گود برداری شده بود رخ داده و در حالی که کارگران مشغول کار در این منطقه بودند ناگهان دیواره ضلع غربی محل گود برداری فرو ریخته و در پی آن بخشی از ساختمان مجاور نیز تخریب شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346437 

+ نوشته شده توسط سیاوش در جمعه 1393/04/27 و ساعت 0:13 | 2 نظر

سرقت ۵۰۰ میلیون تومانی رستوران ایتالیایی از مشتریان

یک رستوران ایتالیایی در تهران با گرفتن رمز کارت بانک مشتریان در زمان پرداخت و کپی کردن آن مبلغ ۵۷۰ میلیون تومان سرقت کرده است.

محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) تهران امروز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه با اعلام این خبر گفت: "در حال حاضر ۷۳ شاکی برای این پرونده مورد شناسایی قرار گرفته است. از مردمی که از ابتدای امسال تا تاریخ ۱۳ خردادماه با مراجعه به رستوران {...} مورد سرقت قرار گرفته‌اند درخواست می‌شود که برای ثبت شکایت و پیگیری‌های بعدی به پلیس فتا مراجعه کنند."

رئیس پلیس فتای تهران گفت که براساس بررسی‌های اولیه، دستگاه کارت خوان در زیر میز نگهداری و از مردم رمزشان گرفته می‌شده است.

به گفته این مقام مسئول "اطلاعات ۴۰۰ کارت عابر بانک توسط این افراد به سرقت رفته است که در روزهای تعطیل ۱۳ و ۱۴ خردادماه، با همکاری بانک مرکزی و معاونت امور برداشت‌ها، حدود ۳۰۰ کارت که هنوز از آنها سرقت نشده سوزانده شد."

آقای کاکوان با اعلام اینکه با حکم مقام قضایی این رستوران پلمپ شده است، گفت: "بررسی‌های اولیه نشان داد که محمد ۴۲ ساله صاحب این رستوران دارای سابقه آدم ربایی و سرقت خودرو است که به همراه صندوق‌دار خود به نام حسین ۳۳ ساله اقدام به این سرقت می‌کرده است."

براساس اعلام پلیس فتا، این دو متهم در حال حاضر در بازداشت هستند: "محمد هیچگونه اطلاعی از مسائل سایبری نداشته اما متهم ردیف دوم که حسین نام داشت با اینکه دارای مدرک تحصیلی سیکل بوده اما به دلیل آشنایی با مسائل فنی نسبت به طراحی این نقشه اقدام کرده بود."

منبع: بی بی سی فارسی

آمارهای تکان دهنده درباره استخدام های دولت قبل

وی افزود: دولت گذشته بر اساس قانون باید حدود 125 هزار نیروی قراردادی جذب می‌کرد اما این تعداد به 548 هزار نفر در شرایط کنونی رسیده است، از طرف دیگر 422 هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 200 هزار سازمان بر خلاف قانون در دولت‌های گذشته ایجاد شدند، گفت: از طرف دیگر در دولت گذشته حدود 422 هزار نفر بدون رعایت هر گونه تشریفات مانند آگهی استخدامی و برگزاری آزمون استخدام شدند.
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خانه ملت، در تشریح گزارش عسگری‌آزاد جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در نشست غیر علنی امروز مجلس، گفت:‌ بر اساس این گزارش 200 هزار سازمان بر خلاف قانون در دولت‌های گذشته شروع به فعال کرده‌اند، همچنین 650 هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند که جذب حدود 450 هزار نفر از آن‌ها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده است
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346211

آقای وزیر ساعت چنده؟

ماجرا از این قرار است که پیش از ماه رمضان جناب " ظفر چاغلایان" وزیر سابق اقتصاد ترکیه - که ماجرای ساعت 350 هزار دلاری اش که گفته می شود از سوی "رضا ضراب" به او "هدیه" داده شده ، بسیار خبر ساز است - به همراه همسر و فرزندانش و محافظان خود برای صرف شام راهی یک رستوران لوکس در آنکارا می شود.
جناب وزیر سابق و همراهان دور میزی می نشینند و در میز کنار آنها دو نفر از پرسنل یک بیمارستان خصوصی ترکیه که همکار هم بودند، متوجه حضور وزیر سابق اقتصاد در رستوران می شوند.
دقایقی نمی گذرد که یکی از آن دو نفر به نام " حسن" به طعنه و کنایه از وزیر می پرسد:"آقای وزیر ساعت چنده؟" ؛ وزیر که البته از این سوال جا نمی خورد و به دلیل جنجال های رسانه ها درباره ساعتش می داند فرد سوال کننده به او طعنه زده است ، به آرامی جواب می دهد : "هفت و ربع."
اما به نوشته روزنامه "طرف " ترکیه ،دقایقی نمی گذرد که فرزندان و محافظان وزیر ، فرد سوال کننده را از جا بلند کرده و کشان کشان به آشپرخانه رستوران می برند و نام و مشخصات او و فرد همراهش را می پرسند.
با مقاومت فرد سوال کننده ، محافظان و فرزندان آقای وزیر سابق ، تلفن همراه او را به زور می گیرند و شماره های آن را بررسی کرده و در نهایت مشخصات فرد سوال کننده را در می آورند.
آن شب تمام می شود و فرد سوال کننده فردا از سوی مدیر بیمارستان احضار می شود و به او و همکارش گفته می شود به مدت یک هفته به سرکار نیایند و پس از طی یک هفته در نهایت حکم اخراج فرد سوال کننده را صادر می کنند.
روزنامه طرف ترکیه در گزارش خود می نویسد بیمارستان خصوصی که دو کارمند خود را اخراج کرده است، حاضر نشده است در این مورد پاسخ دهد و آن دو فرد همچنان پس از اخراج به دنبال پیدا کردن شغل جدید به این بیمارستان و آن کلینیک می روند اما تا کنون موفق به پیدا کردن شغل جدید نشده اند.
  گفتنی است در شبکه های اجتماعی ترکیه ، مخالفان حکومت اردوغان جنبشی با نام " آقای وزیر ساعت چنده " راه انداخته اند و این نخستین بار نیست که این سوال از وزیر پرسیده می شود و برخی مخالفان حکومت هرکجا وزیر سابق اقتصاد را می بینند، به کنایه از او این سوال را می پرسند به طوری که به نوشته روزنامه طرف از آن زمان، وزیر سابق اقتصاد دیگر به رستوارن نرفته است و کمتر در مجامع عمومی حاضر می شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/346122

افشاگری دو نماینده مجلس درباره زمین خواری همدیگر

نجف‌نژاد با یادآوری نامه خود در سال 1392 به رئیس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در آن نامه نوشتم که اگر من یک سانتی‌متر زمین برای شخص خود برداشته‌ام، آماده مجازات هستم.
وی با تأکید مجدد بر اینکه اگر دستگاه قضایی تملک شخصی زمین‌ها را از سوی خود ثابت کرد سزاوار مجازات است، خطاب به توکلی افزود: شما پرونده زمین‌خواری‌تان روشن است و چند هزار متر زمین در شهرک غرب گرفته‌اید که قرار بوده بخشی از آن به ایتام تعلق بگیرد که آن هم صورت نگرفته است.
نماینده بابلسر تصریح کرد: همچنین شما چند هزار متر زمین در منطقه دماوند گرفتید، آیا دست پیش می‌گیرد که پس نیفتید؟ انسان تعجب می‌کند از کسانی که شعارشان گوش فلک را کر می‌کند، اما موقع عمل پایشان می‌لنگد.
وی خطاب به توکلی ادامه داد: آقای توکلی! شما بیمار هستید، به روانپزشک مراجعه کنید، بلکه درمان شوید.
توکلی افزود: ماجرا از این قرار است که آقای نجف‌نژاد اعلام کرده زمینی گرفته‌ است که به استناد اینکه یک هیأت امنایی تشکیل دادند و زمینی را از بنیاد مستضعفان گرفتند و سپس این زمین را تفکیک کرده و به فروش رساندند.
توکلی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضفعان از آقای نجف‌نژاد شکایت کرده و دادگاه اول یعنی دادگاه جزایی بابلسر در این زمینه تشکیل شده و آقای نجف‌نژاد را محکوم کرده و این اقدام او را تصرفات شخصی دانسته است.
توکلی همچنین تصریح کرد: دادگاه معامله را باطل اعلام کرده و خلاف شرط مذکور در قرارداد دانسته است، این حکم مجدداً به دادگاه تجدیدنظر رفته و در آن دادگاه قاضی محترم با اینکه اعلام کرده بنیاد مستضعفان حقی ندارد، چراکه کار معامله این زمین‌ها به اتمام رسیده، تصریح کرده که حق مردم بابلسر است که از این موضوع شکایت کنند و این زمین‌ها را پس بگیرند، چراکه این زمین‌ها در غیر محل خود استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: این زمین‌ها تفکیک شده و به یکی از بدنام‌ترین خریدارانی که بدنام‌ترین و متخلف‌ترین صندوق‌های اعتباری است، فروخته می‌شود و متأسفانه این کار صورت گرفته است.
منبع: http://www.asriran.com/fa/news/346203

 کارگران البرز شرقی برای سومین بار تجمع کردند

صبح امروز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) کارگران معدن ذغال سنگ البرز شرقی برای سومین باردر ماه جاری در اعتراض به خصوصی سازی این معدن دست از کار کشیده ودر محوطه معدن در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.

«رحمان عجم» نائب رئیس شورای اسلامی کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در ادامه بی‌توجه‌ای‌های مسئولان معدن ذغال سنگ البرز شرقی وهمچنین مسئولان استانی به مخالفت کارگران این واحد معدنی در خصوص واگذاری این معدن به بخش خصوصی، صبح امروز چهارشنبه (۲۵ تیر ماه) حدود هزار کارگر این واحد معدنی مجددا برای سومین بار در ماه جاری با همراهی حدود ۵۰ نفر از کارکنان دفا‌تر امور اداری در استان به صورت خودجوش دست به اعتراض صنفی زدند.

او با بیان اینکه این تعداد کارگر دست از کار کشیده و مخالف واگذاری این معدن به بخش خصوصی هستند، افزود: چرا سازمان خصوصی سازی با واگذاری صددرصدی سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی به شرکت ملی فولاد امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته است.

به گفته وی، ۵ درصد از سهام تدریجی این معدن واملاک ان متعلق به ۱۳۹۲ نفر از کارگران آن است که بدون در نظر گرفتن این سهام این معدن را صد در صد به بخش خصوصی (ذوب آهن اصفهان) واملاک تحت مالکیت آن را نیز به شهرداری شاهرود واگذار کرده‌اند.

نماینده کارگران معدن البرز شرقی در ادامه تصریح کرد: با وجود آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی وشهرستانی از سوی کارگران خواسته شده است مانع خصوصی سازی این معدن وواگذاری ۴۲ هکتار از زمینهای این واحد به شهرداری شوند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده وسکوت آنان موجب گسترش اعتراضات کارگری در این معدن شده است.

عجم در خاتمه سخنان خود با بیان اینکه کارگران معادن ذغال سنگ طرزه در شهرستان شاهرود مخالف خصوصی سازی این واحد معدنی و واگذاری ان به شرکت ذوب آهن اصفهان هستند افزود: از مسئولان کشوری و استانی می‌خواهیم مانع خصوصی سازی این معدن و فروش ۴۲ هکتار از املاک آن در مرکز شهر شاهرود به شهرداری شوند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186885

۱۵ کارگر چینی در تونل محبوس شدند

مقامات داخلی چین از ریزش بخشی از یک تونل قطار در این کشور و حبس شدن ۱۵ کارگر در داخل تونل خبر دادند.
به گزارش ایلنا، بنابر اعلام مقامات محلی استان «یون‌نان»، بخشی از تونل قطار عصر روز گذشته (دوشنبه) ریزش کرد و در پی آن تعدادی کارگر در زیر آوارِ داخل تونل محبوس شدند.
بر همین اساس، نیروهای امداد و نجات استان یون‌نان پس از اطلاع از وقوع حادثه در محل حاضر شده و تلاش کردند با ایجاد حفره‌ای به داخل تونل راه پیدا کنند.
بنابر این گزارش، ظاهرا بخشی از تونل که در دست احداث بوده دچار حادثه شده اما جزئیات بیشتری از این حادثه در دست نیست.
به گفته خبرگزاری شینهوا، با وجود آنکه انجام عملیات امداد ونجات با جدیت در حال انجام است اما احتمال زنده پیدا کردن ۱۵ کارگر محبوس شده داخل تونل بسیار اندک است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=186730



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 28 تير 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب